Werk & Studie alle pijlers

Ontslag op initiatief van de werkgever zelf initiëren!?

22-03-2019 15:20 99 berichten
Momenteel 2,5 jaar werkzaam bij een uitzendbureau en vanwege rugklachten op zoek naar iets anders. Hoe initieer ik een ontslag met wederzijds goedvinden en behoud ik mijn recht op een WW-uitkering?
Alle reacties Link kopieren
John__doe schreef:
22-03-2019 15:20
[...]
Nou.. erover praten met je werkgever misschien?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-03-2019 15:55
Reden: Quote OP
44.57% gewijzigd
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Als je een verder goede relatie met je leidinggevende hebt, en er openlijk door jullie over wordt gesproken dat dit het niet helemaal is, zóu je dat kunnen bespreken. Maar hou er rekening mee dat de leidinggevende daar helemaal niet op zit te wachten, en dat als er geen voordeel voor je werkgever te bespeuren valt, er alleen maar kosten aan vast zitten (bv eigen risico drager schap edit: nee, dit is alleen bij overheid en onderwijs).

Waarom zou je dit willen? Je bent op zoek momenteel naar iets anders. Blijkbaar zijn de rugklachten niet dusdanig dat je arbeidsongeschikt bent, daar je anders in een ander traject nu zou zitten?
Alle reacties Link kopieren
Eerst ander werk zoeken en dan ontslag nemen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je je eigen werk niet kan doen omdat je rugklachten hebt dan heb je geen recht op WW. Ziek voor eigen werk is een uitsluitingsgrond voor WW. je moet beschikbaar zijn voor je eigen werk om WW te kunnen krijgen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 22-03-2019 15:46
0.00% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-03-2019 15:45
Wanneer je je eigen werk niet kan doen omdat je rugklachten hebt dan heb je geen recht op WW. Ziek voor eigen werk is een uitsluitingsgrond voor WW. je moet beschikbaar zijn voor je eigen werk om WW te kunnen krijgen.
yep dit.
Alle reacties Link kopieren
Je kan op dit moment dus nog gewoon werken? Maar dan met rugklachten.

Ga zelf opzoek naar een andere baan. Of ga eens praten bij het uitzendbureau om te kijken wat voor mogelijkheden er zijn.

Oh ja, en ga iets doen zodat je je belastbaarheid van je rug kan vergroten en je klachten verminderen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als het echt niet gaat, zul je naar de bedrijfsarts moeten. Maar zomaar ontslag met wederzijds goedvinden regelen als je zelf weg wilt, kan natuurlijk niet. En terecht.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je in de WW?
Als je ziek bent, dan meldt je je ziek en ga je naar de bedrijfsarts.
Als je wel kunt werken, dan solliciteer je totdat je iets anders gevonden hebt.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
22-03-2019 16:01
Als het echt niet gaat, zul je naar de bedrijfsarts moeten. Maar zomaar ontslag met wederzijds goedvinden regelen als je zelf weg wilt, kan natuurlijk niet. En terecht.
Toch heb ik dat wel één keer gedaan. Escalerende situatie met nare manager, iedereen ging er van onderuit op de afdeling. Heb manager keus gegeven: of ik ga omvallen en de ziektewet in door jouw inmiddels aantoonbare toedoen, of ik ga mijn opvolger zoeken en inwerken met een verwachte duur van 3 maanden, en dan met een nette vaststellingsovereenkomst er uit. Bereken maar wat duurder gaat zijn.

In TO's geval totaal niet aan de orde.
viva-amber schreef:
22-03-2019 15:45
Wanneer je je eigen werk niet kan doen omdat je rugklachten hebt dan heb je geen recht op WW. Ziek voor eigen werk is een uitsluitingsgrond voor WW. je moet beschikbaar zijn voor je eigen werk om WW te kunnen krijgen.
Klopt, daarom wil ik ook niet de ziektewet in.

Ik wil gewoon een ontslag met wederzijds goedvinden op initiatief van de werkgever. Op die manier behoud ik mijn recht op een ww-uitkering en bekijk ik het vanuit die positie wel weer verder.

Ik had gelezen over een subsidieregeling waarbij een werkgever tot 2700 euro vergoed krijgt voor het bieden van een praktijkplek. Je kan zelfs een proefplaatsing krijgen bij het bedrijf waarbij UWV je WW-uitkering doorbetaald. Ook had ik nog gelezen over het vrijgesteld worden van de sollicitatieplicht tijdens het volgen van een opleiding richting een kansrijk beroep en eventuele vergoeding van opleidingskosten.

https://www.krapteberoepen.nl/?gclid=Cj ... jlEALw_wcB

https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... -uitkering
Zo willen we allemaal wel ontslag nemen met behoud van recht op ww.
Nitflex schreef:
22-03-2019 16:13
Zo willen we allemaal wel ontslag nemen met behoud van recht op ww.

Als je gewoon een fatsoenlijke baan hebt mag ik hopen van niet toch?
Alle reacties Link kopieren
Je rekent jezelf onterecht rijk, TO. Vooralsnog (lees: tenzij je met andere, doorslaggevende info komt waarom het wel zou kunnen) is er geen enkele aanleiding voor jouw werkgever om jou een vaststellingsovereenkomst aan te bieden en geen enkele reden voor het UWV om aan te nemen dat deze ook voldoet aan de voorwaarden.

Je hebt een baan, je bent niet arbeidsongeschikt (dat dient door een bedrijfsarts vastgesteld te worden namelijk). Aan jou de keus om door te gaan met werk en ondertussen een andere baan te zoeken of een opleiding te gaan volgen, of om zelf ontslag te nemen. Een andere route is er niet.
Alle reacties Link kopieren
John__doe schreef:
22-03-2019 16:12
Klopt, daarom wil ik ook niet de ziektewet in.

Ik wil gewoon een ontslag met wederzijds goedvinden op initiatief van de werkgever. Op die manier behoud ik mijn recht op een ww-uitkering en bekijk ik het vanuit die positie wel weer verder.

Ik had gelezen over een subsidieregeling waarbij een werkgever tot 2700 euro vergoed krijgt voor het bieden van een praktijkplek. Je kan zelfs een proefplaatsing krijgen bij het bedrijf waarbij UWV je WW-uitkering doorbetaald. Ook had ik nog gelezen over het vrijgesteld worden van de sollicitatieplicht tijdens het volgen van een opleiding richting een kansrijk beroep en eventuele vergoeding van opleidingskosten.

https://www.krapteberoepen.nl/?gclid=Cj ... jlEALw_wcB

https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... -uitkering
Je moet je allereerst gewoon beschikbaar stellen voor je eigen werk (dus wat je nu doet) en solliciteren want anders kom je niet in de WW.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
John__doe schreef:
22-03-2019 16:12
Klopt, daarom wil ik ook niet de ziektewet in.

Ik wil gewoon een ontslag met wederzijds goedvinden op initiatief van de werkgever. Op die manier behoud ik mijn recht op een ww-uitkering en bekijk ik het vanuit die positie wel weer verder.

Ik had gelezen over een subsidieregeling waarbij een werkgever tot 2700 euro vergoed krijgt voor het bieden van een praktijkplek. Je kan zelfs een proefplaatsing krijgen bij het bedrijf waarbij UWV je WW-uitkering doorbetaald. Ook had ik nog gelezen over het vrijgesteld worden van de sollicitatieplicht tijdens het volgen van een opleiding richting een kansrijk beroep en eventuele vergoeding van opleidingskosten.

https://www.krapteberoepen.nl/?gclid=Cj ... jlEALw_wcB

https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... -uitkering

Waarom zou het UWV dat doen? Je hebt nu een baan waar blijkbaar werk in is, dus waarom zou het UWV jou omscholen? Je bent niet ziek, dus voor het UWV ben je gewoon een arbeidsgeschikte die in staat is zelf een baan te vinden.
Tia.Dalma schreef:
22-03-2019 16:18
Je rekent jezelf onterecht rijk, TO. Vooralsnog (lees: tenzij je met andere, doorslaggevende info komt waarom het wel zou kunnen) is er geen enkele aanleiding voor jouw werkgever om jou een vaststellingsovereenkomst aan te bieden en geen enkele reden voor het UWV om aan te nemen dat deze ook voldoet aan de voorwaarden.

Je hebt een baan, je bent niet arbeidsongeschikt (dat dient door een bedrijfsarts vastgesteld te worden namelijk). Aan jou de keus om door te gaan met werk en ondertussen een andere baan te zoeken of een opleiding te gaan volgen, of om zelf ontslag te nemen. Een andere route is er niet.
Stel, ik zou nu de komende 2 maanden naar mijn werk gaan en "perongeluk" fouten maken. Nog even een paar x ziekmelden en aangeven dat de motivatie weg is vanwege lichamelijke ongemakken die je oploopt bij het werk. Het resultaaat zal zijn: Geen contractverlenging + recht op WW.

En vervolgens gebruik maken van de subsidieregeling, vrijstelling van sollicitatieplicht en eventuele proefplaatsing bij een werkgever met behoud van WW.

Maar stel ik wil gewoon op een normale manier weg niet gebruikmakende van de ziektewet met behoud van WW, kan dat opeens niet? Dan moet ik maar ander werk zoeken en/of opleiding met studiefinanciering (lening)?
Alle reacties Link kopieren
John__doe schreef:
22-03-2019 16:14
Als je gewoon een fatsoenlijke baan hebt mag ik hopen van niet toch?
Natuurlijk niet, maar de WW is ervoor als zonder werk komt te zitten. Jij hebt nu nog gewoon een baan.
Overigens denk ik niet dat het UWV iets voor je gaat betalen zolang je niet in de WW zit en beschikbaar bent voor werk. En al zit je er wel in, dan krijg je echt niet direct een opleiding ofzo vergoed.
Alle reacties Link kopieren
John__doe schreef:
22-03-2019 16:32
Stel, ik zou nu de komende 2 maanden naar mijn werk gaan en "perongeluk" fouten maken. Nog even een paar x ziekmelden en aangeven dat de motivatie weg is vanwege lichamelijke ongemakken die je oploopt bij het werk. Het resultaaat zal zijn: Geen contractverlenging + recht op WW.

En vervolgens gebruik maken van de subsidieregeling, vrijstelling van sollicitatieplicht en eventuele proefplaatsing bij een werkgever met behoud van WW.

Maar stel ik wil gewoon op een normale manier weg niet gebruikmakende van de ziektewet met behoud van WW, kan dat opeens niet? Dan moet ik maar ander werk zoeken en/of opleiding met studiefinanciering (lening)?
Serieus?
Wat snap je hier niet aan?
John__doe schreef:
22-03-2019 16:32
Stel, ik zou nu de komende 2 maanden naar mijn werk gaan en "perongeluk" fouten maken. Nog even een paar x ziekmelden en aangeven dat de motivatie weg is vanwege lichamelijke ongemakken die je oploopt bij het werk. Het resultaaat zal zijn: Geen contractverlenging + recht op WW.

En vervolgens gebruik maken van de subsidieregeling, vrijstelling van sollicitatieplicht en eventuele proefplaatsing bij een werkgever met behoud van WW.

Maar stel ik wil gewoon op een normale manier weg niet gebruikmakende van de ziektewet met behoud van WW, kan dat opeens niet? Dan moet ik maar ander werk zoeken en/of opleiding met studiefinanciering (lening)?

Ja, zo werkt het inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Geen contractverlenging door eigen toedoen is ook vaak reden om de WW te weigeren. En een vaststellingsovereenkomst is geen normale weg.

Maar ik begrijp een beetje uit je posting dat je alles op alles zet om het zo te doen. Ik wens je succes.
minnimouse schreef:
22-03-2019 16:33
Serieus?
Wat snap je hier niet aan?
Ik snap hieruit dat het veel voordeliger uitpakt om voor de route te gaan met vrijstelling van sollicitatieplicht, behoud van WW en subsidieregeling.
John__doe schreef:
22-03-2019 16:39
Ik snap hieruit dat het veel voordeliger uitpakt om voor de route te gaan met vrijstelling van sollicitatieplicht, behoud van WW en subsidieregeling.
Dus je hebt niet echt rugklachten, maar wil gewoon van deze baan af en op een relaxte manier kijken naar een andere baan.
John__doe schreef:
22-03-2019 16:39
Ik snap hieruit dat het veel voordeliger uitpakt om voor de route te gaan met vrijstelling van sollicitatieplicht, behoud van WW en subsidieregeling.

Dat klopt, voor jou is dit inderdaad voordeliger. En wat ga je doen om dit voor elkaar te krijgen?
Theamuts schreef:
22-03-2019 16:41
Dus je hebt niet echt rugklachten, maar wil gewoon van deze baan af en op een relaxte manier kijken naar een andere baan.
Ik heb wel echt rugklachten, maar wil ook gewoon van deze baan af en gebruik maken van deze aantrekkelijke regelingen/subsidies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven