Werk & Studie alle pijlers

Kan ik op HAVO niveau een VWO examen afleggen?

28-02-2019 15:32 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Viva,

Er is een studie waarin ik interesse heb, maar om met een HBO propedeuse toelating te doen, moet je het staatsexamen VWO Engels afleggen.

Kan ik dit ook doen terwijl ik nog in HAVO5 zit, of moet ik eerst mijn HAVO-diploma halen en dan nog een heel jaar wachten, alleen om Engels op VWO niveau te behalen? Of verschilt dit per school?
Memento Mori
Alle reacties Link kopieren
Dit zou moeten kunnen. Wel even op tijd bij je school aangeven dat je hier interesse in hebt. Je moet volgens mij namelijk wel voldoen aan het PTA van Engels van VWO. Zit je nu in havo 5?
Alle reacties Link kopieren
Aardbei_86 schreef:
28-02-2019 15:34
Dit zou moeten kunnen. Wel even op tijd bij je school aangeven dat je hier interesse in hebt. Je moet volgens mij namelijk wel voldoen aan het PTA van Engels van VWO. Zit je nu in havo 5?
Nee. Ik zit in VWO 4, maar ik ga volgend jaar naar HAVO 5. Fijn om te weten dat dit mogelijk is.
Memento Mori
Alle reacties Link kopieren
Vraag het op school - je moet dan ook de schoolexamens op vwo-niveau doen waarschijnlijk, en sommige scholen spreiden die examens over vwo 5 en 6. Ga dus z.s.m. naar je mentor of decaan om te kijken wat mogelijk is.
What a nuanced anxiety
Mocht het via school niet mogelijk zijn, kun je het vak misschien als staatsexamen doen.
Het staatsexamen moet je zelf voorbereiden en bestaat uit het centraal schriftelijk, een mondeling en bij talen ook een toets waar je bv een brief moet schrijven. Je hoeft daar geen vooropleiding voor te hebben zo ver ik weet.

Aanmelden moet meestal voor januari oid.
Alle reacties Link kopieren
CyraElina schreef:
28-02-2019 15:51
Mocht het via school niet mogelijk zijn, kun je het vak misschien als staatsexamen doen.
Het staatsexamen moet je zelf voorbereiden en bestaat uit het centraal schriftelijk, een mondeling en bij talen ook een toets waar je bv een brief moet schrijven. Je hoeft daar geen vooropleiding voor te hebben zo ver ik weet.

Aanmelden moet meestal voor januari oid.
Bedankt.

Op de website van DUO staat dat het schriftelijke examen tegelijk plaatsvindt met het centraal examen op reguliere scholen en het mondelinge examen wordt afgenomen van 8 juli t/m 20 juli.

Hopelijk zitten mijn HAVO examens dan niet in de weg. Ik weet niet precies wanneer die namelijk zijn.
Memento Mori
Alle reacties Link kopieren
TAMEiMPALA schreef:
28-02-2019 16:00
Bedankt.

Op de website van DUO staat dat het schriftelijke examen tegelijk plaatsvindt met het centraal examen op reguliere scholen en het mondelinge examen wordt afgenomen van 8 juli t/m 20 juli.

Hopelijk zitten mijn HAVO examens dan niet in de weg. Ik weet niet precies wanneer die namelijk zijn.
dat kan je gewoon opzoeken , de data van examens 2020. Examenblad bijvoorbeeld
https://www.examenblad.nl/examenrooster/2020?p=2&t=1;2

Dat is afhankelijk van je vakkenpakket.

Het eindexamen engels vwo is vrijdag 15 mei 2020 van 13.30 tot 16.00 Tegelijkertijd is er natuurkunde van de havo.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt op school informeren! Meestal willen zij wel meewerken aan het afsluiten van een vak op een hoger niveau; het betekent alleen dat je ook je SE’s alvast op vwo-niveau moet doen en dan kan je zo aansluiten bij het eindexamen vwo. Betekent overigens in jouw geval wel dat je twee jaar Engels (vwo 5 en 6) in een jaar (havo 5) moet doen, dus een beetje goed in Engels zijn al is wel prettig ;)
Alle reacties Link kopieren
Als je het met je school kan regelen zou dat top zijn.
Daarnaast ben je volgens mij niet afhankelijk van je school. Je kunt je gewoon (voor de kerstvakantie dacht ik) aanmelden voor staatsexamen in één of meer vakken. Dat betaal je dan wel zelf, maar dat maakt in principe niet uit.
Feit is alleen dat je dan geen les hebt gehad (het laatste jaar op vwo niveau) dus daar zou je nog naar kunnen kijken.

https://duo.nl/particulier/staatsexamen ... melden.jsp
Moet je specifiek het staatsexamen Engels VWO gedaan hebben of mag je inderdaad ook zoals hierboven gesuggereerd wordt gewoon het VWO Engels examen doen op je huidige school? Ik zou die mogelijkheid eerst onderzoeken, maar vraag me af of dit in verband met de SE's niet te laat is. Staatsexamen Engels kan je verder altijd doen als je jezelf op tijd hebt ingeschreven. Als er niks is veranderd de afgelopen 6 jaar moet je dan het normale schriftelijke examen maken en het college-examen welke bestaan uit een brief schrijven (in de periode van de schriftelijke examens) en een mondeling examen in juli.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat scholen vaak geen examen in 1 vak laten doen tenzij een leerling een medische verklaring heeft. De reden hiervoor is het slagingspercentage. Je haalt immers geen vwo diploma maar behaalt alleen een vak. Dit blijkt dan meegerekend te worden als gezakte leerling bij het slagingspercentage. Maar bespreken kan altijd. Er zijn wel scholen die maatwerk willen leveren.
Of misschien willen ze je voor dat ene vak uitbesteden aan de VAVO?

Maar anders kun je dus altijd gewoon staatsexamen doen. Zie mn eerdere link.
Alle reacties Link kopieren
@Yellow, maar TO gaat gewoon in bijna alle vakken (havo-)examen doen en in een vak vwo-examen. Dat heeft geen enkele invloed op het slagingspercentage van een school. Sinds de wettelijke ‘terugval-regeling’ is ingevoerd, is het risico voor leerlingen ook kleiner: mocht je een onvoldoende scoren op vwo-niveau, mag je herkansen op havoniveau, mocht je dat willen. Mijn ervaring is juist dat steeds meer middelbare scholen degelijk maatwerk bieden aan leerlingen.
Alle reacties Link kopieren
Yellow002 schreef:
28-02-2019 19:32
Mijn ervaring is dat scholen vaak geen examen in 1 vak laten doen tenzij een leerling een medische verklaring heeft. De reden hiervoor is het slagingspercentage. Je haalt immers geen vwo diploma maar behaalt alleen een vak. Dit blijkt dan meegerekend te worden als gezakte leerling bij het slagingspercentage. Maar bespreken kan altijd. Er zijn wel scholen die maatwerk willen leveren.
Of misschien willen ze je voor dat ene vak uitbesteden aan de VAVO?

Maar anders kun je dus altijd gewoon staatsexamen doen. Zie mn eerdere link.
Ze doet dan toch geen examen in 1 vak? Ze doet examen in alles vakken alleen doet ze Engels op VWO niveau ipv havo. Daarnaast kan je prima 1 examen doen het ene jaar en de rest bv een jaar later. Dan doe je gespreid examen en heeft dacht ik geen invloed op het slagingspercentage. Dit wordt inderdaad wel vaak gedaan als er medische of psychische problemen spelen. Maar op steeds meer scholen kunnen leerlingen vervroegd examen doen in een vaak waar ze bv goed in zijn. Dan doen ze dus bijvoorbeeld in de 4e al examen Engels en in de 5e de rest.
Alle reacties Link kopieren
Moet je het ook niet bij de beoogde studie navragen? Hoe lang blijft het bv geldig?
Ja, je mag een vak op een hoger niveau doen. Overleg het tijdig op school om afspraken te maken over de schoolexamens. Je krijgt dan een havo-diploma met op je cijferlijst de aantekening dat je het vak op vwo-niveau hebt afgesloten.
Alle reacties Link kopieren
Aardbei_86 schreef:
28-02-2019 19:45
Ze doet dan toch geen examen in 1 vak? Ze doet examen in alles vakken alleen doet ze Engels op VWO niveau ipv havo. Daarnaast kan je prima 1 examen doen het ene jaar en de rest bv een jaar later. Dan doe je gespreid examen en heeft dacht ik geen invloed op het slagingspercentage. Dit wordt inderdaad wel vaak gedaan als er medische of psychische problemen spelen. Maar op steeds meer scholen kunnen leerlingen vervroegd examen doen in een vaak waar ze bv goed in zijn. Dan doen ze dus bijvoorbeeld in de 4e al examen Engels en in de 5e de rest.
De scholen in mijn omgeving zijn hier helaas nog niet flexibel in. Fijn om te lezen dat dit niet overal zo is.
Wel met medische verklaring bij gespreid examen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind op zich raar dat een HBO-opleiding een vak op VWO-nivo vraagt, maar blijkbaar kan het.

Vraag de HBO-instelling om advies als je met jouw middelbare school niet eruit komt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
01-03-2019 08:59
Ik vind op zich raar dat een HBO-opleiding een vak op VWO-nivo vraagt, maar blijkbaar kan het.

Vraag de HBO-instelling om advies als je met jouw middelbare school niet eruit komt.
Volgens mij wil ze via hbo naar een universitaire studie (eerst de propedeuse, en daarmee + Engels voldoet ze aan de toelatingseisen).
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is zou dit moeten kunnen in de zomervakantie na 5havo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven