Werk & Studie alle pijlers

ouderschapsverlof en deeltijds ontslag

23-03-2019 14:02 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een voltijdse aanstelling, maar neem momenteel 1 dag per week ouderschapsverlof. Ik wil binnenkort een andere baan (als zelfstandig ondernemer). Ik dacht dus mijn ontslag in te dienen voor mijn voltijdse aanstelling. Is het mogelijk mijn ontslag maar voor 4 dagen te geven, en de ene dag ouderschapsverlof verder te zetten, en pas volgend jaar mijn ontslag te geven voor de resterende dag? Op die manier bouw ik toch nog pensioen op.

Een tweede scenario is dat ik mijn ouderschapsverlof uitbreid naar 3 dagen per week, en in die drie dagen alvast als 2 dagen als zelfstandig ondernemer aan de slag ga. Mag dit wettelijk gezien?

Mijn vraag heeft enkel betrekking op wat wettelijk gezien kan, ook al lijkt de gekozen constructie niet erg kies richting mijn huidige werkgever.
Je wil dus geen ontslag nemen, maar je contracturen verminderen en de resterende uren opnemen als ouderschapsverlof.
Alle reacties Link kopieren
Geldt er een CAO want daar kunnen aanvullende voorwaarden in zijn opgenomen tav ouderschaps verlof.

Geldt bij jouw werkgever de plicht om nevenactiviteiten te melden?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nee want je kan ouderschapsverlof opnemen over 26x het aantal uren dat je op contract hebt. En dat gaat niet meer op als je zoveel minder gaat werken. Ook mag je maximaal 50% opnemen van je aantal uren. Ik denk dus dat beide opties niet kunnen.
Ouderschapsverlof is meestal onbetaald verlof en dan betaal je de premies voor verzekeringen en pensioen zelf. Vraag me waarom je dat zou willen op deze manier want dan kun je dat geld net zo goed zelf opzij zetten.

Weet niet of het wettelijk gezien mag maar lijkt mij niet dat er een werkgever is die hiermee akkoord gaat.
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
23-03-2019 14:09
Nee want je kan ouderschapsverlof opnemen over 26x het aantal uren dat je op contract hebt. En dat gaat niet meer op als je zoveel minder gaat werken. Ook mag je maximaal 50% opnemen van je aantal uren. Ik denk dus dat beide opties niet kunnen.
Die 50% regel geldt niet meer. In overleg met werkgever in te vullen.

Maar als ik je werkgever was en je nam alleen ontslag voor de dagen dat je werkte en niet voor het ouderschapsverlof, dan zou ik het je heel moeilijk maken. Want netjes is het niet en dat weet je zelf ook
Wat je feitelijk wil is je arbeidsduur verkorten. De werkgever moet een hele goede reden hebben om dat te weigeren, maar als je feitelijk niet ingeroosterd kan worden, waarom zou hij dan nog pensioen voor je betalen? Desnoods zou ik je voor die laatste dag ontslaan. Vertel dan maar aan de rechter waarom je dit wilde. Ik denk niet dat een rechter hier aan mee werkt.
Mocht het wettelijk kunnen dan is er geen werkgever die zo dom is om het te honoreren.
coravanmora schreef:
23-03-2019 14:27
Die 50% regel geldt niet meer. In overleg met werkgever in te vullen.

Maar als ik je werkgever was en je nam alleen ontslag voor de dagen dat je werkte en niet voor het ouderschapsverlof, dan zou ik het je heel moeilijk maken. Want netjes is het niet en dat weet je zelf ook
Wat je feitelijk wil is je arbeidsduur verkorten. De werkgever moet een hele goede reden hebben om dat te weigeren, maar als je feitelijk niet ingeroosterd kan worden, waarom zou hij dan nog pensioen voor je betalen? Desnoods zou ik je voor die laatste dag ontslaan. Vertel dan maar aan de rechter waarom je dit wilde. Ik denk niet dat een rechter hier aan mee werkt.
Dit kan niet. Ze kan verzoeken om minder uren te mogen werken. En dat is meestal iets wat gehonoreerd word.. of de werkgever moet hard kunnen maken waarom niet. Dit ideetje gaat ene rechter echt niet honoreren.

Zo'n constructie als TO wil, dat kan ze wel vergeten.
Verkeerde info verwijderd

Voor de rest lijkt het me een nogal onzalig plan waar geen werkgever mee akkoord gaat.
anoniem_63f722deac731 wijzigde dit bericht op 23-03-2019 20:09
Reden: Ik ken de regels blijkbaar niet goed (en de vorige werkgever van mijn man blijkbaar ook niet ;) )
73.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
23-03-2019 14:36
Osv bouw je op over de uren die je voor je zwangerschap werkte. Ik geval van TO dus 26x40 uur. Als je na de zwangerschap minder gaat werken/contracturen verlaagd heeft dat geen invloed op het aantal uren osv waar je recht op houdt. Je kan de osv uren immers ook meenemen naar een andere werkgever.

Voor de rest lijkt het me een nogal onzalig plan waar geen werkgever mee akkoord gaat.
Nee hoor. Je hebt recht op 26x je werkweek. Als de werkweek vermindert, gaat het aantal uren naar beneden. Stel dat je van werkgever wisselt en je hebt 13x de werkweek opgemaakt, dan is je over te hevelen tegoed naar de volgende werkgever dus die andere 13x de werkweek, en het werkelijk aantal uren is dan afhankelijk van de overeengekomen omvang van die werkweek.
Alle reacties Link kopieren
@TO, wat wel en niet kan in jouw situatie is afhankelijk van jouw CAO. De CAO-bepalingen staan in deze boven de wet.

Als het loon deels wordt doorbetaald, dan geldt vrijwel altijd de regel dat bij een (deeltijd)ontslag binnen bepaalde periode tijdens en na afloop van het verlof de (deels) loondoorbetaling terugbetaald moet worden.
hmm ik zoek nog een baantje waarbij ik ontslag kan nemen voor alle uren minus de feestdagen en vakantiedagen. Geeft een lekkere basis bij mijn zelfstandig ondernemerschap.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
23-03-2019 14:32
Dit kan niet. Ze kan verzoeken om minder uren te mogen werken. En dat is meestal iets wat gehonoreerd word.. of de werkgever moet hard kunnen maken waarom niet. Dit ideetje gaat ene rechter echt niet honoreren.

Zo'n constructie als TO wil, dat kan ze wel vergeten.
dat zeg ik
Bij ons in de CAO staat staat dat je na afloop ouderschapsverlof een bepaalde peruide terug moet naar oude contracturen dit omdat ouderschapsverlof deels wordt doorbetaald. Bij ontslag moet je je doorbetaalde loon terug betalen.
Ik weet niet hoe dat bij jou is, maar wel iets om overna te denken.

Je vroeg duidelijk niet om verdere meningen, vast om een reden. Neem aan dat je zelf ook kunt bedenken dat dit niet netjes is. Het zou bij de meeste niet eens op komen zoiets te doen
Ik snap eigenlijk vooral niet waarom je het wil buiten het feit dat het niet kan. Dat pensioen over 1 dag per week is niet echt veel en je moet het zelf betalen (afhankelijk van cao dan maar ik ga daar even vanuit). Dan kan je dat net zo goed zelf opzij zetten?
Ik zou gewoon je osv uitbreiden naar twee dagen, en dan die twee dagen als zelfstandige aan de gang gaan. Lus avonden en weekenden. Tot je genoeg opgebouwd hebt om je baan te kunnen opzeggen. Check inderdaad je cao als je een deels doorbetaald osv hebt.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
23-03-2019 16:32
hmm ik zoek nog een baantje waarbij ik ontslag kan nemen voor alle uren minus de feestdagen en vakantiedagen. Geeft een lekkere basis bij mijn zelfstandig ondernemerschap.
dit
wat een bijzondere OP weer, het barst ervan de laatste tijd

overigens kun je als ZZP-er ook pensioen opbouwen dus begrijp niet waarom je daar je werkgever voor zou willen proberen te duperen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven