Werk & Studie alle pijlers

Deeltijd studeren en rondkomen?

17-03-2019 12:41 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zit met het volgende. Ik ben 26 jaar en heb mijn havo diploma gehaald. Hierna ben ik meteen bij de politie aangenomen en heb hier mijn hoofdagent mbo4 diploma gehaald. Inmiddels ben ik hier alweer 8 jaar werkzaam en ben erachter gekomen dat ik niet gelukkig ben bij de politie. Intern zijn er weinig tot geen doorgroeimogelijkheden, in ieder geval niet in de richting welke ik op zou willen gaan.

Mijn salaris is oke, mede door de volle bak onregelmatigheid. Daardoor heb ik 2.5 jaar geleden mijn eigen huis gekocht en had ik zaken vrij goed voor elkaar.

Nu wil ik de keus maken om over te stappen naar het onderwijs, de basisschool. Ik merk dat mijn hart daar meer naar uit gaat dan naar mijn huidige werk. Voltijd naar school is geen mogelijkheid dus ik heb gekeken naar de deeltijd opleiding, twee avonden school plus een dag stage. Dit valt niet te combineren met mijn huidige werk en ik wil hier ook een andere baan voor zoeken.

Nu blijkt dat ik ook overal buiten de boot val met studiefinanciering en zaken. Ik mag tot max het collegegeld lenen. Ik zal ernaast 32 tot 36 uur moeten werken, alleen gaat mijn salaris flink achteruit.

Ik ben benieuwd hoe anderen mensen dit geregeld hebben zonder een extra inkomen aangezien ik alleen woon. Ik wil graag de pabo opleiding volgen en werken vind ik geen probleem. Echter ben ik bang dat ik zoveel extra moet gaan werken dat mijn studie en daarmee mijn toekomst eronder gaan lijden.

Hopelijk heeft iemand wat info en tips voor mij.
Alle reacties Link kopieren
32 tot 36 uur erbij werken, raad ik je sterk af. Zit zelf op de deeltijd Pabo en het is best zwaar. (Ik werk ongeveer 20u over 4 dagen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een of meer kamers verhuren en toch voltijd gaan studeren zodat je wel bij DUO kunt lenen. Waarom zou voltijd geen optie zijn?
Er bestaan ook duale pabo-trajecten, is dat iets?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd fulltime gewerkt naast een fulltime studie, met als voordeel dat ik een fijne werkgever had die mee dacht qua uren. Soms was het zwaar maar het is maar een paar jaar. Ik zou toch eens met je huidige werkgever om de tafel gaan of er iets roostertechnisch te regelen is. Dat je die studiedagen vrij kunt krijgen of de schooldagen alleen avonddienst en stagedag vrij. Ik denk dat ze je graag nog een paar jaar in dienst houden namelijk, er is een enorm te kort, dus je hebt wel wat kaarten in handen.

Kom je er niet met je werkgever uit dan kun je altijd kijken of je een plekje kunt krijgen in de jeugdzorg, ggz etc, dan heb je namelijk gewoon nog je ort en het verdient veel beter dan bij de politie en daardoor hoef je niet zoveel uren te draaien. Ergens een nachtwacht plek dat soort dingen, en vaak kun je met je werkgever wel iets regelen qua vrije dagen. Die van mij gaf me bij voorkeur de avonden, weekenden en nachten, de rest van de collega's blij en ik had door de week vrij voor studie, kon verslagen tikken en studeren in de nachten als het rustig was.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Afhankelijk van je woonplaats worden er veel werk-leertrajecten aangeboden voor zij-instromers in het onderwijs. Misschien is dat een optie?

Ik heb zelf de deeltijd pabo 15 jaar geleden gedaan en ik kon ik er makkelijk 24 uur bij werken. Zeker zonder gezin moet dat lukken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zo onmogelijk bij je huidige werkgever? Heb je dit al besproken wat je opties zijn? Kan je onbetaald verlof opnemen, of ander verlof? Of bijvoorbeeld meer weekenden draaien.

Soms zijn werkgevers niet zo moeilijk wanneer je met een goed verhaal komt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de deeltijd pabo gedaan en werkte daarnaast 12 uur. Ik had het geluk dat ik lage lasten had en dat mijn man de vaste lasten voor zijn rekening nam, maar vond dit al best pittig. In de avonden naar school, stage en je voorbereiden voor stages en toetsen etc. vraagt veel van je.
Met je propedeuse op zak kun je aan de slag als onderwijsassistent. Dan is je wij je stage. Hoef je alleen maar te zorgen dat je het eerste jaar door komt. Zou je daar voor kunnen sparen?

Moet je alleen nog een school vinden die in jou wil investeren op deze manier.
In gesprek met je werkgever. Ik acht de kans best groot dat de politie jou wil houden voor avonden en weekenden. Minder uren tegen hogere vergoeding, dus eenzelfde inkomen. En daarnaast de pabo doen.
Marana-- schreef:
17-03-2019 13:58
In gesprek met je werkgever. Ik acht de kans best groot dat de politie jou wil houden voor avonden en weekenden. Minder uren tegen hogere vergoeding, dus eenzelfde inkomen. En daarnaast de pabo doen.
+1 Er is misschien bij je huidige werkgever wel veel meer mogelijk dan je denkt!
LoveDobby schreef:
17-03-2019 13:07
32 tot 36 uur erbij werken, raad ik je sterk af. Zit zelf op de deeltijd Pabo en het is best zwaar. (Ik werk ongeveer 20u over 4 dagen.
Ik denk niet dat je dat voor iedereen kan zeggen. Ik heb meerdere collega’s gehad die de deeltijd pabo deden. De een vindt het nog zwaar met 16 uur werken en een ander werkt 32 uur en haalt het met 2 vingers in de neus.

Als je uitgaat van 20 uur studie + 32 uur werk kom je op 52 uur. Dat lijkt me op jonge leeftijd, zonder gezin en voor slechts 2 jaar best vol te houden voor de meeste mensen.

En ga in gesprek met je werkgever, wellicht dat het toch mogelijk is om minder te werken?
Alle reacties Link kopieren
JulienClerc schreef:
17-03-2019 14:18
Ik denk niet dat je dat voor iedereen kan zeggen. Ik heb meerdere collega’s gehad die de deeltijd pabo deden. De een vindt het nog zwaar met 16 uur werken en een ander werkt 32 uur en haalt het met 2 vingers in de neus.

Als je uitgaat van 20 uur studie + 32 uur werk kom je op 52 uur. Dat lijkt me op jonge leeftijd, zonder gezin en voor slechts 2 jaar best vol te houden voor de meeste mensen.

En ga in gesprek met je werkgever, wellicht dat het toch mogelijk is om minder te werken?
Deeltijd Pabo is gewoon 4 jaar. Zij instroom 2 jaar.
Such a beautiful place to be with Friends.
LoveDobby schreef:
17-03-2019 14:26
Deeltijd Pabo is gewoon 4 jaar. Zij instroom 2 jaar.
Ik ken alleen mensen die de verkorte deeltijdopleiding in 2 jaar hebben gedaan, ik ging er bij TO vanuit dat dat ook het geval is maar begrijp nu dat dat alleen kan als je al een hbo-diploma hebt. Excuus.

Dan nog steeds denk ik niet dat je voor een ander kunt spreken dat het traject sowieso te zwaar zal zijn. Toen ik zelf studeerde naast mijn baan, zag ik zoveel verschillende vormen en iedereen kan wat anders aan. Ik denk dat TO dat zelf het beste weet.
LoveDobby schreef:
17-03-2019 14:26
Deeltijd Pabo is gewoon 4 jaar. Zij instroom 2 jaar.

Zij-instroom kent een heel strenge selectie. Is vooral geschikt voor mensen die al een hbo-diploma in een andere richting hebben. Je moet vooral aantonen dat je al heel wat kunt en weet van het vak.
Ik heb de zij-instroom pabo gedaan, naast 28 tot 32 uur betaald werk en stages. Ik vond het zwaar, maar wel te doen.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
17-03-2019 13:58
In gesprek met je werkgever. Ik acht de kans best groot dat de politie jou wil houden voor avonden en weekenden. Minder uren tegen hogere vergoeding, dus eenzelfde inkomen. En daarnaast de pabo doen.
Dit!
Wat ik ervan weet is dat de Politie best wel schappelijk is op dit gebied en graag met je meedenkt.
Aanvulling op mijn eerdere post: Ik doe trouwens nu ook een studie en loop nu stage, naast werk en een kind. Ik studeer (met stage en huiswerk) in totaal zo'n 32 uur, heb een baan van 12 uur en daarnaast heb ik dus een kind van 3 jaar. Ik vind het nu even ondoenlijk, maar er is licht aan het eind van de tunnel, eind mei stopt de stage. Dus even doorbikkelen, maar ik zie niet in waarom je dat niet zou kunnen als je jong, gezond en kinderloos bent.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal dankje voor de reacties.

De voornaamste reden dat ik dit niet kan en wil combineren met de politie is dat ik er doodongelukkig ben. Dit en in combinatie met een zwaar tekort waardoor ik soms 2 weken aan een stuk werk in een ritme van nacht naar vroeg naar laat naar vroeg maakt voor mij dat ik rust wil creëren in het werk. Dus ik wil buiten de politie werk zoeken want met het nieuwe aankomende tekort is dit niet mogelijk.

Helaas zal ik daar flink op moeten inleveren op mijn salaris gezien ik geen verdere diploma heb. Helaas kom ik niet in aanmerking voor de zijinstroom omdat hier een hbo diploma voor vereist is. Stagevergoeding is tevens niet mogelijk.

Ik wil alleen graag financiele zekerheid creëren voor ik start aan de opleiding en wil niet halverwege moeten stoppen omdat ik het met 36 uur in bijvoorbeeld een supermarkt werken niet red en daar mijn studie weer onder lijdt. Ik vind het erg lastig dit uit te zoeken.
Hoe kan het eigenlijk dat deeltijd pabo net zo lang duurt als voltijds? De deeltijd variant van mijn WO opleiding duurt bijna 2x zo lang, omdat de studiebelasting per week de helft is.
Waarom denk je dat je in een supermarkt zou komen te werken? Als agent zou je toch ook vrij makkelijk in de beveiliging terecht moeten kunnen, of ergens als nachtportier of zo?

Vind je het werk wat je nu doet echt zo vreselijk dat je het niet meer 4 jaar parttime vol houdt? Zou het anders kunnen zijn als je er werkt in de wetenschap dat je financieel rust hebt terwijl je aan een hoger doel werkt en het dus maar tijdelijk is?
Zelf doe ik ook een deeltijdstudie met zo'n 28 uur belasting en ik werk er 3 dagen naast. De meesten werken 2 dagen ernaast. Sommige klasgenoten vinden 2 dagen werken al veel, anderen redden 4 dagen werken (met een flexibele werkgever, dat wel). Dat is heel erg persoonlijk.
Ik zou gewoon 4 jaar alles op alles zetten.

0 privé-leven, eventueel een kamer verhuren en zoveel mogelijk werken naast je studie.
Weekend-werk in de horeca, babysit 's avonds bij slapende kinderen, n'importe quoi als het maar geld oplevert.


Eventueel bijvoorbeeld een baan zoeken van 2 à 3 dagen met daarnaast iets van meer flexibele uren.


Ben je overigens écht zeker dat je hart in 't onderwijs ligt?
Ik zou toch eerst 300 % zekerheid willen voor ik me in dit avontuur gooi.
Je wil niet na 1 à 2 jaar merken dat je alles opgeeft voor iets wat uiteindelijk toch niet je ding is.



Huis verkopen en tijdelijk - terug - op kamers is overigens ook geen optie?
Of intrekken bij ouders / familie / vriendin / ...? Waar je dan uiteraard wel een bijdrag betaalt of een kamer, maar dat een pak minder zal zijn dan je lening.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
20-03-2019 20:01
Hoe kan het eigenlijk dat deeltijd pabo net zo lang duurt als voltijds? De deeltijd variant van mijn WO opleiding duurt bijna 2x zo lang, omdat de studiebelasting per week de helft is.
Wellicht gaan ze er van uit dat je stage overdag is en tegelijkertijd de theorie in de avonduren. Dan heb je in feite een dubbele belasting. Ik heb de heao zo in deeltijd gedaan. De normale studie duurt 4 jaar, ik heb er in deeltijd 3 jaar over gedaan met 3 avonden les, enkele vrijstellingen en mijn baan (32 uur) was gekwalificeerd als mijn stage, afstudeeropdracht etc. Mijn functie zat op mbo+/hbo werk-en denkniveau en binnen de richting van de studie. Dus om af te studeren heb ik een project op mijn werk gepakt en uitgewerkt als scriptie. Ik had alleen geen HBO diploma om mijn niveau te bewijzen en dat leek mij wil handig te hebben met het oog op promotie, mogelijke reorganisaties etc.

TS wil omscholen. Al kan ik mij voorstellen dat achtergrond en ervaring ook wat waard is en dingen kan versnellen. De politieopleidingen/cursussen zouden wellicht genoeg kunnen zijn om een minor te kunnen vrijstellen. En zo zijn er misschien wel meer modules die overlap hebben. Ik zou dat in ieder geval met de PABO bespreken. Er bestaat ook duaal leren. Twee dagen per week stage, 1 dag per 2 weken les en de rest zelfstudie. Is dat wat? Je zou dan 3/4 dagen agent kunnen blijven. Het is pittig maar niet onmogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ni-2-0 schreef:
20-03-2019 19:39
Hallo allemaal dankje voor de reacties.

De voornaamste reden dat ik dit niet kan en wil combineren met de politie is dat ik er doodongelukkig ben. Dit en in combinatie met een zwaar tekort waardoor ik soms 2 weken aan een stuk werk in een ritme van nacht naar vroeg naar laat naar vroeg maakt voor mij dat ik rust wil creëren in het werk. Dus ik wil buiten de politie werk zoeken want met het nieuwe aankomende tekort is dit niet mogelijk.

Helaas zal ik daar flink op moeten inleveren op mijn salaris gezien ik geen verdere diploma heb. Helaas kom ik niet in aanmerking voor de zijinstroom omdat hier een hbo diploma voor vereist is. Stagevergoeding is tevens niet mogelijk.

Ik wil alleen graag financiele zekerheid creëren voor ik start aan de opleiding en wil niet halverwege moeten stoppen omdat ik het met 36 uur in bijvoorbeeld een supermarkt werken niet red en daar mijn studie weer onder lijdt. Ik vind het erg lastig dit uit te zoeken.
Ik zou toch met de huidige werkgever om de tafel gaan zitten als het rooster je enige bezwaar is om er te blijven werken. Zodat je de komende jaren iig een stabiel inkomen kunt creëren tijdens je studie. Echt je hebt kaarten in handen. Je bent opgeleid in het vak, ze hebben grove tekorten en ze hebben je nodig. Om je de komende vier jaar te behouden moet zij de aanpassingen doen... komaan een beetje voor jezelf opkomen vrouw.
kia・ora wijzigde dit bericht op 20-03-2019 23:10
0.07% gewijzigd
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven