Werk & Studie alle pijlers

studie keuze stress

25-02-2019 16:00 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal!

Dit is de eerste keer dat ik ooit gebruik heb gemaakt van een forum, maar zou graag jullie mening horen!

Ik zal even de situatie uitleggen:

Ik ben op het moment 21 jaar oud, heb een havo diploma met E&M en C&M en studeer sinds september 2018 aan de kunstacademie. Dit de eerste opleiding waar ik mee ben begonnen.

Ik heb mijn havo diploma behaald toen ik 18 was, wist toen al niet goed wat ik wilde studeren en heb daarom 2 jaar gewerkt. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om van m'n hobby, tekenen en illustreren mijn opleiding te maken. Aanvankelijk was ik tevreden met deze keuze, maar door een aantal serieuze gebreken (geen mentor aanwezig, algemene slechte organisatie) ben ik erg gedemotiveerd geraakt, en weinig aanwezig geweest.

Ik heb hierdoor besloten te zoeken naar een andere school. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb me aangemeld bij een aantal kunstscholen in Berlijn (mijn uiteindelijke doel is dan ook echt hierheen te verhuizen). Ik heb de toelatingen voor 2 opleidingen met goed gevolg doorlopen en kan daar in principe in september van start. Voor deze toelatingen heb ik veel moeite gestoken in het portfolio dat zij wilden zien, en ben ik een aantal keer daar geweest voor selectiedagen. Hierdoor hebben mijn cijfers op de opleiding waar ik bij sta ingeschreven erg geleden, wat als gevolg heeft dat ik mijn propedeuse niet ga helen en dus een negatief bindend studieadvies zal ontvangen.

De kamerzoektocht in Berlijn verloopt tot nu toe dramatisch slecht, en het ziet er niet naar uit dat ik geen geschikte kamer zal vinden. Ik was me er uiteraard van bewust dat dit lastig zou worden, heb in deze stad namelijk een aantal contacten die alle problemen van gentrificatie uit eerste hand ervaren. Momenteel ziet het ernaar uit dat de kans er dik inzit dat ik niet kan gaan.

Verder heb ik sowieso grote twijfels over wat de kunstacademie nou echt toevoegt als iemand een creatief beroep wilt uitoefenen. De lessen die ik volg zijn namelijk zwaar matig wat inhoud betreft. Het is eerder 'leuk' dan leerzaam en heb niet het gevoel dat ik me erg ontwikkel hier.

Nu alles in Berlijn ook helemaal de soep in loopt, ben ik me af aan't vragen of de kunstacademie überhaupt een verstandige keuze is, zeker gezien de dure woonruimtes (als er al een te vinden is!)...

Ik ben nu aan't overwegen Arts & Culture te studeren aan de universiteit. Hiervoor kan ik een Colloquium Doctum (aka 21 plus test) afleggen. Ik heb geen idee hoe zwaar deze is, en of een universitaire studie niet te zwaar is voor een voormalig havo-leerling.

Als ik niet wordt toegelaten, heb ik ook best een probleem... zit hier namelijk met een negatief bindend studieadvies, en vrees dat ik de faculteit zal moeten verlaten.

Wat is een slimme keuze? Mijn grootste angst is een grote studieschuld voor een opleiding waar ik weinig tot niks aan heb gehad.

Heel veel dank voor jullie tijd! Ik hoor heel graag van jullie.

Lieve Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
je had eigenlijk niet je oude schoenen moeten weggooien voordat je nieuwe hebt. Je had ook later in je opleiding een tijd naar het buitenland kunnen gaan. Maar dat is makkelijk praten achteraf. Is het echt een onbegonnen zaak om nog door te mogen naar je tweede studiejaar (en dan in jaar 2 de resterende punten halen) en vervolgens met een bachelor op zak d.m.v. een pre-master doorstromen naar de universiteit voor een master die je aanspreekt? Neem is contact op met je opleiding en mentor om te kijken of er nog iets te regelen is.

En als je toch naar Berlijn wilt gaan, zijn er daar ook niet zogenaamde studenthotels waar je een paar maanden kan wonen voordat je een eigen woonruimte hebt gevonden? Of tijdelijk ergens je spullen opslaan en wonen in en hostel. Niet ideaal maar misschien nog een optie. Hebben die buitenlandse scholen ook geen informatiepunt voor woonruimtezoekende buitenlandse studenten?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Weet je ook al wat je wilt doen met de opleiding?
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat je zo weinig geleerd hebt omdat je zo weinig bent geweest?

Studies zijn overigens meestal zo ingericht dat je pas na 4 jaar denkt “verdraaid, ik heb er toch echt wel wat van opgestoken”.

Problemen van organisatorische aard vind je echt bij elke opleiding. De kunst is om jezelf niet te afhankelijk van de opleiding op te stellen en zelf verantwoordelijkheid te nemen voor wat je er doet en leert in de tijd dat je daar bent.

Kortom, ik denk dat je elders niet veel beter aan zal treffen, en dat je er om die reden verstandig aan doet om alles op alles te zetten om alsnog je P te halen op je huidige school. De kunstacademie is in NL nog altijd de meest vooraanstaande opleiding op dit vlak.
Alle reacties Link kopieren
Het is februari, hoezo kun je nu al zeggen dat je per september geen kamer kan vinden in Berlijn? Heb je echt alle opties al onderzocht: campings, airbnb, couchsurfing. Voor tijdelijk totdat je daar iets hebt gevonden.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
het leest alsof je niet weet wat je wilt worden
Verder heb ik sowieso grote twijfels over wat de kunstacademie nou echt toevoegt als iemand een creatief beroep wilt uitoefenen.

Kunstacademie voegt zeker wat toe aan het worden van een goed kunstenaar. Je wordt, zeker in hogere jaren, echt gedwongen om kritisch te zijn. En ook als je aan kunst en design gerelateerde beroepen uit wil oefenen is het een pré. Het is al zo’n moeilijk beroep, dan heeft het echt wel nut om er ook wat achtergrond en verdieping bij te krijgen.

Zoek het wat betreft kamers in Berlijn ook via Nederland. Leg contact met internationale studenten uit Berlijn die nu hier in Nederland zijn. Misschien zijn er kamerruil en onderhuurmogelijkheden. Bouw je netwerk vanuit hier op.

En geef het nog niet op nu je denkt dat je je P niet meer zal halen. Elke studiepunt die je nog binnenharkt kan nog van belang zijn of van pas komen op enig moment.
Alle reacties Link kopieren
Weet je ook wat je later wilt gaan worden? Hou er rekening mee dat het op kunstgebied moeilijk is om (structureel) geld te verdienen. Dit is ook afhankelijk van de opleiding.

Geen idee of je hier over na hebt gedacht, maar wel belangrijk om hier rekening mee te houden. Tenzij je het niet erg vind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven