Werk & Studie alle pijlers

vrijwilligerswerk

22-02-2019 20:53 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi lieve mensen hier bj viva,


graag hoor ik over ervaringen met vrijwilligerswerk.
ik doe dit nu bijna twee jaar, ongeveer 6 uren in de week. Meestal doe ik het met liefde , en vind ik het fijn om het leven voor de ander een beetje fijner en gemakkelijker te maken, , toch zijn er ook momenten dat ik de waardering een beetje mis. Dan voel ik me niet meer dan maar een hulpje, en dat ik maar voor als vanzelfsprekend word gezien.

Soms twijfel ik, of ik er mee door zal gaan. Ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit ook ervaren.
groetjes Vera
Wat doe je precies?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 6 uur per week voor vrijwilligerswerk best veel. Wat doe je? Heb je ook betaald werk ernaast? Ik doe 1 (met soms wat uitloop, heel af en toe 2) uur vrijwilligerswerk per week en vind dat persoonlijk genoeg. Meer uren zou ik niet volhouden naast baan en gezin.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het al jaren, van taalles tot rommelmarkt en van gewestelijk archief tot uitzoeken of de website van organisatie nog up to date is. En met sommige dingen ben ik gestopt omdat ik het niet leuk vond, andere dingen doe ik al jaren. Zolang ik het leuk vind doe ik het, en als ik denk dat ik het niet leuk ga vinden begin ik er niet aan.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt er denk ik deels aan wat voor vrijwilligerswerk je doet en voor wat voor soort organisatie.

Ik doe al jaren vrijwilligerswerk op verschillende plekken en wordt altijd erg gewaardeerd. Momenteel werk ik als vrijwilliger bij een organisatie als ervaringsdeskundige in de GGZ. Deze organisatie draait voornamelijk op vrijwilligers en ze weten echt wel hoe ze vrijwilligers moeten begeleiden. Ik krijg trainingen, verjaardagscadeautje, begeleidingsgesprekken, kan rapportages schrijven en lezen en zit in een raad waar vrijwilligers, deelnemers en betaalde krachten bij zitten met oog op de kwaliteit die we bieden.

Hiervoor heb ik als inloopmedewerker gewerkt voor een sociaal wijkteam, als uitvoerend vrijwilliger bij een wijkcentrum en daarnaast als penningmeester voor hetzelfde wijkcentrum. Ook daar veel waardering van mijn werkzaamheden.

Ik voel mij gewaardeerd als ik me serieus genomen voel en dat ik niet "slechts" een vrijwilliger ben maar betrokken wordt bij de instantie waar ik op dat moment werk.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Misschien eens veranderen of iets nieuws proberen.

Op de website van vrijwilligerscentrale staan ook projecten en tijdelijke klussen die soms inhoudelijk wat interessanter zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva ik heb een vraag over het werk als ervaringsdeskundige.

Heb jij het idee dat dat in de regel onbetaald is?

Ook bijv in de verslavingszorg: doen daar de ervaringsdeskundige het werk ook gratis?

Ik ben een beetje zoekende of het zin heeft om mensen een opleiding aan te bieden in die richting met het doel betaald werk maar wanneer dat er niet in zit vraag ik mij af of een andere weg niet beter is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
I.v.m. herkenbaarheid zeg ik niet wat ik doe maar ik doe al jaren vrijwilligerswerk online. Kan helemaal zelf bepalen wanneer ik werk en wanneer niet. Soms dus 10 uur per week, soms maar 2 en soms helemaal niet als ik geen zin heb/het niet uit komt want mijn offline leven gaat voor.

Voor mij is het belangrijk dat ik waardering krijg, het leuk vind en dat ik geen vrijwilligerswerk doe wat eerder gewoon een normaal betaalde baan was en men dus misbruik maakt van vrijwilligers.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe vrijwilligerswerk pakweg 3 a 4 uur per week gemiddeld. Soms gewaardeerd, soms met gezeik, maar dat boeit me niet erg. Ik doe het niet voor de waardering.

En ik doe aardig wat werk gratis, dus feitelijk ook vrijwilligerswerk. Voor de lol vooral
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
viva-amber schreef:
22-02-2019 22:55
IBIopviva ik heb een vraag over het werk als ervaringsdeskundige.

Heb jij het idee dat dat in de regel onbetaald is?

Ook bijv in de verslavingszorg: doen daar de ervaringsdeskundige het werk ook gratis?

Ik ben een beetje zoekende of het zin heeft om mensen een opleiding aan te bieden in die richting met het doel betaald werk maar wanneer dat er niet in zit vraag ik mij af of een andere weg niet beter is.
Als je dat niet eens weet waarom wil je het aanbieden dan?

Ik haal uit haar reactie dat zij als ervaringsdeskundige niet betaald krijgt.

Mij is verteld dat er bijna geen betaalde 'functies' zijn als ervaringsdeskundige in die richting van GGZ problematiek.
Hooguit een paar euro per uur als vrijwilligersvergoeding maar geen betaalde normale baan met minimaal miniumloon.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 23:06
22.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik wil het nog niet aanbieden er is iemand die naar deze opleiding in het kader van betaald werk vraagt. Daarom heb ik het nog in onderzoek. Echter ik vind nooit een vacature voor ervaringsdeskundige die betaald werkt dus ik vraag mij af of ze wel bestaan.

Maar goed 1x googlen en je weet het antwoord alleen met daarnaast een MBO of HBO opleiding in de juiste richting kun je in de hulpverlening betaald aan het werk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe veel vrijwilligerswerk op ons dorp. Allemaal gericht op activiteiten om ons dorp gezellig en leefbaar te houden, maar wel voor verschillende verenigingen.
Vorig jaar eens geteld hoeveel uur en daar schrok ik wel van!
Nu trek ik in mijn enthousiasme niet meer steeds nieuwe dingen naar me toe. Ging namelijk wel ten kostte van andere dingen.
Ik heb er wel altijd lol in.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
viva-amber schreef:
22-02-2019 23:06
Ik wil het nog niet aanbieden er is iemand die naar deze opleiding in het kader van betaald werk vraagt. Daarom heb ik het nog in onderzoek. Echter ik vind nooit een vacature voor ervaringsdeskundige die betaald werkt dus ik vraag mij af of ze wel bestaan.

Maar goed 1x googlen en je weet het antwoord alleen met daarnaast een MBO of HBO opleiding in de juiste richting kun je in de hulpverlening betaald aan het werk.
Deze persoon kan gewoon bij de GGZbehandelaar vragen naar dat traject, want dat is het.

Ik weet niet wat jij doet maar ik betwijfel of je weet wat dat traject/curcus allemaal precies inhoud en of je dat dan zelf kan gaan aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik bedoel ook inkopen maar ik koop alleen in met als doel dat het naar betaald werk leidt, dus de inkoop van een opleiding moet tot arbeidsmarktperspectief leiden. Echter de persoon is geadviseerd omdat zij geen relevant MBO/HBO heeft om het voor zichzelf in de vorm van een vrijwilligersactiviteit op te pakken waarbij de vrijwilligersorganisatie de opleiding betaald mocht zij dit graag willen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
ik ben een maatje, ofwel buddy. Elke week spendeer ik drie uur met mijn client.
veraviva35 schreef:
28-02-2019 20:38
ik ben een maatje, ofwel buddy. Elke week spendeer ik drie uur met mijn client.
Wat is de reden dat je client een buddy nodig heeft? Ik wil niet gelijk in vooroordelen vallen maar vaak zijn dat juist mensen die sociaal minder sterk staan en die het denk ik moeilijk vinden om die waardering te laten merken.

Ik heb zelf wel wat vrijwilligerswerk gedaan. Maar nooit 1 op 1. Ik heb beel training gegeven, de jeugdcommissie voor de sportvereniging gedaan etc. Dus dan zijn er altijd wel blije guppen. Verder heb ik gecollecteerd vroeger en dat ga ik in de zomer weer doen. En dan zie je heel veel gezichten. En sommige mensen vinden het best leuk om even een babbeltje te maken. Dus Mja.. zo rinkelend met zo’n bus.

Maar dat zijn dus totaal andere vormen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
22-02-2019 23:04
Als je dat niet eens weet waarom wil je het aanbieden dan?

Ik haal uit haar reactie dat zij als ervaringsdeskundige niet betaald krijgt.

Mij is verteld dat er bijna geen betaalde 'functies' zijn als ervaringsdeskundige in die richting van GGZ problematiek.
Hooguit een paar euro per uur als vrijwilligersvergoeding maar geen betaalde normale baan met minimaal miniumloon.
Ik werk op vrijwillige basis als ervaringsdeskundige bij een RIBW, maar ik ben daar de enige onbetaalde ervaringsdeskundige. Er is een heel team ervaringsdeskundigen daar in dienst.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-02-2019 23:06
Ik wil het nog niet aanbieden er is iemand die naar deze opleiding in het kader van betaald werk vraagt. Daarom heb ik het nog in onderzoek. Echter ik vind nooit een vacature voor ervaringsdeskundige die betaald werkt dus ik vraag mij af of ze wel bestaan.

Maar goed 1x googlen en je weet het antwoord alleen met daarnaast een MBO of HBO opleiding in de juiste richting kun je in de hulpverlening betaald aan het werk.
In mijn werkveld (individuele begeleiding binnen de GGZ) kom ik het wel tegen als betaalde functie. Dit zijn echter wel vaak mensen met al een afgeronde opleiding in de zorg die ervaringsdeskundige in de zorg als cursus erbij hebben gehad
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
yellowlemon, cliente is gehandicapt, en haar ouders zijn 24-7 in de weer met haar verzorging... dus ik geef de ouders zo wat rusttijd en de cliente hopelijk even wat afleiding...en inderdaad ze is niet heel sociaal vaardig..,ze laat nooit waardering blijken. zelf collecteer ik ook elk jaar voor de dierenbescherming.
Alle reacties Link kopieren
Een wat late reactie maar bij "mijn" organisatie werken zowel betaalde krachten als vrijwilligers. De betaalde krachten hebben idd wel ieder een sociale HBO opleiding afgerond.
Mijn doel (ik heb een MWD diploma en ben werkzaam geweest binnen de GGZ) is ook om uiteindelijk hier betaald werk als ervaringsdeskundige te gaan doen. Heb onlangs op een functie gesolliciteerd maar tijdens dat gesprek merkte ik al dit ik er nu nog niet aan toe ben. Hopelijk op een later moment in de toekomst.

Overigens werk ik voor een organisatie waar je alleen maar kan werken als je een ervaringsdeskundige bent dus wij hebben geen (betaalde of vrijwillige) werknemers.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik doe twee uur per week vrijwilligerswerk. Over het algemeen zijn mensen heel dankbaar, degene die ik nu help neemt ook vaak presentjes voor me mee. Wat ik heel lief vind maar ik voel me soms ook bezwaard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven