Werk & Studie alle pijlers

Griep noro en werk

20-01-2019 10:12 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Drie maanden geleden hebben we als gezin allemaal een noro infectie gehad. Echt wel eerder buikgriep gehad maar dit was best extreem. Een dikke week mee thuis geweest. Nu dus drie maanden verder blijf ik om de paar dagen diarree houden. Afgelopen vrijdag op mn werk naar huis gegaan vanwege buikkrampen en diarree. Bij thuiskomst flinke koorts, spugen enzovoort. Wederom een buikvirus. Twee dagen niks gegeten en sinds vandaag gaat het wat beter. Nog wel maagpijn, oprispingen en ontzettend moe. Meestal werk ik door en probeer ik het ziek zijn tot het weekend te beperken. Maar ik zit nu dus aan mijn derde ziekmelding in een half jaar tijd. Ik heb de indruk dat het noro virus me vatbaar heeft gemaakt voor steeds nieuwe buik virussen. Mn teamleider sprak me daarop aan. Wat ik begrijp, ik baal er zelf ook enorm van. Ik twijfel dus ook of ik morgen moet kiezen voor uitzieken, wat ik eigenlijk nu steeds niet doe, of dus gaan werken. Vind zelf eigenlijk dat als het enigszins kan je moet werken maar ben deze voortdurende cyclus van ziek zijn zo zat. Mn hele weerstand is ondertussen naar de knoppen. Wie kent er ook dat schuldgevoel bij ziekmelding en hoe gaan jullie om met een evenwicht zoeken tussen zorgen voor jezelf en verantwoordelijkheid op je werk?
Op welke manier ben je er op aangesproken?

Heeft hij liever dat je anderen ook aansteekt?

Er zijn denk ik wel manieren om je minder vatbaar te maken dus ik zou wel even langs de huisarts gaan, maar ik vind het raar dat er gedaan wordt alsof je iets verkeerds hebt gedaan of zo.
Alle reacties Link kopieren
Steken jullie elkaar niet steeds weer aan ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me ziekmelden, uitzieken maar ook naar de huisarts gaan. Als jij na 3 maanden nog steeds diarree enz hebt lijkt me dat wel verstandig.

Ik heb ooit een leidinggevende gehad die me ook aansprak op zo'n beetje dezelfde situatie. Voelde me echt kut. Probeerde het zo goed te doen. Hij zei doodleuk dat hij naar het aantal ziekmeldingen keek. Als ik me 1 keer had ziekgemeld en vervolgens weken was thuisgebleven had hij minder erg gevonden dan dat ik steeds kwam proberen te werken en me dan weer opnieuw ziek moest melden.
Nou was dat wel een rare pief.
Alle reacties Link kopieren
https://www.zorgvoorbeter.nl/hygiene/bu ... virus-tips

Misschien kun je hier wat tips uithalen. Ben jij de enige thuis, die het steeds weer krijgt ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als je weerstand al niet zo best is dan is de huidige griepepidemie natuurlijk wachten op weer ziek te worden en elkaar aan te steken ect.

Vervelend dat je werkgever twijfelt aan de waarheid ervan. Vraag de huisarst om advies. Hoe voorkom je de volgende griepgolf dat je weer de pisang bent? Hoe krik je de weerstand op? Misschien ook bloedprikken voor tekorten?

Is griepvaccin nog nuttig? Eten, vitamines, hygiene, extra schoonmaken ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Van doorwerken terwijl je eigenlijk ziek bent gaat je weerstand ook niet beter worden. Daarnaast is het norovirus behoorlijk besmettelijk en heb je dus kans dat je ook je collega's aansteekt. Heb je een mogelijkheid tot thuiswerken? Verder zou ik sowieso even langs de huisarts gaan als je dat nog niet gedaan hebt, want 3 maanden later nog elke paar dagen diarree hebben klinkt niet goed. Wat betreft je schuldgevoel, dat heb ik ook vaak wel als ik me ziek meldt, maar m'n eigen gezondheid en welzijn gaan wat mij betreft voor de belangen van m'n baas.
Alle reacties Link kopieren
https://www.gezondheidenco.nl/160821/wa ... ogle.nl%2F
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Noro is mega besmettelijk, als jij m’n collega zou zijn en je kwam daarmee naar werk zou ik dat echt niet waarderen.

Maar 3 maanden is te lang, ik denk dat je jezelf blijft besmetten.
Alle reacties Link kopieren
We steken elkaar inderdaad steeds aan thuis. Ik heb twee kleine kids en die nemen elk virus zo ongeveer mee van school en de opvang. Alleen nu pak ik ze ook allemaal op terwijl ik er eerder beter tegen bestand was. We hebben van die handen alcohol waarmee we onze handen, deurklinken, wc bril enzovoort vaak reinigen. Maar goed, als de oudste spuugt sta ik er toch vlak naast en ook de diarree luiers van de jongste sta ik natuurlijk vlak boven. We blijven in die cyclus zitten. Ik ben bij de huisarts geweest maar die zei dat dit vrij normaal was in een gezin met kleine kinderen. Maar misschien toch nog een keer gaan en vragen of er mogelijkheden zijn om m'n weerstand meer te ondersteunen dan ik nu al doe.
M'n teamleider sprak me er ook op aan omdat het systeem bij ons op het werk na 3 ziekmeldingen een signaal geeft. Dan moet er een gesprek volgen over wat er aan de hand is enzovoort. Ze snapt het wel maar 3 ziekmeldingen blijft gewoon veel. En, wellicht onbedoeld, klinkt er toch ook een oordeel in door waardoor ik me juist extra schuldig ga voelen.
Maar misschien morgen toch maar eens thuis blijven en proberen echt een beetje uit te zieken.
Ik schrik ervan dat jij met een Noro virus gaat werken. Dat is heel erg besmettelijk zoals je zelf al merkt en als je in de zorg werkt dan mag je absoluut niet werken voordat je 24 uur klachten vrij bent. In ziekenhuizen worden soms hele afdelingen door het noro virus gesloten omdat er anders een risico is dat mensen met een hele zwakke weerstand er door overlijden.

Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn dat je baan op de tocht staat, dat 3 ziekmeldingen en dan een gesprek is gewoon een standaard protocol bij veel bedrijven. Als je 3x echt ziek bent dan is er niks aan de hand, het is meer om te voorkomen dat mensen zich voor iedere scheet ziekmelden.
Ik vind het zelf supervervelend als zieke collega’s komen werken. Bijvoorbeeld met een flinke verkoudheid. Dan zeggen ze, gaat wel hoor, het is maar een verkoudheidje, daar ben je niet echt ziek van. Maar ik heb astma en met diezelfde verkoudheid ben ik toch echt verder van huis. Van dat norovirus kunnen collega’s met lage weerstand echt heel ziek worden. Ik vind het heel oncollegiaal.
Alle reacties Link kopieren
Goguma schreef:
20-01-2019 11:05
Ik schrik ervan dat jij met een Noro virus gaat werken. Dat is heel erg besmettelijk zoals je zelf al merkt en als je in de zorg werkt dan mag je absoluut niet werken voordat je 24 uur klachten vrij bent. In ziekenhuizen worden soms hele afdelingen door het noro virus gesloten omdat er anders een risico is dat mensen met een hele zwakke weerstand er door overlijden.

Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn dat je baan op de tocht staat, dat 3 ziekmeldingen en dan een gesprek is gewoon een standaard protocol bij veel bedrijven. Als je 3x echt ziek bent dan is er niks aan de hand, het is meer om te voorkomen dat mensen zich voor iedere scheet ziekmelden.
Misschien is dat laatste ook wel zo en zegt het meer over dat ik het zelf steeds zo'n dillema vind om me ziek te melden. En zo'n mededeling versterkt dat gevoel dan.
Ik ging er steeds vanuit dat ik nu geen noro meer heb maar dat de noro van 3 maanden geleden me vatbaar heeft gemaakt voor elk virus wat langs waait. 3 maanden geleden ben ik ruim een week eruit geweest. Werken met noro was ook echt geen optie. Maar ik heb er nooit bij stil gestaan dat het wellicht nog het zelfde virus is wat rond sluimert. Destijds bleek dat uit ontlasting onderzoek bij mn zoontje want hij bleef maar weken lang spugen en diarree houden. Daarna zijn we op een gegeven moment wel opgeknapt. Maar ik ga inderdaad eens informeren of het dat nog steeds kan zijn. Dus niet alleen mn immuunsysteem wat slecht functioneert.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad naar de huisarts gaan nu het zo lang duurt.

Verder Google eens op echinaforce, vitamine C en lactobacillen.
Ik zou echt niet alleen vertrouwen op een handenalcohol. Die zijn prima voor bacterien maar voor virussen zijn ze minder effectief. Ik zou vooral handen wassen met zeep. En (heel slecht voor het milieu) chlorixdoekjes maar dan echt na ieder gebruik de wc doen (en dan met name de spoelknop en de kraan en deurklink). Zo hebben wij al een keer de uitbraak beperkt (ondanks dat ik ondergekotst werd).
En je leidinggevende aangeven dat je misschien te snel weer aan het werk ben gegaan en dat je misschien beter langer thuis kan blijven
Alle reacties Link kopieren
Over melding van leidinggevende had ik me niet echt druk gemaakt. Systeem geeft melding, leidinggevende vraagt naar jou ziekte en jij geeft antwoordt.

Wel had ik je eigen even een boost gegeven, met een goede vitamine C (zonder chemicaliën) 3000 a 4000 Mg per dag. En een goede probiotica de goede darmbacterien even een boost te geven, 0rtiflor plus de zakjes is een goede voor volwassen.
Alle reacties Link kopieren
Na een forse buikgriep kun je ook tijdelijk (een aantal maanden) lactose-intolerant worden. Zou het kunnen dat die blijvende diarree in de afgelopen maanden daarmee te maken heeft?
Deze nieuwe aanval van koorts en spugen natuurlijk niet, dat zal wel een nieuw virus zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven