Werk & Studie alle pijlers

Carriere en kinderwens

21-01-2019 14:59 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
degeleparaplu wijzigde dit bericht op 15-09-2019 12:21
Reden: Privacy
99.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ken alleen maar verhalen van mensen die (bewust!) zwanger worden tijdens de GZ-opleiding, juist omdat het een 'makkelijke' periode is.
Persoonlijk zou ik wel zwart op wit willen dat je de opleiding kan/mag gaan volgen. Niet dat je in sept. 2019 zwanger blijkt te zijn en dat ze dan je plek intrekken (als dat überhaupt kan).

Tijdens mijn reguliere opleiding heeft één studiegenoot 2 kinderen gekregen en dit vond zij prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn beste vriendin heeft ook de gz opleiding gedaan, en letterlijk íedereen in haar groep heeft een kind gekregen tijdens de opleiding. Gezien de gemiddelde leeftijd en levensfase ook niet heel verrassend, dus daar kijken ze niet van op. Het zou kunnen dat je baas het niet leuk vindt, nou en? Dat is niet jouw probleem. Dat kn na die opleiding net zo goed. En er zijn ook werkgevers genoeg die het wel aan hadden zien komen en er helemaal geen probleem mee hebben.
Overigens heeft mijn vriendin gewoon verlof gehad, maar is wel zo snel mogelijk weer naar de onderwijsdagen gegaan (dus al ruim binnen haar verlof). Dat maakte de planning voor haar een stuk praktischer dan als ze alles echt vier maanden uit haar handen had laten vallen. Dus hoewel ik zou zeggen: kan echt prima, maak je het jezelf wel makkelijker als je zelf ook een beetje flexibel bent.
Alle reacties Link kopieren
Geef je op voor de opleiding waar je van droomt.
Ik heb dat 2 jaar geleden niet gedaan wegens kinderwens en nu dus en die opleiding niet gedaan en geen kind omdat zwanger worden blijkbaar niet vanzelf gaat.
Nu heb ik spijt...
Als je snel bent kan je nog zwanger raken en zelfs bevallen voor de opleiding start ...

Denk je dat je straks met kind wel zin hebt om fulltime te studeren en werken?
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
21-01-2019 15:08
Geef je op voor de opleiding waar je van droomt.
Ik heb dat 2 jaar geleden niet gedaan wegens kinderwens en nu dus en die opleiding niet gedaan en geen kind omdat zwanger worden blijkbaar niet vanzelf gaat.
Nu heb ik spijt...
Wat een vervelende situatie Drominique. Geen optie om die opleiding alsnog te doen? Ik hoop oprecht dat je kinderwens alsnog wordt vervuld!
Alle reacties Link kopieren
Torrey87 schreef:
21-01-2019 15:03
Ik ken alleen maar verhalen van mensen die (bewust!) zwanger worden tijdens de GZ-opleiding, juist omdat het een 'makkelijke' periode is.
Persoonlijk zou ik wel zwart op wit willen dat je de opleiding kan/mag gaan volgen. Niet dat je in sept. 2019 zwanger blijkt te zijn en dat ze dan je plek intrekken (als dat überhaupt kan).

Tijdens mijn reguliere opleiding heeft één studiegenoot 2 kinderen gekregen en dit vond zij prima te doen.
Ik vind het opzich geen probleem om de zwangerschap uit te stellen tot ik met de opleiding begin. Lijkt mij praktisch niet zo handig om met een dikke buik al mijn opleiding te starten en in beginfase afwezig zou moeten zijn. Weet je misschien hoe die mensen dat hebben ervaren? Ik hoor soms juist dat het zwaar is. Zijn zij aan het begin al zwanger geraakt of halverwegen de opleiding?
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
21-01-2019 15:11
Als je snel bent kan je nog zwanger raken en zelfs bevallen voor de opleiding start ...

Denk je dat je straks met kind wel zin hebt om fulltime te studeren en werken?
:-D slim plan.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
21-01-2019 15:04
Mijn beste vriendin heeft ook de gz opleiding gedaan, en letterlijk íedereen in haar groep heeft een kind gekregen tijdens de opleiding. Gezien de gemiddelde leeftijd en levensfase ook niet heel verrassend, dus daar kijken ze niet van op. Het zou kunnen dat je baas het niet leuk vindt, nou en? Dat is niet jouw probleem. Dat kn na die opleiding net zo goed. En er zijn ook werkgevers genoeg die het wel aan hadden zien komen en er helemaal geen probleem mee hebben.
Overigens heeft mijn vriendin gewoon verlof gehad, maar is wel zo snel mogelijk weer naar de onderwijsdagen gegaan (dus al ruim binnen haar verlof). Dat maakte de planning voor haar een stuk praktischer dan als ze alles echt vier maanden uit haar handen had laten vallen. Dus hoewel ik zou zeggen: kan echt prima, maak je het jezelf wel makkelijker als je zelf ook een beetje flexibel bent.
Wat fijn om te horen dat het in ieder geval niet ongewoon is! Weet je ook hoe je vriendin dit heeft ervaren en of zij halverwegen zwanger is geraakt of was zij aan het begin al zwanger?
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
21-01-2019 15:11
Als je snel bent kan je nog zwanger raken en zelfs bevallen voor de opleiding start ...

Denk je dat je straks met kind wel zin hebt om fulltime te studeren en werken?
Haha ja daar dacht mijn vriend ook al aan, maar dan moeten we wel heel snel aan de slag gaan en wie weet lukt het dan ook niet gelijk?

Nog even terugkomend op fulltime. Voor 2 jaar vind ik het wel te doen. Daarna kan ik mijn uren zelf bepalen :) gezien ik dan waarschijnlijk ook meer verdien, zou ik op langtermijn zonder financiele gevolgen meer tijd hebben voor de kinderen.
degeleparaplu wijzigde dit bericht op 21-01-2019 15:21
24.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Degeleparaplu schreef:
21-01-2019 15:15
Wat een vervelende situatie Drominique. Geen optie om die opleiding alsnog te doen? Ik hoop oprecht dat je kinderwens alsnog wordt vervuld!
Als ik perse zou willen wel.
Maar we hebben andere keuzes gemaakt 2 jaar geleden dus mijn Wens staat echt niet meer op de voorgrond.
Bedankt voor je lieve woorden.
Ik zou mijn kinderwens overigens best wel effe uit willen stellen voor een job of opleiding.
Maar op mijn 28ste met een stabiele relatie weet ik echt niet of ik zin zou hebben om nog 3 hele jaren te wachten.

Tenzij je zin hebt om zwanger te raken in de zomer van 2021.
Beval je in 't voorjaar van 2022.


Dan zou ik dus eerder nu proberen. Lukt het niet kan je nog altijd een onderbreking nemen.

Maar wie weet zit je dan in 2022 - na je opleiding - wel al aan je 2de kind :-).
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 21-01-2019 15:23
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
21-01-2019 15:21
Als ik perse zou willen wel.
Maar we hebben andere keuzes gemaakt 2 jaar geleden dus mijn Wens staat echt niet meer op de voorgrond.
Bedankt voor je lieve woorden.
Ah duidelijk. Veel succes en geluk! Jij bedankt voor je aanmoediging.
Alle reacties Link kopieren
Praktisch gezien is (bijna) fulltime werken met een baby of jonge peuter makkelijker dan met een kind dat naar school gaat. En wat al eerder gezegd werd, er worden zoveel vrouwen zwanger tijdens de GZ-opleiding. Ik zou een beetje "mikken" dat je niet de eerste maanden mist, maar verder zou ik er gewoon voor gaan. Als je je zelf een beetje flexibel opstelt, dan moet het lukken.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
21-01-2019 15:23
Ik zou mijn kinderwens overigens best wel effe uit willen stellen voor een job of opleiding.
Maar op mijn 28ste met een stabiele relatie weet ik echt niet of ik zin zou hebben om nog 3 hele jaren te wachten.

Tenzij je zin hebt om zwanger te raken in de zomer van 2021.
Beval je in 't voorjaar van 2022.


Dan zou ik dus eerder nu proberen. Lukt het niet kan je nog altijd een onderbreking nemen.

Maar wie weet zit je dan in 2022 - na je opleiding - wel al aan je 2de kind :-).
Ja dat zou eigenlijk wel super zijn. Ik weet dus alleen niet hoe het uitpakt in de praktijk en wat handig is. Ik krijg op de een of ander manier een schuldgevoel als ik midden in een opleiding zwanger raak. Het is namelijk een dure opleiding en mijn werkgever betaalt het. Het is niet dat ik misbruik wil maken van de mogelijkheid die zij bieden. Anderzijds zou ik mij ook rot voelen als ik een zwangerschap 3 jaar uitstel. Dat dit vaker voorkomt, geeft in ieder geval geruststelling.
Alle reacties Link kopieren
snowy2 schreef:
21-01-2019 15:25
Praktisch gezien is (bijna) fulltime werken met een baby of jonge peuter makkelijker dan met een kind dat naar school gaat. En wat al eerder gezegd werd, er worden zoveel vrouwen zwanger tijdens de GZ-opleiding. Ik zou een beetje "mikken" dat je niet de eerste maanden mist, maar verder zou ik er gewoon voor gaan. Als je je zelf een beetje flexibel opstelt, dan moet het lukken.
Dank voor de geruststelling en aanmoediging! Ik maak het waarschijnlijk groter dan het allemaal is.
Alle reacties Link kopieren
Degeleparaplu schreef:
21-01-2019 15:18
Wat fijn om te horen dat het in ieder geval niet ongewoon is! Weet je ook hoe je vriendin dit heeft ervaren en of zij halverwegen zwanger is geraakt of was zij aan het begin al zwanger?
Ook in het begin, en zij moest ook nog van werkplek wisselen voor de opleiding. Ja, het is druk, maar in haar geval kwam er nogal wat meer bij (huis kopen, trouwen, samenwonen met de vader die al co-ouderschap had dus stiefkinderen er bij). En zelfs dat ging allemaal. Ik denk dat zij ‘alleen’ de opleiding op haar bestaande werkplek als best relaxed had beschouwd :-).
Alle reacties Link kopieren
Degene die er ervaring mee hebben, hebben jullie je kinderwens vooraf gedeeld? Enerzijds begrijp ik dat dit niet zo handig is. Anderzijds heb ik goed contact met mijn werkgever en maakt het voor mij gevoel makkelijker als hij er van afweet.
Alle reacties Link kopieren
Degeleparaplu schreef:
21-01-2019 15:29
. Het is namelijk een dure opleiding en mijn werkgever betaalt het. .
ik neem aan dat daarbij ook een soort clausule hoort dat jij je na de opleiding nog x aantal jaar aan de werkgever verbind. zwanger worden lijkt me dan geen punt, eerder bij werkgever vertrekken echter wel.
Alle reacties Link kopieren
Degeleparaplu schreef:
21-01-2019 15:33
Degene die er ervaring mee hebben, hebben jullie je kinderwens vooraf gedeeld? Enerzijds begrijp ik dat dit niet zo handig is. Anderzijds heb ik goed contact met mijn werkgever en maakt het voor mij gevoel makkelijker als hij er van afweet.
Nee, niet delen. Wat nu als het jaren duurt voor je zwanger wordt? Dan loop je misschien een opleiding of een fijn werkplek mis omdat je werkgever er rekening mee houdt dat je zwanger gaat worden en gaat uitvallen. Dat zou echt zonde zijn! Als het zover is, is er altijd een oplossing.
Alle reacties Link kopieren
snowy2 schreef:
21-01-2019 15:54
Nee, niet delen. Wat nu als het jaren duurt voor je zwanger wordt? Dan loop je misschien een opleiding of een fijn werkplek mis omdat je werkgever er rekening mee houdt dat je zwanger gaat worden en gaat uitvallen. Dat zou echt zonde zijn! Als het zover is, is er altijd een oplossing.
Dit!
Vrouwen van eind 20 begin 30 worden nu eenmaal vaak zwanger, en dat is idd vaak ook wanneer zich mooie carrière- en opleidingskansen aandienen. Werkgevers weten dit best, maar gaat ze verder niet zoveel aan. Ik zou het niet delen, het blijkt namelijk prima te regelen.

Bij een vriendin van mij werd ook een groot deel van haar opleidingsgroep zwanger tijdens de GZ opleiding. In mijn eigen opleidingsgroep (medisch) hebben we zeker 6 zwangeren gehad, van wie de helft zelfs 2 keer.

Ik denk niet dat je hoeft te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde dilemma als jij, met als aanvulling dat ik bijna 35 ben en al 1 dochter heb.
Ik heb zeer waarschijnlijk de mogelijkheid om de opleiding in het najaar te gaan doen. Door dezelfde gevoelens als jij heb ik eerder een opleidingsplek laten schieten door een actieve zwangerschapswens.
We hebben een mogelijke wens voor een tweede. Hiermee wil ik, ook gezien mijn leeftijd, niet mee wachten tot na de opleiding. Ook met de opleidig wil ik niet nog een keer wachten, ik weet niet of ik een derde keer de kans krijg.
Dus ik heb voor mezelf geaccepteerd dat het zou kunnen gebeuren dat ik zwanger raak gedurende de GZ. Dat is dan hoe het is ;-)
Ik ga het ook niet vertellen aan mijn werkgever, en ze mag er volgens mij niet actief naar vragen. Maar ze is niet gek, ze weet hoe oud ik ben, en heb eerder wel eens aangegeven dat ik misschien nog wel een kind zou willen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, werkgevers zijn niet gek, die weten dit zelf ook wel. Toch zou ik het ook niet actief gaan meedelen. Mocht het onverhoopt wat langer duren, zit je een niet op te wachten om telkens verwachtingsvol aangekeken te worden. Bovendien maakt je er door het te melden ook wel een ‘ding’ van. Als je het gewoon meedeelt als het zover is, is het gewoon een feit en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste was 3 maanden toen voor mij de GZ startte. Ik ben parttime gaan werken en dan doe je gewoon wat langer over je praktijkuren, het was prima te combineren. Tijdens de GZ zijn er in mijn groep 2 vrouwen zwanger geworden en bevallen. Zij hebben gemiste lesdagen in een andere groep ingehaald, al heeft 1 van hen precies gemikt op de zomervakantie en nauwelijks iets gemist. Ik geeft nu ook onderwijs voor de GZ en er zitten in elke groep wel een aantal kolvers die na een pauze iets later binnenkomen, dus ook met borstvoeding wordt vanuit de opleiding rekening gehouden.
Tijdens de start van de KP 2 (hoog)zwangeren in mijn groep...
Kortom: de GZ (maar ook de KP) is prima te combineren met zwangerschap/borstvoeding/minder werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven