Werk & Studie alle pijlers

Alarmbellen tijdens sollicitatie, wel of niet naar luisteren

09-03-2019 19:05 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is bijna gelukt. Ik heb een op papier super leuke, uitdagende, interessante nieuwe functie gevonden. Het bedrijf wil me graag hebben. De onderhandelingen zijn in volle gang. En nu klinken er steeds meer 'alarmbellen'.

Is het gewoon koudwatervrees, na 10 jaar iets nieuws totaal anders? (wat ik heel heel graag wil) Of zijn dit echt signalen om serieus te nemen en dus geen risico te nemen door mijn vaste contract op te zeggen?

Allarmbel 1
In totaal 9 man met vergelijkbare functie. De laatste 3 maanden hebben er al 4 een nieuwe uitdaging gevonden. 2 vanwege het geld (konden ergens anders meer verdienen) 1wilde dichter bij huis werken en de laatste weet ik niet.

Allarmbel 2
Ik krijg een jaarcontract met uitzicht op vast. Aan dit contract heeft het bedrijf een concurrentiebeding toegevoegd. Dit mag volgens de Wet Werk en Zekerheid, ingevoerd op 1jan2015 niet meer, tenzij extreem goed en specifiek geformuleerd. Dit laatste hebben ze niet gedaan. Maar niet tekenen is geen optie als ik de baan wil.

Allarmbel 3
In het contract staat een opzegtermijn van 2mnd voor zowel werknemer als werkgever, maar in het personeelshandboek (er is geen Cao) staat 1mnd. Wat ik online kon vinden is dat het niet toegestaan is de termijn te verlengen tenzij de werkgever een dubbele termijn in acht neemt.

Alarmbel 4
Het bedrijf is 3x overgenomen in de laatste 8jaar waarvan de laatste keer 3 jaar geleden was. Reorganisatie na reorganisatie doet meestal niet veel goed voor de bedrijfsvoering.

Het bedrijf lijkt dus wat slordig in het toepassen van de regels. Maar dit zal bij mogelijke problemen voornamelijk in mijn voordeel uitpakken. Verder lijkt het niet heel stabiel met zoveel vertrekkende mensen en wisselende eigenaren, maar dat schept ook mogelijkheden omdat nog niet alles vaststaat/ vastgeroest is.

Andere de voordelen voor mij:
-een super leuke, uitdagende interessante functie voor mij, in de stad van m'n voorkeur.
-20% meer salaris,
-meenemen/direct opnemen van m'n ouderschapsverlof (ipv pas na een jaar in dienst)
-cursus kosten worden betaald

Hoe serieus moet ik bovenstaande alarmbellen nemen? Wat zie ik mogelijk over het hoofd? Hoe verstandig is het om de overstap te maken?

Update 24 oktober2020

Inmiddels werk ik anderhalf jaar in m'n nieuwe baan. Mijn leercurve is stijl. Ik heb fantastische collegas, interessante projecten en een vast contract. Na een IT crisis (randsomware), persoonlijke verhuizing en de eerste coronacrisis perikelen blijkt dat hr inderdaad incapabel is. Er zijn nu net weer 2 directe collega's vertrokken en helaas is er net ook een overleden. De werkdruk is hoog, maar er komt snel versterking bij. Doordat ik heb laten zien wat ik kan heb ik net het verzoek gekregen om afdelingshoofd te worden. Na enige twijfel door persoonlijke omstandigheden, de coronacrisis en de hoge werkdruk heb ik besloten ervoor te gaan. Deze nieuwe functie zou ik nooit ergens anders krijgen vanwege te laag opleidings niveau. Ik ben blij dat ik ben overgestapt. Nu nog onderhandelen over het nieuwe salaris en de voorwaarden. Ik heb er zin in.
gizimo wijzigde dit bericht op 24-10-2020 13:28
Reden: Update na 1.5 jaar werkervaring in de nieuwe functie
16.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben in ieder geval geen degelijke HRM afdeling zo te horen, die zouden de regels wel kennen. Dat kan lastig zijn, vaak krijg je dan met werkgevers te maken die denken dat ze alles kunnen bepalen. Misschien kun je één van de vertrokken werknemers traceren via LinkedIn ofzo en eens vragen hoe de sfeer daar is?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een van de vertrekkers eens benaderen; is via LinkedIn vast wel te traceren.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees vooral feitelijke alarmbellen. Hoe is en was je gevoel?

Was het een prettig gesprek? Fijne omgeving qua sfeer?

Ik zou iets meer aandacht besteden aan je gevoel en iets minder aan de feiten.

Vaak heb je dan je antwoord.
Hoe financieel stabiel is het bedrijf na 3 reorganisaties op zo'n korte tijd?

Zijn de vertrekkers misschien de slimsten die niet zaten te wachten op een faillissement straks?

Naar waar zijn zij vertrokken en hoe zat het met hun concurrentie-beding?


Hoe komt het dat je weet dat de halve ploeg vertrokken is?
Als bedrijf zou ik daar namelijk niet graag te koop mee lopen.

En hoe denken zij dat op te vangen?
Kan immers ook zijn dat de werkdruk nu gigantisch is omdat alles door minder volk gedaan moet worden.
En dat er dan ineens ook nog volk - zoals jij - moet opgeleid worden in tijd die gewoon onbestaande is.
(De 5 achterblijvers moeten de boel recht houden. Nog es 3 of 4 man opleiden ... begin er maar aan.)


En waarom een jaarcontract als ze duidelijk hoognodig volk nodig hebben én jij nu een vast contract hebt?

Ik zou proberen of er niet meer - liefst vast - uit te puren valt.
Alle reacties Link kopieren
Over de inhoud van je contact kun je altijd onderhandelen. Wil jij 1 maand opzegtermijn, dan laat je dat aanpassen. Zo simpel is het. Dit is hun eerste voorstel. Daar.mag jij nu op schieten.
Alle reacties Link kopieren
milena1 schreef:
09-03-2019 19:17
Ik zou een van de vertrekkers eens benaderen; is via LinkedIn vast wel te traceren.
Ik heb contact gehad met een vage kennis die daar momenteel werkt op een andere afdeling. De exacte namen van 2 vertrekkers weet ik, maar hoe begin je dan zo'n contact. En voornamelijk hoe zorg je dat zoiets een beetje discreet blijft.
Alle reacties Link kopieren
Bijna de helft van de werknemers is dus vertrokken. Dat doet men niet voor niets.

Aan de andere kant de reden is bekend. Al die reorganisaties.

Dit zou een goede kans voor je kunnen zijn mits je super stress bestendig bent.

Want je kan rekenen op onderbezetting door al die vertrekkende werknemers
Dus zal er veel op je bordje komen.

Bovendien heb je kans op chaos en onduidelijkheid omdat de know how van de vertrekkende werknemers verloren gaat.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
09-03-2019 19:32
Ik lees vooral feitelijke alarmbellen. Hoe is en was je gevoel?

Was het een prettig gesprek? Fijne omgeving qua sfeer?

Ik zou iets meer aandacht besteden aan je gevoel en iets minder aan de feiten.

Vaak heb je dan je antwoord.
Mijn gevoel zegt doen!!! De ervaringen in deze nieuwe functie gaan zoveel deuren voor me openen. Deuren die nog heel lang gesloten blijven als ik in mijn huidige functie blijf zitten.

Maarja ik heb ook een hypotheek en kinderen waar ik rekening mee moet houden, dus enige stabiliteit is wenselijk.
Gizimo schreef:
09-03-2019 19:36
Ik heb contact gehad met een vage kennis die daar momenteel werkt op een andere afdeling. De exacte namen van 2 vertrekkers weet ik, maar hoe begin je dan zo'n contact. En voornamelijk hoe zorg je dat zoiets een beetje discreet blijft.
De vraag is ook: Hoe eerlijk willen ze zijn?

Als ze je al willen spreken kan het best zijn dat ze het alsnog bij vaagheden en halve waarheden houden.
Omdat ze je niet kennen, omdat ze je het zelf willen laten ontdekken, ...

Weinig mensen geven écht volledige openheid tegenover hun baas of collega's als ze verkassen van baan.
Laat staan tegenover een nobele onbekende.



Ik zou om te beginnen hen al es door Google, Facebook en LinkedIn draaien.
Kijken hoe lang ze er bijvoorbeeld gewerkt hebben.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
09-03-2019 19:33
Hoe financieel stabiel is het bedrijf na 3 reorganisaties op zo'n korte tijd?
eindelijk weer een jaar winst gedraaid afgelopen jaar
Zijn de vertrekkers misschien de slimsten die niet zaten te wachten op een faillissement straks?
ik denk dat een faillissement wel mee zal vallen
Naar waar zijn zij vertrokken en hoe zat het met hun concurrentie-beding?
naar een concurrent en het concurrentiebeding is in z'n huidige vorm niets van waarde voor het bedrijf. Dat houdt geen stand bij een rechter

Hoe komt het dat je weet dat de halve ploeg vertrokken is?
Als bedrijf zou ik daar namelijk niet graag te koop mee lopen.
ik heb een vage kennis die er werkt
En hoe denken zij dat op te vangen?
Kan immers ook zijn dat de werkdruk nu gigantisch is omdat alles door minder volk gedaan moet worden.
En dat er dan ineens ook nog volk - zoals jij - moet opgeleid worden in tijd die gewoon onbestaande is.
(De 5 achterblijvers moeten de boel recht houden. Nog es 3 of 4 man opleiden ... begin er maar aan.)
klopt het gaat niet makkelijk worden voor de nieuwkomers, noch voor de achterblijvers

En waarom een jaarcontract als ze duidelijk hoognodig volk nodig hebben én jij nu een vast contract hebt?
beleid van het bedrijf
Ik zou proberen of er niet meer - liefst vast - uit te puren valt.
is zeker een van mijn eisen
Alle reacties Link kopieren
Als iets niet goed voelt, zou ik het zeker niet doen. Er zijn vast nog andere kansen die wel 100% goed voelen.
Dat ze arbeidsrechtelijk de plank misslaan, zou ik niet mee zitten. Gewoon tekenen, tegen de tijd dat je weg zou willen, worden die bepalingen in je voordeel uitgelegd.

Deze baan biedt kansen en zoals altijd met kansen, zit er ook een risico aan vast. Je bent nog relatief jong en enthousiast dus ik zou die kans pakken.
Bevalt het uiteindelijk niet, dan komt er wel weer iets anders op je pad.

Met blijven zitten in wat je hebt ook al biedt het geen kansen en uitdagingen, is nog nooit iemand vooruit gekomen.
ik zou het niet doen
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
09-03-2019 19:40
De vraag is ook: Hoe eerlijk willen ze zijn?
klopt, ze zullen zeker niet alle vuile was buiten gaan hangen
Als ze je al willen spreken kan het best zijn dat ze het alsnog bij vaagheden en halve waarheden houden.
Omdat ze je niet kennen, omdat ze je het zelf willen laten ontdekken, ...

Weinig mensen geven écht volledige openheid tegenover hun baas of collega's als ze verkassen van baan.
Laat staan tegenover een nobele onbekende.



Ik zou om te beginnen hen al es door Google, Facebook en LinkedIn draaien.
Kijken hoe lang ze er bijvoorbeeld gewerkt hebben.
dat is idd nog een puntje. Een van hen die voor 't geld is weg gegaan werkte er pas 3 jaar en heeft 2 promoties gekregen in die tijd...
Alle reacties Link kopieren
De tip om via LinkedIn iemand te benaderen die er gewerkt heeft, lijkt me een goede. Je kan toch gewoon vragen goh hoe vond je het werken daar en zou je het mij aanraden om daar te gaan werken.

Daarnaast lees ik idd vooral wat slordigheden tav contract, concurrentiebeding willen maar dan zo slecht onderbouwen vind ik wel echt een negatief punt, maar als ie toch geen stand houdt is het voor jou geen ramp.

Hoe specifiek is je beroep, stel na een jaar vind je het toch echt nix of wordt je contract niet verlengd, zou je dan gemakkelijk iets anders kunnen vinden?
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
09-03-2019 19:37
Bijna de helft van de werknemers is dus vertrokken. Dat doet men niet voor niets.

Aan de andere kant de reden is bekend. Al die reorganisaties.

Dit zou een goede kans voor je kunnen zijn mits je super stress bestendig bent.

Want je kan rekenen op onderbezetting door al die vertrekkende werknemers
Dus zal er veel op je bordje komen.

Bovendien heb je kans op chaos en onduidelijkheid omdat de know how van de vertrekkende werknemers verloren gaat.
Super stress bestendig wil ik mezelf niet noemen, maar ik kan wel tegen een stootje. Je hebt zeker een punt dat veel kennis weg gaat. En dat er ook nog mensen moeten zijn om de nieuwkomers te trainen
Alle reacties Link kopieren
Hillegonda1 schreef:
09-03-2019 19:48
Dat ze arbeidsrechtelijk de plank misslaan, zou ik niet mee zitten. Gewoon tekenen, tegen de tijd dat je weg zou willen, worden die bepalingen in je voordeel uitgelegd.

Deze baan biedt kansen en zoals altijd met kansen, zit er ook een risico aan vast. Je bent nog relatief jong en enthousiast dus ik zou die kans pakken.
Bevalt het uiteindelijk niet, dan komt er wel weer iets anders op je pad.

Met blijven zitten in wat je hebt ook al biedt het geen kansen en uitdagingen, is nog nooit iemand vooruit gekomen.
Dit is eigenlijk precies hoe ik er nu in sta. Maar ik durf nog niet te beslissen, misschien toch gewoon koudwatervrees
Alle reacties Link kopieren
Waarom vraag je het die vage kennis niet?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Ze lappen de personele regels aan hun laars en daar ga je tegen aan lopen. Het is niet voor niets dat er zo een hoog verloop is. Ik zou dit niet doen. Het is een enkeltje onrust ...... . Een contract dat tegen de CAO of het dwingend recht in gaat is nietig.

Ik zou die twee zaken dus wel bespreken en ook vragen of het kan worden gewijzigd. Ik zou ook aangeven dat het voor jou reden zou kunnen zijn om het niet te doen. Salaris is niet het enige waar je over onderhandelt. De overige voorwaarden horen ook minimaal volgens de wet en CAO te zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Gizimo schreef:
09-03-2019 19:36
Ik heb contact gehad met een vage kennis die daar momenteel werkt op een andere afdeling. De exacte namen van 2 vertrekkers weet ik, maar hoe begin je dan zo'n contact. En voornamelijk hoe zorg je dat zoiets een beetje discreet blijft.
Ik heb dat weleens gehad maar ik heb er toen bewust voor gekozen om niet het achterste van mijn tong te laten zien.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Gizimo schreef:
09-03-2019 19:55
Dit is eigenlijk precies hoe ik er nu in sta. Maar ik durf nog niet te beslissen, misschien toch gewoon koudwatervrees
Wanneer men door heeft dat men gewoon een loopje met je kan nemen omdat je iets nu eenmaal heel graag wil dan zal het vast niet hier bij blijven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
diedietje schreef:
09-03-2019 19:52
De tip om via LinkedIn iemand te benaderen die er gewerkt heeft, lijkt me een goede. Je kan toch gewoon vragen goh hoe vond je het werken daar en zou je het mij aanraden om daar te gaan werken.

Daarnaast lees ik idd vooral wat slordigheden tav contract, concurrentiebeding willen maar dan zo slecht onderbouwen vind ik wel echt een negatief punt, maar als ie toch geen stand houdt is het voor jou geen ramp.

Hoe specifiek is je beroep, stel na een jaar vind je het toch echt nix of wordt je contract niet verlengd, zou je dan gemakkelijk iets anders kunnen vinden?
Ik heb een vrij specifiek beroep, maar in deze stad zit een kluster aan vergelijkbare bedrijven. Met een jaar in deze functie (denk ik nu) dat er heel wat nieuwe deuren voor me opengaan die gesloten zullen blijven als ik blijf zitten waar ik zit. Maar ik ben niet voor niks rond gaan kijken. Mijn huidige baan biedt mij zeker niet de toekomst die ik wil. Dus ik wil iets nieuws. De vraag is alleen hoe verstandig is deze functie die nu op grijpafstand ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel doen. Van bewegen kun je groeien. Je klinkt veel te jong en enthousiast om stil te gaan zitten vastroesten. Die regeltjes, ach daar kom je wel uit hoor tegen die tijd. Ga leren, ga groeien en nieuwe deuren gaan vanzelf open. Dat behoudende altijd...alsof je na 10 jr niet bij de eerstvolgende reorganisatie op straat kunt staan of een arbeidsconflict kunt krijgen met de zoveelste nieuwe manager...als het miks wordt vind je echt wel weer wat anders hoor.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
09-03-2019 19:59
Wanneer men door heeft dat men gewoon een loopje met je kan nemen omdat je iets nu eenmaal heel graag wil dan zal het vast niet hier bij blijven.
Ze weten idd dat ik graag wil, maar via m'n kennis weet ik ook dat ze mij graag willen. En ik heb hen al gewezen op de fouten in het concurrentiebeding en het contract. Daar werd door de Hr dame (een erg jonge meid) nogal lacherig over gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven