Werk & Studie alle pijlers

Docent zet me afwezig

18-03-2019 22:46 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
X
anoniem_368288 wijzigde dit bericht op 25-08-2019 03:10
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Al aan de docent gevraagd? Kan natuurlijk ook zijn dat er gewoon ergens een vinkje verkeerd staat. Niet meteen van het slechtste uitgaan. Gewoon even navragen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens wel heel irritant van die vriend van je. Blijf gewoon nog even 4 minuten zitten.
Alle reacties Link kopieren
meestal staat er in de regels iets over afwezigheid. Soms telt 'aanwezigheid' alleen als iemand de gehele voorgeschreven tijd aanwezig was (wat je vriend dus niet was), meestal is dat soepeler (bijvoorbeeld 75% van de tijd van het college)

Hij moet dus even in de regels van de onderwijs instelling kijken.
Op een andere noot: iemand afwezig maken omdat hij 4 minuten niet is geweest is flauw, gewoon je spullen pakken terwijl de les nog bezig is, is ook onbeschoft.
Alle reacties Link kopieren
Behoorlijk asociaal om vier minuten voor tijd je spullen te pakken.
Terecht dat hij op afwezig is gezet. Of moet ik zeggen, jij op afwezig bent gezet? (gezien je topictitel)
...
Bij mij op school mag dit niet maar ik weet niet hoe het op deze school zit.
Wij hebben de optie 'uitgestuurd' hiervoor. En dan moet je een toelichting geven.
Zomaar iemand zolang onterecht ongeoorloofd afwezig zetten kan gevolgen hebben voor leerplicht of met andere instanties dus wij mogen dat niet
Ik zou dus naar de mentor gaan of anders ouders laten bellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf mbo docent en heb iedere dag strijd met mijn studenten en telefoongebruik. Ik zeg je eerlijk 2,5 uur studenten zonder telefoon krijg ik niet voor elkaar. Ik vind het wel een overdreven reactie. Zelf zou ik de student eerst een waarschuwing geven en dan pas een consequentie. Als hij het dan nog doet moet hij eruit maar zet ik hem alleen het laatste uur op afwezig. Hij moet dan dat uur inhalen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is zijn manier om hem te straffen voor vervelend gedrag denk ik. Volgende keer doet hij dat dan niet meer zo snel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit zijn 'straf' was voor het onbeschofte, respectloze gedrag dat je vriend vertoonde.
Was hij de hele les aanwezig? Nee, dus staat het vinkje voor deze les op Afwezig! En terecht. Je vriend (of was jij het?) besloot zelf de les vroegtijdig te verlaten!
Hij Jij had toch gewoon prima die laatste vier minuten nog de les kunnen volgen en pas aan het eind je spullen pakken. Je gedrag lijkt me erg storend voor docent en mogelijk ook voor klasgenoten.
Verder: vraag het even na bij je docent. Regels zullen per school verschillen.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 18-03-2019 22:58
7.46% gewijzigd
Jullie zitten nog op de middelbare? Zo nee, hoe onfatsoenlijk ben je dan. Pak je tas als het tijd is.
Alle reacties Link kopieren
Wat is iedereen en meteen van overtuigd dat het een bewuste actie is, terwijl we niet eens weten of er al een gesprek is geweest met betreffende docent. Ook docenten maken wel eens een foutje. Een simpel 'aan/afwezig klikje' kan best eens verkeerd worden gezet. Bijvoorbeeld Jansen aanklikken ipv Janssen of 'schuinklikken' en de persoon boven of onder aanklikken. Is in 2 seconden rechtgezet als het even wordt nagevraagd

We weten veel te weinig om direct conclusie te trekken (misschien doet TO het elke les en is docent er nu gewoon zat van)
Alle reacties Link kopieren
Hoe duidelijk kan de afspraak ‘geen telefoons’ zijn?
Die pak je dus na de les. Niet in de les.

Lullig voor hem, hij heeft zich 2 uur en 26 minuten wel aan de afspraak gehouden.
Aan de andere kant: daar had best 4 minuten bij gekund.

In 4 minuten kan een docent veel qua afronden, huiswerk opgeven etc. Als er al problemen zijn in die les, en dus strikte afspraken, hoe moeilijk is het dan om je er aan te houden?

Je er niet aan hoeven houden loopt onherroepelijk uit de klauwen. Als 4 minuten geen probleem is, dan 5 ook niet. Of 6. Of 10. Of 20.

Dus ik snap die docent wel.
Het kan best dat de docent een foutje heeft gemaakt. Het kan ook zijn dat het verhaal van vriend niet helemaal klopt, dat zou mij ook niet verbazen. Je vriend zal er sowieso zelf achteraan moeten als hij van mening is dat het niet klopt.
Je vriend Jij had gewoon tot het eind moeten blijven opletten en niet je spullen moeten gaan pakken. En dus ook niet je telefoon als dat de afspraak is.

Heel goed dat de leerkracht dit soort aso gedrag van jou zo bezweert.
En TO? Heeft je vriend wat aan het advies?
Stefke schreef:
18-03-2019 22:54
Ik denk dat dit zijn 'straf' was voor het onbeschofte, respectloze gedrag dat je vriend vertoonde.
Was hij de hele les aanwezig? Nee, dus staat het vinkje voor deze les op Afwezig! En terecht. Je vriend (of was jij het?) besloot zelf de les vroegtijdig te verlaten!
Deze en nog een paar reacties maken dat ik helemaal snap waarom sommige leerkrachten weg worden gepest op scholen...
Hoezo 'terecht'? En die taal.. 'besloot zelf de les vroegtijdig te verlaten!'

Sorry maar ik krijg beelden van juffrouw Ooievaar uit de Fabeltjeskrant: niet serieus te nemen... ik denk dat daar de schoen wringt. Sommige mensen zijn niet zo geschikt om voor de klas te staan. Is een feit, ik ken er zát die ermee gestopt zijn omdat ze dachten dat alle pubers zitten te springen om meer kennis in hun hoofden. Helaas, er zitten er vaak heel veel met dikke tegenzin. Die worden er niet vriendelijker en gezeglijker op als leraren echt kinderachtig gaan doen.

Wat ik las over 'uitgestuurd' en dan je verhaal doen lijkt me een stuk normaler. Dit is echt zuur gezeur van die leerkracht, het lijkt me ruim voldoende om te zeggen dat de les nog niet afgelopen is.
Desnoods laat je hem of haar exact 4 min. langer zitten als je daar blij van wordt.

Dit is ronduit kinderlijk van die leerkracht tenzij het een foutje was.
Vier minuten voor einde tijd je tas alvast pakken... nogal overdreven om dan te zeggen dat iemand helemaal niet op is komen dagen 2,5 uur lang.
Een leugen ook nog: keurig voorbeeld over hoe je je dient te gedragen op de werkvloer :nooo:
Alle reacties Link kopieren
Tsja en bij jouw post snap ik dan wel weer dat de klassen vol zitten met onbeschofte onopgevoede blagen.

De regel was duidelijk. Daarnaast hoort een leerling respect te hebben voor de docent en de regels die gelden in de klas. Niet dat er mobiele telefoons bestonden toen ik nog op school zat, maar als wij zelf besloten om op te staan of iets te pakken dat we niet bij ons mocht hebben dan werd je naar de rector gestuurd en kreeg je minimaal een week corvee. En thuis van je ouders op je flikker. En dat vond elke ouder, docent en kind logisch (ongeacht of ze er naar luisterden).

De 2,5 uur afwezig gemeld is een straf (even uitgaande van geen gemaakte fout) en dat hoort TO te krijgen. 4 minuten inhalen is geen straf, dat is een beloning.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem waarschuwen en aangeven dat hij de volgende keer die tijd inhaalt.

Maar iemand die halverwege weggaat is gewoon afwezig.
Ik ben toevallig docent en heb ook wel eens iemand op absent gezet. Dat kwam vooral omdat ze totaal niet luisterde, de les verstoorde en mij vervolgens uitschold op de gang. Mijn teamleider zei:zet ze maar op absent, dat heeft meer effect op ze dan de 20e gele kaart.

Nu werk ik gelukkig op een school met leerlingen die zich normaler opstellen, dus nu niet meer nodig:)
Goeie actie van de docent. Irritant gedrag van je vriend.
Alle reacties Link kopieren
Het zal vast de eerste keer niet zijn dat hij of een van zijn medestudenten eerder zijn spullen en telefoon pakt.

Wat staat er verder in de schoolreglementen?

Laat je vriend volwassen zijn en gewoon eens praten met de docent. Niet direct aanvallend of dreigend. Maar dat hij ook laat zien dat hij fout zat, maar dat deze consequenties hier niet bij passen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wat een overdreven reacties zeg. Het ie allang onderzocht dat kinderen en pubers niet gemaakt zijn om urenlang stil te zitten, te concentreren en stof op te nemen. 4 minuten! Dat deed mijn hele klas (ja gewoon HBO), omdat we al 6,5 uur erop hadden zitten. Constant opletten, stof opnemen en noteren is intensief. 2,5 uur zonder pauze absurd. Die leraar is zeer kinderachtig met zijn gedrag en pubers zijn geen objecten het zijn net mensen. Respect dwing je niet af, respect krijg je door ook respect voor je leerling te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben docent in het mbo en zou dit nooit zo doen
maar wat de regels erover zijn, in zo'n specifiek voorbeeld, geen idee.
Ikkuz schreef:
19-03-2019 08:35
Wat een overdreven reacties zeg. Het ie allang onderzocht dat kinderen en pubers niet gemaakt zijn om urenlang stil te zitten, te concentreren en stof op te nemen. 4 minuten! Dat deed mijn hele klas (ja gewoon HBO), omdat we al 6,5 uur erop hadden zitten. Constant opletten, stof opnemen en noteren is intensief. 2,5 uur zonder pauze absurd. Die leraar is zeer kinderachtig met zijn gedrag en pubers zijn geen objecten het zijn net mensen. Respect dwing je niet af, respect krijg je door ook respect voor je leerling te hebben.
Ach kom op. Vroeger lukte het ook zonder telefoon en nu lukt het me ook nog steeds.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven