Werk & Studie alle pijlers

Universiteit haalbaar?

19-02-2019 21:25 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Hopelijk kan ik d.m.v. dit topic jullie adviezen krijgen, ik ben namelijk een ontzettende twijfelaar en weet niet wat ik moet doen. Ik zal mijn situatie even uitleggen :-D :
Op dit moment volg ik de opleiding Sociale Studies (HBO) en heb mijn propedeuse binnen, maar ik merk steeds meer dat de opleiding niet bij mij aansluit, zeker als ik dit vergelijk met mijn medestudenten, zij zijn namelijk enthousiaster. Een aantal weken kwam ik ineens op het idee om evt. naar de universiteit te gaan en de opleiding Psychologie te gaan volgen. Ik hoop in deze opleiding meer kennis etc. te krijgen en denk/hoop dat dit beter bij mij zal aansluiten.

Ik heb al een lange weg afgelegd, kom namelijk van kader (VMBO) en twijfel erg of het niveau voor mij überhaupt wel haalbaar is. Op dit moment kan ik het HBO redelijk goed aan maar ik weet dat de universiteit een heel andere manier van werken is.

Ook is het zo dat ik voor de toelating wiskunde A of B moet hebben en wiskunde heb ik al zo'n zeven jaar niet meer gekregen. In het VMBO was dit ook zeker niet mijn sterkste kant, Heeft toevallig iemand hier ervaring mee haha?

Verschillende mensen zeggen dat ik het gewoon moet proberen, maar ben bang dat als het niet gaat lukken op de uni, dat ik dan ontzettend zal balen en weer terug ga naar het HBO Sociale Studies (een andere HBO opleiding zie ik niet zo zitten).

Zijn er hier meer mensen die de overstap hebben gemaakt? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en/of adviezen. Hoeveel uur per week besteed je bijv. aan schoolwerk? Hoe was de wiskundetoets? Is de universiteit echt zo moeilijk?
Dank je wel alvast :-D
Studie duur: hangt van studie af + hoe moeilijk je het vindt. Vaak zeggen universiteiten 40 uur.

Is het niveau anders / moeilijker? Ik weet niet zo zeer wat je moeilijker vindt. Er zijn over het algemeen gewoon minder contacturen & meer uren dat je jezelf moet zien te redden, dat vond ik zelf het grootste euvel.

Voor de rest zou ik ook zeggen; ga je hart achterna en niet geschoten is altijd mis.
Volgens mij kun je tegenwoordig beter HBO psychologie gaan doen. Dan kun je tenminste aan de slag na je studie. Als basispsycholoog ben je haast nergens meer goed genoeg voor, en word je liever ook niet ingezet ipv een hbo'er omdat je dan te duur bent.

Dus waarom niet gewoon HBO psychologie?
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je voor werk gaan doen na je studie? Daar zou ik m'n keuze op baseren.

Weet je nog waarom je destijds vmbo-k hebt gedaan? Misschien ben je gewoon iemand die wat meer tijd nodig heeft om op gang te komen of het allemaal te leren? Of waren er sociale redenen waarom er op dat moment niet meer inzat? Dat zou ik wel even nagaan voor je uni gaat doen.
Verdiep je eens in statistiek. Dat heeft een wiskundige component en is een beslissend vak voor de studie die jij wil gaan volgen op de universiteit. Op internet is er vast genoeg over te vinden en kan je een beter beeld geven van wat het eerste jaar op de uni van je vraagt, naast algemene kennis.
Volg een vak op de uni!
HBO en Universiteit werken steeds beter samen en misschien kun je een vak volgen aan de uni en die studiepunten inzetten voor je HBO en als je de overstap straks maakt heb je het vak vast binnen. Overleg daar eens over met een studieloopbaan begeleider oid.

En kies dan voor statistiek. Verleidelijk om een heel leuk vak te kiezen, maar gezien je achtergrond zou ik juist voor dit vak kiezen. Vele vinden dit vak bij psychologie lastig. Dan heb jij die vast binnen of je weet zeker dat HBO meer je ding is.
Alle reacties Link kopieren
Qua verschil in manier van werken is het denk ik vooral relevant of je zelfdiscipline hebt en of je goed kunt plannen. Dat is namelijk een groot verschil: op de universiteit krijg je heel veel vrijheid, maar die moet je dan op de juiste manier kunnen gebruiken. Er is minder structuur, en geen haan die er naar kraait of jij op komt dagen bij een college.

Waarom denk je dat je de universitaire opleiding leuker vindt? Omdat die over andere onderwerpen gaat, of omdat je je verveelt en meer uitdaging wil?
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
20-02-2019 06:56
Volgens mij kun je tegenwoordig beter HBO psychologie gaan doen. Dan kun je tenminste aan de slag na je studie. Als basispsycholoog ben je haast nergens meer goed genoeg voor, en word je liever ook niet ingezet ipv een hbo'er omdat je dan te duur bent.

Dus waarom niet gewoon HBO psychologie?
Dit! 100%
Er is de laatste jaren een overkill geweest aan psychologie studenten en er is geen brood in te verdienen. Google er maar eens op, heel veel van deze afgestudeerde psychologen doen iets compleet anders omdat ze er geen werk in kunnen vinden.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik denk niet dat dat haalbaar is, tenzij je eigenlijk geniaal bent. Wiskunde op examenniveau van kader is max 2-3 havo niveau. Ik had er destijds al moeite mee, terwijl ik nog tm 4 vwo wiskunde heb gehad.
Ook de manier van lesgeven en de hoeveelheid stof zijn zo anders dan op het hbo. Hbo is een soort middelbare school plus, en op de universiteit moet je honderden pagina’s informatie zelf tot je nemen, en hopen dat je het juiste onthoudt.
Alle reacties Link kopieren
Voor de universiteit heb je voornamelijk statistiek en analytisch inzicht nodig. De meeste instromers falen op statistiek-vakken.
Dat is natuurlijk wel wiskundig maar toch kan het sommige mensen goed liggen die juist niet goed zijn met andere delen van wiskunde.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik even opmerken dat ik vind dat je een enorme lange en moeilijke weg hebt afgelegd? gestart op het vmbo en nu een hbo-opleiding met P op zak? Echt heel erg knap. Je bent in ieder geval in het bezit van wilskracht en doorzettingsvermogen.

Ik zou op zoek gaan naar een goede docent voor bijlessen wiskunde en statistiek. Het zou echt zonde zijn als je daarop zou struikelen.

En je moet het echt proberen. Als het je lukt ben je blij, lukt het je niet, ben je wijzer. Je schiet er dus altijd iets mee op.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Van mij krijg je ook support voor je ambitie. Alleen daarom al vind ik dat je het moet proberen. Laat je niet te snel ontmoedigen dat het moeilijk is, op de uni studeren echt niet alleen maar de grootste denkers (verre van!)

Ik ben niet zo thuis in de academische wereld, maar mijn eerste ingeving zou zijn om een gesprek met een decaan of studentenbegeleider aan te vragen? Dan weet je gerichter waar je aan zou moeten werken of hoe je kunt testen hoe je er voor staat.

Ik zit in een totaal ander vakgebied dan jij, maar bij mij (overheid) is studeren naast het werk iets dat erg gestimuleerd wordt en waar ook allerlei regelingen voor zijn. Dus die weg zou je ook nog kunnen overwegen. Sinds de transitie in het sociaal domein ligt er veel werk bij gemeenten. Misschien is daar een combinatie te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het proberen, met jouw doorzettingsvermogen is in ieder geval niks mis.
Ik heb de HBO gedaan en daarna pedagogiek op de Universiteit.
Ik vond het verschil vooral zitten in zelfstandigheid. Qua niveau zag ik niet veel verschil met HBO.
Maar dat is alweer 30 jaar geleden, kan nu anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Is HBO Toegepaste psychologie misschien een optie? Ik dacht dat Psychologie op universiteit veel theorie en is gericht op onderzoek doen, terwijl de Toegepaste psychologie via HBO wat meer de praktijk kant op gaat. Volgens mij kun je daarmee ook breder zoeken qua werk?
Alle reacties Link kopieren
Als eerste bedankt voor al jullie adviezen en complimenten!

Ik heb me al eens eerder verdiept in HBO Toegepaste Psychologie, maar kreeg niet de indruk dat daar later veel werk in is te vinden, deze haakt daarom ook al af.

Het interessante aan de uni is om veel meer kennis te krijgen, ik ben iemand die graag alles uitpluist en veel wil weten over bepaalde onderwerpen. Op de opleiding waar ik nu zit zijn er veel onnodige vakken waar je later niets aan hebt en bent vergeten als je de toets hebt behaald.

Het is niet zo dat ik per se psycholoog wil worden na de opleiding Psychologie, ik weet/denk dat er meer mogelijkheden zijn die bij mij zullen passen. Volgend jaar moet ik een héél schooljaar stage lopen (bij de studie waar ik nu zit) en ik heb geen idee waar ik op moet solliciteren. Het wijkgericht werken is een trend bij sociale studies en ik voel dat dit niet bij me past.

Ook heb ik me verdiept in de universitaire masters die je kunt volgen na het HBO maar dit zijn er maar enkele en sluiten ook niet echt aan bij wat ik wil :nooo: .

Daarnaast heb ik me al erg verdiept in de opleiding, ben naar open dagen geweest, gesprek met de decaan etc. maar de twijfel blijft aanwezig, zeker met het onderdeel wiskunde :roll:
anoniem_383016 wijzigde dit bericht op 20-02-2019 13:25
Reden: Spelfout :P
0.81% gewijzigd
Ik zou deze hbo-opleiding afmaken en daarnaast op een school voor vavo wiskunde gaan volgen. Dan kun je staatsexamen wiskunde doen, te beginnen met havo en dan vwo.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die dit heeft gedaan, ook eerst vmbo kb. Na hbo propedeuse wel vakken op vwo niveau moeten doen voor toelating. Maar is wel gelukt. Verdiep je in de toelatingseisen en bedenk idd goed wat je uiteindelijk wilt doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe wil je toegelaten worden op de uni als je alleen een hbo propedeuse op zak hebt? Voor de meeste wo-masters geldt zelfs dat je een premaster moet doen ná je hbo-opleiding om de uiteindelijk master te kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Rejoy schreef:
20-02-2019 14:59
Hoe wil je toegelaten worden op de uni als je alleen een hbo propedeuse op zak hebt? Voor de meeste wo-masters geldt zelfs dat je een premaster moet doen ná je hbo-opleiding om de uiteindelijk master te kunnen doen.
Soms is een hbo-propdeuse (+ certificaten van bepaalde vakken op vwo niveau) genoeg om te kunnen beginnen aan de academische bachelor. Ik denk dat TO dit wil proberen en ik haar dat niet ontmoedigen aangezien ze al heeft laten zien hard te willen werken om haar doelen te bereiken.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Eens met de HBO psychologie commentaren.

Nog een toevoeging voor de wiskunde.: vaak wordt in de zomervakantie wiskunde les+examen aangeboden door de universiteit om dat alsnog te halen. Dit omdat heel veel leerlingen nog niet hebben, zelfs die van Havo komen niet.

Wel ook mee eens dat het dan wel opeens pittig is.
Ik heb dat ook gedaan van hbo pabo propedeuse naar psychologie.
Ik zou zeker niet voor hbo psychologie gaan. Dan heb je zeker geen werk.
Mocht je statistiek niet aankunnen, neem dan bijles. Maar laat je nooit weerhouden om te studeren.
Mijn man is trouwens ook van vbo naar universiteit gegaan. Natuurlijk kan dat.
Heb je vragen, stuur me even een bericht.
Ik deed een wo-master waarbij we redelijk wat vakken hadden samen met Psychologie (onder andere alle statistiek vakken waar je dus die wiskunde voor nodig hebt) en ik had best wat medestudenten die ook opgeklommen zijn vanaf het vmbo.

Ik zou je aanraden om vanaf nu al te beginnen met het bijspijkeren van wiskunde. En eventueel Engels als dat je niet ligt, aangezien je dat wellicht ook al jaren niet hebt gehad. En ga er dan gewoon voor!
Mocht je het niet redden, kun je altijd alsnog sociale studies afmaken.

Heel veel succes met het maken van een keuze!
MinkeDeWit schreef:
20-02-2019 09:29
Ik denk niet dat dat haalbaar is, tenzij je eigenlijk geniaal bent. Wiskunde op examenniveau van kader is max 2-3 havo niveau. Ik had er destijds al moeite mee, terwijl ik nog tm 4 vwo wiskunde heb gehad.
Ook de manier van lesgeven en de hoeveelheid stof zijn zo anders dan op het hbo. Hbo is een soort middelbare school plus, en op de universiteit moet je honderden pagina’s informatie zelf tot je nemen, en hopen dat je het juiste onthoudt.
Ik heb 3 vriendinnen die het is gelukt. Die zijn heus niet geniaal. Wel hadden ze doorzettingsvermogen, de juiste werkhouding en motivatie. Daar kom je een heel eind mee.

Twee van de drie hadden wel moeite met statistiek en hebben dat dan ook wel eens moeten herkansen, maar daar is niets geks aan. Genoeg vwo-ers die dat ook moesten.
Heb je weleens gedacht aan pedagogiek ipv psychologie to?

Hier iemand met de weg: mavo, mbo, hbo, wo en nu een wo researchmaster op zak. Dik dyscalculie en in 3 mavo wiskunde laten vallen. Ik ben gestart in het eerst jaar uni dus niet ingestroomd. Ja het was zwaar, met vallen en opstaan, veel statistiek oefenen en extra uitleg van een vriendin. Het eerst jaar dik gezakt voor statistiek maar het tweede jaar heb ik het gehaald. Toen werd ik zekerder van mezelf en werd h t makkelijker. Zelfs de rsearch master heb ik gered.

Met motivatie, wilskracht en herkansingen ;-) kom je een eind TO, en nee ik heb niet 40 u pw aan mijn studie gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal!

Ik heb nog even contact op genomen met de universiteit en het blijkt dat je in het eerste blok nog lessen krijgt waarna je in het einde van blok 1 de toets krijgt. Dat is erg fijn vind ik!
Pedagogiek trekt mijn interesse niet, ik kan niet zo goed verklaren waarom hahah.
Ik hoop dat ik de knoop z.s.m kan doorhakken :bonk:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven