Werk & Studie alle pijlers

Vragen naar loonstrook

12-02-2019 22:19 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weer aan het solliciteren en ik verwacht dat de vraag om een loonstrook van mijn laatste werkgever weer binnen zal komen. Hoe ga je hiermee om als je liever niet deze openheid van zaken geeft, omdat het vaak alleen maar in je nadeel werkt?

Ik wil het liever 'open' houden zodat ze met een bod komen wat zij mij waard vinden, in plaats van dat het een bod wordt gebaseerd op mijn laatst verdiende loon.

Dus hoe gaan jullie hier correct mee om? :)
Hebben ze hier nog nooit naar gevraagd. Ik zou het niet geven, is privé informatie. Dit zou ik ook gewoon zo aangeven.
Ik wil het liever 'open' houden zodat ze met een bod komen wat zij mij waard vinden, in plaats van dat het een bod wordt gebaseerd op mijn laatst verdiende loon.

Dit melden dus.
Ik heb dat nog nooit gehoord of meegemaakt dat daar om gevraagd werd
Alle reacties Link kopieren
In principe geef ik die nooit.

Er is één uitzondering en dat is wanneer je er niet uit komt in de onderhandelingen en de tegenpartij aangeeft je vorige loonstrook nodig te hebben om het bod van de onderhandelingen definitief te maken. Maar dan ben je dus in principe al rond en is het een soort voort-wat-hoort-wat: zij geven je meer dan ze je eigenlijk waard vinden maar omdat je er anders op achteruit zou gaan willen ze je tegemoet komen. Dan is het strookje een controle dat je ze niet belazerd hebt.

Ik geef ook nooit aan hoeveel ik wil gaan verdienen. Vraag wel een indicatie wat ze ongeveer aan budget hebben en in een gesprek vraag ik hen een aanbod te doen. Als het bod slecht is kun je altijd met een hoger bod komen. Als je zelf een bod geeft dan is dat het maximale wat je eruit gaat krijgen en sta je dus altijd achter.
Gewoon nee zeggen en je wens salaris aangeven.
Blijven ze aandringen op loonstrook of laatstverdiende loon moet je daar al niet willen werken.

En ja er komen zo 2/3 forummers vertellen dat het heel 'gewoon' is in onderwijs ect. En dat het daar moet.
Maar dat is het niet hoor.
Stampertje12 schreef:
12-02-2019 22:26
In principe geef ik die nooit.

Er is één uitzondering en dat is wanneer je er niet uit komt in de onderhandelingen en de tegenpartij aangeeft je vorige loonstrook nodig te hebben om het bod van de onderhandelingen definitief te maken. Maar dan ben je dus in principe al rond en is het een soort voort-wat-hoort-wat: zij geven je meer dan ze je eigenlijk waard vinden maar omdat je er anders op achteruit zou gaan willen ze je tegemoet komen. Dan is het strookje een controle dat je ze niet belazerd hebt.

Ik geef ook nooit aan hoeveel ik wil gaan verdienen. Vraag wel een indicatie wat ze ongeveer aan budget hebben en in een gesprek vraag ik hen een aanbod te doen. Als het bod slecht is kun je altijd met een hoger bod komen. Als je zelf een bod geeft dan is dat het maximale wat je eruit gaat krijgen en sta je dus altijd achter.
Wat een lulkoek.

Je vorige salaris gaat ze nooit wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
12-02-2019 22:27
Gewoon nee zeggen en je wens salaris aangeven.
Blijven ze aandringen op loonstrook of laatstverdiende loon moet je daar al niet willen werken.

En ja er komen zo 2/3 forummers vertellen dat het heel 'gewoon' is in onderwijs ect. En dat het daar moet.
Maar dat is het niet hoor.
Wordt zo vaak gezegd dat iets heel normaal is. Mensen die twee maanden opzegtermijn krijgen bij een jaarcontract bijvoorbeeld... Is gewoon onzin.
Alle reacties Link kopieren
Zeg gewoon dat je dit een vraag uit de categorie onfatsoenlijke vragen vindt, dan snappen ze het denk ik wel
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Lucifer2018 schreef:
12-02-2019 22:28
Wat een lulkoek.

Je vorige salaris gaat ze nooit wat aan.
Inderdaad
Zij geven wat ze willen geven, niet om je tegenmoet te komen.
En je vraagt zelf wat je wil hebben.
En dan moeten de beide partijen eruit komen
Alle reacties Link kopieren
Krijg je serieus die vraag? Dat heb ik nog nooit meegemaakt, en er ook nog nooit iemand over gehoord. Ik zou het ook echt niet geven.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
12-02-2019 22:28
Wat een lulkoek.

Je vorige salaris gaat ze nooit wat aan.
Wat een lulkoek, natuurlijk kan het best dat dat ze wat aan gaat.

Als zij uiteindelijk met 100 euro aankomen en ik 150 euro wil hebben. Zij doen er nog wat bij en blijven steken op 125 en ik zit nog op 150 omdat ik bij mijn huidige werkgever ook 150 euro verdien en niet achteruit wil gaan.

Dan gaat het ze zeker wat aan als ze zeggen: we zijn bereid je huidige salaris matchen.

Ben je dus al uitonderhandeld en heb je het gewoon nodig om laatste gat te dichten.
Alle reacties Link kopieren
Fok-it schreef:
12-02-2019 22:30
Inderdaad
Zij geven wat ze willen geven, niet om je tegenmoet te komen.
En je vraagt zelf wat je wil hebben.
En dan moeten de beide partijen eruit komen
Je begrijpt dat je reageert op een bericht dat niet gaat over de drie stappen die je hier noemt, maar om wat er daarna komt: beide partijen komen er niet uit... En dán kunnen ze nog wat doen als je inderdaad meer verdient in je huidige werk.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
12-02-2019 22:32
Krijg je serieus die vraag? Dat heb ik nog nooit meegemaakt, en er ook nog nooit iemand over gehoord. Ik zou het ook echt niet geven.
Komt wel eens voor. Mensen die veel verdienen bij hun huidige baan (bijv. ooit belachelijk binnengehaald of andere dingen geregeld) en die nu niet meer in het salarisgebouw passen van hun nieuwe werkgever. De nieuwe werkgever wil die persoon wel binnenhalen, maar dat betekent dat ze buiten de schalen om moeten. Dat is een dingetje.
Stampertje12 schreef:
12-02-2019 22:34
Je begrijpt dat je reageert op een bericht dat niet gaat over de drie stappen die je hier noemt, maar om wat er daarna komt: beide partijen komen er niet uit... En dán kunnen ze nog wat doen als je inderdaad meer verdient in je huidige werk.
Als ze die laatste stap zetten is dat omdat ze je graag willen hebben, en ook voor dat salaris.
Niet omdat je er anders misschien op achteruit gaat.
Is mij ook nog nooit gevraagd. Maar mijn salarisindicatie is wat ik wil verdienen. Dat houdt in dat ik er op vooruit wil gaan ten opzichte van mijn vorige functie (of misschien zijn er andere factoren).

Ik hoop als kandidaat op mijn kwaliteiten beoordeeld te worden en ik ga er vanuit dat het bedrijf zelf zicht heeft op de arbeidsmarkt en op wat men voor een functie uit wil geven, ik neem aan dat mijn salarisstrook daar geen verschil in zal maken.
Alle reacties Link kopieren
Fok-it schreef:
12-02-2019 22:39
Als ze die laatste stap zetten is dat omdat ze je graag willen hebben, en ook voor dat salaris.
Niet omdat je er anders misschien op achteruit gaat.
Nou, ze willen je graag hebben, liever niet voor dat salaris. Maar jij wil er niet op achteruit en dan houdt het op.
Alle reacties Link kopieren
Het is mij nooit gevraagd, ik heb het ook nooit gevraagd. Maar ik vind het ook niet erg acceptabel als een sollicitant geen benul heeft van de eigen marktwaarde. Ik ga niet onderhandelen met iemand die zelf niets weet en alleen achterover leunt en mij laat zoeken wanneer de ander eens tevreden is
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Stampertje12 schreef:
12-02-2019 22:45
Nou, ze willen je graag hebben, liever niet voor dat salaris. Maar jij wil er niet op achteruit en dan houdt het op.
Inderdaad.
Maar niet omdat zij weten dat ik er niet op achteruit wil gaan. Maar omdat ik een salaris vraag wat ik minimaal wil hebben. Het gaat hun niks aan wat ik nu verdien.
Mij is werkelijk nog nooit gevraagd wat ik verdien, alleen maar wat mijn salariseis is
Stampertje12 schreef:
12-02-2019 22:37
Komt wel eens voor. Mensen die veel verdienen bij hun huidige baan (bijv. ooit belachelijk binnengehaald of andere dingen geregeld) en die nu niet meer in het salarisgebouw passen van hun nieuwe werkgever. De nieuwe werkgever wil die persoon wel binnenhalen, maar dat betekent dat ze buiten de schalen om moeten. Dat is een dingetje.
Ik heb het nog nooit gevraagd gekregen, mijn partner met een chemie/technische achtergrond beschouwd het volkomen standaard (en wordt het elke keer gevraagd) Nou heeft die ook wel een gouden kooitje salaris-technisch dus die zit er niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik schrik er op zich wel van dat het bij jullie nooit gevraagd is. Ik weet wel dat het niet helemaal professioneel is als er naar gevraagd wordt, maar dat heeft mijn werkgevers schijnbaar niet tegengehouden want ik heb het nog altijd zo meegemaakt. Wil het daarom deze keer eens anders aanpakken.

En je eigen marktwaarde bepalen... Vind ik ook een lastige. Als ik checks doe op internet komen er diverse bedragen uit. Ik wil er natuurlijk financieel ook op vooruit gaan dus ik heb wel een bedrag in mijn hoofd waar ook nog onderhandelingsruimte bij is.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik dat bedrag noemen en aangeven dat je loonstrook prive is. Je hebt een nieuwe baan, waar een nieuw salaris bij hoort. Hier heeft je vorige/huidige salaris niets mee te maken.

Jij vraagt toch ook niet aan hen of je hun loonstrook mag zien om er achter te komen hoeveel je zou kunnen vragen?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zat redenen te bedenken waarom een loonstrook geen goede indicatie is van je laatstverdiende loon. Bonussen zijn er niet op te zien, misschien moet je zelf pensioenpremie afdragen, noem maar op.
Je wilt weg uit positieverbetering, dan ga je toch niet je loonstrook afgeven? Misschien ben je zelf wel te onzeker geweest in je uitspraken en geef je niet duidelijk aan wat je wilt verdienen. Dat ze denken daar houvast aan te ontlenen?
Wanneer er gevraagd wordt om een salarisindicatie, noem je gewoon een brutosalaris wat jij reëel vind. En je geeft ook aan hoe je pensioen nu is geregeld. Of dat je een auto hebt, of een goede reiskostenvergoeding. Dat jij wilt dat zij een open bod doen is hen laten zoeken. Je kunt heus zeggen dat je verwacht om X te gaan verdienen, gezien jouw waarde voor het bedrijf en de huidige markt.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Mij werd nooit naar loonstrookjes gevraagd, wel naar salaris. En voor wat ik doe verdien ik niet slecht, ik wil er uiteraard niet op achteruit gaan.

De laatste keer ging het zo;
*Wat zou je willen verdienen?

-Wat vinden jullie passend?

*Ow. Nee, ik wil graag weten wat jij wilt verdienen.

-Nou, in dat geval vind ik 20 euro netto per uur wel een goed idee ;-D .

Waarop mijn gesprekspartner in de lach schoot en het gangbare bedrag noemde, waarop ik vertelde dat ik daar nu iets onder zat maar dat te weinig vond, aangezien ik bij mijn oude werkgever nogal eens een provisie binnenhaal en de nieuwe daar niet mee werkt.

Had ik gewild dat ze me compenseren voor de provisie, dan had ik het wel begrepen als ze daar bewijs voor hadden gewild.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
manisha-362 schreef:
13-02-2019 08:03
Jeetje, ik schrik er op zich wel van dat het bij jullie nooit gevraagd is. Ik weet wel dat het niet helemaal professioneel is als er naar gevraagd wordt, maar dat heeft mijn werkgevers schijnbaar niet tegengehouden want ik heb het nog altijd zo meegemaakt. Wil het daarom deze keer eens anders aanpakken.

En je eigen marktwaarde bepalen... Vind ik ook een lastige. Als ik checks doe op internet komen er diverse bedragen uit. Ik wil er natuurlijk financieel ook op vooruit gaan dus ik heb wel een bedrag in mijn hoofd waar ook nog onderhandelingsruimte bij is.
Als jij niet weet wat je marktwaarde is, en je weet niet te onderbouwen waarom het bedrag dat je wil realistisch is, waarom moet een werkgever je dan daarin volgen?

Als werkgever heb ik een bedrag in gedachten wat het werk mij waard is. Als een kandidaat méér wil, zal die kandidaat dat moeten onderbouwen, of de kandidaat valt af. Heel simpel.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven