Werk & Studie alle pijlers

Vragen naar meer uren, maar hoe?

26-02-2019 18:58 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik werk inmiddels alweer een jaar met plezier op een kinderopvang. Voorheen werd ik vrij flexibel als “vliegende keep” overal ingezet en werkte ik gemiddeld 30 tot 35 uur (contractueel 15) wat dus erg lekker is.

Mijn contract uren gaan nu bij verlening van wederom een jaar naar 20. Hij was erg tevreden zei hij. Een contract van 25 kon hij mij nog niet bieden.
Daarnaast ben ik vast gezicht geworden op de babygroep, wat ik ook erg leuk vind.
Wat ik helaas betreur, is dat mijn uren gekelderd zijn en ik van 35.. naar 30.. naar 25, naar 20 kelder. Het is mijn baas goed recht wegens het contract, maar voor mij een grote teleurstelling.
Ik ben maandag en dinsdag nu opeens standaard vrij en krijg vaak onverwachts de melding dat ik ‘s middags vrij ben wegens te veel personeel (waarbij ik uren inlever).

Ik heb bij mijn baas al 2 keer aangegeven graag te willen werken. Dit is ook bekend, maar hij zegt dat hij niet meer uren heeft. Nu ben ik wederom morgenmiddag onverwachts vrij, terwijl ik van 7-17.30 sta ingepland.

Omdat ik binnenkort de sleutels van mijn huisje krijg, wil ik het liefst zoveel mogelijk werken. Met een 20 uur per week red ik het dus niet..
Maar, ik durf mijn baas ook niet wéér aan te spreken of te vragen waarom ik wederom moet inleveren (terwijl ik vast gezicht ben ook nog), want ik ben bang dat ik dan zeurderig overkom of dat hij mij de deur toewijst. Ik moet namelijk dat contract nog ondertekenen.

Heeft iemand hier misschien tips?
Ik wil hem dolgraag bellen om erover te praten, maar durf simpelweg niet omdat ik geen zeur wil zijn..
Alle reacties Link kopieren
'ik wil meer uur'
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt het toch al steeds?
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel uur heb je afgelopen 3 maanden gemiddeld gewerkt?

Google eens op 'rechtsvermoeden van arbeid'. Wellicht heb je gewoon recht op meer uren...
Nog 1 keer vragen om meer ( vaste) uren. Krijg je die niet zoek je een andere baan.
Solliciteren
Alle reacties Link kopieren
Angst om zeurderig over te komen. Zo kom je nog eens ergens.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Je hebt het aangegeven, hij heeft niet meer uren. Je hebt je antwoord al.
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren. Neem aan dat je baas ook niet zn hypotheek kan betalen van 20 uur.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik zou lekker ergens anders solliciteren. Ik ben zelf PM’er op een babygroep in de kinderopvang en bij ons zijn zoooooveel vacatures. We hebben dringend mensen nodig en heel veel diensten staan nog open. Was onlangs nog in het nieuws trouwens. Genoeg vacatures. Dus zou op zoek gaan naar een kinderopvang waar je een groter contract kunt krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe heb je je vraag eerder gebracht?

Gewoon eerlijk zijn. Zie het zakelijk.
Als ik jou was zou ik aangeven dat het financieel nodig is om meer uren te draaien (dat begrijp ik tenminste). Dat je het super leuk vindt op deze kdv en dat je die uren graag hier vervult, en of hij daar mogelijkheden in ziet. En als dat niet mogelijk is, dat je dan genoodzaakt bent om een baan erbij te zoeken wat ten koste van je flexibiliteit zal gaan (weet niet wat precies in je contract staat?). Dat er een mogelijkheid is dat je helemaal weggaat hoef je er niet bij te melden.
Alle reacties Link kopieren
Of je zoekt er nog een baan bij waar je een aantal uren kan werken.
Zoeken ze niet massaal veel volk in die sector?

Ofwel combineer je 2 KDV's, ofwel verkas je naar een ander.


Je kan je baas nog 1 keer proberen uit te leggen dat je van 20 uur niet kan rondkomen in je ééntje.
En het waarom vragen dat je uren zo gekelderd zijn.

Maar als dat niet helpt ... bye bye en zoek maar iemand anders die 20 uur financieel wel ziet zitten.
Alle reacties Link kopieren
_horizon_ schreef:
26-02-2019 19:13
Hoe heb je je vraag eerder gebracht?

Gewoon eerlijk zijn. Zie het zakelijk.
Als ik jou was zou ik aangeven dat het financieel nodig is om meer uren te draaien (dat begrijp ik tenminste). Dat je het super leuk vindt op deze kdv en dat je die uren graag hier vervult, en of hij daar mogelijkheden in ziet. En als dat niet mogelijk is, dat je dan genoodzaakt bent om een baan erbij te zoeken wat ten koste van je flexibiliteit zal gaan (weet niet wat precies in je contract staat?). Dat er een mogelijkheid is dat je helemaal weggaat hoef je er niet bij te melden.
Thanks voor deze en de andere tips!

Ik heb aangegeven, mocht hij maandag en dinsdag uren over hebben of collega’s vrij willen, ik wel graag wil werken. Hij gaf als respons dat er niemand vrij wou en dat hij dat van me wist.
Alle reacties Link kopieren
Gemmaglitter93 schreef:
26-02-2019 19:19
Thanks voor deze en de andere tips!

Ik heb aangegeven, mocht hij maandag en dinsdag uren over hebben of collega’s vrij willen, ik wel graag wil werken. Hij gaf als respons dat er niemand vrij wou en dat hij dat van me wist.
Op zoek gaan naar een andere baan. Je zit nu te wachten tot je krijgt wat je wil terwijl je baas duidelijk heeft gemaakt dat hij de uren niet heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist aan geven dat je dan iig voor de maandag en dinsdag graag een baan erbij wil. Vaak mag dat niet en staat dat ook in je contract, maar aangezien er een enorm personeelstekort is in de kinderopvang én jij al een vast gezicht bent daar, is de kans groot dat jouw werkgever er wel voor open staat. Zeker als je het goed uit legt. Je wil dolgraag daar blijven werken, maar zij kunnen je helaas niet meer uren bieden en jij hebt nu een gat in je inkomen.
Een baan erbij vinden voor de maandag en dinsdag moet ook geen probleem zijn, nogmaals door het personeelstekort in deze branche.

En als dit niet werkt: andere baan zoeken. Die heb je namelijk zo.
Je hebt meer uren gevraagd, je hebt nee gekregen - nu rest het solliciteren naar een andere baan, lijkt me zo.

Ik zou ook niet kunnen leven van een 20-urige werkweek.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje lullig zeg!
Wat is de reden dat je ineens veel minder uren ingezet wordt dan? Zijn er meer mensen aangenomen of zijn er ineens zoveel kinderen minder?
Alle reacties Link kopieren
Dit is gewoon het hele probleem van die stomme flexcontracten. Ik denk dat je realistisch moet zijn en niet meer dan de 20 uren die in je contract staan moet verwachten. Alles daarboven is een mooi meegenomen extraatje, meer niet.

Wat zijn de toekomstperspectieven van je contract?

Het is natuurlijk goed om te blijven aangeven dat je meer uren ambieert en misschien dat je ze ook kunt krijgen in een volgend contract? Maar voor nu is het wat het is en als het te weinig voor je is, moet je er iets bij of een hele andere baan gaan zoeken. Wie weet helpt dat laatste je ook nog wel om de uren omhoog te schroeven, als ze je graag willen houden. Maar ja, aan de andere kant zullen er misschien altijd mensen te vinden zijn die wel tevreden zijn met 20 uur.

Vervelend wel dat het allemaal zo op het laatste moment nog bepaald kan worden! Daar kan je weinig mee. Reken voor jezelf dus op 20 uur, dan wordt je ook minder teleurgesteld.

(Ik zit overigens in dezelfde situatie, ander vakgebied alleen. Ik ben blij met ieder uur boven die 20 erbij :) )
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gesprek nogmaals aangaan, je privé situatie uitleggen en zeggen dat je het liefst daar blijft maar dat je met deze inkomsten genoodzaakt bent om verder te solliciteren.
Dit kan je gewoon op een nette manier aangeven, en is uiteindelijk ook hetgeen wat je zal moeten doen.
Is het niet mogelijk dat je nog 1 of 2 dagen op de andere groep staat?
Alle reacties Link kopieren
@maze, De reden ervan is dat hij steeds nieuw personeel aanneemt omdat er dus inderdaad te kort aan personeel is. Die willen natuurlijk ook als voorwaarde wel wat uren, wat dan weer ten koste gaat van de rest. Heel jammer dus..

In de toekomst zou ik na dit nieuwe contract vast moeten krijgen, of eruit moeten vliegen voor volgensmij was het nu weer 3 maand. Maar de kans dat ik vast blijf is nu wel aanzienlijk groter geworden door het vaste gezicht!
Laat ik inderdaad maar op 20 rekenen.. haha. Thanks voor de moeite van jullie berichtjes! Heel fijn.

En inderdaad.. Ik krijg morgen het rooster voor volgende week. Ik kan dan aan de hand daarvan inderdaad nogmaals een gesprek aangaan en de situatie uitleggen. Helaas zijn er op de andere groepen al personeel genoeg. Ik zal eens rondkijken naar een andere plek voor de andere dagen!

Super lief voor alle tips en het meedenken! Dankjewel
Alle reacties Link kopieren
Misschien een andere vestiging van de opvang (sommigen hebben er meerdere)
En anders gewoon voor jezelf kiezen. Als jij met die 20 uur niet rond kan komen en om de haverklap naar huis toe wordt gestuurd... Hoe leuk ik mn werk ook zou vinden, ik zou wat anders zoeken.
Je wilt financieel ook geen problemen
Alle reacties Link kopieren
Gemmaglitter93 schreef:
26-02-2019 19:19
Ik heb aangegeven, mocht hij maandag en dinsdag uren over hebben of collega’s vrij willen, ik wel graag wil werken. Hij gaf als respons dat er niemand vrij wou en dat hij dat van me wist.
Zo moet je dat dus niet aanpakken.
Je moet stellen dat je graag een 30-uur contract wilt hebben. En/of vragen op welke termijn een 30-uur contract geregeld kan worden. Dus niet de 'restjes', maar voor vast. Duidelijk stellen wat je wensen zijn. Je baas heeft wellicht komende tijd geen flex-uren, maar is wellicht wel te porren voor een contract met meer uren op de langere termijn (zeker als hij steeds nieuwe krachten aanneemt).
Wil hij het niet of komt het er niet van, dan moet je stellen: het is 30 uur of anders ga ik solliciteren....
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. Als je heel duidelijk tegen je baas zou gezegd hebben dat je een contract wil met meer uren en die heeft heel duidelijk gezegd dat het niet kan dan is solliciteren je enige optie.

Maar nu klinkt het meer alsof je gezegd hebt dat je - misschien, indien mogelijk, als het kan - als er hier en daar wat extra uren zouden zijn je die dan wel wil invullen?

Dus ik zou het nog 1x tegen je baas zeggen maar dan echt duidelijk, en als het dan nee is, solliciteren (hoeft hij niet te weten trouwens zolang je niets anders gevonden hebt)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven