Werk & Studie alle pijlers

Traineeship na PhD?

15-02-2019 15:03 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik nader het einde van mijn promotietraject en ben aan het nadenken over wat ik hierna wil. Blijven in de wetenschap is zeker een optie voor me, ik vind het leuk en mijn dagelijks begeleider heeft ook laten weten dat ze denkt dat ik geschikt ben om door te gaan naar postdoc en verder.

Maar ik wil ook andere opties verkennen, met niet blind staren op de academische wereld. Nu ik een beetje aan het grasduinen ben op vacaturesites merk ik dat het idee van een traineeship wel aantrekkelijk vind. Tegelijkertijd vraag ik me ook af of ik daarmee niet teveel in de opleidingssfeer blijf hangen.

Voordelen van een traineeship lijken me: Een kans om te ontdekken welke vaardigheden ik heb buiten de wetenschap, de diversiteit en afwisseling, wellicht een kans om iets te doen dat buiten mijn directe vakgebied ligt. Maar, ik wil niet op een plek terechtkomen waar ik te veel bij de hand gehouden word. In mijn promotieproject kreeg ik enorm veel vrijheid en eigen verantwoordelijkheid, en dat zou ik graag willen behouden.

Wat denken jullie? Traineeship een goed idee, of beter zoeken naar een postdoc/’echte’ baan?

Dat het om tijdelijke contracten gaat maakt me trouwens niet uit, ik ben nog niet op zoek naar een vast contract.
Traineeships zijn er in zoveel vormen... hier is eigenlijk niet zoveel nuttigs over te zeggen in zijn algemeenheid.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet zo dat je veel minder zal verdienen in een traineeship dan bij een postdoc?
Daar valt weinig over te zeggen zonder meer informatie over wat voor traineeship.
En er zijn ook nog andere opties natuurlijk, bv onderzoek doen in een bedrijf.
Bijnasoms schreef:
15-02-2019 15:21
Is het niet zo dat je veel minder zal verdienen in een traineeship dan bij een postdoc?
Niet direct.
Bijnasoms schreef:
15-02-2019 15:21
Is het niet zo dat je veel minder zal verdienen in een traineeship dan bij een postdoc?
Mensen die een PhD doen, doen dat over het algemeen niet om dik betaald te worden...
Ook daarna zal het salaris niet de hoofdreden zijn om het ene of het andere pad te kiezen.
Veel traineeships zijn in feite gewoon een baan met een duidelijk opleidingstraject erbij. Het is meestal wel degelijk meer werken dan een opleiding. Dus niet te vergelijken met een echte opleidingssfeer.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
15-02-2019 15:50
Mensen die een PhD doen, doen dat over het algemeen niet om dik betaald te worden...
Ook daarna zal het salaris niet de hoofdreden zijn om het ene of het andere pad te kiezen.
Mensen die een PhD doen zijn over het algemeen vrij jong en komen net van de uni af. Op een gegeven moment willen ze misschien een huis kopen, en misschien ook kinderen krijgen. Hierdoor kan inkomen een grotere rol gaan spelen. Hoeft niet natuurlijk.
bijnasoms wijzigde dit bericht op 15-02-2019 16:58
10.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
bijnasoms wijzigde dit bericht op 15-02-2019 16:57
Reden: verkeerde knop
99.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
15-02-2019 16:36
Veel traineeships zijn in feite gewoon een baan met een duidelijk opleidingstraject erbij. Het is meestal wel degelijk meer werken dan een opleiding. Dus niet te vergelijken met een echte opleidingssfeer.
Precies. Traineeship is gewoon werken, vaak een (half) jaar per job, dat twee jaar lang, en af en toe een meeting met andere trainees. Doel: afgestudeerden / post-docs aantrekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, ook hier aan het einde van mijn PhD en aan het oriënteren op wat ik verder wil.

Onderzoek doen vind ik leuk (nieuwe projecten, bezig zijn met innovatieve oplossingen), maar ik mis de implementatie van de oplossingen. Daarnaast ben ik ook nog niet overtuigd van de academie, beoordeeld worden op papers en Grants, Lang tijdelijke contracten (en in mijn centrum (/veld) zijn er een hoop die eeuwig een postdoc doen...).

De traineeships in mijn veld voelen wel weer erg basic. Als in, ik heb al zoveel geleerd de afgelopen jaren dat ik me afvraag of een traineeship iets extra's brengt. Voordeel is wel dat je verschillende afdelingen ziet.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven