Werk & Studie alle pijlers

Hoe checken of bedrijfsnaam al bestaat?

22-03-2019 17:44 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verdorie, denk ik er net weer aan dat ik de KvK moet bellen, is het alweer na vijven. Maar misschien weet iemand hier ook het een en ander over bedrijfsnamen.
Ik heb eindelijk een geschikte naam gevonden voor mijn nieuwe bedrijf. Als ik erop google, kom ik wel wat tegen (een cateraar en een kookboek met als titel de naam van mijn bedrijf), maar bij het invoeren van de naam invoeren bij de KvK komt naar voren dat er twee bedrijven zijn met die naam, maar dat deze beide zijn uitgeschreven uit het handelsregister.
Mooi zo, denk ik nu, dan kan ik die naam dus gebruiken. Maar is dat echt zo? Ik durf niet zo goed een check te laten doen bij aanbieders daarvoor, want voor je het weet pikken ze de naam in en willen 'm vervolgens aan je verkopen...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Heb je het nou over een bedrijfsnaam of een domeinnaam?
Op bedrijfsnaam kun je zoeken op de website van de KvK en of een domeinnaam nog vrij is kun je opzoeken op de website van SIDN (die is veilig, is de stichting die in Nederland de domeinnamen beheert).
Alle reacties Link kopieren
Wat RikM zegt, je haalt twee dingen door elkaar volgens mij
Alle reacties Link kopieren
Wil je een eigen website gebruiken? Dan is het niet handig als je een bij KvK vervallen bedrijfsnaam hebt vanwege vindbaarheid. Heel veel bedrijven verzuimen hun bedrijfsgegevens te (laten) verwijderen van internet / social media als hun bedrijf niet meer bestaat.

Het kan ook zijn dat je, juist vanwege gebruik van een vervallen bedrijfsnaam, te maken kunt krijgen met deurwaarders, incasso bureau's et cetera die nog vorderingen proberen te innen voor geldeisers.

Persoonlijk zou ik voor een bedrijfsnaam kiezen die nog nooit gebruikt is. Bel maandag de KvK, zij kunnen je daar beter in adviseren. Succes met je bedrijf!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de site van kvk toch..
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet in eerste instantie om een domeinnaam (die moet ik natuurlijk ook, de .nl is al weg helaas maar de .eu nog niet). Ik ben overtuigd van de naam, als het legaal is dat ik die gebruik, wil ik 'm ook. Maar ik ben gewoon heel benieuwd of niet bekend bij de KvK (althans niet actueel) ook echt betekent dat je dan die naam mag voeren. (overigens heb ik met mijn huidige bedrijf een naam die een paar keer voorkomt bij de KvK, maar ik treed er niet echt mee in de openbaarheid, kennelijk kan dat dus wel als maar niemand bezwaar maakt)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt dat je wil weten of iemand de rechten op de merknaam heeft vastgelegd?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik dat bedoel. Het gaat mij erom dat ik die naam op mijn gevel en andere uitingen mag zetten en ermee kan adverteren etc.
yella78 wijzigde dit bericht op 22-03-2019 22:37
1.50% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
KvK signaleert het bij inschrijving,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven