Werk & Studie alle pijlers

Betekenisvolle banen/beroepen

23-02-2019 18:28 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik zit een beetje in een dilemma. Sinds een jaar of 2 ben ik bezig met meer duurzaam leven, mijn ecologische voetprint kleiner maken en meer van betekenis zijn voor anderen. Op zich gaat dat prima. Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik vind dat mijn baan er niet bij past.
Op dit moment werk ik in een outsourcing bedrijf en doe ik HR werkzaamheden. Het bedrijf waar ik werk en waarvoor ik aan het werk ben zijn allebei niet echt duurzaam, wel maatschappelijk betrokken. Het HR werk wat ik momenteel doe is ook niet echt duurzaam/maatschappelijk betrokken.

Ik wil dus een andere baan waarbij duurzaamheid en maatschappelijk betrokkenheid een belangrijkere rol spelen.
Op dit moment loop ik vast in welke mogelijkheden er zijn. Ik kan bij bedrijven aan de slag die zich daar helemaal voor inzetten maar er zijn ook functies zoals verpleegkundige die zich daarvoor inzetten. Ik kom er alleen niet meer uit hoeveel opties er zijn.
Verpleegkundige ligt mij bijvoorbeeld echt niet.

Banen/bedrijven wat mij bijvoorbeeld aanspreken zijn dierverzorging (of bij een organisatie als de dierenbescherming), dopper, hoor en beslis medewerker. Ik vroeg mij af of jullie nog meer ideeën hebben waar ik niet aan heb gedacht.

+ ik ben benieuwd of jullie dit belangrijk vinden in jullie baan en zo ja, wat voor baan heb je?
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen waarom jij verpleegkunde als voorbeeld noemt? Wil je mij dit eens uitleggen?
En beslismedewerker? Bedoel je bij de IND?
Alle reacties Link kopieren
Is het een idee om je bij je huidige werkgever in te gaan zetten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Hartstikke maatschappelijk betrokken en je zit precies op de goede plek. Daarnaast zou je kunnen kijken of je een project rondom duurzaamheid kunt opzetten: medewerkers stimuleren om met het ov naar hun werk te gaan ipv de auto, fair trade koffie en thee, dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ambtenaar: alles wat je doet is maatschappelijk betrokken.
Er is weinig duurzaam te noemen in de (ziekenhuis) zorg. Ik begrijp niet waarom je verpleegkundige als voorbeeld neemt. Ik heb nog nooit zoveel verspilling van tijd, menskracht, resources en geld gezien als in de zorg (werk als vpk in een ziekenhuis). Hoort erbij, hoor, maar ben vooral benieuwd waarom je die functie erbij haalt.
nursy schreef:
23-02-2019 18:38
Mag ik vragen waarom jij verpleegkunde als voorbeeld noemt? Wil je mij dit eens uitleggen?
Ben ook zeer benieuwd
(..)
anoniem_353486 wijzigde dit bericht op 23-02-2019 19:00
Reden: Zelfcensuur
98.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
23-02-2019 18:55
Er is weinig duurzaam te noemen in de (ziekenhuis) zorg. Ik begrijp niet waarom je verpleegkundige als voorbeeld neemt. Ik heb nog nooit zoveel verspilling van tijd, menskracht, resources en geld gezien als in de zorg (werk als vpk in een ziekenhuis). Hoort erbij, hoor, maar ben vooral benieuwd waarom je die functie erbij haalt.
Ik denk in het kader van ‘iets betekenen voor een ander’, dat noemt ze namelijk ook in de OP.
Er zijn zo veel beroepen waar dat zo is, al dan niet direct. Ik doe onderzoek en ontwikkel nieuwe medicijnen. Daar gaan bedrijven vast geld aan verdienen, en ik heb nooit een dankbare patiënt tegenover me, want dat duurt nog minstens 10 jaar, maar voel mij voelt het wel degelijk alsof ik iets bijdraag.
En aan de andere kant zijn patiënten verpleegkundigen lang niet altijd dankbaar. Patiënten willen namelijk helemaal geen patiënt zijn, hebben pijn, zijn ziek, boos etc. Niet allemaal natuurlijk, maar ze liggen echt niet en masse met een dankbare glimlach op je te wachten, dus als je daar op hoopt, zou het nog wel eens tegen kunnen vallen.
Wat is je achtergrond? Opleidingsniveau? Ben je bereid je om te scholen?
Ik denk aan onderstaande organisaties:

Onderwijs
Natuurorganisaties
Goede doelen
Welzijnsorganisaties
Wijkteams
Consulent Jeugd/WMO bij een gemeente
Bij een bedrijf voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Alle reacties Link kopieren
Alles wat mooi is gaat voorbij.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Je zou je adem zo lang mogelijk kunnen inhouden en je collega’s vragen hetzelfde te doen. Dat scheelt weer een hoop CO2.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg betaald voor mijn werk, ik voeg dus waarde toe en mijn werk is dus maatschappelijk relevant. Verder betaal ik een sloot belasting, ook al maatschappelijk relevant.

En de onzin dat je pas maatschappelijk relevant werk zou doen in zorg of onderwijs vind ik vrij onnozel
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring na heel veel jaren, idealistisch zijn is prima, maar wees ook realistisch.
Mensen die zich in willen zetten voor een betere wereld vergissen zich vaak dat bedrijven die Fair Trade zijn, organisaties die zich inzetten voor Natuur bescherming, Bio landbouw, Rode Kruis enz. ook hun business plan hebben, winst willen boeken of zoveel mogelijk donateurs.
De ecologische voetprint vergeten ze aan de gate op Schiphol op weg naar weer een conferentie over duurzaamheid.
Helemaal eens met @ Celaena_Aelin begin bij jou op het werk. Of zet je in als vrijwilliger in een lokaal natuur / bijen/ speelplaats/ plastic recycle project.
Hartstikke goed dat je zo betrokken bent!
Alles sal reg kom
Je kunt bij Oxfam Novib gaan werken. Voldoet aan alle criteria van duurzaamheid en maatschappelijke relevantie. En ze regelen hoeren voor je in derde wereldlanden.
Alle reacties Link kopieren
Denk er goed om dat ' mensen helpen' zelden dankbaar werk is.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Sharing schreef:
23-02-2019 19:38

De ecologische voetprint vergeten ze aan de gate op Schiphol op weg naar weer een conferentie over duurzaamheid.
Zij wel!

De economie draait nu eenmaal op hoe meer hoe beter en hoe vertel je de Chinezen dan ze minder spullen moeten produceren. Iedereen wil zijn goedkope spullen hebben, via Action of via Ali; dat maakt op zich niet uit. En je krijgt er haast niemand toe om maar thuis in de tuin te blijven in vakantietijd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een sector die (volgens een aantal regeerakkoorden) weinig maatschappelijk relevant is, terwijl ik het zelf juist heel belangrijk vind dat mijn sector bestaat. Ik geloof ook heilig in de meerwaarde die het creëert voor de maatschappij. Kortom: wat is een ‘waardevol beroep’?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
23-02-2019 19:51
Ik werk in een sector die (volgens een aantal regeerakkoorden) weinig maatschappelijk relevant is, terwijl ik het zelf juist heel belangrijk vind dat mijn sector bestaat. Ik geloof ook heilig in de meerwaarde die het creëert voor de maatschappij. Kortom: wat is een ‘waardevol beroep’?

Jup, hier ook. Sommigen vinden het onzin en weggegooid geld, veel anderen (en ik) vinden dat het wel degelijk iets essentieels toevoegt aan de samenleving. Dus tja, wie zal het zeggen? En over andere beroepen en sectoren?
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Of bij een waterschap: ons land klimaatrobuust maken, duurzaam waterbeheer enzo.
Alle reacties Link kopieren
botanietje schreef:
23-02-2019 20:03
Jup, hier ook. Sommigen vinden het onzin en weggegooid geld, veel anderen (en ik) vinden dat het wel degelijk iets essentieels toevoegt aan de samenleving. Dus tja, wie zal het zeggen? En over andere beroepen en sectoren?

:high5:
Wij voegen écht wel wat toe!
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
23-02-2019 19:51
Ik werk in een sector die (volgens een aantal regeerakkoorden) weinig maatschappelijk relevant is, terwijl ik het zelf juist heel belangrijk vind dat mijn sector bestaat. Ik geloof ook heilig in de meerwaarde die het creëert voor de maatschappij. Kortom: wat is een ‘waardevol beroep’?
Ieder beroep dat jij waardevol vindt is voor jou waardevol. Ieder beroep waarvoor je betaald krijgt is voor de betaler waardevol. Ieder beroep dat anderen waardevol vinden is voor die anderen waardevol.

Het is niet zo ingewikkeld eigenlijk.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
lilguinea schreef:
23-02-2019 19:07
Ik denk aan onderstaande organisaties:

Onderwijs
Natuurorganisaties
Goede doelen
Welzijnsorganisaties
Wijkteams
Consulent Jeugd/WMO bij een gemeente
Bij een bedrijf voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Zorg bij de gemeente zou ik niet doen: je opdracht is om de zorg zo goedkoop mogelijk te doen. Of dat ook altijd het beste/fijnste is voor de client, dat doet er niet toe.

Bedrijf voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt: als persoon in het doelgroepregister kan ik zeggen dat ik liever rechtstreeks voor een werkgever werk. Dus dan zou ik ervoor zijn dat TO haar functie bij HR inzet om ‘ons’ rechtstreeks binnen te halen. Er zijn de nodige werkgevers die dit zelf doen, en een speciale HR/recruiters-afdeling hebben die zich hier mee bezig houden.
Zonder kwetsend te willen overkomen, ik vind het redelijk naïef. Herinner me dat enkele jaren geleden er een groot (financieel en sexueel) schandaal was bij Artsen zonder grenzen. Werk dan maar bij een maatschappelijk belangrijke organisatie. Waarmee ik niet zeg dat iedereen die bij AZG werkt, corrupt of fout is. Maar de wereld willen verbeteren is denk ik, al individu te hoog gegrepen. Dan denk ik dat je meer zinvol werkt in je huidige bedrijf waar je zoals sommigen hierboven al suggereren, maatschappelijk belangrijke initiatieven kan (en misschien mag) nemen. Trouwens, HR vind ik altijd maatschappelijk zinvol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven