Werk & Studie alle pijlers

Hoe vind ik een BBL plek?

15-02-2019 12:51 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik wil een BBL-opleiding gaan doen in de zorg, er zijn een paar opleidingen die mijn interesse wekken dus ik ben maar op zoek gegaan naar een plek. Maar ik krijg alleen maar te horen dat bedrijven of instellingen hier niet aan doen... Ik woon in een middelgrote stad en zoek zelfs hier buiten. Tot nu toe alleen maar negatieve reacties maar gelukkig heb ik van een paar nog geen reactie. Ik heb al hulp ingeroepen van het ROC maar daar heb ik ook niets aan.

Ik begin me echt af te vragen of zulke plekken wel bestaan... Maar aangezien er wel heel veel BBL-opleidingen starten zal het wel moeten.

Hoe zijn jullie aan een plek gekomen?
Alle reacties Link kopieren
Welke opleiding wil je gaan dien? IG of verpleegkundige of nog iets anders?
Alle reacties Link kopieren
Heb je al op stagemarkt.nl gekeken.
Er zijn opleidingen die samen werken met erkende leerbedrijven en zorginstellingen.
Alle reacties Link kopieren
ririanneke schreef:
15-02-2019 13:10
Welke opleiding wil je gaan dien? IG of verpleegkundige of nog iets anders?
In eerste instantie wilde ik de opleiding pedagogisch medewerker gaan volgen maar daar is helemaal niets in te vinden. Mijn tweede keuze is verzorgende IG maar ook daar is niets... terwijl er zo veel normale vacatures zijn.
Alle reacties Link kopieren
bedrijven opbellen?
Alle reacties Link kopieren
Iedere zorginstelling van enige omvang heeft een afdeling recruitment èn een afdeling opleidingen.

Kijk gewoon even op internet welke organisaties in jouw buurt actief zijn en bel die eens. Vraag gewoon eens naar de afdeling opleidingen en informeer hoe zij omgaan met de instroom van leerlingen. Er is bijna geen enkele zorgorganisatie die geen leerlingen BBL heeft.

Er wordt inderdaad meestal niet mee geadverteerd omdat zich meestal genoeg kandidaten zelf aanbieden.
jo12345 wijzigde dit bericht op 15-02-2019 13:28
12.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als IG-er zou het toch moeten lukken. Wat wel een dilemma is, is dat je vooral in het begin veel begeleiding nodig hebt. En die tijd ontbreekt vaak helaas. Plus dat je direct een contract krijgt met veel uren die bv in de thuiszorg moeilijk te maken zijn.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
15-02-2019 13:27
Iedere zorginstelling van enige omvang heeft een afdeling recruitment èn een afdeling opleidingen.

Kijk gewoon even op internet welke organisaties in jouw buurt actief zijn en bel die eens. Vraag gewoon eens naar de afdeling opleidingen en informeer hoe zij omgaan met de instroom van leerlingen. Er is bijna geen enkele zorgorganisatie die geen leerlingen BBL heeft.
Dat heb ik al gedaan en toch zijn er maar een paar die aan BBL leerlingen doen... en die plekken zijn al bezet :(
Schijf een open sollicitatiebrief naar de zorginstellingen bij jou in de buurt. Denk dat je net een paar weken te vroeg bent. In sept en januari starten de opleidingen toch meestal?
Ben je werkloos? Informeer dan ook even bij de gemeente. Misschien is er via die weg een ingang.
Alle reacties Link kopieren
butterfly- schreef:
15-02-2019 13:28
Dat heb ik al gedaan en toch zijn er maar een paar die aan BBL leerlingen doen... en die plekken zijn al bezet :(
Natuurlijk zijn die plekken nu bezet. Meestal beginnen BBL leerlingen twee keer per jaar. Begin februari en eind augustus. Vraag of je op de lijst voor de volgende ronde mag. Of vraag wanneer ze weer gaan werven voor nieuwe leerlingen.
Woon je soms in een krimpregio? Daar is het volgens mij lastiger. In zo'n beetje de hele rest van Nederland zitten ze echt te springen om mensen.
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
15-02-2019 13:14
Heb je al op stagemarkt.nl gekeken.
Er zijn opleidingen die samen werken met erkende leerbedrijven en zorginstellingen.
Dit inderdaad. Kijk op stagemarkt.nl
Hier vind je erkende leerbedrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ben je wel al op een school aangenomen? Wij krijgen regelmatig verzoeken van scholen voor het beschikbaar stellen van een stageplek.
Alle reacties Link kopieren
ririanneke schreef:
15-02-2019 13:48
Ben je wel al op een school aangenomen? Wij krijgen regelmatig verzoeken van scholen voor het beschikbaar stellen van een stageplek.
Nee ik moet eerst aangenomen worden bij een bedrijf voordat ik me kan inschrijven. Ik heb al wel contact gehad met de school maar ik moet echt eerst (zelf) een baan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil na vakantie de gehandicaptenzorg in en ik ben ook op zoek naar een BBL plek. Mijn ervaring is juist dat er genoeg organisaties zijn in de omgeving! Ik weet niet waar jij woont, maar bij de twee grootste gehandicaptenorganisaties in mijn stad (West-Brabant) ben ik beide uitgenodigd nadat ik op een vacature voor leerling-begeleider had gereageerd. Ik zag nog veel meer vacatures, maar heb daar nog niet op gereageerd. Ik heb die vacatures gevonden op www.brabantzorg.net, daar komen ook alle leerbanen in de zorg op te staan. In Zeeland is dat bijvoorbeeld www.zz.nl. En zo heeft denk ik elke regio/provincie wel een eigen website waarop zorgvacatures op gepubliceerd worden.

Verder inderdaad ook Stagemarkt! Daar zag ik ook een leuke openstaande leerbaan in mijn stad op staan en daar heb ik volgende week een gesprek voor. Dus dat zijn mijn tips! Verder, als je Verzorgende IG wilt worden is het ook een goed idee om op sites van thuiszorgorganisaties te kijken. Omdat ouderen steeds langer thuis blijven wonen, zijn er steeds meer verzorgenden aan huis nodig. In mijn regio staan ze om leerling-verzorgenden te springen in de thuiszorg!

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
15-02-2019 13:38
Natuurlijk zijn die plekken nu bezet. Meestal beginnen BBL leerlingen twee keer per jaar. Begin februari en eind augustus. Vraag of je op de lijst voor de volgende ronde mag. Of vraag wanneer ze weer gaan werven voor nieuwe leerlingen.
Woon je soms in een krimpregio? Daar is het volgens mij lastiger. In zo'n beetje de hele rest van Nederland zitten ze echt te springen om mensen.
Hier zijn er ook heel erg veel gewone vacatures maar niets voor BBL. De meeste bedrijven geven aan dat ze er helemaal niet aan doen. Een paar wel en daar ben ik inderdaad op de lijst gezet. Maar hoe ik het nu zie zijn er heel erg weinig van die plekken hier... helemaal niet voor bijvoorbeeld kinderopvang terwijl er juist veel BBL opleidingen beginnen op scholen, ik vraag me dan af waar mensen die leerbanen vandaan halen..
Alle reacties Link kopieren
Welke regio woon je? Heb je de pb functie ingeschakeld? Wil je wel mailadres sturen van mijn organisatie maar liever niet hier ivm herkenbaarheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang dat je net te laat bent voor de start van de opleiding, vandaar dat er nu geen plekken te vinden zijn. De opleidingen starten in februari en september, sollicitaties zullen ongeveer 2 maanden daarvoor starten. De meeste wat grotere zorginstellingen bieden BBL plekken. Er staan dan rond juli en rond december vacatures voor de opleidingen op de sites van verschillende zorgorganisaties.
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
15-02-2019 13:30
Schijf een open sollicitatiebrief naar de zorginstellingen bij jou in de buurt. Denk dat je net een paar weken te vroeg bent. In sept en januari starten de opleidingen toch meestal?

De uiterste datum om je in te schrijven voor de opleiding in September is vaak rond 1 april. Vandaar dat BBL'ers nu al moeten gaan zoeken naar een leer/werkplek anders ben je te laat.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven