Werk & Studie alle pijlers

nieuwsgierig naar werkveld

22-01-2019 12:23 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
enwatnu wijzigde dit bericht op 12-06-2020 11:55
99.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je geen stages gehad? Je kunt vragen of je jouw afstudeerproject op kantoor mag doen, of vragen of je 2 of 3 dagen per week mee mag werken met jouw collega's.
Waarom doe je dit afstudeerproject voornamelijk thuis? Vraag of je je scriptie daar mag schrijven en kijk eens mee bij diverse afdelingen, zodat je een beeld krijgt van wat ze doen.

Is alsnog een stage gaan lopen een mogelijkheid? Dan zou ik dat doen! Heeft mij veel geholpen, want jaren later ben ik via die stage aan een baan gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet direct na je afstuderen de baan van je leven te hebben he? Ga gewoon solliciteren en kijk dan verder. Maar als je praktijkervaring wil vóór je aan het werk gaat, kun je wellicht eens bellen met bedrijven of je een dag mee kan lopen of arbeidsmarktbijeenkomsten met potentiële werkgevers bezoeken.
Wij hebben ook wel eens afstudeerders en wij moedigen altijd aan dat ze zoveel mogelijk op kantoor aan hun onderzoek werken. Natuurlijk wil je je wel eens thuis 100% concentreren, maar op kantoor krijg je zoveel meer mee! Over hoe het werk i de praktijk echt is enzo. Sommigen doen dat graag, anderen blijven geen minuut lager dan strikt noodzakelijk om antwoord te krijgen op hun vragen. Vind ik altijd jammer.

Kortom: vraag het! Heb je een begeleider bij dit bedrijf? Leg daar je vraag eens neer, of bij de teammanager ofzo. Misschien is het prima in te passen, misschien ook niet. Nee heb je, ja kun je krijgen. En het is echt geen gekke vraag dus ook als het antwoord nee zou zijn sla je heus geen gek figuur door het te vragen!
Alle reacties Link kopieren
...
enwatnu wijzigde dit bericht op 12-06-2020 11:55
98.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je wilt gewoon vrijblijvend meelopen toch? Zonder dat daar verder iets aan vast hangt? Als je al binnen een bedrijf werkzaam bent als stagiaire, dan moet dat zeker wel mogelijk zijn en is dat vaak iets wat júist gewaardeerd wordt. Dat laat gewoon zien dat je interesse hebt en dat je wilt weten hoe het bedrijf in elkaar zit en hoe de taken binnen een bedrijf/organisatie verdeeld zijn. Benader die afdeling of leg het voor aan je stage/onderzoeksbegeleider binnen het bedrijf en kijk of er iets te regelen is: waarschijnlijk wel. Zij kunnen dan ook beter kennis met jou maken.

Sowieso kan je nu je daar nog rondloopt kijken wat eventuele andere functies zijn waar je mogelijk interesse in hebt (al dan niet binnen dat bedrijf) of dat je gewoon wilt weten hoe het zit. Ook als daar geen vacatures voor zijn. Je hoeft ook niet dan perse direct mee te lopen, maar je kan ook vragen of iemand even een keer een half uurtje de tijd voor je heeft omdat je graag wilt weten wat zijn/haar functie inhoudt. Dat kan je ook doen bij mensen waarvan je gewoon nieuwsgierig bent, zonder dat je denkt: nou die functie is mij op het lijf geschreven (of dat je überhaupt geen diploma's ervoor hebt). Vaak zijn dat ook mensen waarmee je samenwerkt en het kan vaak wel waardevol zijn om een beetje een idee te hebben hoe een bedrijf/organisatie in elkaar steekt.
Alle reacties Link kopieren
Geen enkele baan is 100% leuk. Zeker je eerste baan niet. Let de lat lager dan 'een vacature moet 100% leuk zijn'.
Alle reacties Link kopieren
Ervaring leert dat veel bedrijven het mooi vinden om jongelui de kans te geven eens een dagje of wat mee te laten kijken. Mijn zoon heeft op die manier grote hulp gehad bij zijn beroepskeuze
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Juist in deze fase kan je ongegeneerd bedrijven opbellen om te vragen of je eens koffie mag komen drinken en een paar uurtjes/halve dag mee mag komen draaien (een dag is echt te lang). Ik zou dat dan ook zeker doen! Bedrijven vinden het leuk als jongeren interesse tonen. Mocht je een geschikte kandidaat zijn, dan scheelt hun dat ook weer een dure sollicitatie ronde.
Dus ja, bel er een paar op, maak een koffie afspraak en vraag zo veel als dat je kunt bedenken. Je wordt er alleen maar wijzer van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven