Werk & Studie alle pijlers

De wiskunde van de middelbare school.

22-01-2019 14:19 60 berichten
Twee maanden geleden haalde ik herinneringen aan mijn middelbare school op en heb toen voor de lol de cosinus, sinus en tangens grafiek uitgetekend op ruitjes papier. De grafieken heb ik met een gekleurde viltstift getekend.
Het was een hele klus om de tabellen van de x en y waarden uit te rekenen maar de en de rekenfunctie van mijn mobiele telefoon kwam goed van pas.
Een en ander heeft mij een avondje in mijn eentje bezig gehouden en een middagje met een behulpzame collega in de bieb.
Leuk tijdverdrijf maar ik voel me toch bedonderd door de middelbare school leraren want waar gebruik je dit stuk wiskunde in de praktijk nou voor? Nergens voor nodig toch?
Liever was ik in die uurtjes thuis gebleven bij mijn moeder om haar gezelschap te houden en om samen het huishouden te doen.
Is iemand het hiermee eens?
Ik heb het nooit nodig gehad, net als aan zoveel dingen niet. Jouw reden vind ik wel bijzonder.. ben je zo gek op het huishouden?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter vindt wiskunde ook niet zo interessant en vraagt zich af waar ze het voor nodig heeft, maar dat ze nou liever met mij het huishouden zou doen?? Doe ik zelf liever ook niet..
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Nee, ik ben niet bijzonder gek op het huishouden maar het is toch ook geen leuke gedachte dat we met met niet nuttige dingen bij de neus zijn genomen door de middelbare school docenten.
Alle reacties Link kopieren
Als je beter had opgelet op school, dan had je geweten waar goniometrie voor nodig is...
Ach.. ik heb zoveel dingen geleerd op school die ik later volgens mij niet gebruikt heb, niet alleen met wiskunde. Maar ik zie het als algemene kennis, komt misschien nog eens van pas en anders maar niet.
Maar ik ga er dan ook geen middag vrijwillig mee aan de slag om vervolgens te zeggen dat ik liever het huishouden gedaan zou hebben. Ik ga dan gewoon leuke dingen doen.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt die lessen ook niet alléén zodat je die specifieke grafieken begrijpt en in de praktijk kunt toepassen, maar ook omdat je zo op een manier leert denken die je wél kunt gebruiken in je dagelijks leven/werk. Dat ben je er mee opgeschoten.
Alle reacties Link kopieren
hahaha, ik snap je gedachtengang hoor! Sommige dingen waarvan ik toen dacht: wat moet ik ermee, bleken toch nut te hebben maar van sinus en cosinus heb ik het nooit ingezien ;-)
Alle reacties Link kopieren
QueenArachnia schreef:
22-01-2019 14:29
Je krijgt die lessen ook niet alléén zodat je die specifieke grafieken begrijpt en in de praktijk kunt toepassen, maar ook omdat je zo op een manier leert denken die je wél kunt gebruiken in je dagelijks leven/werk. Dat ben je er mee opgeschoten.
Dit, anders kunnen ze vakken als Latijn en Geschiedenis wel helemaal opdoeken.
Je leert algemene kennis en een manier van deze toepassen en analytisch denken. En dat gebruik je hopelijk heel erg vaak.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, er zijn ontelbare beroepen waarbij je toch echt moet kunnen werken met en verstand hebben van dit soort wiskundige begrippen.

Ik vond echt niet alles leuk op de middelbare school en toch is het als ik terugkijk de leukste tijd van mijn leven tot nu toe. Dus ik voel me allesbehalve bij de neus genomen.
Op díé fiets!
Misschien heb ik de verkeerde forummer voor me hoor, maar kan het zijn dat je bijna niets wat je op school hebt geleerd gebruikt in je dagelijks leven?

Voor heel veel vakken geldt dat je er keuzes mee krijgt: je kunt iets gaan doen waarbij je het gebruikt en je kunt dat niet doen. Er zijn ook mensen die nooit meer hoofdrekenen, maar maakt het dat niet-nuttig?
Nee, van sinus en cosinus zie ik het nut ook niet in. Men heeft mij verteld dat het nuttig is bij het bouwen van bruggen. Maar op 4 atheneum had ik totaal geen ambitie om werktuigbouwkundige te worden dus...
De meest nuttige schoolopleiding is in mijn ogen de lagere school geweest. Je leert er lezen en schrijven hetgeen we allemaal nodig hebben. Verder is rekenen in de praktijk ook handig met boodschappen doen en met je rekeningen betalen en je huishoudgeld behern. Verder heb ik er leren breien en haken en borduren hetgeen ik tot op de dag vandaag nog steeds doe in mijn vrije tijd.
Vervolgens heb ik na de middelbare school een beroepsopleiding gedaan maar dat was ook driekwart theorie die je in de praktijk niet gebruikte.
Mee eens dat de lagere school de meest nuttige school is?
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt toch gewoon helemaal af van het werk dat je later gaat doen ?

Ik heb het wel degelijk gebruikt. Al was het maar om mijn kinderen door het voortgezet onderwijs te loodsen :cheer:
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
cynthiao schreef:
22-01-2019 14:37
Nee, van sinus en cosinus zie ik het nut ook niet in. Men heeft mij verteld dat het nuttig is bij het bouwen van bruggen. Maar op 4 atheneum had ik totaal geen ambitie om werktuigbouwkundige te worden dus...
De meest nuttige schoolopleiding is in mijn ogen de lagere school geweest. Je leert er lezen en schrijven hetgeen we allemaal nodig hebben. Verder is rekenen in de praktijk ook handig met boodschappen doen en met je rekeningen betalen en je huishoudgeld behern. Verder heb ik er leren breien en haken en borduren hetgeen ik tot op de dag vandaag nog steeds doe in mijn vrije tijd.
Vervolgens heb ik na de middelbare school een beroepsopleiding gedaan maar dat was ook driekwart theorie die je in de praktijk niet gebruikte.
Mee eens dat de lagere school de meest nuttige school is?
Nee. Lezen kon ik al in de kleuterklas en rekenen en schrijven had ik mezelf ook wel aan kunnen leren.
Analytisch denken en complexe problemen oplossen heb ik veel meer aan gehad, daar verdien ik mijn geld mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat mijn vriend het in z'n werk ook dagelijks nodig heeft, dus voor sommige mensen is het wel degelijk nuttig geweest ;)
Je leert op de middelbare school gewoon veel algemene kennis, dan is nog niet te voorzien wat jij later wel/niet meer nodig hebt. Om het nou nutteloos te noemen vind ik nogal kort door de bocht.
Er is een tijd geweest dat de meeste mensen hooguit basisschool hadden. Was dat een betere tijd wat jou betreft?
En waarom heb je wiskunde gekozen in je vakkenpakket als je er geen ambitie mee had? Had je ook wat leuks kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
cynthiao schreef:
22-01-2019 14:37
Verder heb ik er leren breien en haken en borduren hetgeen ik tot op de dag vandaag nog steeds doe in mijn vrije tijd.
Ik ben blij dat op de middelbare school geen tijd is verspild aan haken en breien etc. Dat is pas onnuttig en hoor je inderdaad in je vrije tijd te doen. Ik denk dat je eerder een verkeerde studiekeuze hebt gemaakt, dan dat de middelbare school per se onnuttig is.
Nou, ik wel eens gehad dat mijn stofzuiger het niet deed. Dan denk ik wel eens: waarom heb ik op de middelbare school niet iets praktisch gehad als je stofzuiger weer aan de praat krijgen.
Of iets simpels als het water van de verwarming bijvulllen. Dat zou veel nuttiger zijn geweest.
Of leren behangen.
Of leren om een Ikea kastje in elkaar te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Topografie kan er ook wel uit, want ik kom nooit in Azië en Afrika, dus al die steden en rivieren hoef ik niet te weten.

En muziek: nooit een instrument gespeeld.

En scheikunde: buiten school nooit meer een erlenmeyer in handen gehad.

Zo kun je bijna elk vak wel afschieten.

--
maar uit elk vak pak je wel een stukje mee wat je kunt gebruiken in vervolgopleidingen of het leven.
En anders is het wel om te leren om te leren en te plannen.
Alle reacties Link kopieren
cynthiao schreef:
22-01-2019 14:45
Nou, ik wel eens gehad dat mijn stofzuiger het niet deed. Dan denk ik wel eens: waarom heb ik op de middelbare school niet iets praktisch gehad als je stofzuiger weer aan de praat krijgen.
Of iets simpels als het water van de verwarming bijvulllen. Dat zou veel nuttiger zijn geweest.
Of leren behangen.
Of leren om een Ikea kastje in elkaar te zetten.
Die dingen heb je geen school voor nodig, dat kun je makkelijk zonder les, gewoon even wat over lezen.
Behalve misschien behangen.
-jolijn- schreef:
22-01-2019 14:43
En waarom heb je wiskunde gekozen in je vakkenpakket als je er geen ambitie mee had? Had je ook wat leuks kunnen doen.
Dat zit er toch standaard in? Op vmbo in ieder geval wel hoor.

Ik ben het wel met TS eens hoor. Ik had liever nuttige vaardigheden geleerd zoals les over verzekeringen, politiek, hoe je een huis koopt/huurt idk. Praktische zaken.
Vroeger gingen vrouwen tenminste gewoon direct naar de huishoudschool.

Maar ik had niet gedacht dat die zogenaamd ge-emancipeerde Viva vrouwen achteraf zouden klagen dat ze voor niks wiskunde hebben geleerd, en in die tijd beter hadden kunnen leren koken.

Maar wel grappig hoor.
Maar we hebben nu eenmaal wel een aantal wiskundigen nodig. En hoe hadden die er anders achter moeten komen dat zij die tangens en cosinus wel harstikke interessant vonden? Je krijgt gewoon van alles wat zodat je een goede keus kan maken in wat je later wel of niet wil worden.
Alle reacties Link kopieren
cynthiao schreef:
22-01-2019 14:45
Of iets simpels als het water van de verwarming bijvulllen. Dat zou veel nuttiger zijn geweest. Of leren behangen. Of leren om een Ikea kastje in elkaar te zetten.
De verwarming vullen/ behangen/ tuinieren/ handwerken/ banden verwisselen/ kastjes in elkaar zetten en zo veel meer praktische skills zijn allemaal dingen die ik van thuis uit heb meegekregen. Denk dat je dan beter kunt klagen dat je ouders je niks nuttig hebben geleerd.
cynthiao schreef:
22-01-2019 14:45
Nou, ik wel eens gehad dat mijn stofzuiger het niet deed. Dan denk ik wel eens: waarom heb ik op de middelbare school niet iets praktisch gehad als je stofzuiger weer aan de praat krijgen.
Of iets simpels als het water van de verwarming bijvulllen. Dat zou veel nuttiger zijn geweest.
Of leren behangen.
Of leren om een Ikea kastje in elkaar te zetten.
Omdat dat soort lessen niks bijdragen aan je algemene ontwikkelen en omdat dat soort dingen onder de knie te krijgen je geen les nodig hebt.
anoniem_636406528baf6 wijzigde dit bericht op 22-01-2019 15:00
Reden: woord
0.35% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven