Werk & Studie alle pijlers

Stagestress Verpleegkunde

17-02-2019 09:42 16 berichten
Hallo allemaal,

Jullie zullen wel denken, "daar is ze weer met een topic over stage...".

Ik ben afgelopen week begonnen met mijn 2e jaars HBO-V stage in het ziekenhuis. Het is me prima bevallen; het team lijkt me gezellig, de afdeling is interessant en er worden een aantal verpleegtechnische handelingen gedaan.

Doordat mijn vorige stage niet goed is verlopen (er werd slecht feedback gegeven, geen tijd voor gesprekken, geen duidelijke afspraken gemaakt). Nu ligt dat zeker allemaal niet alleen aan de stageplek en ook aan mij. Op dat moment had ik nog nooit stage gelopen en wist ik dus ook niet hoe ik dit allemaal vorm moest geven. Dit wil ik nu anders doen, alleen vind ik het erg lastig hoe.

Ik heb dit met mijn begeleider al besproken en er zijn afspraken gemaakt: elle dag een leerdoel maken, dagelijkse reflectie formulieren gebruiken en wekelijkse terugkoppeling naar begeleider. Super fijn!
Het enige wat ik nu heel erg lastig is,is dat ik vanuit school leerdoelen heb moeten maken voor mijn stage. Deze leerdoelen gaan alleen heel veel over dingen die niet tot de dagelijkse werkzaamheden horen en dus niet tijdens de dienst door mij gedaan worden. Nu vind ik het dus heel lastig om te bepalen wat ik allemaal mag/moet/kan doen tijdens mijn diensten en wat zij dus van mij verwachten tijdens de diensten. Momenteel doe ik alle controles, ik leeg cath. Zakken ik help met ADL en mensen goed in bed te leggen, maar dit zijn dingen die ik in het vorige stage ook al kon. Doordat hier weinig duidelijkheid over is vind ik het maken van dagelijkse leerdoelen ook erg lastig. Ik voel me op dit moment heel erg onzeker over wat ik moet/mag doen tijdens mijn dienst en sta er soms een beetje verloren bij. Ik vraag dan of er nog iets is wat ik kan doen maar vaak weet degene met wie ik meeloop ook niet wat ik allemaal kan en mag doen. Ik loop helaas ook erg vaak met allemaal verschillende mensen die niet mijn échte begeleider is, dit vind ik dan vaak lastig aangezien ik diegene dan vaak ook nog niet ken.

Hebben jullie hier tips voor? Hoe zorg ik ervoor dat ik deze stage toch stappen vooruit maak en niet op hetzelfde niveau blijf hangen?
Is het een goed idee om nogmaals aan mijn begeleider te vragen wat zij precies van mij verwachten in de dagelijkse praktijk? Hebben jullie tips voor het opstellen van dagelijkse doelen?
Alle reacties Link kopieren
Speel open kaart met je begeleider, wat verwacht deze persoon? Wat verwacht jij? Een open gesprek is het beste
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je straks een of twee eigen patiënten neemt en daar alles van het begin tot het einde van je dienst voor gaat doen. Dus ook artsenvisite lopen, bij de arts aan de bel trekken als je afwijkende controles hebt, medicatie uitwerken en later onder begeleiding delen, patiënt overdragen aan een andere afdeling/volgende dienst/ambulance/thuiszorg, contact onderhouden met andere disciplines en familie, etc. Alles wat je nog niet alleen mag, vraag je aan je begeleider en daar kun je mee meekijken of laat je begeleider met jou meekijken.
Om een beetje te wennen is er niets mis met controles doen en zakken legen, maar daar kom je uiteindelijk niet voor. Wat zet je in je stagewerkplan?
Delen ze de patiënten daar ook in op laag-midden-hoog complex?

Kun je met je medestudenten overleggen hoe zij het aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Dit staat of valt met communiceren en initiatief.

Vraag op je stage een vaste begeleider met wie je 1x per week een vast gesprek hebt van 15 min over hoe het is gegaan die week, wat je gaat doen en wat je nodig hebt.

Vraag actief waar je bepaalde handelingen kunt meekijken en leren en maak afspraken over meelopen met een ander persoon of een andere afdeling in lijn met je doelen.

Wat je wil leren kun jij zelf puntsgewijs op papier zetten incl een plan met termijnen waar binnen je het wil leren.

Jezelf niet uitspreken omdat je bang bent zal je niet helpen en alleen maar doen wat er van je verwacht wordt zorgt er tevens voor dat je je doelen niet haalt. Jij zal ook je best moeten doen om op je stage uit te leggen wat jij nodig hebt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
[quote=huisduif post_id=29600957 time=1550393583
Delen ze de patiënten daar ook in op laag-midden-hoog complex?

Kun je met je medestudenten overleggen hoe zij het aanpakken?
[/quote]

Er wordt geen gebruik gemaakt van laag midden en hoog complex op de afdeling. Wel vanuit school, vanuit school moet ik nu dingen behalen bij laag-midden complex.
Er zijn geen mede-studenten van mijn jaar. Alleen 3e en 4e jaars.
Alle reacties Link kopieren
Je bent afgelopen week net begonnen. Wat jij beschrijft lijkt me voor de eerste week prima. Jij kunt er wennen en zij aan jou. Geef bij je begeleider aan wat deze stage je leerdoelen van school zijn en bekijk samen hoe je deze kunt bereiken. En bespreek ook op school dat wat zij vragen niet in de praktijk altijd is toe te passen en hoe je dat dan moet aanpakken.
ririanneke schreef:
17-02-2019 09:59
Je bent afgelopen week net begonnen. Wat jij beschrijft lijkt me voor de eerste week prima. Jij kunt er wennen en zij aan jou. Geef bij je begeleider aan wat deze stage je leerdoelen zijn en bekijk samen hoe je deze kunt bereiken.
Ik heb volgende week een gesprek staan met mijn hoofdbegeleider. Hierin wil ik inderdaad mijn leerdoelen fiatteren en dan zal ik nogmaals navragen wat zij dan verwachten van mij op de werkvloer.
En het is inderdaad ook een goed idee om dit de eerst volgende terugkomdag te bespreken.
Mijn zorgen komen voornamelijk ook omdat het maar een 8 weken stage is. Hiervan is nu 1 week al weg. En zal ik dus 7 leerdoelen in 7 weken moeten behalen vanuit school en nog tijdens de diensten moeten functioneren op mijn niveau.
Dit maakt dat het voor mij nu allemaal ineens erg duidelijk wordt dat ik vanaf morgen echt grote stappen moet gaan maken alleen zijn deze stappen erg onduidelijk.
Maar wat ik inderdaad nu dus al geboord heb js het belangrijk dat ik dit voorleg in het gesprek komende week om zo te kijken naar wat zij verwachten en hoe ik mijn leerdoelen het beste kan behalen.
Alle reacties Link kopieren
workaholic4 schreef:
17-02-2019 09:58
[quote=huisduif post_id=29600957 time=1550393583
t van laag midden en hoog complex op de afdeling. Wel vanuit school, vanuit school moet ik nu dingen behalen bij laag-midden complex.
Er zijn geen mede-studenten van mijn jaar. Alleen 3e en 4e jaars.
Die hebben toch ook tips over het jaar daarvoor.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt er maar over wat zij van jouw verwachten, maar wat verwacht jij van hun?
Wat heb jij nodig om je leerdoelen te behalen?
Hoe kan men jouw daar op je plek bij helpen?
Welke afspraken wil je daarover maken?

Je kan niet alleen maar passief doen wat ze van je vragen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
17-02-2019 10:11
Je hebt er maar over wat zij van jouw verwachten, maar wat verwacht jij van hun?
Wat heb jij nodig om je leerdoelen te behalen?
Hoe kan men jouw daar op je plek bij helpen?
Welke afspraken wil je daarover maken?

Je kan niet alleen maar passief doen wat ze van je vragen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Dit heb ik ook bij mijn leerdoelen geschreven en ga ik tijdens het aankomend gesprek dan ook bespreken.
Het gaat mij ook niet zozeer om het behalen van die leerdoelen. Maar meer over het dagelijks functioneren. Dit met name omdat mijn leerdoelen gebaseerd zijn op dingen die buiten de diensten om gebeuren. Ik heb dus geen plan van aanpak over de diensten zelf en over wat ik dan kan en mag doen en wat er op dat vlak van mij verwacht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Dan vraag je actief om een diensten, activiteiten en taken waarbij de kans groot is dat jouw leerdoelen daar wel in voorkomen desnoods op een andere afdeling. Je bent geen werknemer en je doel is niet om daar onder aan te werken aan de meest eenvoudige taken gedurende 8 weken. Dat zou ik ook uitspreken. Wat zij van jouw verwachten moet enigszins in lijn liggen met wat jij van hun verwacht. Anders is er geen macht. Waarom heb je dat niet besproken toen je aan de stage begon? Zo dat men de diensten, taken en activiteiten kunnen plannen in lijn met de opbouw van je leerdoelen. Over dat soort zaken maak je van te voren afspraken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Neem aan dat je altijd met iemand mee werkt. Kun je dan niet zo veel mogelijk met je begeleidster ingepland worden zeker de eerst 4 weken?? Dan kun je veel doelgerichter werken en kan je begeleidster jou steeds meer taken/ verantwoordelijkheden geven. Succes en in de eerste week is veel meekijken prima.
viva-amber schreef:
17-02-2019 10:31
Dan vraag je actief om een diensten, activiteiten en taken waarbij de kans groot is dat jouw leerdoelen daar wel in voorkomen desnoods op een andere afdeling. Je bent geen werknemer en je doel is niet om daar onder aan te werken aan de meest eenvoudige taken gedurende 8 weken. Dat zou ik ook uitspreken. Wat zij van jouw verwachten moet enigszins in lijn liggen met wat jij van hun verwacht. Anders is er geen macht. Waarom heb je dat niet besproken toen je aan de stage begon? Zo dat men de diensten, taken en activiteiten kunnen plannen in lijn met de opbouw van je leerdoelen. Over dat soort zaken maak je van te voren afspraken.
Dit had ik inderdaad eerder kunnen overleggen. Het enige wat ik hier verder over kan zeggen is dat mijn leerdoelen uberhaupt nog niet goedgekeurd waren. Afgelopen week daar 1e gesprek over gehad, nu aan het aanpassen en er is redelijk wat verandert. Omdat dit zo gebeurd wist ik voordat ik begon ook niet wat mijn uiteindelijke leerdoelen zouden worden. Dit maakt het dan erg lastig om van tevoren al die afspraken te maken. Maar ik snap zeker wat je bedoelt.
SEM72 schreef:
17-02-2019 10:57
Neem aan dat je altijd met iemand mee werkt. Kun je dan niet zo veel mogelijk met je begeleidster ingepland worden zeker de eerst 4 weken?? Dan kun je veel doelgerichter werken en kan je begeleidster jou steeds meer taken/ verantwoordelijkheden geven. Succes en in de eerste week is veel meekijken prima.
Dat was inderdaad de bedoeling alleen heeft mijn begeleider helaas een ongeluk gehad en zit ze met een gebroken been. Wel blijft ze mijn begeleider omdat ze wel vaak aanwezig is en hebben we afspraken gemaakt dat ik haar wekelijks op de hoogte hou van alles. Verder gaan ze nu voor de laatste 4 weken wel iemand zoeken die mij dan het meeste begeleid.
Alle reacties Link kopieren
workaholic4 schreef:
17-02-2019 11:01
Dit had ik inderdaad eerder kunnen overleggen. Het enige wat ik hier verder over kan zeggen is dat mijn leerdoelen uberhaupt nog niet goedgekeurd waren. Afgelopen week daar 1e gesprek over gehad, nu aan het aanpassen en er is redelijk wat verandert. Omdat dit zo gebeurd wist ik voordat ik begon ook niet wat mijn uiteindelijke leerdoelen zouden worden. Dit maakt het dan erg lastig om van tevoren al die afspraken te maken. Maar ik snap zeker wat je bedoelt.
Maak niet uit dan geef je in concept en zeg je dat het na overleg met de school nog kan wijzigen. Dan heeft men in ieder geval een idee. Daar het de 2x is neem ik aan de school je leerdoelen niet voor 90% wijzigt. In je concept staat e.a. 75-95% juist.

Je hebt met je begeleider wel pech.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven