Werk & Studie alle pijlers

Buitengewoon verlof vraagje

17-03-2019 19:15 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het volgende staat in de cao:

De medewerker heeft in ieder geval in de volgende gevallen recht op buitengewoon verlof met behoud van loon:
a. Huwelijk
• voor het bijwonen van het huwelijk van een van zijn kinderen (stief- en pleegkinderen daaronder begrepen), broers en
zusters alsmede een der (schoon)ouders: de dag van het huwelijk.

Mijn vraag is: geldt die vrije dag ook om het huwelijk bij te wonen van je schoonzus? (zus van je vrouw)

Ik hoop dat iemand dit antwoord weet. Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
nee.

Alleen bij eerstegraads-familie krijg je een dag vrij.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Tenzij je werkgever een uitzondering wil maken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nee
Nee, dat staat er niet bij. Het is toch al wel riant. Mijn zwager moest verlof nemen voor zijn eigen huwelijk.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 17-03-2019 19:22
60.58% gewijzigd
Lees even verder, staat nergens dat dit voor bloed en aanverwanten geldt?

Zo niet, dan nee
Zo ja, dan wel
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-03-2019 19:21
Lees even verder, staat nergens dat dit voor bloed en aanverwanten geldt?

Zo niet, dan nee
Zo ja, dan wel
Schoonouders zijn ook geen bloedverwanten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Celaena_Aelin schreef:
17-03-2019 19:18
nee.

Alleen bij eerstegraads-familie krijg je een dag vrij.
Verschilt per Cao hoor
viva-amber schreef:
17-03-2019 19:22
Schoonouders zijn ook geen bloedverwanten.
Nee, daarom
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-03-2019 19:22
Verschilt per Cao hoor
Mijn antwoord was gebaseerd op de tekst die TO gepost heeft. Daarin staat een (ruime) opsomming van eerstegraads-familieleden
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-03-2019 19:21
Nee, dat staat er niet bij. Het is toch al wel riant. Mijn zwager moest verlof nemen voor zijn eigen huwelijk.
Volgens mij is het wettelijk geregeld dat je op je dag van je huwelijk betaald verlof krijgt.
Mijn man zijn werkgever pakte hem echter op andere manier terug, dag voor ons huwelijk moest hij gruwelijk lang overwerken. Gelukkig werkt hij daar niet meer!
Alle reacties Link kopieren
In mijn cao staat:
huwelijk of registratie van partnerschap van bloedverwanten in de eerste en tweede graad van de werknemer, van de echtgeno(o)t(e) of relatiepartner: één vrije dag;

Ik zou dus wel een vrijde dag krijgen. Het is denk ik echt cao afhankelijk.

In jouw geval zou ik toch even navragen. Als het voor schoonouders wel geldt kan het zijn dat het voor schoonzus ook geldt. Maar het staat er dan niet echt duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ligt denk ik ook aan het volgende: als jij al 10 jaar getrouwd bent met je man, en zijn zus gaat trouwen, zal een werkgever er over het algemeen niet moeilijk over doen om daar een vrije dag voor te geven.

Als jij net 6 maanden date met een jongen, er is verder nog niet echt een vaste relatie, en zijn zus gaat trouwen, dan zal de werkgever eerder vinden dat je dan zelf maar een vrije dag moet nemen om dat huwelijk bij te wonen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik vind dit altijd zo raar, is het nou zo’n moeite om daar een eigen vrije dag voor op te nemen?
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk mag je gewoon vrij nemen op die dag. Maar dan gaat het wel van jouw vakantie tegoed af.
jo12345 schreef:
17-03-2019 19:55
Natuurlijk mag je gewoon vrij nemen op die dag.

Dat was de vraag niet.
pejeka schreef:
17-03-2019 19:50
Ligt denk ik ook aan het volgende: als jij al 10 jaar getrouwd bent met je man, en zijn zus gaat trouwen, zal een werkgever er over het algemeen niet moeilijk over doen om daar een vrije dag voor te geven.

Als jij net 6 maanden date met een jongen, er is verder nog niet echt een vaste relatie, en zijn zus gaat trouwen, dan zal de werkgever eerder vinden dat je dan zelf maar een vrije dag moet nemen om dat huwelijk bij te wonen.
Ach welnee! Alsof een werkgever zich daar mee bezig gaat houden om Jantje wel een uitzondering te geven en Pietje niet.
Alle reacties Link kopieren
Als ik de tekst uit de OP lees dan krijg je er geen bijzonder verlof voor TO.
Je kan het vragen en anders neem je toch een vrije dag op?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
17-03-2019 19:54
Ik vind dit altijd zo raar, is het nou zo’n moeite om daar een eigen vrije dag voor op te nemen?
Het is toch altijd fijner als je nóg een extra dag verlof krijgt. Zo vrijgevig zijn ze met de verlofdagen nu ook weer niet. Één legale verlofdag extra, is dus altijd mooi meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Google anders even op wat eerstegraads familie is
Alle reacties Link kopieren
Je kan wel bijzonder verlof aanvragen maar dan is het onbetaald.
Het stukje wat hier staat gaat alleen over het betaalde verlof.

Dus ik weet niet of je vraag nu is of je hier verlof voor aan kunt vragen of dat je door betaald krijgt.

Verlof zou je kunnen aanvragen maar dan onbetaald (maar ook dit zou je moeten checken in je cao)
karrotje schreef:
17-03-2019 20:18
Het is toch altijd fijner als je nóg een extra dag verlof krijgt. Zo vrijgevig zijn ze met de verlofdagen nu ook weer niet. Één legale verlofdag extra, is dus altijd mooi meegenomen.
Wat is nou één zo’n dagje? Als je het er zelf niet voor over hebt, waarom de werkgever dan wel?
Nitflex schreef:
17-03-2019 20:25
Wat is nou één zo’n dagje? Als je het er zelf niet voor over hebt, waarom de werkgever dan wel?
Met 20 dagen op een jaar is 1 dag 1/20ste van je verlof.

"Effe" 2 weken in de zomer en 2 weken verplichte sluit met Kerst en al mijn verlof is er toch écht door.


Dan zou ik dus ook gaan onderzoeken of ik wel of geen recht heb op een dag vrij voor 't huwelijk van mijn schoonzus.
Want anders ga ik dus niet naar dat huwelijk (of pas 's avonds), want dan kan ik niet meer op reis met mijn partner.


Niet iedereen heeft bergen verlof of mega-flexibiliteit op zijn werk.
Alle reacties Link kopieren
Klopt in mijn cao moest ik zelf vrij nemen om naar de trouwerij van mijn zwager te gaan ( broer van mijn echtgenoot). En dan het kromme mocht mijn zwager komen te overlijden en zijn begrafenis valt op een werkdag krijg ik wel bijzonder verlof.
Christiana schreef:
17-03-2019 20:35
Klopt in mijn cao moest ik zelf vrij nemen om naar de trouwerij van mijn zwager te gaan ( broer van mijn echtgenoot). En dan het kromme mocht mijn zwager komen te overlijden en zijn begrafenis valt op een werkdag krijg ik wel bijzonder verlof.
De kans dat een zwager of schoonzus overlijdt is natuurlijk ook veel kleiner dan dat er een gaat trouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven