Werk & Studie alle pijlers

Sollicteren bij justitie- tips

21-01-2019 10:42 16 berichten
Goedemorgen,

Strakjes heb ik een sollicitatiegesprek bij een penitentiaire inrichting als verpleegkundige (stage).

Ik heb me geprobeerd optimaal voor te bereiden door me in te lezen in het expertisegebied, te praten met mensen werkzaam in die setting en probeer zoveel mogelijk op te zoeken over de inrichting om een antwoord te geven op waarom ik daar specifiek wil werken (regio). Ik heb de jaarverslagen van twee jaren doorgelezen, maar hier stond nagenoeg niets in over de medische zorg. Ik merk toch dat het een gesloten wereldje is en dat er van 'buitenaf' niet al te veel informatie over de inrichten te vinden is (ergens ook wel logisch). Ook in mijn opleiding is er geen aandacht besteed aan zorg voor gedetineerden en heb ik dus nagenoeg geen ervaring met deze doelgroep.

Nu ga ik voor de tweede keer een stage aan, omdat ik mijn vorige niet heb gehaald (compleet andere setting met ouderen). Ik heb daar drie maanden gelopen, het staat niet op mijn CV en ik weet niet zo goed of ik het straks zal benoemen of niet. De rest van mijn stages heb ik met een dikke voldoende afgesloten.

Ik merk dat de zenuwen nu echt wel op beginnen te spelen: ik heb namelijk weinig kennis betreffende het vakgebied en ben een beetje bang dat ik daarop wordt afgewezen. In mijn brief heb ik benoemd dat ik geen ervaring heb en dat de opleiding de setting nagenoeg niet behandelt en dat ik mijn laatste praktijkperiode als uitgelichte leerkans zie om me in deze setting te verdiepen. Dat ik enthousiast ben betreffende het vakgebied en dat ik bereid ben om na diplomering de opleiding voor justitie te volgen (en dat ik dus kan en wil blijven in deze setting)

Iemand tips om een sollicitatie door te komen voor een baan/stage waarvan je het vakgebied niet goed kent?
anoniem_655f06ac9b59d wijzigde dit bericht op 21-01-2019 10:44
3.19% gewijzigd
fout, mezelf gequote
Misschien ben ik gek, maar je komt er toch juist om te leren? Ik zou het niet als een negatief iets zien dat iemand stage komt lopen en het vakgebied nog niet kent. En je bent enthousiast, meer kun je denk ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Hm ik heb ook stage ooit gelopen bij justitie voor sociaal werk en had ook geen ervaring.

Mij hebben ze eerst beetje bang gemaakt of ik wel tegen een stootje kon.:P
Daarna gelijk aangenomen voor de stage.

Het is wel een heel andere doelgroep zeg maar.
Gewoon op je af laten komen.
Maar om nu al te zeggen dat je later verder wilt in dit vakgebied als je nul ervaring hebt lijkt me dan niet zo realistisch!
miedo schreef:
21-01-2019 10:58
Hm ik heb ook stage ooit gelopen bij justitie voor sociaal werk en had ook geen ervaring.

Mij hebben ze eerst beetje bang gemaakt of ik wel tegen een stootje kon.:P
Daarna gelijk aangenomen voor de stage.

Het is wel een heel andere doelgroep zeg maar.
Gewoon op je af laten komen.
Maar om nu al te zeggen dat je later verder wilt in dit vakgebied als je nul ervaring hebt lijkt me dan niet zo realistisch!
Bedankt voor je reactie. Ja, ik denk dat ze me inderdaad wel een beetje gaan voorbereiden dat het een harde doelgroep is en of ik daar tegen kan. En het klopt wel een beetje hoor, wat je zegt. Ik weet niet zeker of ik verder wil in het vakgebied, maar tot nu toe lijkt het mij de meest interessante richting en ben ik van plan om de post hbo te doen. dat kan natuurlijk veranderen of tegenvallen, maar ik denk dat ik niet zo graag weer terug wil naar de ouderenzorg of het ziekenhuis...
en GGZ of verslavingszorg
daar al ervaring in?
want dat speelt ook bij justitie
chrys schreef:
21-01-2019 11:04
en GGZ of verslavingszorg
daar al ervaring in?
Nee, niks dus. Helaas. Die vrijheid had ik ook niet om zelf een stage te mogen kiezen. Dat is nu voor het eerst, vandaar dat ik het toch wilde proberen, ondanks dat ik niet had verwacht dat ze me uit zouden nodigen.
dan is daar genoeg te leren voor je
chrys schreef:
21-01-2019 11:04
en GGZ of verslavingszorg
daar al ervaring in?
Klopt, mocht ik aangenomen worden, dan ga ik een aantal boeken lenen/bestellen om me te verdiepen. Ik zal tijdens het gesprek ook aangeven dat ik niet het soort student ben die onvoorbereid aan deze stage zal beginnen.

De reden dat ik het denk ik spannend vind, is omdat ik eigenlijk nog nooit echt een serieus sollicitatiegesprek heb gehad. Één keer voor een leerplek in het ziekenhuis en toen stelden ze hele vreemde vragen (over mijn opvoeding, hoe ik het had ervaren om een verst. beperkt zusje te hebben, naar wie ik toe ga als ik problemen heb). Ik heb werkelijk geen één vraag gekregen over mijn sterkste en zwakste punten, hoe ik de opleiding ervaar, wat ik verwacht van de leerplek, wat ik toevoeg aan het team etc. Ik vond dit toen heel vreemd. Weet ook niet zo goed wat ik moet verwachten van dit 'wereldje' en het gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook voor justitie, ook PI.
Je komt voor een stage, dan wil je juist leren, dus je kan bijna geen foute antwoorden geven in zo'n gesprek ;)
Wat ze je sowieso gaan vragen, waarom jou interesse in de PI?

Ze gaan wel kijken of je een beetje stevig in je schoenen staat.. Je kan natuurlijk (als je erg zenuwachtig bent) zeggen dat je zenuwachtig bent... niemand vindt solliciatiegesprekken leuk!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij vroegen ze; wat als een gedetineerde jou ziet zitten? Een ' jonge' stagiaire is natuurlijk een makkelijk 'doelwit' voor de mensen daar. En de jongens vinden ' nieuw vlees in de kuip' erg interessant, + ze gaan kijken tot hoe ver ze bij jou kunnen gaan...
Alle reacties Link kopieren
Het is een stage. Wanneer deze open is voor mensen in opleiding met weinig ervaring, dan hoef jij je toch niet druk te maken? Ze zullen wel vaker stagiares hebben.

Als het goed is, dan zullen ze je ook tips en adviezen geven over hoe om te gaan met deze doelgroep.

Waar ik me meer zorgen over maakt, is dat jij je druk maakt of zenuwachtig wordt. Het is vooral heel belangrijk dat jij je rust kan bewaren, niet snel van slag bent, en niet snel geïntimideerd wordt door gedetineerden. Het is wel een aparte wereld.

Gedetineerden zijn net gewone mensen met gewone problemen. Een groot deel heeft een verslavings- en of psychiatrische problematiek. Maar echt niet iedereen. En net als ieder andere inwoner in NL hebben ze recht op gezondheidszorg.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat ben je goed voorbereid!

Ik heb ook stage gedaan binnen een penitentiaire inrichting en daarna veel gesolliciteerd voor een vaste job binnen een gelijkaardige setting. Wat ze in mijn sollicitatiegesprekken belangrijk leken te vinden, was mijn motivatie en mijn houding ten aanzien van de doelgroep. Gedetineerden kunnen uitdagend zijn om mee te werken en dan is sterk in je schoenen staan een pluspunt, maar het is meer dan dat. Het is ook een open houding hebben ten aanzien van deze mensen, kunnen kijken voorbij de feiten, vanuit hun perspectief kunnen nadenken, ... Als je niet veel ervaring en kennis over deze sector hebt, zou ik inzetten op je persoonlijkheid en motivatie.

Alleszins veel succes!
Iedereen bedankt voor de tips.

Ik ben aangenomen :hyper:

Dat bang maken (wat miedo schreef) was het eerste waar degene met wie ik het gesprek had mee begon. En ik schrok er een beetje van, het was niet echt een hartelijk ontvangst, maar een 'met de deur in huis vallen' op een harde toon. 'Ze gaan je allemaal uitkleden met hun ogen. Ze doen aardig, maar ze zijn het NIET, ze zijn gevaarlijk. JE moet op je hoede zijn. Je moet hun respect verdienen, maar zij ook het jouwe.' etc etc. Toen dat praatje achter de rug was en ik geen spier had vertrokken, werd het gesprek heel leuk, kreeg ik een rondleiding en was ik direct aangenomen.

Fijn! En ze zei dat ik heel zeker over kwam in het gesprek. Ik vond het wel overweldigend, ik heb nog nooit een PI bezocht, dus het was even slikken en laten bezinken maar het lijkt mij een fantastische leerplek!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Ambition:-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven