Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan bevalt niet

21-01-2019 00:22 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Omdat ik er wakker van lig, besloten een topic te schrijven.

Ik werk in de zorg en doe dit nu bijna 4 jaar in dezelfde middelgrote organisatie. Ik werkte 4 jaar in dezelfde tak. Met plezier en ik haalde voldoening uit mijn werk. Na een aangekondigde reorganisatie en twee vertrokken collega's waar ik goed mee klikte, veranderde de werksfeer wel wat negatiever en ben ik verder gaan kijken, ook intern. Een andere collega vond een interne baan op een andere afdeling. Haar beschrijving en ervaringen maakte mij enthousiast. Toen er enkele weken later een gelijke functie vrijkwam, deed zij een goed woordje voor me. Ik mocht op gesprek komen en kreeg de baan eigenlijk direct, vanwege mijn enthousiasme. De vacature is nooit online gekomen. Ik kreeg een loonsverhoging en een dure cursus van 1,5 jaar, waar in mijn vorige functie nooit mogelijkheden voor waren.

Nu werk ik bijna 3 maanden in mijn nieuwe job maar er knaagt iets aan me. Het gevoel dat dit mijn plek niet is wordt sterker. Ik moet andere werkzaamheden doen dan in mijn vorige tak. Het is zo dat deze werkzaamheden blijkbaar toch niet zo goed bij me passen want ik mis mijn oude werkzaamheden. Niet zozeer mij n oude werkplek, want daar was de energie niet meer goed. Maar wel het soort werk. Ik merk dat ik met steeds minder plezier naar mijn werk ga. Ik ben blij als de dag voorbij is zeg maar.
De cursus, die zich met name richt op de werkzaamheden die ik nu doe, voelt nu als een blok aan mijn been. Hij duurt 9 maanden en start pas in november. De gedachte dat ik zo lang nog in deze job moet blijven benauwt me.

Mijn gevoel zegt me dat ik het moet bespreken, ik ben een open en eerlijk persoon die dit moeilijk kan verbergen. Maar het voelt rot richting mijn nieuwe baas. Hij gaf me 'zomaar' de baan wegens mijn enthousiasme en ik heb opleidingsmogelijkheden. Ik ben net goed en wel ingewerkt en begonnen. Ik ben bang dat als ik mijn gevoel uitspreek, er geen weg meer terug is. En ik weet ook niet, wat dan wel. Ik mis gewoon mijn oude werkzaamheden, die zijn anders en passen goed bij me. Terug in mijn oude job zie ik niet zo zitten. Mijn plek daar is ook weer opgevuld.
Het lijkt alsof ik dankzij deze baan nu nog beter weet wat bij me past, alleen is het dus niet deze baan denk ik :(

Rationeel zeg ik, geef het nog tijd. Ik ben er nog niet lang en moet nog veel leren
Tegelijkertijd kan ik die knoop in mijn maag steeds minder goed negeren.

Zouden jullie het bespreken, en zo ja, hoe dan? Alle reacties zijn welkom. Ik zit er behoorlijk mee. Bedankt alvast.
Wacht de cursus af.
Ik doe nu een opleiding voor een baan die niet mijn eerste voorkeur had.
Motivatie: ik wilde met deze doelgroep en met deze collega's blijven werken.
Oude baan geen optie meer.
De opleiding sluit precies aan bij wat mijn vragen zijn (zijn algemene dingen in dit werkveld, iedereen loopt er tegenaan. Is zelfs lesmateriaal. Ik ben nogal perfectionistisch dus ik dacht dat het aan mij lag), is superleuk met leuke mensen, en ik heb daarna wat ik ook ga doen weer iets moois op mijn cv.
Ik zou het gewoon proberen.
Al vind je het na anderhalf jaar alsnog niks heb je het wel maar mooi gedaan en wellicht opent het andere deuren.
anoniem_636a100800946 wijzigde dit bericht op 21-01-2019 08:27
5.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
2 jaar werken in een baan die voordelen heeft maar 'het' niet is is geen ramp toch? Anders houdt niemand ooit meer bijbaantjes vol. Het zijn maar 2 jaren, waarvan je nog helemaal niet weet of je het niet allemaal nog veel leuker zult gaan vinden, zeker de opleiding. Ik zou het zien als leerervaring. Daarna ben je nog verder in je ontwikkeling en weet je nóg beter wat voor ander werk je precies ambieert.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je dat zeggen? Dan mag je misschien de opleiding niet doen en valt die heel goed mee. Of hebben ze geen oplossing voor je probleem en denken ze dat je toch binnen de kortste keren gaat vertrekken dus dat ze je een beetje links laten liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ze gaan niet blij zijn als je dat zegt, integendeel!
Ik vraag me af wat dan zo onwijs anders hier?
Andere doelgroep, meer kantoorwerk?
Alle reacties Link kopieren
Als je zeker weet dat je hier niet gelukkig van wordt, zou ik het wel gaan bespreken. Plezier in je werk is echt zo belangrijk. Als jij daar tegen je zin zit, wordt uiteindelijk niemand daar beter van.
Juist vanwege die opleiding die eraan komt, zou ik niet te lang wachten. Best kans dat er op een gegeven moment kosten gemaakt worden die je bij uit dienst gaan eventueel terug zou moeten betalen (ik weet niet wat voor afspraken je daarover hebt gemaakt?). Dan zit je er helemaal de komende jaren aan vast.

Ik zou me zeker niet schuldig voelen naar degene die je heeft aangenomen. Je hebt niet gelogen tijdens je sollicitatiegesprek, je was echt enthousiast, maar in de praktijk valt het tegen. Dat kan gebeuren, is gewoon een inschattingsfout van beide kanten en soms weet je iets pas als je het probeert.
Ik vind het dan wel netjes om dit zo snel mogelijk te bespreken. Dat lijkt me voor jezelf prettig, het kan al best wat druk weghalen dat je gewoon eerlijk kunt zijn en het is ook fijn als iemand met je meedenkt of in elk geval op de hoogte is.
Zolang niemand ervan weet hoe je je voelt, kan ook niemand je helpen.

Natuurlijk neem je wel een risico, want misschien wordt er negatief gereageerd of zijn ze op zich heel bereidwillig om te helpen, maar blijkt dat er binnen de organisatie geen geschikte andere mogelijkheden voor je zijn. Is het in dat geval moeilijk om een andere baan te vinden in het vakgebied dat je wel ligt, denk je? En ben je bereid om die stap te nemen om weg te gaan?
Alle reacties Link kopieren
ik zou extern gaan solliciteren naar een functie die erg lijkt op je oude baan, dus met dezelfde werkzaamheden maar een andere werksfeer. Wel opletten hoor voor die sfeer want er is natuurlijk een reden dat ze medewerkers actief moeten werven. Maar ik zou dus niet die cursus gaan doen tenzij je denkt dat die je erg kan helpen in de toekomst... maar misschien zijn er ook andere cursussen?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de reacties. Ik reageer er later even op, een hele drukke dag gehad. Ik ga alles even laten bezinken.

@Darkside: inderdaad meer kantoorwerk, minder uitvoering (dan ik dacht) en andere doelgroep.

Dank allemaal, stof tot nadenken.
Welke invloed denk je dat de opleiding zal gaan hebben op je werk? Vaak betekent het op den duur bv een uitbreiding van werkzaamheden, grotere complexiteit of een verdieping tov je werk. Denk je dat de opleiding daardoor je werkplezier kan vergroten? Verder denk ik net als Koffiehagedis dat je niet persé je droombaan hoeft te hebben om een aantal jaar prima ergens te werken. Zo te lezen heeft deze baan ook best wat voordelen, bv een goede werksfeer en betere betaling. Bovenstaande dingen in overweging genomen zou je deze baan misschien best nog een tijd een kans kunnen geven.

Maar als je denkt dat dat echt niet goed voor je is en dat er voldoende beter passend werk te vinden is, dan zou het natuurlijk het mooiste zijn om dit voor de start van de opleiding kenbaar te maken. Dat scheelt zowel jou als je werkgever investering qua tijd en geld. In die overweging moet je even goed de clausule erop nalezen die je waarschijnlijk getekend hebt (of gaat tekenen) voor het geval van voortijdig stoppen met de opleiding en/of vertrek binnen een bepaalde tijd na afronding van de opleiding. Los van die clausule zou ik zelf denk ik ook echt geen zin hebben om aan een opleiding te starten terwijl ik toch al lang besloten heb dat ik hier weg wil en op zoek ben naar iets nieuws.

Maar goed, aangezien het nog even duurt voordat die begint heb je nog best wat tijd: je hoeft het nu allemaal nog niet zeker te weten!

Ondertussen zou ik je aanraden om deze gedachtes wel tot op zekere hoogte bespreekbaar te maken op je werk zonder dat het meteen 'alles of niets' is. Dan moet je van tevoren goed nadenken over hoe je het verwoord. Ik zou dan bv niet het woord "twijfel" in de mond nemen, maar de nadruk meer leggen op het missen van bepaalde dingen/werkzaamheden. Misschien is het best mogelijk om deze baan wat meer naar jouw voorkeuren in te vullen, maar dan is het wel belangrijk om dit bespreekbaar te maken. Zie je daar zelf mogelijkheden in, bv door bepaalde taken op je te nemen?
Alle reacties Link kopieren
@Buaya, jouw laatste stukje geeft me wel een goed gevoel. Om het te benoemen als iets missen, en niet als ik twijfel of dit het wel is voor mij. Ik denk dat als ik weer meer werkzaamheden kan doen die ik nu niet meer zo heb, ik daar een stuk blijer van word en deze baan misschien wel prima kan passen.
Ik ga in elk geval binnenkort een gesprek plannen en dit wel aangeven.
Ik heb een ervaren collega die vroeger ook heeft gewerkt op mijn oude afdeling. Die ik erg vertrouw en hierover ook bij terecht kan. Ik denk dat ik dit met haar bespreek hoe zij het ziet en of zij dit herkent. Misschien heeft zij nog tips?

Merk dat ik wat meer rust in begin te vinden. Mede dankzij al jullie reacties. Heb er veel over nagedacht en de reacties meermaals gelezen sinds mijn post.

De opleiding zou me wel veel meer kennis en verdieping geven, maar wel op het vlak wat ik dus nu iets minder vind in mijn werk. Wegens herkenbaarheid ga ik er niet dieper op in. De opleiding staat wel absoluut goed op mijn cv en zou ook in volgende functies een plus zijn.

Iemand opperde een andere organisatie. Daar zie ik tegenop. Ik heb een vaste aanstelling (eindelijk) en ik wil na de opleiding wel aan kinderen gaan denken. Om die reden wil ik nu niet weg uit de organisatie. Ook iets om over na te denken natuurlijk.

Heb wel besloten dat ik het moet bespreken, en niet om het maar voor me te houden. Maar ik moet wel even goed verwoorden en bedenken hoe ik het precies ga benoemen. Wil uiteindelijk geen deuren dichtgooien. Misschien is er wel iets mogelijk en zie ik nu alleen beren op de weg.

Dank jullie wel.
Alle reacties Link kopieren
Als ik iets heb geleerd dan is het wel dat het doodzonde is om ergens je tijd en energie in te steken waarvan je nu eigenlijk al weet dat dit niet jouw werkplek is. Je kan heel lang doen alsof je het werk wel leuk vind, maar uiteindelijk breekt dat je op. EN ze gaan dat echt wel aan je zien of merken. Dan zit je in een hele vervelende situatie, aangezien zij teleurgesteld zijn in je (want zij hebben ook tijd, energie en geld in je gestoken) en jij zit tegen overspannenheid aan.

Ik kreeg van iedereen de tip dat je het “de tijd moet geven” of gewoon “moet wennen” en het “een kans moet geven”. Maar ondertussen heb ik spijt dat ik al die tijd heb verspild en allang iets anders had kunnen hebben waar ik wél blij van word. Nu kan ik nauwelijks nog energie opbrengen om verder te solliciteren aangezien ik al mijn energie in dat werk heb gestopt waar ik niks van terug kreeg.

Zo frustraties zijn er weer even uit..

Oh en een paar maanden tot een jaar duurt LANG als je nu al blij bent als de dag weer om is...tegen die tijd heb je helemaal geen zin en motivatie meer in die cursus.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel goed dat je het bespreekbaar maakt. Misschien komen ze wel met een mooie oplossing? Als je hiermee deuren dichtgooit dan moet je blij zijn dat dit op tijd gebeurd, want als je met dit gevoel blijft zitten dan gaat het uiteindelijk ook fout.

Ik zou goed naar je gevoel luisteren. Het hoeft natuurlijk geen droombaan te zijn, maar als het echt als een blok aan je been voelt dan zou ik dat niet negeren. Daar kan geen salaris of opleiding tegenop.
Ik zou het niet vertellen, maar wel verder solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Vlaca en naamloosjes, bedankt voor jullie toevoeging.
Inmiddels heb ik gesolliciteerd op een baan buiten de organisatie. Een kans die ik na lang beraad niet kon laten liggen aangezien er weinig vacatures zijn bij deze instelling. Ik zou er ook nog eens financieel en qua reistijd op vooruit gegaan. Ik zeg er wel mijn vaste aanstelling voor op, maar er staat iets moois tegenover. Ben nog aan het wachten op de uitslag ervan.
Inmiddels heb ik een gesprek gepland staan met mijn leidinggevende. Ik hoop dat ik dit gesprek heb kunnen annuleren ivm een nieuwe baan, maar als dat niet zo is heb ik besloten om het wel bespreekbaar te maken.
Op een rare manier geeft dat rust; ondanks dat ik op zie tegen beide opties. Voelt oneerlijk naar mijn werkgever maar ik ben inmiddels ervan overtuigd dat het nog oneerlijker is als ik ermee blijf lopen.
Dank allemaal.
Goed dat je dit probleem op verschillende manieren aanpakt ipv aan te blijven modderen/af te blijven wachten. En heel fijn dat je zo snel al een passende functie tegen bent gekomen! Zo fijn zijn als dat wat wordt.

Succes met alle gesprekken etc de komende tijd :)
Alle reacties Link kopieren
En? hoe is het afgelopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven