Werk & Studie alle pijlers

Per direct ontslag nemen zonder proeftijd?

11-02-2019 18:46 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net begonnen aan een nieuwe baan. Ik neem het zwangerschapsverlof van iemand over, dus het gaat om een tijdelijke baan van 16 weken. Ik werk in het onderwijs en de vorm van onderwijs op deze school leek me van tevoren heel interessant, maar blijkt totaal niet bij mij te passen. Daarbij komt dat ik duidelijk de vervanger ben en mijn vak niet populair is onder de leerlingen, bijna alle leerlingen laten het eind dit jaar vallen (vermoedelijk ging het bij degene die ik vervang ook niet allemaal van harte, want zo'n 85% van de leerlingen staat een (zware) onvoldoende). Kortom, een onderwijstype wat me gigantisch tegenvalt en mega ongemotiveerde leerlingen.

Het schoolklimaat vind ik ook onprettig. De afdelingsleider steunt mij niet, zegt bijvoorbeeld waar de leerlingen bij zijn dat een regel die ik heb opgesteld een beetje overbodig is dus dat we het beter op een andere manier kunnen oplossen. Ik vind het prima dat hij het niet met mij eens is maar het lijkt me dan logischer dat hij dat tegen me zegt waar leerlingen niet bij zijn, en dat hij tegenover de leerlingen mijn aanpak steunt. Zijn houding ondermijnt mijn gezag en de leerlingen doen absoluut niet wat ik zeg.

Ik heb ervaring in pittige klassen, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt: vloeken, gooien met laptops, vechten in de klas, etc.

Kortom, ik wil hier helemaal niet werken. Ik heb nu 1,5 week daar gewerkt en wil eigenlijk echt niet meer voor die groepen. Ze hebben me niet weggepest, maar ik merk aan alles dat dit mij gewoon totaal niet ligt. Omdat het een zwangerschapsverlof is heb ik geen proeftijd, kan iemand mij uitleggen hoe het zit met ontslag nemen? Moet ik per se nog een maand blijven in verband met opzegtermijn? Of kan ik per direct stoppen?
Alle reacties Link kopieren
Dat zou in je contract moeten staan die je getekend hebt.
Alle reacties Link kopieren
En gewoon op je tanden bijten en die vier maanden volmaken? Ze rekenen op je en je weet nooit of je ze in de toekomst nog nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is de ellende van voortgezet onderwijs. Alles is volgens cao vo. Als ik die er op na lees staat er als je minder dan 6 maanden in dienst bent geweest een opzegtermijn van een maand, en opzeggen per de 1e van een maand. Dat zou betekenen dat ik pas 1 april uit dienst kan, maar ik vraag me af of dat ook echt geldt als je maar 1,5 week in dienst bent geweest, het voelt zo krom.

Of zou dat dan in overleg moeten gaan? Iemand ervaring?
Doe es gek en ga eens in gesprek met de directie.

Kunnen zij gelijk al beginnen zoeken naar iemand anders.
Alle reacties Link kopieren
Zij moeten toch ook een vervanger zoeken? Vind die maand opzegtermijn nog schappelijk.
Alle reacties Link kopieren
grasspriet schreef:
11-02-2019 18:52
En gewoon op je tanden bijten en die vier maanden volmaken? Ze rekenen op je en je weet nooit of je ze in de toekomst nog nodig hebt.
Heb ik over nagedacht, maar ik ga er zeker in de toekomst niet werken, want deze hele vorm ligt me niet dus ik zal hier ook nooit meer solliciteren, zonder twijfel.

Tegenover de school is het niet netjes, maar nu ga ik er alleen maar heen om een paar uur per dag politieagent te spelen en verrot gescholden te worden wat iedereen daar normaal lijkt te vinden (andere docenten vloeken ook de hele boel bij elkaar en schelden met ziektes en weet ik wat allemaal), daar heb ik gewoon echt geen zin in. Voor het geld hoef ik het gelukkig niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
11-02-2019 18:53
Doe es gek en ga eens in gesprek met de directie.

Kunnen zij gelijk al beginnen zoeken naar iemand anders.
Heb ik aangevraagd! Maar ik wil eigenlijk echt direct niet meer voor die klassen.
Minik schreef:
11-02-2019 18:55
Heb ik aangevraagd! Maar ik wil eigenlijk echt direct niet meer voor die klassen.
Nogal vrij onmogelijk als je een contract hebt getekend.


Dan nog maar effe een paar dagen / weken politie-agent.


Tenzij je je natuurlijk ziek meldt.
Niet al te netjes, maar als je er écht vanaf wil en het geld niet nodig hebt ...
Laat ze dan maar bewijzen dat je geen burn out hebt door hun leerlingen (en het gescheld van mede-leerkrachten).
Zonder proeftijd kun je niet per direct opzeggen. En bij een arbeidsovereenkomst korter dan 6 maanden is er geen proeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet dien je een vooraf afgesproken termijn gewoon vol te maken. Je hebt getekend voor vier maanden dus je moet die vier maanden vol maken.

Evengoed kun je in gesprek met de directie natuurlijk.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Per direct ziekmelden?
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
11-02-2019 18:58
Voor zover ik weet dien je een vooraf afgesproken termijn gewoon vol te maken. Je hebt getekend voor vier maanden dus je moet die vier maanden vol maken.

Evengoed kun je in gesprek met de directie natuurlijk.
Dat is alleen als er geen tussentijds opzegbeding is opgenomen in de aanstelling / arbeidsovereenkomst of CAO. Zoals ik het begrijp - nav wat hier eerder werd geschreven - kan ze wel tussentijds opzeggen met 1 maand opzegtermijn.

TO, ontslag op staande voet mag in extreme omstandigheden. Heb je een arbeidsovereenkomst onder regulier arbeidsrecht of een aanstelling als ambtenaar? Wanneer je een arbeidsovereenkomst hebt, dan zou je mogelijk ontslag op staande voet kunnen nemen op de volgende grond:

“wanneer de voortduring van de arbeidsovereenkomst voor de werknemer zou zijn verbonden met ernstige gevaren voor leven, gezondheid, zedelijkheid of goede naam, die niet duidelijk waren ten tijde van het sluiten van de arbeidsovereenkomst;”

Je zou daar dan als reden voor aan kunnen voeren wat de dagelijkse gang van zaken is met agressie en schelden in de klas.

Mocht je dit overwegen, dan adviseer ik je eerst even contact te zoeken met de vakbond of een jurist om te checken of je voldoende grond hebt en hier juridisch mee weg kunt komen.
TO, werken ze daar toevallig in domeinen?
Ik zou overigens wel stilstaan bij het lesgeven en de toekomst an sich.


Je vak wat je geeft blijft overal zo'n beetje hetzelfde.

Op weinig scholen zal je dus een echt populaire leerkracht zijn.

En bovendien worden pubers overal mondiger en wordt er overal meer gescholden / minder geluisterd.


Hoe pak je dat dus volgende keer aan?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
11-02-2019 19:06
Dat is alleen als er geen tussentijds opzegbeding is opgenomen in de aanstelling / arbeidsovereenkomst of CAO. Zoals ik het begrijp - nav wat hier eerder werd geschreven - kan ze wel tussentijds opzeggen met 1 maand opzegtermijn.

TO, ontslag op staande voet mag in extreme omstandigheden. Heb je een arbeidsovereenkomst onder regulier arbeidsrecht of een aanstelling als ambtenaar? Wanneer je een arbeidsovereenkomst hebt, dan zou je mogelijk ontslag op staande voet kunnen nemen op de volgende grond:

“wanneer de voortduring van de arbeidsovereenkomst voor de werknemer zou zijn verbonden met ernstige gevaren voor leven, gezondheid, zedelijkheid of goede naam, die niet duidelijk waren ten tijde van het sluiten van de arbeidsovereenkomst;”

Je zou daar dan als reden voor aan kunnen voeren wat de dagelijkse gang van zaken is met agressie en schelden in de klas.

Mocht je dit overwegen, dan adviseer ik je eerst even contact te zoeken met de vakbond of een jurist om te checken of je voldoende grond hebt en hier juridisch mee weg kunt komen.
Oeh ik weet dat eigenlijk niet goed, ik weet alleen wel dat ik nog steeds geen akte van benoeming heb ondertekend want die heb ik nog niet ontvangen (is altijd drama met vo scholen, meestal krijg je t pas na een paar maanden).

Bedankt voor de tip, ga er in elk geval naar kijken!
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
11-02-2019 19:10
TO, werken ze daar toevallig in domeinen?
Ja
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
11-02-2019 19:21
Ik zou overigens wel stilstaan bij het lesgeven en de toekomst an sich.


Je vak wat je geeft blijft overal zo'n beetje hetzelfde.

Op weinig scholen zal je dus een echt populaire leerkracht zijn.

En bovendien worden pubers overal mondiger en wordt er overal meer gescholden / minder geluisterd.


Hoe pak je dat dus volgende keer aan?
Dit is niet helemaal waar. Bij mijn vorige school ging het juist super goed en lag ik enorm goed in het team en bij de leerlingen. Ik moest daar alleen weg wegens teruglopend aantal leerlingen (demografische krimp) en een sociaal plan waarbij ik op dat moment de enige in de vaksectie was met een tijdelijk contract. Ik mag daar hoogstwaarschijnlijk volgend schooljaar weer terugkomen en zal dat ook met heel veel plezier doen.

Ik was daar gewoon veel meer op mijn plek. Leerlingen hebben ook contact gehouden en sturen nog mails dat ze me missen en of ik weer terugkom, toen ik weg moest waren er leerlingen die boos naar de directie zijn gestapt, etc. Heel andere situatie dus.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je en tijdelijk contract hebt zonder opzegbeding dan kun je helemaal niet opzeggen. Wanneer je van de één op andere dag wegblijft dan kan de school de schade die daardoor ontstaat op jouw verhalen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je hebt het al wel helemaal 1,5e week geprobeerd.... kom op zeg, je bent een commitment aangegaan, maak 'm af.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wegwezen, maar dat wil je ook. Ik zou in gesprek gaan en vragen of ze iets kunnen regelen op de korte termijn.
Cum non tum age
viva-amber schreef:
11-02-2019 19:29
Wanneer je en tijdelijk contract hebt zonder opzegbeding dan kun je helemaal niet opzeggen. Wanneer je van de één op andere dag wegblijft dan kan de school de schade die daardoor ontstaat op jouw verhalen.
Niet als ze zich ziek/burnout/overspannen meldt.
Als leerlingen met laptops gaan gooien en schelden, is dat geen veilige werkomgeving meer tenslotte. Ze zoeken het maar uit met hun delinquentjes.
-jolijn- schreef:
11-02-2019 19:40
Je hebt het al wel helemaal 1,5e week geprobeerd.... kom op zeg, je bent een commitment aangegaan, maak 'm af.
Want?
Je raakt echt niet binnen 1,5 week overspannen of burnt-out.
Man, als je er al maanden last van hebt, duurt het nog minstens 1,5 week voor je het daadwerkelijk doorhebt en bereid bent je ziek te melden.
-jolijn- schreef:
11-02-2019 19:47
Je raakt echt niet binnen 1,5 week overspannen of burnt-out.
Man, als je er al maanden last van hebt, duurt het nog minstens 1,5 week voor je het daadwerkelijk doorhebt en bereid bent je ziek te melden.
Ze werkt in 'n onveilige omgeving. Reden genoeg om per direct op te stappen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven