Werk & Studie alle pijlers

Schrijfopdracht tijdens sollicitatie

23-01-2019 11:58 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort heb ik een sollicitatiegesprek bij een rechtbank. Het gaat om een ontzettend gave functie en ik hoop echt dat ik aangenomen zal worden. Na het gesprek moet ik een schrijfopdracht maken die drie kwartier zal duren. Heeft iemand misschien tips over hoe ik mij het beste kan voorbereiden op deze schrijfopdracht? Ik weet namelijk niet zo goed wat ik ervan moet verwachten. Alvast bedankt voor de input!
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen informatie gekregen over wat voor schrijfopdracht het is? Testen ze je taalvaardigheid/spelling, gaan ze kennis toetsen? Als je dat niet weet wordt het lastig voorbereiden denk ik.. Heb er helaas geen ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
ga trainen.

Wanneer je het niet gewend bent krijg je echt krap in je handen van het vasthouden van een pen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Weet je helemaal niets over die schrijfopdracht? Testen ze je kennis, je taalvaardigheid, je vermogen om een goed leesbare tekst te schrijven, of om te schrijven op leesniveau B1 bijvoorbeeld?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
In de functieomschrijving staat vast wel welke competenties men belangrijk vindt? Dat Salerno aanwinzing zijn.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
23-01-2019 12:24
Weet je helemaal niets over die schrijfopdracht? Testen ze je kennis, je taalvaardigheid, je vermogen om een goed leesbare tekst te schrijven, of om te schrijven op leesniveau B1 bijvoorbeeld?
Nee, ze willen niets loslaten over de inhoud van de schrijfopdracht. Het werk bestaat onder andere uit het schrijven van processtukken, dus ik denk dat het daarover zal gaan.
Alle reacties Link kopieren
enenes schreef:
23-01-2019 12:48
Nee, ze willen niets loslaten over de inhoud van de schrijfopdracht. Het werk bestaat onder andere uit het schrijven van processtukken, dus ik denk dat het daarover zal gaan.
Dat was precies mijn vraag als eerste, geen reactie.

Maar goed. Je weet dus wel wat voor producten je moet schrijven. Probeer hiernaar te zoeken, voorbeelden, kenmerken van zo'n stuk. Oefenen met schrijven is wel een goede inderdaad, want 3 kwartier schrijven gaat pijn doen.
Waarom gaat iedereen ervan uit dat TO met pen moet schrijven? Dit kan ook prima op een computer worden afgenomen natuurlijk. Met pen is niet meer helemaal van deze tijd...

Inderdaad wel duidelijk wat je moet doen, toch? Oefenen met processtukken schrijven. Ik werk niet in die hoek dus kun je eventueel op basis van casussen uit de praktijk zelf een paar stukken opstellen?
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
23-01-2019 12:56
Waarom gaat iedereen ervan uit dat TO met pen moet schrijven? Dit kan ook prima op een computer worden afgenomen natuurlijk. Met pen is niet meer helemaal van deze tijd...

Inderdaad wel duidelijk wat je moet doen, toch? Oefenen met processtukken schrijven. Ik werk niet in die hoek dus kun je eventueel op basis van casussen uit de praktijk zelf een paar stukken opstellen?
Op zich ging ik daar niet vanuit, maar toen het genoemd werd leek het me geen onmogelijke optie.
De schrijftesten die ik gedaan heb, waren altijd op een laptop. En ik mocht gewoon op internet, omdat dat in het dagelijks leven ook zo is.
Alle reacties Link kopieren
Welke afdeling ga je solliciteren? Ik zou wat relevante vonnissen/uitspraken/pv’s opzoeken en doorlezen (een strafvonnis of een echtscheidingsbeschikking ziet er inhoudelijk heel anders uit).
Alle reacties Link kopieren
Als jij geschikt bent voor deze baan en daarom dus genoeg kennis, vaardigheden en ervaring hebt voor deze specifieke functie, denk ik dat jij die schrijfopdracht gewoon haalt zonder al te veel voorbereiding. Hooguit even checken wat voor soort stuk het is wat je moet schrijven en hoe dat in elkaar steekt.
Alle reacties Link kopieren
fotoroid schreef:
23-01-2019 12:53
Dat was precies mijn vraag als eerste, geen reactie.

Maar goed. Je weet dus wel wat voor producten je moet schrijven. Probeer hiernaar te zoeken, voorbeelden, kenmerken van zo'n stuk. Oefenen met schrijven is wel een goede inderdaad, want 3 kwartier schrijven gaat pijn doen.
Ik zal nu wel op je reageren ;)

Ik zeg niet dat ik weet wat ik moet gaan schrijven. Het kan bij wijze van spreken ook een betoog worden waarin ik moet aangeven waarom ik de ideale kandidaat ben.

Eigenlijk ben ik vooral op zoek naar mensen die al eens een schrijfopdracht hebben moeten doen voor een sollicitatie en hun ervaringen willen delen.
enenes schreef:
23-01-2019 13:04
Ik zal nu wel op je reageren ;)

Ik zeg niet dat ik weet wat ik moet gaan schrijven. Het kan bij wijze van spreken ook een betoog worden waarin ik moet aangeven waarom ik de ideale kandidaat ben.

Eigenlijk ben ik vooral op zoek naar mensen die al eens een schrijfopdracht hebben moeten doen voor een sollicitatie en hun ervaringen willen delen.
.
Ah, ja, dat is lastig! Ik heb zelf wel eens voor een sollicitatie een schrijfopdracht moeten maken, heel andere tak van sport (te herkenbaar dus sorry, maar zal het niet verduidelijken). Ik kreeg een drietal keuzes voorgeschoteld en ik kon daaruit kiezen wat me het beste lag en welk onderwerp me trok. Verder kreeg ik vooral het idee dat er gekeken werd naar of ik kon structureren, of mijn spelling en grammatica op niveau lagen... Kortom: of ik gewoon een mooie Nederlandse zin in elkaar kon zetten...

Maak je niet te druk, maar oefen zeker een aantal mogelijkheden. Op een rijtje zetten waarom je deze baan wilt, is voor een sollicitatie natuurlijk sowieso belangrijk, maar dat kun je ook in mooie volzinnen doen ;-) .

Succes!
Alle reacties Link kopieren
enenes schreef:
23-01-2019 13:04
Ik zal nu wel op je reageren ;)

Ik zeg niet dat ik weet wat ik moet gaan schrijven. Het kan bij wijze van spreken ook een betoog worden waarin ik moet aangeven waarom ik de ideale kandidaat ben.

Eigenlijk ben ik vooral op zoek naar mensen die al eens een schrijfopdracht hebben moeten doen voor een sollicitatie en hun ervaringen willen delen.
Hm, ik denk dat ze eerder willen weten of jij in staat bent om stukken te schrijven die jij tijdens je baan ook zou moeten schrijven. Dus die processtukken die jij benoemd. Ik heb voor mijn sollicitatie eens een artikel moeten schrijven, gewoon thuis wel, over een top 10 blabla. Zo konden ze kijken of mijn schrijfstijl hen aanstond en of ik het 'in me had'. Misschien moet je focussen op schrijfstijl en taal? En weten hoe stukken uit de rechtbank eruitzien.
Alle reacties Link kopieren
enenes schreef:
23-01-2019 13:04
Eigenlijk ben ik vooral op zoek naar mensen die al eens een schrijfopdracht hebben moeten doen voor een sollicitatie en hun ervaringen willen delen.

Ik. Het ergste was nog dat ik het niet vooraf wist en dus stikzenuwachtig in een zeer beperkte tijd drie verschillende artikelen moest schrijven. Dat werden dus mijn slechtste artikelen ooit. Maar blijkbaar konden ze daaraan toch zien dat ik echt wel kan schrijven, ook onder druk, dus ik ben aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
Google wat soortgelijke processtukken en bestudeer die goed. Of beter nog, sla die op in je telefoon....
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eens een schrijftest moeten doen. Ik kreeg een rapport en daarvan moest ik een nieuw bericht maken voor een specifieke doelgroep. Er stonden honderd tabellen in en uitkomsten dus ik heb een en ander opgesomd. Het sloeg allemaal nergens op. Daarna moest ik mijn salaris doorgeven. En toen wist ik al dat ik solliciteerde naar de plek van degene die naar mijn oude plek was vertrokken met nieuwe lagere schalen, dus ik wist toen al dat ik het door mijn salaris niet zou worden. En dat was maar goed ook. Want kon ergens anders aan de bak voor meer geld dan mijn oude salaris.
Alle reacties Link kopieren
Kijk naar de inhoud van de functie.

Bij het schrijven van processtukken moet je vaak samenvattingen maken, de juiste informatie halen uit een dossier, etc

Kan je goed formuleren, geen schrijf of taalfouten maken?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als je solliciteert als juridisch medewerker dan moet je over het algemeen een vonnis schrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven