Werk & Studie alle pijlers

Een nieuwe weg inslaan; hoe maak je een keuze?

15-02-2019 18:50 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal. Ik heb hier een paar maanden geleden ook al gepost over de moeilijkheden met mijn huidige baan. Daar kreeg ik veel opbouwende reacties waar ik echt wat mee kon. Na veel introspectie, heb ik besloten om mijn contract niet te verlengen. Een vervanging zal worden gezocht en ondertussen ben ik aan het solliciteren geslagen. Nu heb ik niet echt de behoefte om meteen in de volgende baan te springen en ik zie dit moment ook als een keerpunt om even goed na te denken wat de volgende stap zou kunnen zijn. De mogelijkheden zijn eindeloos: werk zoeken in mijn huidige woonplaats (woon hier nog geen jaar en nog geen sociaal netwerk opgebouwd); terug naar de stad waar ik de afgelopen jaren met plezier heb gewoond; een paar maanden reizen (laatste echte vakantie is al jaren geleden en kijk ook wel uit naar even wat compleet anders). Ook terug naar Nederland verhuizen is een optie die steeds vaker door mijn hoofd speelt.

Aan de ene kant is het heel bevrijdend dat ik al deze opties heb en daar vrij in kan beslissen: ik heb een redelijk spaarpotje waarmee ik het een paar maanden kan uitzingen en heb geen verplichtingen (gezin, huis etc.). Ook ben ik in principe vrij flexibel en heb ik meerdere keren in mijn leven de boel op de kop gezet. Aan de andere kant, ik ben midden-30 en moet toch eens een keer wat opbouwen. Ik zou dit keer toch een iets meer weloverwogen keuze willen maken.

Dus aan het forum de vraag: hoe maak je zo'n keuze? Iemand enige tips hoe ik de boel op een rijtje kan krijgen? Ik heb de neiging om te veel na te denken, dus een frisse blik wordt ontzettend gewaardeerd.

Iemand ook tips hoe het zou zijn als ik na ruim een decennium afwezigheid weer in Nederland zou gaan wonen? Mijn familie geeft aan dat ik zo aan het werk zou kunnen gezien de huidige banenmarkt, maar ik ben daar niet zo zeker van. Ik heb een Nederlandse universitaire opleiding, maar heb jarenlang in het buitenland onder niveau gewerkt en administratieve banen gehad (wel in grote bedrijven/organizaties).

Kijk er naar uit om jullie reacties te lezen. Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Ga gewoon eens terug naar Nederland, voor een paar maanden, kijk hoe het bevalt
Alle reacties Link kopieren
Maak eens een lijstje met de dingen waar je gelukkig van wordt en wat je de komende pakweg komende 5 jaar nodig hebt om gelukkig te zijn.

Veel zon waar je woont?
Veel vrijheid?
Familie waar je meer tijd mee wil doorbrengen?
Enz.

Op basis daarvan zou je kunnen zien wat het beste past.
Heb je wel echt een keuze? Of is er een reden dat je midden 30 bent en nog niks hebt opgebouwd?
Wat is de reden dat je voor dit buitenland hebt gekozen?
Als je nog niets hebt opgebouwd kun je ook terug naar Nederland komen. Je ouders worden er ook niet jonger op tenslotte.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties al! Lijstje is een goed idee en ook het gewoon even uitproberen hoe het is om terug te zijn. Nu ben ik geregeld in NL voor familiebezoek maar dat is toch anders dan wonen/werken.

Ik had misschien niet het woord opbouwen moeten gebruiken. Ik ben niet echt het huisje-boompje-beestje type en ben ook niet echt bezig met bepaalde mijlpalen halen. Ik bedoelde meer dat ik dit keer een doordachte keuze wil maken die me op lange termijn ook mogelijkheden kan geven. Hoop dat dat weer duidelijkheid geeft.

En qua ouders, die zijn al op hoge leeftijd met alle zorgen die daarbij horen. Ik kom gelukkig uit een groot/hecht gezin en ze zijn in goede handen. Op een afstand draag ik ook zeker mijn steentje bij en de band is sterk. Dat kan ook zonder in de buurt te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Waar wordt je door aangetrokken? Door welke dingen, welke waardes? Wat is voor belangrijk, waar wordt je gelukkig van, what makes your heart beat?

Of: stel jezelf voor over 20 jaar, wat had je in de afgelopen 20 jaar willen doen?

Als je het lastig vindt om daar antwoord op te geven zou ik kijken of mediteren of mindfulness beoefenen wat voor je is. Dat kan veel inzichten geven!

Uiteindelijk is het ook gewoon zo dat als je een keuze maakt, zich daarna een pad ontrold en je toch niet weet wat er was gebeurd als je een van de andere paden had gekozen. Er is in die zin geen 'foute' keuze en alles geeft mogelijkheden, alleen andere.
Alle reacties Link kopieren
Naar wat voor mogelijkheden zoek je dan?
Carrière?
Innerlijke rust?
Een fijne kring met mensen die van je houden om je heen?

Als je dat helder weet te krijgen dan is er een grote kans dat je daardoor ook weet waar je de komende tijd wil settelen.
"Moet" je een keer wat opbouwen of wil je dat graag? En als je het graag wilt, wat stel je je dan precies voor bij opbouwen? Ik kan me voorstellen dat het helpt als je daar eens over nadenkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven