Werk & Studie
alle pijlers
De wiskunde van de middelbare school.
dinsdag 22 januari 2019 14:19
Twee maanden geleden haalde ik herinneringen aan mijn middelbare school op en heb toen voor de lol de cosinus, sinus en tangens grafiek uitgetekend op ruitjes papier. De grafieken heb ik met een gekleurde viltstift getekend.
Het was een hele klus om de tabellen van de x en y waarden uit te rekenen maar de en de rekenfunctie van mijn mobiele telefoon kwam goed van pas.
Een en ander heeft mij een avondje in mijn eentje bezig gehouden en een middagje met een behulpzame collega in de bieb.
Leuk tijdverdrijf maar ik voel me toch bedonderd door de middelbare school leraren want waar gebruik je dit stuk wiskunde in de praktijk nou voor? Nergens voor nodig toch?
Liever was ik in die uurtjes thuis gebleven bij mijn moeder om haar gezelschap te houden en om samen het huishouden te doen.
Is iemand het hiermee eens?
Het was een hele klus om de tabellen van de x en y waarden uit te rekenen maar de en de rekenfunctie van mijn mobiele telefoon kwam goed van pas.
Een en ander heeft mij een avondje in mijn eentje bezig gehouden en een middagje met een behulpzame collega in de bieb.
Leuk tijdverdrijf maar ik voel me toch bedonderd door de middelbare school leraren want waar gebruik je dit stuk wiskunde in de praktijk nou voor? Nergens voor nodig toch?
Liever was ik in die uurtjes thuis gebleven bij mijn moeder om haar gezelschap te houden en om samen het huishouden te doen.
Is iemand het hiermee eens?
dinsdag 22 januari 2019 14:28
Ach.. ik heb zoveel dingen geleerd op school die ik later volgens mij niet gebruikt heb, niet alleen met wiskunde. Maar ik zie het als algemene kennis, komt misschien nog eens van pas en anders maar niet.
Maar ik ga er dan ook geen middag vrijwillig mee aan de slag om vervolgens te zeggen dat ik liever het huishouden gedaan zou hebben. Ik ga dan gewoon leuke dingen doen.
Maar ik ga er dan ook geen middag vrijwillig mee aan de slag om vervolgens te zeggen dat ik liever het huishouden gedaan zou hebben. Ik ga dan gewoon leuke dingen doen.
dinsdag 22 januari 2019 14:29
dinsdag 22 januari 2019 14:32
Dit, anders kunnen ze vakken als Latijn en Geschiedenis wel helemaal opdoeken.QueenArachnia schreef: ↑22-01-2019 14:29Je krijgt die lessen ook niet alléén zodat je die specifieke grafieken begrijpt en in de praktijk kunt toepassen, maar ook omdat je zo op een manier leert denken die je wél kunt gebruiken in je dagelijks leven/werk. Dat ben je er mee opgeschoten.
Je leert algemene kennis en een manier van deze toepassen en analytisch denken. En dat gebruik je hopelijk heel erg vaak.
dinsdag 22 januari 2019 14:34
Tsja, er zijn ontelbare beroepen waarbij je toch echt moet kunnen werken met en verstand hebben van dit soort wiskundige begrippen.
Ik vond echt niet alles leuk op de middelbare school en toch is het als ik terugkijk de leukste tijd van mijn leven tot nu toe. Dus ik voel me allesbehalve bij de neus genomen.
Ik vond echt niet alles leuk op de middelbare school en toch is het als ik terugkijk de leukste tijd van mijn leven tot nu toe. Dus ik voel me allesbehalve bij de neus genomen.
Op díé fiets!
dinsdag 22 januari 2019 14:36
Misschien heb ik de verkeerde forummer voor me hoor, maar kan het zijn dat je bijna niets wat je op school hebt geleerd gebruikt in je dagelijks leven?
Voor heel veel vakken geldt dat je er keuzes mee krijgt: je kunt iets gaan doen waarbij je het gebruikt en je kunt dat niet doen. Er zijn ook mensen die nooit meer hoofdrekenen, maar maakt het dat niet-nuttig?
Voor heel veel vakken geldt dat je er keuzes mee krijgt: je kunt iets gaan doen waarbij je het gebruikt en je kunt dat niet doen. Er zijn ook mensen die nooit meer hoofdrekenen, maar maakt het dat niet-nuttig?
dinsdag 22 januari 2019 14:37
Nee, van sinus en cosinus zie ik het nut ook niet in. Men heeft mij verteld dat het nuttig is bij het bouwen van bruggen. Maar op 4 atheneum had ik totaal geen ambitie om werktuigbouwkundige te worden dus...
De meest nuttige schoolopleiding is in mijn ogen de lagere school geweest. Je leert er lezen en schrijven hetgeen we allemaal nodig hebben. Verder is rekenen in de praktijk ook handig met boodschappen doen en met je rekeningen betalen en je huishoudgeld behern. Verder heb ik er leren breien en haken en borduren hetgeen ik tot op de dag vandaag nog steeds doe in mijn vrije tijd.
Vervolgens heb ik na de middelbare school een beroepsopleiding gedaan maar dat was ook driekwart theorie die je in de praktijk niet gebruikte.
Mee eens dat de lagere school de meest nuttige school is?
De meest nuttige schoolopleiding is in mijn ogen de lagere school geweest. Je leert er lezen en schrijven hetgeen we allemaal nodig hebben. Verder is rekenen in de praktijk ook handig met boodschappen doen en met je rekeningen betalen en je huishoudgeld behern. Verder heb ik er leren breien en haken en borduren hetgeen ik tot op de dag vandaag nog steeds doe in mijn vrije tijd.
Vervolgens heb ik na de middelbare school een beroepsopleiding gedaan maar dat was ook driekwart theorie die je in de praktijk niet gebruikte.
Mee eens dat de lagere school de meest nuttige school is?
dinsdag 22 januari 2019 14:39
Nee. Lezen kon ik al in de kleuterklas en rekenen en schrijven had ik mezelf ook wel aan kunnen leren.cynthiao schreef: ↑22-01-2019 14:37Nee, van sinus en cosinus zie ik het nut ook niet in. Men heeft mij verteld dat het nuttig is bij het bouwen van bruggen. Maar op 4 atheneum had ik totaal geen ambitie om werktuigbouwkundige te worden dus...
De meest nuttige schoolopleiding is in mijn ogen de lagere school geweest. Je leert er lezen en schrijven hetgeen we allemaal nodig hebben. Verder is rekenen in de praktijk ook handig met boodschappen doen en met je rekeningen betalen en je huishoudgeld behern. Verder heb ik er leren breien en haken en borduren hetgeen ik tot op de dag vandaag nog steeds doe in mijn vrije tijd.
Vervolgens heb ik na de middelbare school een beroepsopleiding gedaan maar dat was ook driekwart theorie die je in de praktijk niet gebruikte.
Mee eens dat de lagere school de meest nuttige school is?
Analytisch denken en complexe problemen oplossen heb ik veel meer aan gehad, daar verdien ik mijn geld mee.
dinsdag 22 januari 2019 14:40
Ik denk dat mijn vriend het in z'n werk ook dagelijks nodig heeft, dus voor sommige mensen is het wel degelijk nuttig geweest
Je leert op de middelbare school gewoon veel algemene kennis, dan is nog niet te voorzien wat jij later wel/niet meer nodig hebt. Om het nou nutteloos te noemen vind ik nogal kort door de bocht.
Je leert op de middelbare school gewoon veel algemene kennis, dan is nog niet te voorzien wat jij later wel/niet meer nodig hebt. Om het nou nutteloos te noemen vind ik nogal kort door de bocht.
dinsdag 22 januari 2019 14:44
Ik ben blij dat op de middelbare school geen tijd is verspild aan haken en breien etc. Dat is pas onnuttig en hoor je inderdaad in je vrije tijd te doen. Ik denk dat je eerder een verkeerde studiekeuze hebt gemaakt, dan dat de middelbare school per se onnuttig is.
dinsdag 22 januari 2019 14:45
Nou, ik wel eens gehad dat mijn stofzuiger het niet deed. Dan denk ik wel eens: waarom heb ik op de middelbare school niet iets praktisch gehad als je stofzuiger weer aan de praat krijgen.
Of iets simpels als het water van de verwarming bijvulllen. Dat zou veel nuttiger zijn geweest.
Of leren behangen.
Of leren om een Ikea kastje in elkaar te zetten.
Of iets simpels als het water van de verwarming bijvulllen. Dat zou veel nuttiger zijn geweest.
Of leren behangen.
Of leren om een Ikea kastje in elkaar te zetten.
dinsdag 22 januari 2019 14:46
Topografie kan er ook wel uit, want ik kom nooit in Azië en Afrika, dus al die steden en rivieren hoef ik niet te weten.
En muziek: nooit een instrument gespeeld.
En scheikunde: buiten school nooit meer een erlenmeyer in handen gehad.
Zo kun je bijna elk vak wel afschieten.
--
maar uit elk vak pak je wel een stukje mee wat je kunt gebruiken in vervolgopleidingen of het leven.
En anders is het wel om te leren om te leren en te plannen.
En muziek: nooit een instrument gespeeld.
En scheikunde: buiten school nooit meer een erlenmeyer in handen gehad.
Zo kun je bijna elk vak wel afschieten.
--
maar uit elk vak pak je wel een stukje mee wat je kunt gebruiken in vervolgopleidingen of het leven.
En anders is het wel om te leren om te leren en te plannen.
dinsdag 22 januari 2019 14:47
Die dingen heb je geen school voor nodig, dat kun je makkelijk zonder les, gewoon even wat over lezen.cynthiao schreef: ↑22-01-2019 14:45Nou, ik wel eens gehad dat mijn stofzuiger het niet deed. Dan denk ik wel eens: waarom heb ik op de middelbare school niet iets praktisch gehad als je stofzuiger weer aan de praat krijgen.
Of iets simpels als het water van de verwarming bijvulllen. Dat zou veel nuttiger zijn geweest.
Of leren behangen.
Of leren om een Ikea kastje in elkaar te zetten.
Behalve misschien behangen.
dinsdag 22 januari 2019 14:48
Dat zit er toch standaard in? Op vmbo in ieder geval wel hoor.
Ik ben het wel met TS eens hoor. Ik had liever nuttige vaardigheden geleerd zoals les over verzekeringen, politiek, hoe je een huis koopt/huurt idk. Praktische zaken.
dinsdag 22 januari 2019 14:51
dinsdag 22 januari 2019 14:54
dinsdag 22 januari 2019 14:58
De verwarming vullen/ behangen/ tuinieren/ handwerken/ banden verwisselen/ kastjes in elkaar zetten en zo veel meer praktische skills zijn allemaal dingen die ik van thuis uit heb meegekregen. Denk dat je dan beter kunt klagen dat je ouders je niks nuttig hebben geleerd.
dinsdag 22 januari 2019 14:59
Omdat dat soort lessen niks bijdragen aan je algemene ontwikkelen en omdat dat soort dingen onder de knie te krijgen je geen les nodig hebt.cynthiao schreef: ↑22-01-2019 14:45Nou, ik wel eens gehad dat mijn stofzuiger het niet deed. Dan denk ik wel eens: waarom heb ik op de middelbare school niet iets praktisch gehad als je stofzuiger weer aan de praat krijgen.
Of iets simpels als het water van de verwarming bijvulllen. Dat zou veel nuttiger zijn geweest.
Of leren behangen.
Of leren om een Ikea kastje in elkaar te zetten.
anoniem_636406528baf6 wijzigde dit bericht op 22-01-2019 15:00
Reden: woord
Reden: woord
0.35% gewijzigd