Werk & Studie alle pijlers

Mensen die bekend zijn met Lean Six Sigma?

20-03-2019 14:59 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Zijn er mensen die bekend zijn met Lean Sig Sixma? Ik werk namelijk met proces improvements en zag dat best veel bedrijven deze de cursussen van Lean Sig Sixma aanbevelen.

Zijn er mensen die deze cursus hebben gedaan en er echt wat aan hebben gehad?

Moet ik gaan voor de black belt?

Ik hoor het graag!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een green belt en volg momenteel de opleiding tot black belt. Of je er wat aan hebt, hangt natuurlijk helemaal aan je achtergrond, je vakgebied, je werkomgeving.

Ik vind het zelf een erg mooie methodiek en ben erg blij dat ik nu na een paar maar praktijkervaring mn certificering mag halen. Maar het moet ook passen bij de organisatie waar je in zit.

En ook niet onbelangrijk: wat is je opleidingsniveau en hoeveel werkervaring heb je? Dat is wel bepalend voor je slagingskans.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest het verplicht doen (en collega's ook ) maar dat is alweer een aantal jaren geleden.

En nu? Niks is lean hier of ook maar geworden, dus verspilling van geld en tijd.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook de green belt. Ik had/heb vooral iets aan de lean kant in mijn functie. Maar het ligt heel erg aan het bedrijf en functie hoeveel je er aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
IK denk dat je je eerst even goed moet inlezen. Lean en Six Sigma zijn verschillende onderdelen. Ook even goed kijken naar het verschil tussen Green en Black belt. Om als mdw bestaande processen te verbeteren is Green Belt vaak voldoende. Ik denk dat als je langs de verschillende opleidingen googelt dat je dan beter weet wat de verschillen zijn en wat past bij jouw wensen.
Alle reacties Link kopieren
Daarbij zijn t vaak geen goedkope opleidingen dus ik zou ze niet snel als particulier doen, maar alleen wanneer de werkgever het betaald.
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
20-03-2019 15:12
Ik moest het verplicht doen (en collega's ook ) maar dat is alweer een aantal jaren geleden.

En nu? Niks is lean hier of ook maar geworden, dus verspilling van geld en tijd.
Herkenbaar. En daarna over naar SCRUM -- met hetzelfde resultaat.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op: https://www.leansixsigmagroep.nl voor wat meer informatie. Je kan natuurlijk altijd contact op nemen als je met vragen zit die hier niet worden beantwoord.
"De godin van de liefde lacht niet
in een huis van tranen"
William Shakespeare
Alle reacties Link kopieren
clair-94 schreef:
20-03-2019 16:02
Kijk eens op: https://www.leansixsigmagroep.nl voor wat meer informatie. Je kan natuurlijk altijd contact op nemen als je met vragen zit die hier niet worden beantwoord.
Die website ben ik vaker tegengekomen toen ik ging zoeken. Zit alleen een beetje mee of het wel nodig is om een cursus te doen, het bedrijf waar ik werk gebruikt zijn eigen methodes, wel soortgelijk aan Lean Sig Sigma hoor maar net iets anders. Weet dus niet of het wel nodig is of ik zo'n cursus moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ja precies, kijk dan even vooral op de pagina van yellow belt, green belt en black belt.

Linkje: https://www.leansixsigmagroep.nl/traini ... t-training
"De godin van de liefde lacht niet
in een huis van tranen"
William Shakespeare
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
20-03-2019 15:53
Herkenbaar. En daarna over naar SCRUM -- met hetzelfde resultaat.
Ja :rofl:
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
20-03-2019 17:13
Ja :rofl:
Wie weet zijn we collega's :) Ik ben vervolgens helemaal uitgecheckt hoor, ik doe er niet meer aan mee.
Lady_Day schreef:
20-03-2019 17:15
Wie weet zijn we collega's :) Ik ben vervolgens helemaal uitgecheckt hoor, ik doe er niet meer aan mee.
Ik werk er ook :). , Ik heb al heel wat six sigma externe 'organisatieveranderaars' voorbij zien komen. Nooit een concreet resultaat. Wat imo altijd werkt: gezond verstand en logisch nadenken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een inleiding gedaan en doe nu een scrum. Scrum vind wel ok Lean staat eigenlijk haaks op werkplezier waarbij je juist plezier haalt uit de volle omvang van je werk ipv uit efficiëntie processen waarbij je alles opknipt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
made@kate schreef:
20-03-2019 17:44
Ik werk er ook :). , Ik heb al heel wat six sigma externe 'organisatieveranderaars' voorbij zien komen. Nooit een concreet resultaat. Wat imo altijd werkt: gezond verstand en logisch nadenken.
Ja, precies!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-03-2019 17:47
Ik heb een inleiding gedaan en doe nu een scrum. Scrum vind wel ok Lean staat eigenlijk haaks op werkplezier waarbij je juist plezier haalt uit de volle omvang van je werk ipv uit efficiëntie processen waarbij je alles opknipt.
Mee eens. SCRUM vind ik op zich een prettige methode maar dan moet wel iedereen meedoen. Bij ons was iedereen getraind. Toen werd de Scrum Master wegbezuinigd en viel het als een kaartenhuis in elkaar. Ik scrum nog wel vaak in mijn eentje... of een variant daarvan :)
Alle reacties Link kopieren
We zijn hier met collega’s ;-D
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
20-03-2019 15:53
Herkenbaar. En daarna over naar SCRUM -- met hetzelfde resultaat.
Met Scrum, SAFe, Lean etc is niks mis. Maar helaas zijn er veel bedrijven die denken dat als ze hun mensen naar een training sturen dat het dan automagisch gaat werken. Invoeren van dit soort methodes vergt in veel gevallen een complete cultuurverandering. En mits goed toegepast kan het wel degelijk grote verbeteringen brengen.

Wij hebben nu 1 of 2 jaar geleden SAFe ingevoerd en de kwaliteit, voorspelbaarheid (en daarvan afgeleid de winstmarge) is flink vooruit gegaan. Maar je moet wel zorgen dat de juiste mensen de kar gaan trekken in een organisatie.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876, daar heb je helemaal gelijk in. Bij ons doet iedereen maar wat. Zo zonde van het geld.
Lean en Scrum heeft onze organisatie ook al afgevinkt. Ik heb er nog niks van gemerkt.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
20-03-2019 18:55

automagisch
Mag ik deze van je jatten?
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
20-03-2019 19:30
Mag ik deze van je jatten?
Ja hoor. Er hoeft geeneens bronvermelding bij (ik heb m ook niet zelf verzonnen).
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
20-03-2019 19:24
Lean en Scrum heeft onze organisatie ook al afgevinkt. Ik heb er nog niks van gemerkt.
Hoe is het bij jullie ingevoerd?
Alle reacties Link kopieren
We hebben Lean, Agile en Scrum de laatste jaren voorbij zien komen met veel tam tam. Maar in onze werkprocessen is er eigenlijk amper wat van te werken. Bedrijven die de trainingen geven worden er schatrijk van en de bobo's die het bij ons verplicht introduceerden zijn al weer 3 bedrijven verder.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Sara9876 schreef:
20-03-2019 20:11
Hoe is het bij jullie ingevoerd?
Op een dag was het er gewoon. Dan verdwenen sommige collega's voor een dagdeel voor een training. Geen idee wat ze eraan gehad hebben. Ik ben de dans ontsprongen, blijkbaar waren deze trainingen niet bedoeld voor de functie waarin ik werk.

Inmiddels hebben we weer wat nieuws.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven