Werk & Studie alle pijlers

Vragen en tips op kamers gaan

26-02-2019 20:05 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Ik weet niet of dit precies het juiste forum is op dit te posten, maar ik doe in ieder geval even een poging.
Ik ga volgend jaar voor het eerst studeren aan de universiteit in Utrecht en aangezien ik uit het verre Zeeland kom, moet ik op kamers. Nu ben ik de eerste in mijn familie die op kamers gaat en weten we dus eigenlijk niet zo goed hoe we het allemaal moeten regelen. Daarom heb ik een vragenlijstje gemaakt en wilde ik vragen of iemand hier wat antwoorden op kan geven.

1). Hoe kan ik een kamer vinden? Ik kijk al wat rond op kamernet en facebookgroepen maar alle kamers zijn voor werkenden of nu al beschikbaar (Wat nog een beetje vroeg is, ik ga pas in september studeren). Is het aanbod nu gewoon nog te klein of moet ik echt beter zoeken? Heeft iemand nog goede sites/groepen en andere tips?
2). Wat zijn goede huurbazen(/bedrijven) waar ik ook eens rond kan kijken?
3). is het mogelijk dat ik zelf een appartementje vind (van ongeveer 1000-1100 p/m) en dan zelf nog iemand erbij zoekt om de kosten mee te delen? of mag dit niet?
4). Heb je nog andere tips/belangrijke dingen om te weten over het op kamers gaan?
Alle reacties Link kopieren
Om een kamer te vinden zou ik echt je netwerk raadplegen. Laat iedereen die je kent weten dat je een kamer zoekt, want ik geloof dat het nogal lastig is om een kamer te vinden in Utrecht als ik verhalen uit mijn omgeving hoor.
The eyes are useless when the mind is blind.
Alle reacties Link kopieren
Uit de nabije omgeving weet ik dat het zeer lastig is om een kamer te vinden in Utrecht. Ken je helemaal niemand in of nabij Utrecht? Denk aan een tante, neef, vriendin van je moeder etc. Wellicht zul je de eerste tijd genoegen moeten nemen met een dergelijk logeeradres. Vanuit daar kun je op zoek naar een kamer. Verder zou ik echt aan iedereen vertellen dat je iets zoekt en ook een kamer in één van de randgemeenten accepteren.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Voor een normaal appartement wil de huurbaas je inkomen zien, en dat heb je niet, dus dat zal niet gaan.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
In juli/augustus gaat iedereen op zoek en is het echt heel moeilijk om nog iets te vinden. Als je dus nu al een goede kamer kunt vinden, dan zou ik dat zeker niet afslaan. Natuurlijk kost dat geld, maar tijdens je studie op- en neer reizen vanuit Zeeland is denk ik nog veel vervelender. Als je eenmaal een kamer hebt, dan kun je er in de weekenden alvast heen om de kamer op te knappen, de buurt te verkennen, en misschien zelfs al een weekendbaan te vinden.
Madeliefjees schreef:
26-02-2019 20:56
Voor een normaal appartement wil de huurbaas je inkomen zien, en dat heb je niet, dus dat zal niet gaan.
Hoeft niet per se. Bij verschillende verhuurders kun je, mits de ouders voldoende inkomen hebben en garant willen staan, als student ook een gewoon appartement/studio huren.
Heb je al gegoogeld op deze vraag? Daar vind je pagina's vol met informatie en tips.
Aangezien je van ver komt, zoek uit of de studentenhuisvesters in Utrecht aan reistijdvoorrang doen. Zo ja, dan vergroot dat jouw kansen.
Alle reacties Link kopieren
inschrijven bij de SSH, volgens mij krijg je voorrang als je van heel ver komt. SSHXL.nl

Kijken of je aan een woning kunt komen via een hospita. En vooral ook kijken naar omliggende gemeentes, want zo ver reizen is echt niet te doen elke dag.
Of zoek in de randgemeenten en koop een autootje. Net zo duur.
Alle reacties Link kopieren
Informeer bij de universiteit naar studentenhuisvesting. Die hebben vast wel tips waar jij je kunt inschrijven.

Verder is kamernet.nl een goede site voor kamers.

Bel met de woningbouwvereniging wat de opties voor studenten zijn. Sommige steden hebben aparte studentencomplexen. Vaak kan het in je voordeel zijn om ruim voor het studiejaar al een kamer te accepteren. In de zomer wil iedereen een studentenkamer. Nu ben je mooi op tijd.

Vraag altijd of jij je mag inschrijven op het adres. Anders krijg je geen beurs bij DUO.

Verzamel alvast een uitzet bij Ikea etc. En laat je ouders en omgeving navraag doen. Vaak zijn er nog mensen die meubels of spullen overhebben of gratis wegdoen.
Beurzen bij DUO zijn allang verleden tijd. Tenzij je ouders een aantoonbaar laag inkomen hebben, maar waar je staat ingeschreven maakt dan geen fluit uit.
Misschien ook zoeken iets buiten de omgeving van Utrecht. Vaak is daar meer aanbod en zijn de huurprijzen wat lager.
Het advies van evelien2010 over beurzen is nogal gedateerd.
Je bent inderdaad wat aan de vroege kant. Ik heb mijn eerste studentenkamer destijds via kamernet gevonden. Ik had een kijkavond in mei en mocht er per 1 juli al in. Natuurlijk was half augustus fijner geweest, maar gezien veel studenten juist aan het begin van de zomer hun kamer uitgaan zou ik daar op mikken!

Houd kamernet en facebook dus wel in de gaten, maar ik verwacht dat je pas zo over een maand of 2 echt kamers gaat tegenkomen die vrijkomen in de zomer. Vaak gebeurt die zoektocht vrij kortdag, dan zetten ze een advertentie online voor een kamer die binnen een maand vrij komt.

Schrijf je in bij https://www.sshxl.nl/steden/utrecht. Omdat je zo ver moet reizen en eerstejaars bent, krijg je waarschijnlijk voorrang op een kamer.

Zelf een appartementje vinden is wel mogelijk, maar in de praktijk erg lastig. Zeker in een gewilde stad als Utrecht geef ik je weinig kans. Het mag wel en gebeurt ook veel, maar er tussen komen kan erg lastig zijn. Dus probeer het eerst eens bij de eerder genoemde websites.

Als laatste wil ik je nog een tip mee geven: wees eerlijk en realistisch. Reageer alleen op huizen waar je je thuis voelt. Dus als je op zoek bent naar een huis waar gezelligheid centraal staat, zoek dan vooral naar dat soort huizen met veel huisgenoten. Heb je daar juist geen behoefte aan, bijvoorbeeld omdat je je vooral op je studie wil focussen of meer op jezelf bent? Zoek dan wat kleinere huizen of eventueel een studio. Doe jezelf niet anders voor dan je bent, want mocht je dan uitgekozen worden in zo'n huis is de kans groot dat je je er niet thuis gaat voelen.

Mocht je gaan hospiteren (kijkavonden bezoeken), nog wat tips: neem geen ouders mee (er zijn nogal wat eerstejaars die daar de mist mee ingaan), neem eventueel iets mee als ze daarom vragen, zoals een flesje wijn of bier, maar bovenal: wees jezelf!

Heel veel succes met je zoektocht!
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste kamer was een tijdelijke, voor een halfjaar (van iemand die op stage in het buitenland ging). Op tijdelijke kamers komen vaak niet zoveel reacties, zeker niet rond mei/juni. Dus de kans is groter dat je hem krijgt. Als je eenmaal in Utrecht of omgeving woont, is het makkelijker om van daaruit een vaste kamer te vinden via nieuwe vrienden, studie/studentenvereniging, etc. Door mijn tijdelijke kamer wist ik ook beter wat ik wel/niet wilde en kon ik later een huis vinden dat veel beter bij mij pastte (en dat was iets anders dan ik vooraf dacht).
Alle reacties Link kopieren
Zoek op Facebook even op Utrecht Housing. Zijn veel groepen waar je lid van kunt worden.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ga een keer naar Utrecht (in mei / juni) en hang van die briefjes met afscheurbriefjes op in alle studentencafé's en op de uni zelf.

En kijk gelijk of er van die briefjes hangen met aangeboden kamers (of ben ik inmiddels ook mega gedateerd met m'n briefjes?) In mijn tijd ging dat iig zo. Of spaar om de eerste maand bijv in een AirBNB te blijven. Om te kunnen zoeken naar een kamer. Als je daar eenmaal bent, is dat eenvoudiger.

Gooi op Facebook een openbaar bericht over hoe leuk je bent en dat je een kamer zoekt. Zet de hele mallemolen aan het werk, zeg maar. Marktplaats is ook nog een optie. Daar heb ik ook wel eens kamers via verhuurd.
Briefjes heb ik nog nooit gezien en ik ben 10 jaar geleden gaan studeren.
Hmm tja, ik was 12 jaar geleden klaar. Maar toen hingen ze nog volop. Met van die afscheurstrookjes.
Alle reacties Link kopieren
backtothefuture schreef:
26-02-2019 20:05
1). Hoe kan ik een kamer vinden? Ik kijk al wat rond op kamernet en facebookgroepen maar alle kamers zijn voor werkenden of nu al beschikbaar (Wat nog een beetje vroeg is, ik ga pas in september studeren). Is het aanbod nu gewoon nog te klein of moet ik echt beter zoeken? Heeft iemand nog goede sites/groepen en andere tips?
2). Wat zijn goede huurbazen(/bedrijven) waar ik ook eens rond kan kijken?
3). is het mogelijk dat ik zelf een appartementje vind (van ongeveer 1000-1100 p/m) en dan zelf nog iemand erbij zoekt om de kosten mee te delen? of mag dit niet?
4). Heb je nog andere tips/belangrijke dingen om te weten over het op kamers gaan?
1) kamernet, Facebook, marktplaats zijn prima plekken om te zoeken. Daarnaast heeft elke studentenstad ook een stichting studentenhuisvesting waar je waarschijnlijk vanwege de afstand wel voorrang krijgt. Ben niet te kritisch qua locatie. Als je eenmaal in de stad woont is het een stuk makkelijker iets te vinden op een betere locatie. Laat iedereen weten dat je op zoek bent. Ik zou niet te lang wachten qua zoeken en accepteren. Iedereen gaat vooral in de zomer op zoek en nu is het nog relatief rustig. Vlak voor de zomer komen er meer kamers vrij omdat mensen andere studie gaan doen, klaar zijn, etc.
2) Je kunt ook kijken naar anti-kraak en verhuurmakelaars.
3) Dat kan en dat mag. Er moet waarschijnlijk wel iemand voor je garant staan.
4) Haal je inboedel bij elkaar via marktplaats en familie. Voor servies en pannen kun je (wat je niet thuis mee krijgt) kun je een startpakket bij Ikea kopen. Hier heb je bijvoorbeeld al een servies voor een tientje https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90346158/ , bestekset voor 5 euro https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00343003/ .
Alle reacties Link kopieren
Kijk anders ook naar oppas voor huizen/huisdieren voor woningen in Utrecht. Ik heb in Amsterdam gestudeerd en ik ken studenten die elk half jaar in een ander huis op dieren gingen passen. Maar dat moet je wel willen.
Als je eenmaal daar zit is het makkelijker om een woning te vinden omdat je meer mensen kent die de stad kennen en weten waar kamers vrij komen.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
kijk ook buiten Utrecht, Nieuwegein,zeist, houten etc. Die hebben goede bus/tram verbinding met Utrecht is goedkoper dan Utrecht

Op de campus in Utrecht staan ook van die container woningen voor studenten , gezien de reisafstand heb je kans op voorrang.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, ontzettend bedankt voor de vele reacties. Ik sta al sinds oktober ingeschreven bij SSH, aangeraden op de meeloopdag. Heb dus al wat tijd opgebouwd en kom van ver, dus hopelijk heb ik een kans op een van die woningen. Zou liever wel wat meer in het centrum willen wonen, maar beter op de campus dan niets. Weet iemand trouwens of je bij SSH nog kamergenoten enzo hebt? Je ziet namelijk op die site niets staan van wie er nog meer woont enzo of is het gewoon je eigen plekje?

Mijn oudste zus woont trouwens ook in Utrecht, dus als ik echt niks kan vinden zal ik daar waarschijnlijk wel even kunnen wonen, maar ik zal misschien ook wel gewoon lekker vroeg een kamer proberen te krijgen, is op zich ook wel handig om Utrecht te verkennen en de kamer op te knappen en in te richten etc.

In ieder geval bedankt voor alle antwoorden en tips! Ben ondertussen ook al lid van een vijftal facebookgroepen die ik regelmatig in de gaten houd. Ik zet mijn zoektocht nog door en hoop iig wat te kunnen vinden!
Alle reacties Link kopieren
De SSH heeft verschillende flats, van met z'n 10en op een gang op het IBB tot een studio voor jezelf in de Max. Houdt er rekening mee dat je het er in eerste instantie maar mee zult moeten doen, wat er ook uit komt. Bovendien is wonen met 10 mensen op een gang leuker dan de meeste mensen in eerste instantie denken ;)

Vergeet je ook niet in te schrijven bij Woningnet. Bij de SSH moet je tegenwoordig het huis uit als je afgestudeerd bent, dus dan wil je een volgende stap kunnen maken. Al is er ook een behoorlijke kans dat je nog niet genoeg wachttijd hebt opgebouwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven