Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan valt tegen: omscholen?

06-03-2019 09:40 32 berichten
Ik ben net een paar weken geleden begonnen met een baan op een helpdesk, maar ik vind het erg tegenvallen. Het is totaal niet mijn ding om de hele dag op kantoor te zitten. Ik ben afgestudeerd in de journalistiek. Dat is echt mijn passie, maar daar is totaal geen werk in te vinden, alleen freelance. Ook heb ik de opleiding Franse taal en cultuur gedaan, maar daarvoor geldt hetzelfde verhaal. Nu zit ik eraan te denken om mij om te laten scholen, maar naar welke richting? Waar kun je goed werk in vinden en wat zou geschikt voor mij zijn? Ik zit dan wel te denken aan een deeltijd of duale opleiding, gezien mijn leeftijd (ben 28) Alvast bedankt.
Met je diploma journalistiek je meer richten op communicatie?
Onderwijs?
Alle reacties Link kopieren
Communicatie is ook veelal op kantoor zitten.
Was het je tijdens de opleiding al niet duidelijk dat Journalistiek veelal freelance wordt gedaan?

Kun je geen docentenopleiding Frans doen?
Alle reacties Link kopieren
Leraar Frans?
En in het onderwijs is sowieso best veel werk te vinden!
Alle reacties Link kopieren
Je wil weten wat geschikt voor jou is met als enige twee criteria: “niet op kantoor” en “baan niet onmogelijk”?

Boswachter.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik zie het niet zitten om voor de klas te staan. Ik heb ooit een keer een snuffelstage gedaan en dat is mij heel slecht bevallen, ik kon totaal geen orde houden.

Ook in de communicatie is het erg lastig een baan te vinden, omdat er tig opleidingen communicatie zijn en veel afgestudeerden.
Alle reacties Link kopieren
Therapie al afgerond? En stabiel genoeg voor werk/opleiding?
Oh oké, er speelt weer van alles. Zet dat dan effe in de OP.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
06-03-2019 09:52
Oh oké, er speelt weer van alles. Zet dat dan effe in de OP.
En tegelijk zijn mensen beledigd als je loept. In dit geval, toch maar doen!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik ben nog bezig met therapie, daarom werk ik ook in deeltijd
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar is er wel werk in de journalistiek, op freelance basis.

Ik heb een vriendin die operazangeres is. Dat is haar droom, maar ze krijgt daar geen fulltime werk in. Dus heeft ze een baan voor vier dagen per week en volgt haar droom in de rest van de tijd.

Mijn buurvrouw is kunstenares. Dat is haar droom, maar ook zij krijgt daar geen fulltime werkweek mee. Zij heeft een baan van drie dagen per week en heeft in de rest van de tijd haar eigen bedrijfje.

En dan nog een dochter-van, die ook kunstenares is, en de kunstacademie heeft afgerond. Zij heeft daarin momenteel een baan als vervanging, dat stopt aan het einde van dit schooljaar. Ze werkt daarnaast, jawel, drie dagen per week ergens anders.

Dus als journalistiek is wat je wilt, neem dan die freelance opdrachten aan die je kunt krijgen. Bewijs jezelf daarin, dan wordt het steeds makkelijker. En dan kun je je baan bij de helpdesk later verminderen.
Tot die tijd zul je gewoon je geld moeten verdienen met iets dat je niet zo leuk vindt.
Welkom bij de club.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Als je therapie klaar is (en dus niet eerder!!) zou je kunnen kijken naar een opleiding in de zorg.

Fijn dat je een balans hebt kunnen vinden tussen werk en therapie.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je baangarantie wilt moet je de techniek in gaan.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Heb je dit dilemma al in therapie besproken?
Lijkt je het leuk om in de zorg te gaan werken?
Ja, ik zit wel te denken aan omscholing richting de zorg.
Ik zou het liefst de opleiding Social Work willen doen, maar dan betaal ik instellingsgeld, zo'n 7.000 per jaar. Dat is haast niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang heb je al gewerkt na je studie(s)? Als dat niet zo lang is, zou ik niet aan omscholen denken, maar wat langer doorzoeken en wat meer jobhoppen. Het is heel normaal dat je na je studie niet meteen je droombaan te pakken hebt. Daar komt bij dat je op geen enkele andere manier erachter komt wat bij je past dan door iets (veel) dingen te proberen.

Ik heb toen ik eind 20 was en 2 studies had afgerond ook een carriereswitch overwogen. Niet gedaan en uiteindelijk wel mijn draai gevonden. Door gewoon te gaan werken en daar de leuke aspecten in te zoeken, zit ik nu op een plek die ik nooit had overwogen, die weinig met mijn studies te maken heeft, maar die op een of andere manier wel aansluit bij alles wat ik hiervoor gedaan heb.

Als ik lees studie Frans en geen kantoor, zou je kunnen overwegen om (tijdelijk) reisleider oid te worden in een franstalig land.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met hetzelfde (onderwijs). Vind er niks (meer) aan. Maarja, wat dan nu?

Ik hoop voor jou dat je eruit gaat komen. Het is moeilijk.
Ik vind het wel wat vroeg om al aan omscholen te denken. Al helemaal aangezien je blijkbaar al twee opleidingen gedaan hebt waar je op zich wel in zou willen werken maar niet (direct) je hoofdinkomen uit kan halen. Tja, in sommige takken is er nou eenmaal weinig vast/goed betaald werk te vinden, maar dat betekent natuurlijk niet dat je je vak helemaal hoeft te verlaten. Zou het voor jou een optie zijn om een paar dagen in de week op de helpdesk te blijven werken en daarnaast één of twee dagen in de week je journalistieke werk uit te voeren? Zo kan je wel datgene doen waarvoor je bent opgeleid en waar je plezier in hebt, maar heb je ook een basisinkomen voor je werk uit de helpdesk. Dat werkt lijkt mij hier ook ideaal voor aangezien je je werk niet mee naar huis neemt. En als het goed loopt kan je misschien zelfs op een gegeven moment je baan in loondienst opzeggen, maar dat is voor latere zorg.
Alle reacties Link kopieren
rebecca_90 schreef:
15-03-2019 15:58
Ik zou het liefst de opleiding Social Work willen doen, maar dan betaal ik instellingsgeld, zo'n 7.000 per jaar. Dat is haast niet te doen.

Tja. Een nichtje deed die opleiding. Ze heeft daarna eerst vrijwilligerswerk in een asielzoekerscentrum gedaan om ervaring op haar cv te krijgen, en vervolgens een stuk of wat tijdelijke contracten gehad.
Ze is nu zo´n vijf jaar klaar met haar studie en heeft nog nooit ergens langer dan zeven maanden mogen werken.

Niet direct een studie die ik zou aanraden als je er je brood mee wilt verdienen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
rebecca_90 schreef:
15-03-2019 15:58
Ik zou het liefst de opleiding Social Work willen doen, maar dan betaal ik instellingsgeld, zo'n 7.000 per jaar. Dat is haast niet te doen.
Als je klaar bent met therapie, zou je eens naar peersupport-werker kunnen kijken.
Alle reacties Link kopieren
Oh, jij bent het. Je opent nu al zeker 4 jaar topics over dat je depressief bent, verbitterd, ruzie hebt, niet aan werk kan komen. Hoe vindt je zelf dat het inmiddels gaat?
Het probleem is niet je verkeerd gekozen opleidingen, het probleem ben jij. Ik werk fulltime in de media, net als het grootste deel van mijn vriendenkring. Sommigen freelance, anderen in dienst, maar iedereen verdient een normaal inkomen. Omdat het mensen zijn die écht een passie hebben voor journalistiek en dus bereid zijn daar hard voor te werken. Niemand komt je een baan brengen, je bent volgens mij bovendien ook al wat ouder, dus dan zal je het echt zelf moeten doen.
Maar nu weer een andere opleiding gaan doen, gaat je nergens brengen. Dan open je straks weer een topic over je nieuwe studieschuld en het werk dat toch tegenvalt. Je moet jezelf veranderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven