Werk & Studie alle pijlers

Slecht Nederlands

07-02-2019 10:13 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort heb ik op mijn werk een nieuwe taak: het begeleiden van stagiaires en leerlingen. Leuk om te doen, maar ik schrik van de verslagen die ik soms aangeleverd krijg. Verslagen bevatten veel spelfouten (d'tjes en t'tjes die niet kloppen, geen interpunctie, slechte zinsbouw etc.) Het gaat om niveau 4 MBO-studenten. Dus zij hebben een VMBO-diploma, en als het goed is dus eindexamen Nederlands gedaan. Ook binnen het MBO wordt nog gewoon het vak Nederlands gegeven. Hoe komt het dan dat er zo slecht Nederlands geschreven wordt? Of zijn dit toevallig uitzonderingen.

Mijn collega's tillen er niet zo zwaar aan. Ik wel! Want dit is de nieuwe generatie. Over een aantal jaren staan zij op de werkvloer, en maken zij de verslagen, brieven etc. En dan zitten er in een gemiddeld zorgdossier een hoop spelfouten. Dat moeten we toch niet willen?

Hoe denken jullie hier over? Ervaren jullie dit ook?

Ik ga mijn stagiaires er overigens wel op aanspreken en zeggen dat zulk taalgebruik niet kan.
Alle reacties Link kopieren
Heb je overleg met de scholen? Misschien iets om aan te kaarten, om te kijken hoe streng je erop zou moeten letten?
Alle reacties Link kopieren
Wel ironisch dat jij vmbo en mbo dan met hoofdletters typt, terwijl onderwijstypen met kleine letters getypt worden. ;-D
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat het een soort luiheid is, niet dat het niet aangeleerd is. Op heel veel plekken wordt er ook niet zwaar aan getild als er slecht Nederlands wordt geschreven.

Mijn werkgever tilt er wel zwaar aan, en ik merk dan ook dat er door mij en door mijn collega’s veel meer op gelet wordt. Rapporten worden vaak nog doorgelezen door een ander die controleert op fouten en zodoende leer je daar ook weer van. Ook is er de mogelijkheid cursussen te volgen in zowel spelling, als rapportage.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef onder meer les aan leraren, die maken ook veel spelfouten :). Mensen maken vooral spelfouten als dat wat ze schrijven veel cognitieve inspanning kost; dan hebben ze geen ruimte meer in hun hoofd om aan spelling of tekstopbouw te denken. Ze kunnen het ondervangen door de tekst een tijdje weg te leggen en daarna te herlezen wat ze hebben geschreven voor ze het indienen, maar dat is een cyclus waar in het onderwijs doorgaans niet zoveel aandacht voor is. Het probleem is dus niet dat je stagiaires niet kunnen spellen, dat kunnen ze vermoedelijk prima. Ze kunnen alleen niet goed spellen als ze ook diep na moeten denken over de inhoud die ze op papier zetten. Je kunt ze aanraden het schrijven van hun teksten in meerdere etappes te doen: eerst inhoud, dan twee dagen wegleggen, dan check. Dat helpt.
Alle reacties Link kopieren
Op het HBO (verpleegkunde) worden verslagen niet eens nagekeken bij meer dan 2 spelling en interpunctie fouten. Dan krijg je je portfolio en opdrachten gewoon meteen terug. Hebben ze daar op school geen regels voor? Misschien moet je dat aan je stagiaires vragen, of ze even de inleveringseisen willen doorsturen. Voor hun ook fijn om daar op voorbereid te zijn en misschien letten ze er dan wat beter op.
Ja, ik herken het.

Ik krijg regelmatig testen onder ogen van mensen die op een baan voor onze klantenservice solliciteren. Ik ben de enige Nederlandse vertaler in het bedrijf en het is mijn taak om de teksten te beoordelen op grammatica, spelling, taalgebruik etc. De kwaliteit is schrikbarend slecht; van de twintig testen die ik de afgelopen maanden gezien heb, waren er slechts twee goed genoeg.

Heel jammer.
Alle reacties Link kopieren
Dat komt door WhatsApp enzo.
Alle reacties Link kopieren
Weddingpresent schreef:
07-02-2019 10:25
Op het HBO (verpleegkunde) worden verslagen niet eens nagekeken bij meer dan 2 spelling en interpunctie fouten.

Ik zie er in deze ene zin al meer dan twee, dus ik stop maar met lezen.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
07-02-2019 10:34
Ik zie er in deze ene zin al meer dan twee, dus ik stop maar met lezen.
Ik nog meer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
SombraOnline schreef:
07-02-2019 10:20
Wel ironisch dat jij vmbo en mbo dan met hoofdletters typt, terwijl onderwijstypen met kleine letters getypt worden. ;-D
Voel je je nu beter?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit terugkoppelen aan de school. Daarnaast ook de stagiaires informeren en zeggen dat ze mogelijk een lager cijfer voor het stageverslag krijgen als er veel schrijffouten in staan. (Een paar lijkt me niet erg, het gaat ook meer om de inhoud, maar als het er echt veel zijn, zou ik wel een puntje aftrek doen.)
Alle reacties Link kopieren
Weddingpresent schreef:
07-02-2019 10:25
Op het HBO (verpleegkunde) worden verslagen niet eens nagekeken bij meer dan 2 spelling en interpunctie fouten. Dan krijg je je portfolio en opdrachten gewoon meteen terug. Hebben ze daar op school geen regels voor? Misschien moet je dat aan je stagiaires vragen, of ze even de inleveringseisen willen doorsturen. Voor hen ook fijn om daar op voorbereid te zijn en misschien letten ze er dan wat beter op.
Say it like you mean it.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
07-02-2019 10:36
Ik nog meer.

Nog meer dan 'meer dan twee'? Goh.
Alle reacties Link kopieren
Dit is trouwens niet iets nieuws, voor mijn gevoel is de laatste 10 jaar het niveau erg achteruit gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Een*Nieuwe*Lente schreef:
07-02-2019 10:36
Voel je je nu beter?
Waar slaat dit nou op?? Dit topic gaat nota bene over spelling!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Een*Nieuwe*Lente schreef:
07-02-2019 10:36
Voel je je nu beter?
Eigenlijk wel, ja. Commentaar hebben op iemands spelling, maar zelf dingen fout schrijven... Ik zie de ironie wel.
¡Apagando las luces!
Nouschi schreef:
07-02-2019 10:36
Ik nog meer.
Nog meer dan meer dan twee?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het ook op mijn werk. Ik ben verre van een taalpurist en ik weet ook wel dat ik zeker fouten maken. Maar ik zie op mijn werk ook verslagen van stagiaires op het mbo en die zijn echt schrikbarend slecht! Vreemde zinsopbouw, veel spelfouten.

Ook laatst een sollicitatiebrief van iemand gezien, van haar zinnen waren geen touw aan vast te knopen. Ik ga er niet over wie wel en niet aangenomen wordt, maar ik wou bijna die meid even terug mailen dat ze hiermee weinig kans heeft op de arbeidsmarkt.
essychan schreef:
07-02-2019 10:41
Ik zie het ook op mijn werk. Ik ben verre van een taalpurist en ik weet ook wel dat ik zeker fouten maken.
Ik weten het zelfs zeker :D
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zeker terugkoppelen aan de school en aan de stagiaires. Een enkel spelfoutje, soit. Maar als het niet om aan te lezen is, is dat gewoon slordig. En slordige verslagen lijken mij niet wenselijk. Dat is gewoon slecht werk afleveren en dus niet acceptabel.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
07-02-2019 10:42
Ik weten het zelfs zeker :D
:rofl:

Ik herken het hoor. Ik heb 2 mbo4 pubers thuis, en toevallig laatst een groot verslag van zoon gecontroleerd. Uit 20 pagina's heb ik maar 2 dt-foutjes gehaald, dus dat viel me alles mee. Op WhatsApp zijn ze slordiger, en daar wijs ik ze ook op.

Maar hier op het forum is het ook duidelijk te zien toch?
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
07-02-2019 10:42
Ik weten het zelfs zeker :D
Oops, fouten maak. Dat is inderdaad te snel typen en niet nalezen op een forum. Gelukkig is dit geen verslag of een motivatiebrief :)
Vroeger was het net zo erg, maar tegenwoordig drukt iedereen van hoog tot laag zich schriftelijk uit (social media, forums, email, whatsapp) en moet iedereen veel mailen etc.

Vroeger waren er gewoon veel banen waar je zelfden iets voor hoefde te schrijven. Veel mensen hoefden helemaal niet vaak wat te spellen. En mensen zaten niet op Twitter.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak echt wel eens een foutje, maar ik schrik er ook van hoe slecht veel mensen Nederlands schrijven. Soms staat er in een nieuwsbericht een link naar een Facebookbericht en als je de reacties daaronder dan leest...echt tenenkrommend. Ik heb wel het idee dat het inderdaad vooral de (v)mbo’ers zijn die zo slecht schrijven. Mijn stiefkinderen komen bijvoorbeeld van het vwo en die maken nauwelijks fouten. Mijn dochter is door ziekte van de havo naar 3 vmbo gegaan en die verbaast zich regelmatig over haar klasgenoten bij Nederlands. Vorige week snapten sommigen na een lange uitleg nog steeds niet wat de persoonsvorm is, iets wat je op de basisschool al leert. Om over spelling maar niet te spreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven