Werk & Studie alle pijlers

Vraag over eis van potentiële nieuwe werkgever

17-03-2019 21:58 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een leuke vacature tegen gekomen op zo'n 35 minuutjes reizen (van deur tot deur!) met het OV, 1 stad verderop. Alles leek perfect. Gesolliciteerd dus, en bericht terug gekregen dat ik voornemens moet zijn zsm te verhuizen naar die stad, en die voornemens ook bewijs, anders gaat mijn sollicitatiegesprek niet door. Ik heb geantwoord dat ik 35 minuten reizen weg woon (20 minuten met de auto zou het zijn) en benieuwd ben of ze dan echt willen eisen dat ik verhuis. For the record: het is een 9-5 baan zonder spoedjes. Ja, dat willen ze, want 'ze hebben slechte ervaringen met mensen die dat er niet voor over hadden'.

Nu ben ik inmiddels al afgeknapt en heb ik de sollicitatie afgeblazen, maar ik ben vooral nog benieuwd (want ik kan het nergens vinden): mag een werkgever dit echt van haar personeel eisen?
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreemde eis zeg. In een grote stad ben je al snel 35 minuten van deur tot deur bezig, al woon je in dezelfde stad.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wat bizar o_o
Waarom niet? Het is aan jou of je er in mee gaat.

In dit geval geef ik de werkgever weinig kans op veel kandidaten als het om een standaard 9 tot 5 baan gaat zonder gekke poespas. Groot gelijk dat je het hebt laten schieten.
anoniem_64fcab9a7f119 wijzigde dit bericht op 17-03-2019 22:01
11.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lekker dom van die werkgever, zo jaag je 90% van je kandidaten bij voorbaat al weg...
Zij kiezen nog altijd wie ze op gesprek vragen.

Dus mag het? Ja.


Beter dat je nu weet hoe zij erin staat dan na 3 sollicitatiegesprekken waarbij je zo goed als aangenomen bent.


In 't bedrijf waar ik werk hebben ze een hele tijd de 20 km-regel gehad.
Kostte anders teveel aan woon-werk-verkeer was hun reden.
Alle reacties Link kopieren
Ze mogen eisen wat ze willen, maar de keuze in geschikte kandidaten wordt wel erg beperkt denk ik zo.
Zou wat moois zijn als je voor iedere baan moest verhuizen. En de partner moet die mee, of moet je gaan latten?
Grapjassen.
Wat een bizarre eis...
Alle reacties Link kopieren
:woa:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
17-03-2019 22:02
Zij kiezen nog altijd wie ze op gesprek vragen.

Dus mag het? Ja.


Beter dat je nu weet hoe zij erin staat dan na 3 sollicitatiegesprekken waarbij je zo goed als aangenomen bent.


In 't bedrijf waar ik werk hebben ze een hele tijd de 20 km-regel gehad.
Kostte anders teveel aan woon-werk-verkeer was hun reden.
En als je gaat verhuizen als je al in dienst bent?
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk mogen ze dat eisen, maar het is wel erg bizar.
Vooral die zin ook 'ze hebben slechte ervaringen met mensen die dat er niet voor over hadden'.
parbleumondieu schreef:
17-03-2019 22:05
En als je gaat verhuizen als je al in dienst bent?
Dat evalueerden ze geval per geval.

Soms pikten ze het (22 km ipv 20 is nog wel bespreekbaar), soms een overplaatsing, soms reiskosten kwijt, soms ontslag, ...


Intussen is de officiële regel geskipt.
Maar nog altijd kijken ze voor een deel jobs wel naar waar iemand woont vooraleer ze iemand zomaar op gesprek uitnodigen.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
17-03-2019 22:10
Dat evalueerden ze geval per geval.

Soms pikten ze het (22 km ipv 20 is nog wel bespreekbaar), soms een overplaatsing, soms reiskosten kwijt, soms ontslag, ...


Intussen is de officiële regel geskipt.
Maar nog altijd kijken ze voor een deel jobs wel naar waar iemand woont vooraleer ze iemand zomaar op gesprek uitnodigen.
Ontslagen? En dat krijgen ze voor elkaar bij de rechter?
minnimouse schreef:
17-03-2019 22:16
Ontslagen? En dat krijgen ze voor elkaar bij de rechter?
Hier in BE moet je voor een ontslag niet langs de rechter.

"Werknemer voldoet niet meer aan de vereisten" en klaar is het.
En anders vinden ze vroeg of laat wel een andere stok om te ontslaan.


Uiteraard krijg je meestal wel nog een paar maanden loon mee of heb je een paar maanden opzeg uit te werken.
(Waarbij als je nog aan 't werk bent je elke week een halve dag of wat krijgt aan "sollicitatieverlof".)
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 17-03-2019 22:21
24.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kennelijk hebben ze heel veel geïnteresseerden in de baan, en kunnen ze op deze manier het aantal verkleinen.

Of ze zijn niet van plan om aan reiskostenvergoeding te doen.

Of ze kunnen echt ervaring hebben dat woon-werk-reistijd 's morgens vanuit jouw stad een drama is. En dat een voorganger hier een drama van heeft gemaakt. Ze willen dit niet nog een keertje meemaken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Precies omgekeerd van Nederland. Hier moet je tot drie uur reistijd gewoon in dienst blijven, waar de werkgever ook maar heengaat.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
17-03-2019 22:18
Hier in BE moet je voor een ontslag niet langs de rechter.

"Werknemer voldoet niet meer aan de vereisten" en klaar is het.
En anders vinden ze vroeg of laat wel een andere stok om te ontslaan.


Uiteraard krijg je meestal wel nog een paar maanden loon mee of heb je een paar maanden opzeg uit te werken.
(Waarbij als je nog aan 't werk bent je elke week een halve dag of wat krijgt aan "sollicitatieverlof".)
Ik lees wel dit over het Belgische ontslagrecht:

Met ingang van 1 april 2014 wordt een werkgever verplicht het ontslag van een medewerker te motiveren, als die laatste hierom vraagt. In geval van onrechtmatig ontslag kan de werknemer naar de rechter stappen. Die kan de werkgever die een werknemer onrechtmatig ontslaat veroordelen tot betaling van 3 tot 17 weken loon.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weleens in vacatures vermeld dat ik kandidaten zocht die maximaal 25km vanaf de werkplek wonen. De reden hiervan was dat werknemers die verder moesten reizen meestal snel stopten, omdat de afstand hemelsbreed weliswaar niet bijzonder groot was, maar de reistijd wel te lang. 35 Minuten reistijd lijkt me dan weer geen enkel probleem.
Die laten er ook geen gras over groeien!

Voor het 1ste sollicitatiegesprek al bewijs leveren dat je zal verhuizen!
Is dat een officiële (natuurlijk: ondertekende) verklaring, of moet je dan al bewijzen van immo-kantoren meebrengen dat je dat en dat pand hebt bezichtigd in hun stad?
En dat stond niet in hun personeelsadvertentie?

Die konden bij mij dik den boom in. En na je proeftijd word je niet gehouden en zit je in een andere stad.

Tsssss.....
Wat een bizarre eis zeg. 35 minuten is prima te doen toch..

Tja dat is ook bizar parbleumondieu
Ik vind het een idiote eis en zou ook de sollicitatie afgeblazen hebben. Geven ze ook meteen een vast contract? Anders maak je onnodige kosten door zo'n verplichte verhuizing. Vast niet.
parbleumondieu schreef:
17-03-2019 22:20
Precies omgekeerd van Nederland. Hier moet je tot drie uur reistijd gewoon in dienst blijven, waar de werkgever ook maar heengaat.

We leven gelukkig niet meer in het slaventijdperk, dus niemand moet in dienst blijven bij een werkgever.
OP niet tot einde gelezen, ook niet goed van mij.

Ik zie dat je hebt afgeblazen. Goed gedaan! Dat ze maar nen andere zot zoeken!

Succes met het vinden van een andere job waar je wel mag wonen waar je wil.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
17-03-2019 22:02
In 't bedrijf waar ik werk hebben ze een hele tijd de 20 km-regel gehad.
Kostte anders teveel aan woon-werk-verkeer was hun reden.
Huh? Maar dan geef je toch gewoon geen reiskostenvergoeding (ik krijg ook geen woon-werk, alleen als ik extra rij)? Of je zegt: je krijgt max 40km woon werk per dag vergoed, de rest moet je zelf weten.
Mijn werkgever hanteert een uur enkele reis in de selectieprocedure. Uit ervaring blijkt dat mensen met langere reistijd zich vaker ziek melden, en ik vermoed dat de reiskosten ook een rol spelen. Als je al in dienst bent mag je verhuizen waar je wilt, en de werkgever is ook niet te beroerd om kantoren samen te voegen zodat mensen 1,5 uur reistijd krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven