Werk & Studie alle pijlers

Promoveren - praktische kant ceremonie

08-04-2019 21:13 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
In november promoveer ik en daarom ben ik nu zo langzamerhand aan het nadenken over hoe ik de ceremonie en feestelijkheden wil vormgeven. Iemand tips? Wie te vragen als paranymph?
anoniem_384434 wijzigde dit bericht op 27-05-2019 15:25
43.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je mag mij vragen, kom ik ook eens in een universiteit
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Mij lijkt het niet. Paranimf is tegenwoordig toch een ceremoniele taak, net zoals getuige bij een huwelijk. Het is niet meer toch echt dat tijdens de verdediging van het proefschrift word overlegd met de paranimf. Ik zou dus gewoon je echtgenoot vragen.

Succes met de promotie!
Nee hoor, ik heb dat wel eens meegemaakt, dus dat is niet zo heel raar.
Alle reacties Link kopieren
Echtgenoot, zus, vader... alles kan!
Alle reacties Link kopieren
Of, eh, ik ik ik!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Top, bedankt!

Ik twijfel ook nog over de oplage van mijn proefschrift. Ik heb zelf niks met fysieke boeken omdat ik eigenlijk alles digitaal lees (of scan en dan lees). Vind het zonde van het geld en papier om 200 x mijn proefschrift te drukken/printen. Ik denk zelf aan een oplage van 25-50.

Gepromoveerden @ viva forum, hoe groot was jullie oplage?
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
08-04-2019 21:23
Of, eh, ik ik ik!
Dank voor je aanbod. Mocht ik niemand bereid vinden dan klop ik bij je aan.
Ik heb eigenlijk alleen maar mannen bij mannen gezien, en vrouwen bij vrouwen. Mijn vriend was paranimf bij de promotie van zijn neef, en hij moest wel een vraag stellen over het proefschrift. Die had de promovendus zelf verzonnen, dus het was meer voor de vorm :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit meegemaakt dat een partner paranimf was, maar als je geen andere opties hebt dan zou ik het gewoon doen. Bij ons vroeg iedereen collega's, zelf had ik ook een familielid gevraagd omdat ik dat gewoon leuker vond dan een collega (en ook handig bij het organiseren trouwens).

Mijn oplage was 100 stuks, maar dit werd wel betaald door de universiteit. Ik heb er nog steeds 30 liggen, en ik heb echt flink lopen uitdelen.... Veel mensen wilden ze niet hebben, of hebben ze teruggebracht na de ceremonie. Zelf wil ik die proefschriften ook liever niet meer ontvangen, ze belanden in een kast en uiteindelijk gooi ik ze weg. Bedenk wel dat je er nog wat nodig hebt voor de bibliotheek e.d., ik moest er in totaal 12 op allerlei plekken inleveren. Plus commissie en promotoren, dan zit je al snel op 25 zonder dat je familie en vrienden er al eentje hebben gekregen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons wordt er meestal zonder patanimfen gepromoveerd. Mag wel, hoeft niet. Blijkbaar is dat typisch Nederlands en bij ons veel buitenlandse promovendi zonder paranimfen.
Alle reacties Link kopieren
@gioia82, ik ga een vriendin vragen.

Ik moet 20 stuks inleveren.
anoniem_384434 wijzigde dit bericht op 27-05-2019 15:26
77.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
08-04-2019 21:36
Bij ons wordt er meestal zonder patanimfen gepromoveerd. Mag wel, hoeft niet. Blijkbaar is dat typisch Nederlands en bij ons veel buitenlandse promovendi zonder paranimfen.
Bij ons kan je denk ik niet promoveren zonder paranimfen. Ook de buitenlandse promovendi hebben paranimfen.
Dat lijkt me ruim voldoende hoor Nomad.
Alle reacties Link kopieren
Echtgenoot kan prima als paranimf. Ik had mijn beste vriendin en een collega (2 was normaal). Die vriendin heb ik alleen over kunnen halen door te beloven dat het strikt ceremonieel was.
Mijn promotie is lang geleden (16 jaar), dus kan je niet adviseren over de oplage op papier.
Alle reacties Link kopieren
Dankje Utakar.

Ik ben van plan de uitnodigingen alleen digitaal te versturen, dus niet geprint op papier. Is dat vreemd? Ik geef zelf niks om papieren kaarten. Heb volgens mij zelf ook uitsluitend digitale uitnodigingen voor promotieceremonies gehad.
Hoi,

Nog een tip misschien, je kan ook een kleine samenvatting printen met dezelfde cover als het 'echte' boek en dan alleen de nederlandse samenvatting en dankwoord (als je wil) en die dan uitdelen aan je family/vrienden (mensen die toch niks aan het echte boek hebben). PS ik had mijn zus en een collega als paranimf.
Alle reacties Link kopieren
MamaMaria81, dankjewel, dat ga ik overwegen.

Kan ik het lekenpraatje (15 min) in het Nederlands doen?
anoniem_384434 wijzigde dit bericht op 27-05-2019 15:26
60.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
08-04-2019 21:24
Gepromoveerden @ viva forum, hoe groot was jullie oplage?
150 stuks, maar ik was voor mijn onderzoek werkzaam in twee onderzoeksgroepen dus ik had relatief veel collega's.

De meeste van mijn collega's drukken er 100-120.

Tegenwoordig zie je langzaam maar zeker ook steeds vaker dat alleen de noodzakelijke exemplaren worden gedrukt (opponenten, (co)promotoren, paranimfen, UB, directe naasten) en dat de thesis verder als pdf wordt verspreid.
hoi,

Bij mij was het lekenpraatje zelfs verplicht in het Nederlands (vond ik niet fijn), was wel raar voor mijn buitenlandse comissieleden ook. Ik denk dat je met deze vragen ook bij de pedel terecht moet kunnen. En ik had 300 boekjes :bonk: eigenlijk wel gek, zou het nu denk ik met PDF en zo'n kleine samenvatting doen, is toch wel leuk om iets echts uit te kunnen delen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, lekenpraatje zeker in het Nederlands! Anders heeft het publiek er nog niks aan.

Wat betreft oplage, ik had er 400 (serieus), maar de universiteitsbibliotheek alleen wilde er al 75. Ik had een afdeling van ruim 150 man waar bijna iedereen een boekje kreeg, dus dan ben je al over de helft. Dus kijk vooral even goed na wat de universiteit eist (verschilt namelijk), en in welke aantallen. Dan is het wel gebruikelijk om de commissie ook een exemplaar te sturen van tevoren, je naaste collega’s. Ik kan me niet voorstellen dat bv je ouders het niet leuk vinden om er een te krijgen, ook al lezen ze alleen het dankwoord. En vraag je begeleider even, bij ons is het gebruikelijk dat het een aantal mensen ook toegestuurd wordt.

Ik vond het zelf te leuk om echt een boekje te hebben om het helemaal digitaal te doen, maar dat is aan jezelf.

Je echtgenoot als paranimf kan zeker, ik ken wel meer mensen waar de partner dat deed. Zonder paranimfen kan in elk geval bij de meeste universiteiten in Nederland simpelweg niet. En ene paranimf die een vraag moest stellen is wel een heel vreemd verhaal, dat hoort zeker niet.
Alle reacties Link kopieren
Vaucluse schreef:
08-04-2019 22:01
150 stuks, maar ik was voor mijn onderzoek werkzaam in twee onderzoeksgroepen dus ik had relatief veel collega's.

De meeste van mijn collega's drukken er 100-120.

Tegenwoordig zie je langzaam maar zeker ook steeds vaker dat alleen de noodzakelijke exemplaren worden gedrukt (opponenten, (co)promotoren, paranimfen, UB, directe naasten) en dat de thesis verder als pdf wordt verspreid.
dit laatste is ook mijn plan. Ik moet er 22 inleveren voor opponenten, promotoren, etcetera. Daarnaast wil ik een klein aantal printen voor directe naasten en een klein aantal collega's.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
08-04-2019 22:13
En ene paranimf die een vraag moest stellen is wel een heel vreemd verhaal, dat hoort zeker niet.
Nou inderdaad... zoiets heb ik ook nog nooit gehoord.
Een vraag beantwoorden (wanneer de promovendus hier zelf niet toe in staat is), dat kan wel.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
08-04-2019 22:13
Ja, lekenpraatje zeker in het Nederlands! Anders heeft het publiek er nog niks aan.

Wat betreft oplage, ik had er 400 (serieus), maar de universiteitsbibliotheek alleen wilde er al 75. Ik had een afdeling van ruim 150 man waar bijna iedereen een boekje kreeg, dus dan ben je al over de helft. Dus kijk vooral even goed na wat de universiteit eist (verschilt namelijk), en in welke aantallen. Dan is het wel gebruikelijk om de commissie ook een exemplaar te sturen van tevoren, je naaste collega’s. Ik kan me niet voorstellen dat bv je ouders het niet leuk vinden om er een te krijgen, ook al lezen ze alleen het dankwoord. En vraag je begeleider even, bij ons is het gebruikelijk dat het een aantal mensen ook toegestuurd wordt.

Ik vond het zelf te leuk om echt een boekje te hebben om het helemaal digitaal te doen, maar dat is aan jezelf.

Je echtgenoot als paranimf kan zeker, ik ken wel meer mensen waar de partner dat deed. Zonder paranimfen kan in elk geval bij de meeste universiteiten in Nederland simpelweg niet. En ene paranimf die een vraag moest stellen is wel een heel vreemd verhaal, dat hoort zeker niet.
Ik heb ook wel veel lekenpraatjes in het Engels gezien, maar NL is in mijn geval logischer vanwege Nederlandstalig publiek.

Is het gebruikelijk om de commissieleden en/of promotors een cadeau te geven als dank voor de begeleiding?
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
08-04-2019 22:21

Is het gebruikelijk om de commissieleden en/of promotors een cadeau te geven als dank voor de begeleiding?
Commissie meestal niet.

Promotoren kan, maar het hoeft niet. Ik heb ze 's avonds mee uit eten genomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven