Werk & Studie alle pijlers

Twijfel over studie

25-02-2019 17:06 46 berichten
Hallo allemaal,

De laatste paar maanden/weken twijfel ik erg aan mijn studie.
Ik doe de opleiding tot docent muziek, na de eerste periode had ik mijn twijfels of mijn tentamens allemaal wel zouden lukken want het luister gedeelte is heel lastig, dus had ik mijn twijfels waardoor ik ook aan de studie ging twijfelen en op zoek ging naar studies die me aanspraken.
De tentamen week heb ben ik goed doorgekomen ik heb alles behaald, behalve het vak zang, maar dit had ik al verwacht.
Een paar weken na de tentamen week kreeg ik van mijn SLB'r (Studieloopbaanbegeleider/mentor), een mailtje dat hij met mij over mijn studievoortgang wilde gaan praten, dit vond ik raar aangezien ik al mijn studiepunten had binnengehaald van deze periode op zang na.
Toen ik het gesprek met mij SLB'r had kwam hieruit dat mijn advies negatief is.
Er is natuurlijk niks aan de hand als ik aan het einde van het jaar gewoon mijn studiepunten heb gehaald maar ik schrok hier wel van.
Na verschillende gesprekken met docenten en mijn SLB'r kwam er ook uit dat de twijfel erin zit voor de komende jaren dus de moeilijkheidsgraad die nog gaat komen, zoals arrangeren voor complete bezettingen en veel op gehoor snel kunnen uitzoeken.

Ik ben de laatste weken dus steeds meer aan het twijfelen of deze studie wel iets voor mij is, want het is nu al super moeilijk en er moeten nog veel moeilijkere dingen komen, terwijl dat de stage die ik nu loop op een basisschool mij super af gaat (ze zeiden dat ik na moest gaan denken over de pabo, omdat dit me zo goed afgaat, maar dat zie ik niet zitten).

Wel zit er al een paar weken een andere studie in mijn hoofd rond te spoken die ik als sinds de eerste twijfels in mijn hoofd heb.
Omdat ik wel weet dat ik met kinderen werken echt heel leuk vind en dit me ook echt blij maakt (dit heb ik ondervonden aan mij stage op de basisschool waar ikgroep 1/2, groep 5 en groep 6 muziekles geef) dacht ik aan Pedagogisch medewerker.
Want in dit beroep kun je muziek combineren met het werken met kleine kinderen.

Maar ik weet dus eerlijk gezegd niet zo goed wat ik moet doen, ik ben alles aan het proberen om zoveel mogelijk studiepunten te krijgen. Maar ik krijg het steeds drukker op school en lastiger en heb op sommige dagen ook gewoon echt geen zin meer in de lessen door de druk die er op ligt en dat ik er zoveel voor moet doen, dat ik eigenlijk nergens anders meer tijd voor heb.
En ook door het negatief advies wat ik heb gekregen zijn mijn twijfels alleen maar erger geworden.

Zijn er mensen met een advies of die iets soortgelijks hebben meegemaakt dan hoor ik het graag.
Alle reacties Link kopieren
Vind je de opleiding zelf wel leuk en zie jezelf erin werken later?

Ik snap niet zo goed op basis van wat jouw advies dan negatief is.
Hakuna Matata
docent muziek
waarom dan niet naar de pabo
Alle reacties Link kopieren
Is daar een opleiding voor? Jeetje
Ga je in een PABO- of pedagogisch medewerker-opleiding niet te veel bezig zijn met lesgeven en te weinig met muziek?

Muziek is dan namelijk maar een héél klein stukje van de opleiding én de latere job.


Stel dat je toch doorzet met je huidige studie en je haalt - met wat moeite - je diploma ... welk is je droomjob en is daar effectief werk in te vinden?
Worden er op lagere scholen bijvoorbeeld effectief aparte zangjuffen aangenomen?
Check even of je niet als pedagogisch medewerker mag werken met je huidige opleiding. Met de opleiding docent dans en de opleiding docent drama (beide HBO) mag dit namelijk wel. Heb het hier over de kinderopvang, ga er vanuit dat je dat bedoelde.

Ik kan verder niet uit je OP halen of je het nou echt niet wil of onzeker bent geworden. Je hebt alle punten gehaald op 1 vak na, toch? In welk jaar zit je?
Marie-Antoinettexx schreef:
25-02-2019 18:55
Is daar een opleiding voor? Jeetje
Ja, muziekles geven is meer dan een set tamboerijns en triangels aan een klas uitdelen natuurlijk.
Nitflex schreef:
25-02-2019 19:48
Ja, muziekles geven is meer dan een set tamboerijns en triangels aan een klas uitdelen natuurlijk.
Waarom voor dure muzieklessen betalen als je het gratis op internet kunt leren?
Alle reacties Link kopieren
En creatieve therapie?
Creatieve therapie zou ik niet kiezen omdat daar geen baan in te vinden is. Ik ken alleen werkloosheid in dat beroep. Verzekeringen vergoeden dat vaak niet meer. Als het zo lastig is, zou ik gaan voor de pabo.
Alle reacties Link kopieren
Marie-Antoinettexx schreef:
25-02-2019 18:55
Is daar een opleiding voor? Jeetje

Ja dat heet het Conservatorium.

TO, een conservatorium is gewoon zwaar. Je hebt toelating gedaan, dus een eerste basis zou er moeten zijn. Niet bij de pakken neer gaan zitten en knallen. Het is niet een opleiding die je met een half hoofd kan doen. Als dit is wat je wil, ga er dan voor. Overstappen kan altijd nog.
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
25-02-2019 23:22
Waarom voor dure muzieklessen betalen als je het gratis op internet kunt leren?

Verplicht vak op de middelbare school en ook basisscholen zetten vaak professionals in. Denk ook aan begeleiding van professionele musici. Het is niet een opleiding voor begeleiding van de plaatselijke knutselclub. Frans, geschiedenis of wiskunde staat ook op internet uitgelegd, maar iemand met wat extra kennis, enthousiasme en didactische vaardigheden kan meer bereiken. Althans, dat is nu eenmaal hoe ons schoolsysteem werkt.
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
25-02-2019 23:22
Waarom voor dure muzieklessen betalen als je het gratis op internet kunt leren?
Kun je tegenwoordig niet zo’n beetje alles op internet leren?
Alles op de schop maar dan?
Je zou ook kunnen kijken of een andere docent muziek opleiding beter bij je past. Zo hebben ze op de hogeschool Leiden een beetje een ander soort docent muziek opleiding, die vooral ook heel klein is.
Mocht je toch willen kijken naar de pabo, is de vrije school pabo (ook in Leiden) misschien wel interessant. Daar spelen kunst én muziek een belangrijke rol.

Mocht je toevallig ook geïnteresseerd zijn in beweging, dan heb je daar ook nog docent (dans) euritmie. Daar probeer je onder andere muziek (oa. vanuit de tonen, intervallen en harmonieën) in beweging om te zetten en speelt muzikaliteit een belangrijke rol.
vitamined schreef:
26-02-2019 08:17
Kun je tegenwoordig niet zo’n beetje alles op internet leren?
Alles op de schop maar dan?
Je zou ook andere lessen kunnen geven. Leer ze eigenwaarde, psychologie en filosofie, leer ze zelf nadenken en de dingen op waarde schatten, leer ze over menselijk gedrag. Geef ze een substantiële basis mee.
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
26-02-2019 12:11
Je zou ook andere lessen kunnen geven. Leer ze eigenwaarde, psychologie en filosofie, leer ze zelf nadenken en de dingen op waarde schatten, leer ze over menselijk gedrag. Geef ze een substantiële basis mee.

Oh leuk, een discussie over hoe het schoolsysteem is opgebouwd en ingevuld in een topic over iemand die van studie wil wisselen!
Pergamon schreef:
26-02-2019 12:39
Oh leuk, een discussie over hoe het schoolsysteem is opgebouwd en ingevuld in een topic over iemand die van studie wil wisselen!
Discussie?
freja schreef:
26-02-2019 12:11
Je zou ook andere lessen kunnen geven. Leer ze eigenwaarde, psychologie en filosofie, leer ze zelf nadenken en de dingen op waarde schatten, leer ze over menselijk gedrag. Geef ze een substantiële basis mee.
Dat zijn heel andere vakken. Je zegt toch ook niet tegen iemand die studeert voor docent Duits dat je ze ook Frans of natuurkunde zou kunnen leren?
Nitflex schreef:
26-02-2019 13:05
Dat zijn heel andere vakken. Je zegt toch ook niet tegen iemand die studeert voor docent Duits dat je ze ook Frans of natuurkunde zou kunnen leren?
We hebben het hier over de basis, jij hebt het over studie, dat komt daarna.
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
26-02-2019 13:38
We hebben het hier over de basis, jij hebt het over studie, dat komt daarna.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet helemaal snap waar je het over hebt.

TO twijfelt over haar studie of die geschikt is. Jij hebt het over totaal andere dingen.

OT, als je werken met kinderen zo leuk vindt, kun je zoveel kanten op. Als deze opleiding je zoveel moeite kost, zou ik denk voor iets anders gaan.
freja schreef:
26-02-2019 13:38
We hebben het hier over de basis, jij hebt het over studie, dat komt daarna.
TO doet nu de studie tot muziekdocent. Die doet niet de basis, zij hoopt later aan het voortgezet onderwijs of bij een muziekinstituut les te kunnen geven. Dat is een volwaardig vak. Dus daar hebben we het over.
.
Nitflex schreef:
26-02-2019 14:42
TO doet nu de studie tot muziekdocent. Die doet niet de basis, zij hoopt later aan het voortgezet onderwijs of bij een muziekinstituut les te kunnen geven. Dat is een volwaardig vak. Dus daar hebben we het over.
Lees even wat TO écht leuk vindt, daar zou het over moeten gaan.
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
26-02-2019 14:51
Lees even wat TO écht leuk vindt, daar zou het over moeten gaan.

Je wordt doorgaans niet op een conservatorium aangenomen als je 2 jaar blokfluit hebt gedaan op de basisschool. Als je wordt toegelaten ben je gewoon volwaardig met muziek bezig.
Pergamon schreef:
26-02-2019 14:56
Je wordt doorgaans niet op een conservatorium aangenomen als je 2 jaar blokfluit hebt gedaan op de basisschool. Als je wordt toegelaten ben je gewoon volwaardig met muziek bezig.
Vandaar ook de twijfel in de topictitel hè.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven