Werk & Studie alle pijlers

adres bij ziekte is anders dan op papier

21-01-2019 16:50 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva leden,

ik heb een vraag en ik weet niet zo goed of dit mag of niet. ik sta ingeschreven op een ander adres waar ik normaal woon maar omdat ik langdurig ziek ben wil ik bij me ouders gaan verblijven omdat ik daar meer zorg kan krijgen. Kan ik dit doorgeven aan de bedrijfsarts en zullen ze dit wel goed vinden of mag dit absoluut niet volgens de regels.

Daarnaast wilt mijn manager mij zien maar ik heb aangegeven dat ik hem pas wil zien als ik beter ben. Ik kom wel me afspraken na bij de bedrijfsarts. Mag ik de afspraak met de manager weigeren en zal dit consicuenties hebben (zoals het niet nakomen van afspraken).

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

alvast bedankt voor alle info.
Je kunt gewoon je verblijfsadres opgeven bij je werk, is niet zo raar als je (ernstig) ziek bent. Ik zou het doorgeven aan je werk, niet aan de bedrijfsarts.

Als je langer dan 6 weken zien bent moet je je houden aan je re-integratieplan. Dat plan stelt je werkgever op nav de terugkoppeling van de bedrijfsarts. Vaak wordt in zo'n plan ook opgenomen dat je regelmatig langs moet op je werk, en dat je je werk langzaam weer opbouwt. Je gaat niet van 100% ziek naar ineens 100% beter (meestal). Je niet houden aan je re-integratieplan zal zeker consequenties hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als je ergens anders verblijft tijdens je ziekte en je geeft dat adres op je werk door is er niks aan de hand. Waarom wil jij je manager niet zien?
In principe overleg je het met de bedrijfsarts. Hij zal dan een advies geven aan de werkgever die normaalgesproken het advies overneemt. De bedrijfsarts kan op jouw verzoek ook contact opnemen met je behandelaar. Binnen twee maanden moet je een plan van aanpak ondertekenen, ook als er nog geen benutbare mogelijkheden zijn. In sommige gevallen komt de werkgever bij je thuis. Een verpleegadres moet je doorgeven aan je leidinggevende. Dat zal geen probleem zijn.
Alle reacties Link kopieren
ririanneke schreef:
21-01-2019 16:57
Als je ergens anders verblijft tijdens je ziekte en je geeft dat adres op je werk door is er niks aan de hand. Waarom wil jij je manager niet zien?
hey ik wil hem niet zien omdat ze me dwingen om weer te gaan werken laat me zo zeggen ze lopen over me heen. en daar kan ik niet tegen tijdens mijn ziekte dus wil ik er voor kiezen om het gesprek na mijn ziekte of in ieder geval op een dag wanneer ik me beter voel te doen.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
21-01-2019 16:59
In principe overleg je het met de bedrijfsarts. Hij zal dan een advies geven aan de werkgever die normaalgesproken het advies overneemt. De bedrijfsarts kan op jouw verzoek ook contact opnemen met je behandelaar. Binnen twee maanden moet je een plan van aanpak ondertekenen, ook als er nog geen benutbare mogelijkheden zijn. In sommige gevallen komt de werkgever bij je thuis. Een verpleegadres moet je doorgeven aan je leidinggevende. Dat zal geen probleem zijn.
gek genoeg hebben we geen plan van aanpak getekend en we zijn al ongeveer 7 maanden in dit proces. Ik heb wel meerdere malen geprobeerd om terug te keren in mijn functie maar het was geen succes.
Alle reacties Link kopieren
Ja je bent verplicht om met jouw manager in gesprek te gaan. En ja, je bent ook verplicht om door te geven als je op een ander adres verblijft.
Je bent verplicht om mee te werken aan je re-integratie en om dus in gesprek te blijven met zowel je werkgever al de bedrijfsarts.

Als je dit niet doet, mogen ze de betaling van jouw loon stoppen.
wieweetwat schreef:
21-01-2019 17:04
gek genoeg hebben we geen plan van aanpak getekend en we zijn al ongeveer 7 maanden in dit proces. Ik heb wel meerdere malen geprobeerd om terug te keren in mijn functie maar het was geen succes.
Daar gaan zij dan nat op, niet jouw probleem. Heb je wel een bedrijfsarts gezien?
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
21-01-2019 17:14
Daar gaan zij dan nat op, niet jouw probleem. Heb je wel een bedrijfsarts gezien?
ja ik heb om de 2 a 3 weken gesprek met de bedrijfsarts ik doe me best om te re-integreren maar het gaat niet zo goed. ik werk al een tijdje 6 uur per dag maar het gaat de laatste tijd niet goed met de pijn die ik heb en mentaal onstabiel ben daarnaast begin ik de laatste tijd veel fouten te maken dus zal dit weer op tafel leggen bij de bedrijfsarts.

het is een groot bedrijf maar ze handelen meestal niet goed we werken met chemicaliën dus veiligheid moet op nummer 1 staan. Maar toen me collega ziek was en medicatie gebruikte met gele etiketten lieten ze hem gewoon werken.
Heb je een behandelaar? Dan sta je namelijk sterker. Ja en als opbouw niet lukt moet je terug in uren lijkt mij of opnieuw ziekmelden. Van belang is dan wel een diagnose en behandeling, gewoon thuisblijven is geen optie. Ben je ook lid van een bond of heb je rechtsbijstand voor nader advies?
Gesprek met de manager kan je niet maar zo weigeren
Alle reacties Link kopieren
Maae, je mag wel iemand meenemen naar het gesprek.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
21-01-2019 17:30
Heb je een behandelaar? Dan sta je namelijk sterker. Ja en als opbouw niet lukt moet je terug in uren lijkt mij of opnieuw ziekmelden. Van belang is dan wel een diagnose en behandeling, gewoon thuisblijven is geen optie. Ben je ook lid van een bond of heb je rechtsbijstand voor nader advies?

er is geen diagnose gesteld elke arts roept maar wat maar ze weten wel wat ze moeten doen een beetje raar situatie. ik word wel behandelt en de behandelingen worden intensiever.
ik sta helaas niet ingeschreven bij de bond ben het wel van plan om te doen.
gizzmo-returns schreef:
21-01-2019 17:40
Gesprek met de manager kan je niet maar zo weigeren
Precies , waarom zou je dat willen ?
miekemv schreef:
21-01-2019 17:30
Heb je een behandelaar? Dan sta je namelijk sterker. Ja en als opbouw niet lukt moet je terug in uren lijkt mij of opnieuw ziekmelden.

Of aangepast werk doen , tenminste bij mijn werkgever , doen ze dat
wieweetwat schreef:
21-01-2019 17:02
hey ik wil hem niet zien omdat ze me dwingen om weer te gaan werken laat me zo zeggen ze lopen over me heen.

Je kunt toch aangeven dat je graag wil , maar dat het moeizaam gaat vanwege de pijn.
en daar kan ik niet tegen tijdens mijn ziekte dus wil ik er voor kiezen om het gesprek na mijn ziekte of in ieder geval op een dag wanneer ik me beter voel te doen.
Zo werkt dat niet , je hebt in principe niets te willen...helaas
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat je ziek bent en dat het niet echt loopt met de re-integratie op de werkvloer. Een zieke heeft rechten maar ook plichten. Dus ja, je moet mee werken, je manager spreken als daarom gevraagd wordt et cetera. Vraag desnoods of re-integratie op een andere afdeling mogelijk is.

Wat ik je wel wil adviseren, doe wat aan je taal- en schrijfvaardigheid. Mocht het zover komen dat het bedrijf niet met je verder wil en je moet gaan solliciteren dan is correct Nederlands erg belangrijk. Lijkt mij een kleine moeite waar je uiteindelijk wel de vruchten van plukt.
Alle reacties Link kopieren
Contact via email of telefoon is ook prima. Soms is het medisch of psychisch niet mogelijk om contact te hebben met de werkgever.

Erg raar dat mensen hier op de stoel van de bedrijfsarts gaan zitten.

In mijn geval is contact met de werkgever afgeraden. Omdat dit medisch niet mogelijk was.

Leg dit dus je bedrijfsarts voor en vraag hem hier advies in uit te brengen aan de werkgever.

Als jij of iemand post bij je eigen huis kunt blijven ophalen dan is het prima en kun je gewoon ergens anders, in het belang van je herstel, verblijven.

Die post van de bedrijfsarts kan vaak ook per email. Hier kun je om vragen.

Alles moet in het teken staan van het beste van jouw herstel. Soms is geen communicatie met werkgever (tijdelijk) het beste. Vraag de bedrijfsarts hier in om een standpunt in te nemen, wat acht hij als het beste voor jou herstel.

Ik hoefde geen contact te hebben, het plan van aanpak kan ook gewoon per email. Dus dat een bedrijfsarts dit advieeert kan wel. Hangt van je medische/psychische situatie af.

Naar het werk moeten is soms gewoon niet mogelijk, want je bent ziek. Per email en telefoon kan ook prima gecommuniceerd worden. Laat je niet gek maken, door mensen die zeggen dat koffie drinken moet. Soms kan dit gewoon niet. De bedrijfsarts kan hier alleen in beslissen. En niet mensen hier op het forum.
Windlicht schreef:
21-01-2019 18:36
Aangepast werk doe je als dat past in het traject. Dat ligt aan wat je hebt en of je zo ver bent icm een behandeling. Bijvoorbeeld ben ik thuis sinds half oktober, ik doe geen aangepast werk omdat het op dit moment niet passend is bij het behandelingstraject. De doelstelling is niet altijd weer zo snel mogelijk aan het werk. Dat zie je nu ook weer bij de TO, ze valt telkens terug.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
21-01-2019 19:11
Contact via email of telefoon is ook prima. Soms is het medisch of psychisch niet mogelijk om contact te hebben met de werkgever.

Erg raar dat mensen hier op de stoel van de bedrijfsarts gaan zitten.

In mijn geval is contact met de werkgever afgeraden. Omdat dit medisch niet mogelijk was.

Leg dit dus je bedrijfsarts voor en vraag hem hier advies in uit te brengen aan de werkgever.

Als jij of iemand post bij je eigen huis kunt blijven ophalen dan is het prima en kun je gewoon ergens anders, in het belang van je herstel, verblijven.

Die post van de bedrijfsarts kan vaak ook per email. Hier kun je om vragen.

Alles moet in het teken staan van het beste van jouw herstel. Soms is geen communicatie met werkgever (tijdelijk) het beste. Vraag de bedrijfsarts hier in om een standpunt in te nemen, wat acht hij als het beste voor jou herstel.

Ik hoefde geen contact te hebben, het plan van aanpak kan ook gewoon per email. Dus dat een bedrijfsarts dit advieeert kan wel. Hangt van je medische/psychische situatie af.

Naar het werk moeten is soms gewoon niet mogelijk, want je bent ziek. Per email en telefoon kan ook prima gecommuniceerd worden. Laat je niet gek maken, door mensen die zeggen dat koffie drinken moet. Soms kan dit gewoon niet. De bedrijfsarts kan hier alleen in beslissen. En niet mensen hier op het forum.

je bent lekker duidelijk bedankt ik zal het bespreken met mijn bedrijfsarts
wieweetwat schreef:
21-01-2019 18:24
er is geen diagnose gesteld elke arts roept maar wat maar ze weten wel wat ze moeten doen een beetje raar situatie. ik word wel behandelt en de behandelingen worden intensiever.
ik sta helaas niet ingeschreven bij de bond ben het wel van plan om te doen.
Ik denk dat het probleem vooral is dat er geen diagnose is. Je hebt pijn, zeg je. Maar er is geen medische onderbouwing.

Vraag aan je arts om toch door te zoeken naar de achterliggende oorzaak van je pijn. Ook omdat een behandeling vaak effectiever is als men de oorzaak van je pijn weet.
wieweetwat schreef:
21-01-2019 18:24
er is geen diagnose gesteld elke arts roept maar wat maar ze weten wel wat ze moeten doen een beetje raar situatie. ik word wel behandelt en de behandelingen worden intensiever.
ik sta helaas niet ingeschreven bij de bond ben het wel van plan om te doen.
Dan zit je dus duidelijk in een medisch traject qua onderzoek. En thuisblijven lukt ook niet meer. Heb je daar nog een advies over gehad? Hoe verlopen de werkzaamheden welke je verricht? En wat niet gaat, dat gaat niet. Je moet ook jezelf beschermen.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
21-01-2019 19:21
Dan zit je dus duidelijk in een medisch traject qua onderzoek. En thuisblijven lukt ook niet meer. Heb je daar nog een advies over gehad? Hoe verlopen de werkzaamheden welke je verricht? En wat niet gaat, dat gaat niet. Je moet ook jezelf beschermen.
de werkzaamheden die ik heb verricht was in het begin te doen maar nu is dat verandert. Ik hou nu geen 6 uur meer vol omdat ik na 1 a 2 uur werken weer klachten heb maar helaas moet ik momenteel 6 uur werken omdat de bedrijf dat zo graag wilt. Maar dat helpt mij totaal niet en de bedrijf ook niet mijn genezing zal langer duren. Daarom ga ik weer aan tafel met de bedrijfsarts om zijn advies te vragen.
Heb je op korte termijn een afspraak? Bedrijven willen dat wel graag maar ja soms gaat dat niet zo of gaat het juist slechter.
Als je er met de bedrijfsarts er niet uitkomt kun je een second opinion vragen aan een andere bedrijfsarts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven