Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatieangst

10-04-2019 11:41 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen jaar ben ik overspannen geweest door vervelende omstandigheden in mijn prive, plus het feit dat ik op mijn huidige werkplek niet tevreden ben. Nu het beter gaat met me ben ik aan het solliciteren, maar ik merk dat ik daar erg tegenopzie.

Ik heb met vrienden en oudcollega's geoefend, heb referenties van eerdere werkgevers en ik kan voor mezelf verwoorden wat er scheelde en hoe ik het nu ga aanpakken, maar toch knijp ik 'm nog steeds. Ik ben nog niet uitgenodigd voor een gesprek en ook dat geeft stress, maar op gesprek komen misschien nog wel meer. Hoe pak ik dit aan?
Alle reacties Link kopieren
Heb ik ook last van en ik ben niet overspannen geweest. Goed voorbereiden en iets homeopathisch tegen de ergste stress nemen (Valeriaan of Bach bloesem rescue) is het enige wat mij helpt. En hoe vaker je het doet, des te beter het gaat. Het went dan wat meer. Nu moet je over een drempel omdat je er al even uit bent. Succes!
ghost79 wijzigde dit bericht op 10-04-2019 11:47
27.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je er precies zo spannend aan?
Een sollicitatietraining volgen?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Wat bij mij hielp was te denken dat een sollicitatiegesprek voor beide partijen belangrijk is. Een eerste gesprek is vaak een kennismaking en is voor jou net zo belangrijk als voor het bedrijf waar je solliciteert. Jij wilt zelf ook weten waar je terecht gaat komen en of het bedrijf goed bij je past.
Life is too short for bad vibes
Alle reacties Link kopieren
'ik kan voor mezelf verwoorden wat er scheelde en hoe ik het nu ga aanpakken'

Wat me opvalt aan bovenstaande zin is dat je uitgaat van heden/verleden ipv toekomst. Ik zou een sollicitatie niet insteken met waarom je ergens weg wil of wat er in het verleden is gebeurd.

Loop het positief aan: waarom ben je enthousiast over de nieuwe baan, wat heb jij te brengen, wat wil je nog leren etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit vaak aan de andere kant van de tafel en ik vind het alleen maar fijn als mensen ook daadwerkelijk enthousiast zijn. Op het moment dat ze me veel kunnen vertellen over hun kwaliteiten aangevuld door recente voorbeelden merk ik dat het vaak een gemakkelijk gesprek wordt.

Bedenk jezelf dat de persoon tegenover jou ook baat heeft bij jouw komst :) Dat maakt het, hoop ik, een stuk minder eng.
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
10-04-2019 12:50
'ik kan voor mezelf verwoorden wat er scheelde en hoe ik het nu ga aanpakken'

Wat me opvalt aan bovenstaande zin is dat je uitgaat van heden/verleden ipv toekomst. Ik zou een sollicitatie niet insteken met waarom je ergens weg wil of wat er in het verleden is gebeurd.

Loop het positief aan: waarom ben je enthousiast over de nieuwe baan, wat heb jij te brengen, wat wil je nog leren etc.
Huh, ik heb het juist over de toekomst. Hoe ga ik het beter doen. Hoe let ik erop dat ik niet weer overspannen raak.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
10-04-2019 11:44
Heb ik ook last van en ik ben niet overspannen geweest. Goed voorbereiden en iets homeopathisch tegen de ergste stress nemen (Valeriaan of Bach bloesem rescue) is het enige wat mij helpt. En hoe vaker je het doet, des te beter het gaat. Het went dan wat meer. Nu moet je over een drempel omdat je er al even uit bent. Succes!
Valeriaan nam ik weleens bij een tentamen, zal het nu ook nemen dan. Goed idee!
Alle reacties Link kopieren
Cookieholic schreef:
10-04-2019 11:46
Wat vind je er precies zo spannend aan?
Faalangst, angst voor afwijzing.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
10-04-2019 11:46
Een sollicitatietraining volgen?
Al eens gedaan. Maar ik vind het zo eng nu met die overspannenheid. Ben bang dat ze me er op af rekenen. Terwijl ik goede redenen had en ook echt begeleiding kreeg en ervan leerde.
Alle reacties Link kopieren
XMSL schreef:
10-04-2019 13:01
Ik zit vaak aan de andere kant van de tafel en ik vind het alleen maar fijn als mensen ook daadwerkelijk enthousiast zijn. Op het moment dat ze me veel kunnen vertellen over hun kwaliteiten aangevuld door recente voorbeelden merk ik dat het vaak een gemakkelijk gesprek wordt.

Bedenk jezelf dat de persoon tegenover jou ook baat heeft bij jouw komst :) Dat maakt het, hoop ik, een stuk minder eng.
Hoe zou jij willen zien dat iemand zich opstelt in mijn geval? Ik heb bij mijn laatste baan maar kort gewerkt voor ik uitviel. Dus ook niet laten zien wat ik kan.
Alle reacties Link kopieren
proustag schreef:
10-04-2019 12:39
Herkenbaar. Wat bij mij hielp was te denken dat een sollicitatiegesprek voor beide partijen belangrijk is. Een eerste gesprek is vaak een kennismaking en is voor jou net zo belangrijk als voor het bedrijf waar je solliciteert. Jij wilt zelf ook weten waar je terecht gaat komen en of het bedrijf goed bij je past.
Dat is zeker waar, al voel ik me bij zo'n gesprek een van de velen.
Alle reacties Link kopieren
Elpis schreef:
10-04-2019 14:51
Hoe zou jij willen zien dat iemand zich opstelt in mijn geval? Ik heb bij mijn laatste baan maar kort gewerkt voor ik uitviel. Dus ook niet laten zien wat ik kan.
Vooral heel gemotiveerd :) En ik vraag ook wel altijd waarom iemand uitviel, dit kan namelijk hele verschillende redenen hebben.. Daarnaast heb je wel andere ervaring toch? Ik denk dat je daar ook wel uit kunt putten?
Alle reacties Link kopieren
XMSL schreef:
10-04-2019 15:02
Vooral heel gemotiveerd :) En ik vraag ook wel altijd waarom iemand uitviel, dit kan namelijk hele verschillende redenen hebben.. Daarnaast heb je wel andere ervaring toch? Ik denk dat je daar ook wel uit kunt putten?
Ja, ik heb wel een serieuze reden. Een werkgever die dat niet inziet, daar wil ik ook eigenlijk niet werken. En inderdaad andere ervaring gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Elpis schreef:
10-04-2019 14:45
Faalangst, angst voor afwijzing.
Krijg je hulp bij je faalangst? Anders misschien een goede om te kijken hoe je hier mee om kan gaan.

Ik zit zelf aan de andere kant van de tafel en hoop altijd dat mijn sollicitanten ons gesprek zien als een kennismaking ipv een keuring. Ik moet net zo goed ons bedrijf verkopen als zij zichzelf.

Misschien dat het helpt een gesprek te zien als 'gewoon' een kop koffie drinken? En dat jij hierbij ook iets mag vinden van je gesprekspartner?
Alle reacties Link kopieren
Cookieholic schreef:
10-04-2019 17:18
Krijg je hulp bij je faalangst? Anders misschien een goede om te kijken hoe je hier mee om kan gaan.

Ik zit zelf aan de andere kant van de tafel en hoop altijd dat mijn sollicitanten ons gesprek zien als een kennismaking ipv een keuring. Ik moet net zo goed ons bedrijf verkopen als zij zichzelf.

Misschien dat het helpt een gesprek te zien als 'gewoon' een kop koffie drinken? En dat jij hierbij ook iets mag vinden van je gesprekspartner?
Ja, dat ga ik proberen. Ik zit er met een alles of niets houding vaak, bang dat dit mijn laatste kans is op een leuke baan. Onzin natuurlijk, maar zo werkt faalangst.

Ik weet niet waar ze het aanbieden, huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Elpis schreef:
10-04-2019 17:32
Ja, dat ga ik proberen. Ik zit er met een alles of niets houding vaak, bang dat dit mijn laatste kans is op een leuke baan. Onzin natuurlijk, maar zo werkt faalangst.

Ik weet niet waar ze het aanbieden, huisarts?
Snap ik hoor, en is ook makkelijk gezegd. Een beetje spanning is gezond, maar niet zoals jij het omschrijft.

Eerlijk gezegd zou ik niet weten waar je zo'n training kan vinden. Huisarts weet er vast iets van, dus die zou je sowieso kunnen bellen. Verder misschien even googelen voor training bij jou in de buurt?
Alle reacties Link kopieren
Ik zal morgen even vragen inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik kan iets met een psycholoog regelen.

Maak me ook zorgen over referenties, heb maar 1 van een collega hier, leidinggevende en ik klikten niet. Vorige baan wel goede referenties.
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort gesprek,maak me nu al zorgen dat ik het verpruts. Ook omdat het de enige uitnodiging is.
Alle reacties Link kopieren
Wat spannend Elpis, succes alvast!

Een goede voorbereiding kan je misschien ook wel helpen, al doe je dat misschien al wel. Hoe bereid je je normaal voor? Wellicht heb ik nog tips.

Overigens, referenties mogen officieel gezien alleen maar positief zijn. Een oud werkgever mag niks negatiefs zeggen. Gebeurt in de praktijk overigens niet altijd, maar misschien stelt het je een beetje gerust.
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn leidinggevende kunnen het niet goed vinden, dus ik gebruik een leidinggevende van mijn vorige baan en een collega van deze.

Meestal lees ik me in het bedrijf in, kijk wat ze zoeken en probeer te verwoorden hoe ik daarbij pas. Maar ondat ik onzeker overkom bij gesprekken gaat het toch mis. Terwijl ik dat bij mijn werk niet ben, sta meestal sterk in mijn schoenen.

Ook oefen ik met vrienden,maar ook dat helpt niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
Je voorbereiding is in elk geval hartstikke goed! Schrijf je ook dingen op ter herinnering, zodat je tijdens het gesprek kan spieken? Helemaal niet raar hoor. Ook voor bijvoorbeeld het opschrijven van vragen

Verder is het meest belangrijke dan om vertrouwen in jezelf te krijgen. Je kunt nu niks meer doen om er nog beter in te gaan. Probeer te beseffen dat je niet meer kunt dan je best en dat dat oké is.

Verder kun je aan het begin van het gesprek aangeven dat je het spannend vind of dat je zenuwachtig bent. Vaak is de spanning dan meteen een stuk minder en je gesprekspartner weet dat je misschien niet helemaal lekker uit je woorden kan komen door zenuwen.

Wanneer heb je het gesprek?
Alle reacties Link kopieren
Begin mei! En.kom ik dan niet extra onzeker over?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven