Werk & Studie alle pijlers

onderhandeling oude werkgever na aanbod nieuwe baan?

17-02-2019 12:43 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een nieuw account gemaakt om herkenning te voorkomen.

Ik ben nu een aantal jaren werkzaam bij mijn huidige werkgever, maar ben aan het rondkijken omdat ik in mijn huidige functie geen groei zie.
Ik heb nu een goed aanbod gekregen van een nieuwe potentiele werkgever.

Ik wil hierover in onderhandeling met mijn huidige werkgever, om te kijken of zij wellicht een andere functie hebben/kunnen creeren, maar ook over de datum van vertrek. Ik kan al mijn vakantiedagen opnemen en heel snel weg, of ik kan nog iets langer blijven.

Vinden jullie dit raadzaam? Wat zouden jullie mij adviseren?
Ja, waarom zou je dat niet doen? Alleen wel oppassen voor loze en uitgestelde beloften van je huidige werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Je kan altijd onderhandelen, wel zo netjes om de overgang naar een nieuwe baan goed te regelen. Je kan niet zomaar al je vakantiedagen opmaken, daar zijn ook regels voor.

En wie weet wil je huidige werkgever je graag houden.

Ga dus in gesprek.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor jullie reacties. Ik twijfelde even of het niet als pressiemiddel gezien zou worden. Ok ga dus zeker in gesprek. Als ze me willen houden hoop ik dat ze qua functie iets anders aanbieden, dat is eigenlijk de hoofdreden.
Alle reacties Link kopieren
[quote=hamerhaai post_id=29602122 time=1550407383 user_id=142264]
Je kan altijd onderhandelen, wel zo netjes om de overgang naar een nieuwe baan goed te regelen. Je kan niet zomaar al je vakantiedagen opmaken, daar zijn ook regels voor.

Klopt en ik wil het ook goed afsluiten.
Alle reacties Link kopieren
zonnetjeinhethuis schreef:
17-02-2019 13:50
Dank je wel voor jullie reacties. Ik twijfelde even of het niet als pressiemiddel gezien zou worden. Ok ga dus zeker in gesprek. Als ze me willen houden hoop ik dat ze qua functie iets anders aanbieden, dat is eigenlijk de hoofdreden.
Als werkgever zou ik je geen aanbieding doen. Als je toe bent aan meer of anders, kan dat altijd besproken worden. Maar als je een nieuw contract hebt, en dus verregaande onderhandelingen elders hebt gevoerd, dan zou ik als werkgever mijn geld niet meer op jou inzitten. De vraag is dan namelijk maar hoelang je tevreden blijft als ik je wel iets nieuws bied.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
17-02-2019 13:43
Je kan niet zomaar al je vakantiedagen opmaken, daar zijn ook regels voor.
Klopt, je kunt verlof vragen maar het is aan de werkgever om dat al dan niet toe te staan.
Ik vind het wel een beetje raar dat je het gesprek met je huidige werkgever niet eerder bent aangegaan over je mogelijkheden. Ik zou als werkgever aks iemand aangeeft al een andere baan te hebben en aangeeft dat ie gaat tenzij... het gevoel hebben dat die persoon al met een been buiten staat en me afvragen of die wel gemotiveerd is om te blijven. Iemand die bij een functioneringsgesprek al aangeeft op zoek te zijn naar meer uitdaging zou ik serieuzer nemen. En voordat je het gesprek aangaat zou ik wel je doel helder hebben. Wil je blijven of afronden en netjes weggaan. Want het eerste levert een heel ander gesprek op dan het tweede.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
17-02-2019 15:22
Ik vind het wel een beetje raar dat je het gesprek met je huidige werkgever niet eerder bent aangegaan over je mogelijkheden. Ik zou als werkgever aks iemand aangeeft al een andere baan te hebben en aangeeft dat ie gaat tenzij... het gevoel hebben dat die persoon al met een been buiten staat en me afvragen of die wel gemotiveerd is om te blijven. Iemand die bij een functioneringsgesprek al aangeeft op zoek te zijn naar meer uitdaging zou ik serieuzer nemen. En voordat je het gesprek aangaat zou ik wel je doel helder hebben. Wil je blijven of afronden en netjes weggaan. Want het eerste levert een heel ander gesprek op dan het tweede.
Ik snap wat je bedoelt. Het ligt iets anders, maar vanwege herkenbaarheid ben ik niet teveel in detail getreden. Ik heb het al wel eerder aangekaart maar daar is niks (serieus) mee gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
17-02-2019 15:18
Klopt, je kunt verlof vragen maar het is aan de werkgever om dat al dan niet toe te staan.
Zou ik jou een privebericht mogen sturen?
zonnetjeinhethuis schreef:
17-02-2019 15:45
Ik snap wat je bedoelt. Het ligt iets anders, maar vanwege herkenbaarheid ben ik niet teveel in detail getreden. Ik heb het al wel eerder aangekaart maar daar is niks (serieus) mee gedaan.
maar waarom verwacht je dat nu wel dan?

Ga gewoon voor de nieuwe baan.
Nummer*Zoveel schreef:
17-02-2019 15:18
Als werkgever zou ik je geen aanbieding doen. Als je toe bent aan meer of anders, kan dat altijd besproken worden. Maar als je een nieuw contract hebt, en dus verregaande onderhandelingen elders hebt gevoerd, dan zou ik als werkgever mijn geld niet meer op jou inzitten. De vraag is dan namelijk maar hoelang je tevreden blijft als ik je wel iets nieuws bied.
Dit.
Zulk soort onderhandelingen zou ik zelf nooit aangaan. Niet als werkgever, noch als werknemer
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-02-2019 15:47
maar waarom verwacht je dat nu wel dan?

Ga gewoon voor de nieuwe baan.
Verwachten niet, ik ga nu een gesprek aan met iemand anders, met meer bevoegdheden op dat gebied.
Alle reacties Link kopieren
zonnetjeinhethuis schreef:
17-02-2019 15:46
Zou ik jou een privebericht mogen sturen?
Ja hoor.
Alle reacties Link kopieren
Had je eerder moeten doen TO.
Het is niet netjes om ook nog al je vakantiedagen op te nemen. Je wil nu actie, terwijl je zelf die actie had moeten nemen en niet nu je wat anders hebt. Ga lekker voor die nieuwe baan en laat je werkgever naar een nieuwe gemotiveerde werknemer zoeken.
Gewoon opzeggen. Dan is het eventueel aan je huidige werkgever om een nieuw aanbod te doen om je te behouden. Het is nu niet aan jou om een onderhandeling in te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
17-02-2019 15:52
Ja hoor.
Je hebt pb
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
17-02-2019 15:56
Gewoon opzeggen. Dan is het eventueel aan je huidige werkgever om een nieuw aanbod te doen om je te behouden. Het is nu niet aan jou om een onderhandeling in te zetten.
Dank je wel voor je reactie, dat is idd ook een optie.
Alle reacties Link kopieren
zonnetjeinhethuis schreef:
17-02-2019 16:08
Je hebt pb
Je hebt PB terug.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
17-02-2019 15:18
Als werkgever zou ik je geen aanbieding doen. Als je toe bent aan meer of anders, kan dat altijd besproken worden. Maar als je een nieuw contract hebt, en dus verregaande onderhandelingen elders hebt gevoerd, dan zou ik als werkgever mijn geld niet meer op jou inzitten. De vraag is dan namelijk maar hoelang je tevreden blijft als ik je wel iets nieuws bied.
Precies dat. Nog nooit een werkgever gezien die onder dat soort druk nog onderhandelt
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
zonnetjeinhethuis schreef:
17-02-2019 15:45
Ik snap wat je bedoelt. Het ligt iets anders, maar vanwege herkenbaarheid ben ik niet teveel in detail getreden. Ik heb het al wel eerder aangekaart maar daar is niks (serieus) mee gedaan.

Same here.

Nouja, iets andere inzet, maar met hetzelfde resultaat. En ik begrijp het standpunt van mijn werkgever, maar álle collega´s, inclusief diverse hogere managers, geven me gelijk. Dat niet alleen; meerdere mensen zitten met exact hetzelfde probleem. En de één na de ander gaat weg. Iets met belofte en schuld.

Soms moet je als werkgever misschien eens nadenken over wat je personeel nou eigenlijk vraagt.

Afijn. Ik heb gegokt en verloren. Of nouja, nieuwe baan is weer een nieuwe uitdaging en uitgebreider, dus ik heb er wel zin in. Ik had in theorie drie weken geleden al kunnen gaan, maar ben nog aan het werk ivm geplande vakanties van collega´s.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Mijn werkgever wil nog wel eens een salarisbod doen als cruciale werknemers een andere baan hebben gevonden. Sommige werkgevers onderhandelen dus wel nog.
parbleumondieu schreef:
17-02-2019 21:41
Mijn werkgever wil nog wel eens een salarisbod doen als cruciale werknemers een andere baan hebben gevonden. Sommige werkgevers onderhandelen dus wel nog.
Ja, maar dat is dan op initiatief van de werkgever op het moment dat de werknemer opzegt. Dat gebeurt wel vaker. Toch niet dat de werknemer zelf aan komt zetten en wil onderhandelen? Dat is een heel raar uitgangspunt.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
17-02-2019 21:41
Mijn werkgever wil nog wel eens een salarisbod doen als cruciale werknemers een andere baan hebben gevonden. Sommige werkgevers onderhandelen dus wel nog.
Als werknemer zou ik daar dus ook nooit op ingaan. Als een werkgever mij dusdanig onderwaardeert dat ik om me heen besluit te kijken, dan maakt een “opeens kan het allemaal toch wel-aanbod” na het indienen van mijn ontslag me juist woest. Ik vind dat echt zo respectloos. Als je een werknemer waardeert, behandel en betaal die werknemer daar dan ook naar, en niet pas nadat je daar als werkgever min of meer toe gedwongen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
17-02-2019 21:52
Als werknemer zou ik daar dus ook nooit op ingaan. Als een werkgever mij dusdanig onderwaardeert dat ik om me heen besluit te kijken, dan maakt een “opeens kan het allemaal toch wel-aanbod” na het indienen van mijn ontslag me juist woest. Ik vind dat echt zo respectloos. Als je een werknemer waardeert, behandel en betaal die werknemer daar dan ook naar, en niet pas nadat je daar als werkgever min of meer toe gedwongen wordt.
Ik weet natuurlijk ook alleen van die gevallen af waar de werknemers vriendelijk bedankten voor het aanbod en toch gingen, omdat salaris maar een aspect is van de arbeidsvoorwaarden. Maar toch denk ik dat er weinigen zijn die daarop in zijn gegaan en zijn gebleven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven