Werk & Studie alle pijlers

Welke diensten tijdens opleiding verzorgende ig?

18-02-2019 09:24 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Van het weekend heb ik mijn sollicitatie verstuurd voor een werken en leren opleiding voor verzorgende ig. Ik vind het mij toch een partij spannend! Dit omdat ik niet uit de zorg en mij dus wil laten omscholen.
Ik heb een gezin met een puberend dochter van bijna 15. Mijn man werkt ploegendienst. Alleen van ma-vr en dan 1 ploeg per week zeg maar. Het enige waar ik bang voor ben is dat je veel avonddiensten of nachtdiensten moet gaan lopen tijdens de opleiding. Of gebeurd dit vrijwel niet tijdens de opleiding? Uiteraard is het echt geen probleem om dat te werken. Maar ik hoop dat dat in overleg zou kunnen. Niet dat ik tegelijkertijd met mijn man avonddienst heb of nachtdienst.

Hoe ging dat bij jullie opleiding?
Alle reacties Link kopieren
Hoe je wordt in geroosterd hangt helemaal af van beleid van de instellingen en de afdeling. De zorg staat er om bekend dat ze geen ploegendiensten schema's draaien. In het begin van je opleiding zal je meer dagdiensten draaien en daarna avonden en nachten. Wat betreft nachtdiensten het hangt er ook af of er vaste nachten zijn Ed. Je bijvoorbeeld wel aangegeven dat je liever geen nachten/ avonden draait in de week dat je man werkt. Maar of ze daar rekening mee houden, durf ik niet te zeggen.
Maar vragen kan altijd. Over het algemeen mag je maar vaste 1 vrije dag/ avond hebben. Dit staat in de CAO.

Mijn ervaring is dat je er meestal wel uitkomt. Als jij bereid bent om met collega's te ruilen zullen zij je ook uit de brand helpen.

Succes ermee. Het komt goed hoor. Laat je niet door je werktijden uit het veld slaan.
Bij ons op het werk hebben stagiaires en leerlingen alleen dag, avond en weekend diensten. Nachtdiensten draaien ze niet. Wil zelf ook heel graag deze overstap maken en ook druk aan het solliciteren. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!

Als ik op de website kijk van de zorginstelling, dan hebben ze ook specifiek vacatures uitstaan voor de nachtdienst. Dat scheelt misschien weer een beetje.

Jij ook succes Cinderella! Begrijp ik dat je wel al in de zorg werkt? Maar alleen geen opleiding er voor hebt?
Ik weet niet precies waar je woont? Maar waar ik gesolliciteerd heb (omgeving Rotterdam), hebben ze specifiek een vacature er voor uitstaan, leerling Verzorgende IG. Ze starten 8 april een extra groep.
Ekenootje schreef:
18-02-2019 11:38
Bedankt voor jullie reacties!

Als ik op de website kijk van de zorginstelling, dan hebben ze ook specifiek vacatures uitstaan voor de nachtdienst. Dat scheelt misschien weer een beetje.

Jij ook succes Cinderella! Begrijp ik dat je wel al in de zorg werkt? Maar alleen geen opleiding er voor hebt?
Ik weet niet precies waar je woont? Maar waar ik gesolliciteerd heb (omgeving Rotterdam), hebben ze specifiek een vacature er voor uitstaan, leerling Verzorgende IG. Ze starten 8 april een extra groep.
Momenteel al wel werkzaam in de zorg als medewerker leefomgeving. Huishoudelijke taken, helpen in de keuken met de warme maaltijd, ‘s ochtends bewonderd helpen aan tafel met ontbijt en ‘s avonds helpen met de broodmaaltijd, Erg leuk en merk dat ik echt de zorg in wil. Maar in de daad geen diploma. Ben woonachtig in Twente en hier is het moeilijk om een plek te vinden. Jij hebt al een plek? Of ook nog steeds zoekende. Ik geef niet op en er komt vast ooit wel wat op mijn pad.
Cinderella76 schreef:
18-02-2019 11:46
Momenteel al wel werkzaam in de zorg als medewerker leefomgeving. Huishoudelijke taken, helpen in de keuken met de warme maaltijd, ‘s ochtends bewonderd helpen aan tafel met ontbijt en ‘s avonds helpen met de broodmaaltijd, Erg leuk en merk dat ik echt de zorg in wil. Maar in de daad geen diploma. Ben woonachtig in Twente en hier is het moeilijk om een plek te vinden. Jij hebt al een plek? Of ook nog steeds zoekende. Ik geef niet op en er komt vast ooit wel wat op mijn pad.
Bij mij in de instelling zijn er verzorgenden die alleen maar nachtdiensten draaien. Alleen nachtdiensten lijkt mij niks. Je bent de gehele nacht alleen aan het werk en geen aanspraak/ gezelligheid van andere collega’s.
Travelgirl33 schreef:
18-02-2019 10:23
Hoe je wordt in geroosterd hangt helemaal af van beleid van de instellingen en de afdeling. De zorg staat er om bekend dat ze geen ploegendiensten schema's draaien. In het begin van je opleiding zal je meer dagdiensten draaien en daarna avonden en nachten. Wat betreft nachtdiensten het hangt er ook af of er vaste nachten zijn Ed. Je bijvoorbeeld wel aangegeven dat je liever geen nachten/ avonden draait in de week dat je man werkt. Maar of ze daar rekening mee houden, durf ik niet te zeggen.
Maar vragen kan altijd. Over het algemeen mag je maar vaste 1 vrije dag/ avond hebben. Dit staat in de CAO.

Mijn ervaring is dat je er meestal wel uitkomt. Als jij bereid bent om met collega's te ruilen zullen zij je ook uit de brand helpen.

Succes ermee. Het komt goed hoor. Laat je niet door je werktijden uit het veld slaan.
Dat is echt niet overal hoor, hier zijn door de week geen dagdiensten omdat de cliënten dan weg zijn.
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
18-02-2019 11:46
Momenteel al wel werkzaam in de zorg als medewerker leefomgeving. Huishoudelijke taken, helpen in de keuken met de warme maaltijd, ‘s ochtends bewonderd helpen aan tafel met ontbijt en ‘s avonds helpen met de broodmaaltijd, Erg leuk en merk dat ik echt de zorg in wil. Maar in de daad geen diploma. Ben woonachtig in Twente en hier is het moeilijk om een plek te vinden. Jij hebt al een plek? Of ook nog steeds zoekende. Ik geef niet op en er komt vast ooit wel wat op mijn pad.
Ik werk momenteel compleet ergens anders, in een slagerij. Maar we gaan sluiten. Nu is dus voor mij het moment om mijn hart te volgen.
Ik heb dus nog geen plek of überhaupt ervaring. Ik wacht nu dus ‘geduldig’af op een reactie op mijn sollicitatie van de zorggroep. Als ik word toegelaten dan heb ik dus direct een plek, het is leren en werken.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even overleggen, dat komt heus wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Ekenootje schreef:
18-02-2019 11:38
Bedankt voor jullie reacties!

Maar waar ik gesolliciteerd heb (omgeving Rotterdam), hebben ze specifiek een vacature er voor uitstaan, leerling Verzorgende IG. Ze starten 8 april een extra groep.
Op basis van dit zinnetje denk ik dat je gesolliciteerd hebt bij de zorggroep waar ik werk. Leerlingen werken alleen dag-, tussen- en avonddiensten, zowel dor de week als in het weekend. Nachtdiensten in principe niet, heel soms aan het eind van je opleiding. Aanvragen op basis van de diensten van je man kan, alleen zal niet alles gehonoreerd worden. Mijn ervaring is dat er met overleg en flexibiliteit van jouw kant, best veel mogelijk is. Wij hebben nu bijvoorbeeld een leerling die alle weekenden werkt zodat ze door de week minder diensten werkt omdat ze haar opvang niet rond kreeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de 3 jaar van mijn opleiding (ben sinds bijna 2 jaar klaar) alleen maar 2 nachten meegelopen om te ervaren hoe de nacht is. Verder was het binnen mijn organisatie als leerling alleen de dag-avond-weekend diensten.

Wij werken ook met zelf roosteren, bijna altijd krijg ik de diensten die ik invul en wijziging gaat altijd in overleg.

Goed dat je je hart gaat volgen! Het is echt een heel mooi vak! Succes alvast, hopelijk mag je op gesprek!
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
18-02-2019 11:46
Momenteel al wel werkzaam in de zorg als medewerker leefomgeving. Huishoudelijke taken, helpen in de keuken met de warme maaltijd, ‘s ochtends bewonderd helpen aan tafel met ontbijt en ‘s avonds helpen met de broodmaaltijd, Erg leuk en merk dat ik echt de zorg in wil. Maar in de daad geen diploma. Ben woonachtig in Twente en hier is het moeilijk om een plek te vinden. Jij hebt al een plek? Of ook nog steeds zoekende. Ik geef niet op en er komt vast ooit wel wat op mijn pad.
Trivium Meulenbelt Zorg zoekt leerlingen per september weer geloof ik! Je kan gewoon een open sollicitatie sturen en dan krijg je vanzelf bericht :)
Alle reacties Link kopieren
In principe draaien leerlingen geen nachtdiensten, bij ons heel enkel wel omdat ze dan niet alleen als verantwoordelijke staan. Maar dat is zelden, omdat leerlingen vooral leren van de dag- en avonddiensten.
Vaak kom je met overleg een heel eind. Ik heb een collega wiens man ook in ploegen werkt en haar rooster wordt daar zoveel mogelijk op afgestemd.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
snowy2 schreef:
18-02-2019 14:19
Op basis van dit zinnetje denk ik dat je gesolliciteerd hebt bij de zorggroep waar ik werk. Leerlingen werken alleen dag-, tussen- en avonddiensten, zowel dor de week als in het weekend. Nachtdiensten in principe niet, heel soms aan het eind van je opleiding. Aanvragen op basis van de diensten van je man kan, alleen zal niet alles gehonoreerd worden. Mijn ervaring is dat er met overleg en flexibiliteit van jouw kant, best veel mogelijk is. Wij hebben nu bijvoorbeeld een leerling die alle weekenden werkt zodat ze door de week minder diensten werkt omdat ze haar opvang niet rond kreeg.

Wat fijn om te lezen! Ik ben verder inderdaad gewoon erg flexibel. Alleen liever 1x keer in de 3 weken geen avonddienst. Of bijv maar 1 of 2. Ik denk dat het dan over dezelfde zorgdroeg gaat, in Schiedam. Het is anders wel erg toevallig. Zo op het eerste gezicht lijkt mij het een hele fijne zorggroep om voor te werken!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij om te lezen dat vrijwel overleg over mogelijk is!

Nu wachten of ik word uitgenodigd... Ik ben normaal erg geduldig, behalve hiermee, haha
Alle reacties Link kopieren
Ekenootje schreef:
18-02-2019 19:03
Wat fijn om te lezen! Ik ben verder inderdaad gewoon erg flexibel. Alleen liever 1x keer in de 3 weken geen avonddienst. Of bijv maar 1 of 2. Ik denk dat het dan over dezelfde zorgdroeg gaat, in Schiedam. Het is anders wel erg toevallig. Zo op het eerste gezicht lijkt mij het een hele fijne zorggroep om voor te werken!
Ja, dan s het dezelfde, alleen werk ik op een andere locatie. Het is ook een fijne organisatie, ik werk er al 12 jaar met veel plezier, inmiddels in mijn derde functie op mijn tweede locatie :)
Alle reacties Link kopieren
Ik weigerde in mijn opleiding om weekend te werken, aangezien ik een bijbaan moest houden om mijn studie en kamer te kunnen betalen. Nu was ik nog stagiaire en er is in het weekend niks te doen geweest op de plekken waar ik liep (hbov stagiaire). Ik was alleen maar mensen aan het wassen en de afwas aan het doen... Niets mis met mensen wassen en verzorgen, maar er werd veel anders van mij verwacht in latere jaren, dus haalde ik daarmee niet mijn leerdoelen in het weekend. Daarnaast werd ik niet betaald, dus was ik het niet eens met dat zij dat van mij vroegen. Ik wilde juist leerkansen pakken doordeweeks, in samenwerking met andere disciplines en het houden van MDO. Ik mocht ik overleg mijn eigen rooster maken.

Ik had eens een plek waarbij ik zelfs op schooldagen, in mijn opgegeven vakantie en feestdagen werd ingepland en vrij moest regelen onderling met collega's :facepalm: Ik vulde dus gewoon gaten in het rooster op en nee werd niet geaccepteerd. Toen heeft school mij meteen ergens anders geplaatst, want ik moest ook diensten van 4 uurtjes, zodat ik uiteindelijk 6 of 7 dagen moest werken om aan mijn uren van de week te komen...

In het ziekenhuis was ik leerling en kreeg ik een salaris. Toen draaide ik nachtdiensten en avonddiensten, eigenlijk alles. Dus het hangt echt van de instelling af en hoe flexibel ze zijn en wat je aan flexibiliteit terug kan geven :-D
sarieke schreef:
18-02-2019 15:18
Trivium Meulenbelt Zorg zoekt leerlingen per september weer geloof ik! Je kan gewoon een open sollicitatie sturen en dan krijg je vanzelf bericht :)
Dank je👍🏻! Ga morgen een open sollicitatie sturen.
Binnen ons team mag je dat zelf bepalen.
Wij doen aan “vrij”
Roosteren.
We stemmen dan.
De een wil de vroege , de ander nachten etc.

Nachten is soms fijn TO je maakt in 1 avond en nacht bijna 12 uur.
Dus als je klein contract hebt , hoef je minder dagen te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een uitnodiging gehad voor de selectie ochtend op 8 maart! Dit zal 3 uur duren waar je dan rondleiding krijgt, informatief over de inhoud en vormgeving van de opleiding en kenningsmakinsgesprekken. Daarbij moet je een korte presentatie houden van max 10min, over jezelf en motivatie. Op de manier hoe, wordt aan je eigen creativiteit overgelaten.
Fijn, ze verwachten dus wel net ietsjes meer dan een standaard verhaaltje. Dat is wel iets wat ik best moeilijk vind, een presentatie over jezelf houden voor een aantal mensen. Ik ga een soort van moodboard maken. Daarop zet ik dan steekwoorden/zinnen die bij mij passen en mijn over mijn motivatie. Zo heb ik zelf ook wat houvast en het is weer iets anders.
Ik ben vreselijk benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Dan proficiat! En succes 8 maart!

Mijn sollicitatie was ook een hele ochtend.
Eerst met een groep waarin we ook opdrachten kregen (de ander voorstellen, een puzzel oplossen met de groep, stellingen bespreken). Zo zien ze toch op een andere manier hoe iemand is.
Daarna volgde nog een gesprek met bv een manager en een praktijk opleider en zo hadden ze een beeld van je en konden ze op al die dingen bekijken of ze je aan nemen of niet.
Bij mij dus wel en die 3 jaar waren echt de meest leerzame van heel mn leven.
Zowel op beroepsgebied als privé want je gaat jezelf wel tegen komen.

Zet hem op!
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Gratis tip: verdiep je even in de missie en visie van de zorggroep (staan op de website), als je daar iets mee doet, dan ben je al vrijwel zeker binnen ;)
Alle reacties Link kopieren
snowy2 schreef:
25-02-2019 14:30
Gratis tip: verdiep je even in de missie en visie van de zorggroep (staan op de website), als je daar iets mee doet, dan ben je al vrijwel zeker binnen ;)

Dat had ik inderdaad ook gebruikt in mijn motivatiebrief 8-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben VIG in opleiding en heb aardig wat inspraak in m'n rooster.
Wij hebben vaste mensen voor de nachten. Ik zelf doe alleen dagdiensten
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
25-02-2019 20:40
Ik ben VIG in opleiding en heb aardig wat inspraak in m'n rooster.
Wij hebben vaste mensen voor de nachten. Ik zelf doe alleen dagdiensten
Misschien een brutale vraag... Maar heb jij direct van het begin van je opleiding een leerlingsalaris gekregen? Of eerst enkele maanden een vergoeding?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven