Werk & Studie alle pijlers

Forensen tussen Utrecht en Den Haag, te doen?

13-04-2019 20:04 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onverwacht heb ik een best wel interessante baan aangeboden gekregen in het centrum van Den Haag. Het enige waar ik niet zo enthousiast over ben, is de afstand. Ik werk nu op 5 minuten fietsen van mijn huisje (Utrecht). Als ik deze baan accepteer, dan word ik treinforens. Nu is Utrecht-Den Haag geen wereldreis, maar 2 keer per dag dezelfde reis klinkt als best wel veel.

Vraag: heeft iemand ervaring met treinreizen op dit traject? Is het een beetje te doen qua zitplaatsen en stiptheid?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring met Leiden-Utrecht. Beetje vergelijkbaar misschien... doe het 4 dagen per week, prima te doen. Altijd plek en meestal op tijd.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
In de spits is het 'haringen in een tonnetje'. Buiten de spits is het prima te doen.
Is er enige flexibiliteit mogelijk qua werktijden? Een paar keer per week voor of na de spits beginnen bijvoorbeeld?

Stiptheid van de treinen is over het algemeen prima, ik denk dat je met de trein aanzienlijk sneller bent dan wanneer je met de auto gaat, de A12 is niet de beste plek om met de auto te rijden in de spits.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring met Centraal - Berlaymont. In vergelijking daarmee is iedere treinreis in Nederland comfortabel :D
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Dat is goed te doen hoor. Vooral omdat je naar je werk kunt lopen waarschijnlijk in Den Haag.
@madelief30: geen ervaring met genoemd traject, wel met forensen. Staar je niet blind op alleen de treinreis, maar bedenk dat je ook naar het station moet fietsen, je fiets ergens in een stalling kwijt moet en moet lopen naar het perron. In Den Haag moet je mogelijk ook nog lopen of fietsen vanaf het station? Dat kost ook allemaal tijd.
Alle reacties Link kopieren
In de spits is het idd vaak geen zitplaats, dus als je buiten de spits kunt reizen is dat aan te raden. Utrecht CS- Den Haag CS is 40 min, en de trein gaat ieder kwartier. Buiten de spits prima te doen.

Ik neem wel een boek mee, heb ik iets te lezen in de trein.
Alle reacties Link kopieren
Prima te doen, als je weet waar je moet staan heb je 9/10 keer wel een zitplek (behalve als ze een korte trein inzetten maar dat is sporadisch). Het is wel fijn als je een flexibele werktijden hebt. Kan je bijv in de trein werken? Ik gebruik dat vaak om mijn mail weg te werken of meetings voor te breiden. Zo werk ik in mijn reistijd totaal een uur per dag.

Met de auto 1 keer gedaan (de treinen reden niet). Dat doe ik dus nooit meer.
Ik heb dat regelmatig gedaan. Het is 100 keer beter dan mijn huidige traject waar ik ‘s morgens maar de 1e klas in sneak. Hij gaat ook vaak, zeker wel vier keer per uur.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huisje ligt op 5 minuten fietsafstand van Utrecht CS en de mogelijke baan in Den Haag op 5 minuten wandelafstand van Den Haag CS. Dus dat deel is denk ik wel te doen. Het is meer een beetje de vrees dat iedere werkdag anderhalf uur in de trein zitten best lang is.
Binnen een uur van deur tot deur klinkt mij heel redelijk in de oren. Ik heb in heel mijn werkzame leven hooguit 2 jaar op minder dan een half uur enkele reis gewerkt, de overige variërend tussen 3 en 5 kwartier.
Maar zo dichtbij is wel heel fijn. Wat staan er aan voordelen tegenover de langere reistijd?
Alle reacties Link kopieren
madelief030 schreef:
13-04-2019 21:23
Mijn huisje ligt op 5 minuten fietsafstand van Utrecht CS en de mogelijke baan in Den Haag op 5 minuten wandelafstand van Den Haag CS. Dus dat deel is denk ik wel te doen. Het is meer een beetje de vrees dat iedere werkdag anderhalf uur in de trein zitten best lang is.
Neem een boek mee, of een tablet met Netflix. Kun je lezen of series kijken ik de trein. Lost een hoop op!
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
13-04-2019 21:26
Binnen een uur van deur tot deur klinkt mij heel redelijk in de oren. Ik heb in heel mijn werkzame leven hooguit 2 jaar op minder dan een half uur enkele reis gewerkt, de overige variërend tussen 3 en 5 kwartier.
Maar zo dichtbij is wel heel fijn. Wat staan er aan voordelen tegenover de langere reistijd?
Baan met meer uitdaging en meer salaris. En OV-trajectkaart krijg ik erbij :)
madelief030 schreef:
13-04-2019 21:28
Baan met meer uitdaging en meer salaris. En OV-trajectkaart krijg ik erbij :)
Zeker doen dan. De treinreis duurt 36 minuten dus dat valt mee. Je kunt wat werk doen in de trein, lekker lezen of muziek luisteren.
Ik vind het heel relaxed, met de trein voor of na een werkdag. Ik zorg wel dat ik vooraan op het perron sta in Utrecht en in Den Haag zorg ik dat ik 10 minuten voor vertrek in de trein zit. Beide in de spits. Ik hoef vrijwel nooit te staan. Ik werk in de trein nog even door. Stukken lezen, mailtjes doen, etc. Wel fijn als je dat ook als werktijd kunt meetellen.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin doet dit dagelijks en baalt van de overvolle treinen. Dus wat iedereen zegt: het helpt als je het een beetje zelf kan bepalen.

Ik heb een ander traject van 40 minuten, maar ik begin om die reden altijd vroeg. De trein van 07:15 is navenant leeg, die van 07:30 gemiddeld druk en die van 07:45, 08:00 en 08:15 kom je bijna niet in. In die van 08:30 kan je vaak wel weer zitten en die van 08:45 is weer prima te doen.

Kortom, ik begin vaak vroeger of later. Zolang mijn uren maar gedraaid zijn en mijn werk af is, vindt mijn opdrachtgever het best
madelief030 schreef:
13-04-2019 21:23
Mijn huisje ligt op 5 minuten fietsafstand van Utrecht CS en de mogelijke baan in Den Haag op 5 minuten wandelafstand van Den Haag CS. Dus dat deel is denk ik wel te doen. Het is meer een beetje de vrees dat iedere werkdag anderhalf uur in de trein zitten best lang is.

Ik vind anderhalf uur per dag reizen voor je werk echt niet veel hoor. Ik ben al blij als ik het red met 45 minuten enkele reis.
Zou voor mij zoals je begrijpt dus in elk geval geen reden zijn om een leuke baan af te wijzen.
Trouwens: mensen die in de WW zitten, moeten na een half jaar een baan accepteren met reistijd tot 3 uur per dag. Nu is jouw situatie anders, maar het maakt wel duidelijk dat anderhalf uur per dag echt niet zo bijzonder is.
Kijk vooral naar hoe je je tijd in de trein goed kunt besteden.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 14-04-2019 07:38
5.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen: soortgelijk traject gedaan, maar ben zo blij dat ik inmiddels weer op 10 minuten fiestsen van werk woont. Je kunt het ook zo zien iedere dat 2 uur onbetaald extra tijd kwijt voor werk. Als de ns werkt, anders meer.
Leeuw32 schreef:
14-04-2019 07:35
Ik zou het niet doen: soortgelijk traject gedaan, maar ben zo blij dat ik inmiddels weer op 10 minuten fiestsen van werk woont. Je kunt het ook zo zien iedere dat 2 uur onbetaald extra tijd kwijt voor werk. Als de ns werkt, anders meer.

Ik zou het zien als een goede investering in mijn toekomst, kennis, carrière, geluk etc.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
14-04-2019 07:43
Ik zou het zien als een goede investering in mijn toekomst, kennis, carrière, geluk etc.
Als je jonger bent zou ik het ook doen, maar ik ben blij dat het niet meer hoeft...
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met langdurig dit traject, maar wel met Utrecht -Amsterdam gedurende 6 jaar. Ik vond het prima te doen. Las de krant in de ochtend en ontbeet in de trein. Op de terugweg werkte ik nog wat, of las een boek of kletste met collega’s die hetzelfde traject hadden.
Als je werkuren hetzelfde blijven en je kunt of mag reistijd niet gedeeltelijk inzetten als werktijd, dan ben je wel veel langer van huis van huis. Dat kan belastend zijn daar, afhankelijk van je thuissituatie.
Verstoringen in je treinreis komen niet zo heel vaak voor, maar ik zou even checken hoe de werkgever daar mee omgaat. Moet je hoe dan ook je uren maken als de verstoring in de ochtend is en moet je dan dus veel langer door? Of kun je thuis werken als het mis is? En op de terugweg, als je vertraagd bent, heb je daar alleen zelf last van, of blijven je kinderen dan achter op bso of kdv?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de afgelopen maanden een klus in Den Haag gedaan en en reisde via Utrecht met de trein, had anderhalf uur reistijd enkele reis. Maar ik begon gewoon meteen in de trein met werken, en ik reisde na de spits. Was echt veel beter te doen dan ik verwacht had. En het is echt een prima traject, heb welgeteld 1 x mn overstap gemist omdat de trein vanuit Den Haag te laat in Utrecht was.
Alle reacties Link kopieren
Meer voldoening van je werk is ook best wat waard natuurlijk.
Maar dat is een subjectieve hoeveelheid.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en verder heb ik overigens met fantastisch leuke mensen gewerkt in Den Haag en vond ik de stad verrassend leuk. Maar we werken ongetwijfeld in heel verschillende sectoren, dus dat hoeft niet overal op te gaan ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook meewegen of je thuis/flexibel kunt werken. Bij mijn vorige werkgever mocht ik max 4x per jaar 1,5 verlof opnemen voor artsenbezoek. Als je 5 dagen per week werkt op afstand den haag - Utrecht heb je nooit genoeg aan 1,5 uur per keer. Gingen best wat verlof inzitten ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven