Werk & Studie alle pijlers

Opnieuw solliciteren bij hetzelfde bedrijf - vermelden?

20-01-2019 12:33 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een goed jaar geleden heb ik gesolliciteerd bij een bedrijf. Ik ben toen helaas als tweede geëindigd.

Nu is er een gelijkaardige vacature bij ditzelfde bedrijf en wil ik opnieuw solliciteren.

Ik ben echter aan het twijfelen om in de brief te vermelden dat ik al eens gesolliciteerd heb bij dit bedrijf. Zouden jullie dit vermelden of niet?

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Nee, zou ik niet melden. Als bedrijf zou ik in zo’n geval denken: Die is het niet voor niks niet geworden, heeft niet veel zin om dan nog eens de tijd in een gesprek te steken en tot dezelfde conclusie te komen.
Na zo’n korte periode zeker. Je kunt er een leuke verwijzing naar maken dat je de gesprekken als heel prettig had ervaren en dat de functie je nog steeds aanspreekt. Ik heb dat zelf ook eens met succes erbij vermeld. Je kunt dan ook nog even nabellen ofzo. Als je niets zegt is het suf, ze herkennen je echt nog wel. En vaak zegt men als je de runner-up bent toch ook om vooral de vacatures in de gaten te blijven houden?

Maar ik heb ook weleens na 5 jaar weer eens ergens op dezelfde functie gesolliciteerd. Ik had opgezocht of de mensen die ik toen had gesproken er nog zaten, dat was niet zo, dus ik heb er niets over gezegd.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 20-01-2019 12:39
8.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel vermelden. Dan kun je erop terug komen wat je toen zo leuk vond en sowieso blijkt er wel uit dat je echt graag daar wil werken. Bovendien is tweede worden niets om je voor te schamen.
Alle reacties Link kopieren
ladybass schreef:
20-01-2019 12:36
Nee, zou ik niet melden. Als bedrijf zou ik in zo’n geval denken: Die is het niet voor niks niet geworden, heeft niet veel zin om dan nog eens de tijd in een gesprek te steken en tot dezelfde conclusie te komen.
Jij was bij de selectie, begrijp ik?
Vol met aannames.

Als je nummer 2 was, kan je heel dichtbij zijn geweest, maar misschien was nummer 1 net iets beter, of had een kwaliteit meer .

Gewoon solliciteren en niets vermelden in je brief. Wel op hun vragen daarover voorbereid zijn. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Als je zeker weet dat je nummer 2 was, zelf een goed gevoel had bij de gesprekken, en het zo kort geleden is: zeker vermelden
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Welke toegevoegde waarde heeft het vermelden? Je bent de laatste keer tweede geworden en daar zal een reden voor zijn geweest. Weet je die? Waarom zou je nu wel tot de eerste keus gaan behoren? Welke ontwikkeling heb je doorgemaakt dat je nu wel kansrijk bent?
anoniem281213 schreef:
20-01-2019 12:50
Welke toegevoegde waarde heeft het vermelden? Je bent de laatste keer tweede geworden en daar zal een reden voor zijn geweest. Weet je die? Waarom zou je nu wel tot de eerste keus gaan behoren? Welke ontwikkeling heb je doorgemaakt dat je nu wel kansrijk bent om op plek 1 te eindigen?
Alle reacties Link kopieren
anoniem281213 schreef:
20-01-2019 12:50
Welke toegevoegde waarde heeft het vermelden? Je bent de laatste keer tweede geworden en daar zal een reden voor zijn geweest. Weet je die? Waarom zou je nu wel tot de eerste keus gaan behoren? Welke ontwikkeling heb je doorgemaakt dat je nu wel kansrijk bent?
Waren er maar twee kandidaten? Dan heb je een punt.

Waren er tweehonderd kandidaten dan is je analyse niet heel sterk
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
ik zou het wel vermelden. Soms zijn er meer dan 1 geschikte kandidaten, maar moet er toch een keuze gemaakt worden. Dus dat je het toen net niet bent geworden, betekent niet dat je niet geschikt bent. Bij mijn bedrijf hebben we zelf nummer 2 van het jaar ervoor gebeld, toen het jaarcontract van nummer 1 niet verlengd werd.
Alle reacties Link kopieren
anoniem281213 schreef:
20-01-2019 12:50
Welke toegevoegde waarde heeft het vermelden? Je bent de laatste keer tweede geworden en daar zal een reden voor zijn geweest. Weet je die? Waarom zou je nu wel tot de eerste keus gaan behoren? Welke ontwikkeling heb je doorgemaakt dat je nu wel kansrijk bent?
Mijn schriftelijke proef was nagenoeg perfect, maar ze vonden dat ik te weinig van mijn persoonlijkheid had laten zien tijdens het gesprek.
anoniem281213 schreef:
20-01-2019 12:50
Welke toegevoegde waarde heeft het vermelden? Je bent de laatste keer tweede geworden en daar zal een reden voor zijn geweest. Weet je die? Waarom zou je nu wel tot de eerste keus gaan behoren? Welke ontwikkeling heb je doorgemaakt dat je nu wel kansrijk bent?
Misschien hadden ze destijds maar ruimte voor één van de twee en moesten ze wel een keuze maken.

Misschien had de ander nèt wat specifiekere ervaring in vergelijking tot TO.

Misschien heeft TO wat met de feedback van toen kunnen doen en haar kennis kunnen aanscherpen.

Misschien was de functie toen voor afdeling A en was de klik met het directe team toen meer met de andere kandidaat. En is de functie nu voor afdeling B waar weer net andere mensen werken.

En ga zo maar door.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bellen. Refereren aan vorige sollicitatie poging. Aangeven dat je iets en wat dan..met de feedback hebt gedaan. En vragen of het zin heeft om te solliciteren. Zo ja vragen of er zaken zijn gewijzigd zodat je dit kunt meenemen in je sollicitatie. Niet gebeld is niet gesolliciteerd

Succes
Ik heb dat ook een keer gedaan, zat iets van twee jaar tussen. Ik heb er in de motivatie geen enkele toespeling naar gemaakt. Wel duidelijker aangegeven waarom ik de geschikte kandidaat was.
Uitgenodigd voor het gesprek en toen klikte het, dus toen heb ik het wel aangegeven. Ze geneerden zich er eigenlijk voor dat ze me toen afgewezen hadden en vooral de reden die ze toen gaven.
De tweede keer wel aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij mijn huidige baan ook 2 keer gesolliciteerd, binnen een half jaar.1e keer direct afgewezen zonder gesprek te hebben gehad en 2e keer (met dezelfde brief! Alleen datum veranderd) gesprek gehad en aangenomen. Werk er inmiddels 5 jaar, 2 jaar geleden kwam ze mijn 1e brief toevallig tegen in de sollicitantenmap en is het met mij besproken, voor die tijd had niemand enig idee dat ik er al eens had gesolliciteerd en ze wist al helemaal niet waarom ze me de 1e keer direct heeft afgewezen. Zo willekeurig kan het dus ook nog zijn..
Ik heb geen verwijzing gemaakt..... eerste keer ook tweede geworden. Vorige ronde was ik ook goed maar de andere kandidaat had ervaring in de branche en ik niet.

Nu ben ik het wel geworden en heb een ontzettend leuke baan.

De kandidaat die eerste is geworden de eerste keer werkt er nog steeds en is ook ontzettend goed in haar functie.

Gewoon ervoor gaan. Bij mij zat er al wel 3 jaar tussen overigens.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het wel vermeld. Bij mij zat er ongeveer een half jaar tussen. De tweede keer ben ik wel aangenomen.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
grasspriet schreef:
20-01-2019 13:59
Ik zou bellen. Refereren aan vorige sollicitatie poging. Aangeven dat je iets en wat dan..met de feedback hebt gedaan. En vragen of het zin heeft om te solliciteren. Zo ja vragen of er zaken zijn gewijzigd zodat je dit kunt meenemen in je sollicitatie. Niet gebeld is niet gesolliciteerd

Succes

Dit.
grasspriet schreef:
20-01-2019 13:59
Ik zou bellen. Refereren aan vorige sollicitatie poging. Aangeven dat je iets en wat dan..met de feedback hebt gedaan. En vragen of het zin heeft om te solliciteren. Zo ja vragen of er zaken zijn gewijzigd zodat je dit kunt meenemen in je sollicitatie. Niet gebeld is niet gesolliciteerd

Succes
Dit zou ik ook doen ja,
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Ik zou raar staan te kijken als ik een jaar later, zonder overleg vooraf, dezelfde kandidaat weer op gesprek krijg. ......
Stel er is een nieuwe P&O er die het niet opvalt dat deze kandidaat al eerder deel heeft genomen aan een procedure. Feit dat kandidaat hier niet zelf, pro-actief, iets mee heeft gedaan zou voor mij reden zijn iemand niet aan te nemen. (Ga er nu even van uit dat het min. MBOplus functie is)

Laat je ons nog weten hoe het afgelopen is?
Alle reacties Link kopieren
Niet vermelden, sinds dat de AVG is ingevoerd, zijn jouw gegevens verwijderd. Die mogen niet meer opgeslagen worden.

Zorg dat je tijdens het sollicitatiegesprek meer personality laat zien. En refereer er tijdens het gesprek naar de vorige sollicitatie en hoe je de laatste jaren gegroeid bent.

Wel afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Is het een klein bedrijf, dan zou ik het wel noemen. En ook wat je gedaan hebt met de feedback.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
23-01-2019 08:47
Niet vermelden, sinds dat de AVG is ingevoerd, zijn jouw gegevens verwijderd. Die mogen niet meer opgeslagen worden.

Zorg dat je tijdens het sollicitatiegesprek meer personality laat zien. En refereer er tijdens het gesprek naar de vorige sollicitatie en hoe je de laatste jaren gegroeid bent.

Wel afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Is het een klein bedrijf, dan zou ik het wel noemen. En ook wat je gedaan hebt met de feedback.
Maar iemands geheugen wordt niet verwijderd met de AVG.

Bovendien kun je als kandidaat vaak toestemming geven om langer in de bestanden te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Hier team vermelden. En er een leuke gevatte opmerking over maken. Dat als je toen 2 was je nu zeker 1 bent, of iets wat bij het bedrijf past iig. Ik zou het zeker doen.
Hier team niet doen, als je indruk gemaakt had dan hadden ze jou benaderd. Je bent niet passend genoeg en om dat wel te zijn heb je nieuwe ervaring of toevoeging nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven