Werk & Studie alle pijlers

Liever vroeg weg of laat thuis?

16-04-2019 11:02 151 berichten
Ik volg momenteel een cursus waarvoor ik meestal drie dagen per week les heb. Reisafstand naar de cursuslocatie is momenteel ongeveer een uur, deur tot deur, maar het volgende blok is in een andere stad. Daarvoor zou ik om 07.15 de deur uit moeten als we beginnen om 9 uur. Ik heb dus voorgesteld om een half uur later te beginnen. De helft van de ‘klas’ is voor, maar een aantal (en juist degenen zonder kinderen, heel eigenaardig) heel erg tegen omdat ze dan een half uur later thuis zijn. We krijgen overigens allemaal een langere reistijd.
Is dat logisch, dat je een half uur later thuis een heel groot probleem vindt, maar drie keer per week heel vroeg opstaan geen probleem?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou persoonlijk ook liever eerder beginnen en eerder klaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook liever eerder beginnen.
Ik doe dit in de praktijk ook, nog vroeger vertrekken dan jij moet, maar dan wel nog op een fijn uur thuis komen.
Ik ben ook liever eerder klaar. Ik blijf namelijk om dezelfde tijd naar bed gaan en in de ochtend doe ik met dat half uurtje niets actiefs, want vroeg. Dat scheelt me dus een half uur aan tijd voor mezelf op een dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben altijd vroeg op. Zou dus ook niet een half uur later willen beginnen.
Alle reacties Link kopieren
met het oog op verplichtingen in de avond ( sporten etc) is later eerder een probleem dan wat vroeger opstaan tijdelijk.
Alle reacties Link kopieren
Momenteel liever vroeg op. En ik sta om 06.30 uur op en zou 07.15 uur vertrekken geen probleem vinden. Als mijn man op zakenreis is sta ik om 06.00 uur op, want dan moet zoon naar de voorschoolse opvang. Ik heb 1.5 jaar geleden een periode van 3 weken gehad waarbij ik om 05.15 van huis ging om om 06.00 uur te starten. Dat vind ik echt vroeg, maar ook dat went. Tenminste, ik zat helemaal in het ritme.
Alle reacties Link kopieren
Je moet natuurlijk wel uiterlijk om 6u savonds eten.... of het eten voor je man braaf op tijd op tafel zetten.
We gaan er nu over stemmen, en daarna moet het nog afgestemd worden met de docent. Als er niets wordt aangepast moet ik om 07.15 uiterlijk de deur uit en ben rond 17.30 thuis. Dat wordt anders dus 18.00 uur, maar dat maakt zo weinig uit, zeker nu het toch tot laat in de avond licht is.
Voor mensen met kinderen is 's ochtends eerder vertrekken lastiger denk ik, dan voor mensen zonder kinderen. Ik vind het dus vrij logisch dat de mensen zonder kinderen liever eerder beginnen. Vroeger opstaan is niet fijn, maar het is wat Zeewater zegt, met dat halfuurtje doe je 's ochtends niet echt wat en 's avonds scheelt het wel veel.
Ik zou ook liever vroeg beginnen en vroeg klaar zijn ipv laat beginnen en laat klaar zijn. Ondanks dat ik ochtenden thuis zijn (zonder dat er dan wat moet) heerlijk zou vinden zou ik dan gevoelsmatig er tegenaan zitten te hikken dat je dus alsnog de deur uit moet en dan heb ik liever nog wat aan de middag/een langere avond. Dus liever zou ik dan zelfs nog om 6.15 de deur uit moeten en om 8.00 beginnen dan dat je om 9.30 begint. Dan zit je dat half uur extra aan je ontbijttafel toch maar op je horloge te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen ochtendmens maar kies toch voor vroeger op.. dat halfuurtje later in de ochtend heb je vrijwel niets aan. Maar ik ervaar 17:30 thuis zijn i.p.v. 18:00 toch als prettiger.
Alle reacties Link kopieren
Als je kinderen hebt, zal er vaker sprake zijn van een ochtendspits, dus dan is het wel prettig als je in de ochtend nog net zoveel tijd hebt. Ik heb ze niet, dus ik begin liever vroeg, want aan extra tijd in de ochtend heb ik niets. Je zit toch te wachten tot je weg kunt. Aan meer tijd 's avonds heb ik meer. Lekker nog even hardlopen of meer tijd om te relaxen, klusjes te doen.

Daarbij ben ik in de ochtend gewoon scherper en na een uur of half 4 wordt dat minder. Dan ben ik liever tot bijvoorbeeld half vijf bezig dan tot half zes.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Gelukkig is het in de klas meer 50/50 verdeeld, dus nog geen uitgemaakte zaak.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
16-04-2019 11:07
met het oog op verplichtingen in de avond ( sporten etc) is later eerder een probleem dan wat vroeger opstaan tijdelijk.
Dit dus. Ik hou helemaal niet van vroeg opstaan, dus ik snap je wel Minke. Maar 2 avonden in de week moet ik dan haasten om 's avonds weer op tijd weg te komen. En ik eet graag op m'n gemak.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 07.15 vertrekken niet zo bizar vroeg. Het is maar net wat je gewend bent.
En qua avondspits zou ik ook liever eerder thuis zijn. En nee, niet om zelf te koken, dat kan iemand anders ook, maar wel vanwege verplichtingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook liever eerder klaar. Ik heb niets aan mijn ochtend, ook al kan ik later mijn bed uit. Ik heb meer aan het half uurtje 's middags.
Alle reacties Link kopieren
OM hoeveel dagen gaat dit eigenlijk? Is het een paar keer?
Alle reacties Link kopieren
Zelf zou ik liever een half uurtje later beginnen. Vind het heel vervelend om zo vroeg mijn bed uit te moeten omdat ik echt wel 7 a 8 uur slaap nodig heb. Als ik zo vroeg zou moeten beginnen, zou ik voor mijn gevoel geen avond meer over houden omdat ik dan ook al heel vroeg naar bed wil.
Nu beginnen we ook om 9 uur. Door onhandige treintijden moet ik al om 07.40 de deur uit. Als ik normaal werk is dat ongeveer de tijd dat ik opsta. Vanaf mijn tweede kop koffie, een uur of 10, ben ik helder genoeg om optimaal te functioneren. Mijn zus noemt me altijd een diesel, ik kom brommend op gang en het duurt even voordat ik op mijn best ben :-)
Ik denk dat het voor mensen die een kind van het kdv/bso moeten ophalen ook prettiger is als ze daar om 17.30 kunnen zijn ipv om 18.00. Voor een kind maakt dat half uurtje aan het einde van de dag denk ik meer (negatief) verschil dan een half uurtje langer aan het begin van de dag.
Vroeg.

Maar ik heb kinderen die ik meestal weg breng naar school. Dus het zou er vanaf hangen of partner en ik daar wat voor kunnen regelen tijdelijk. Anders dus laat.
chentolove schreef:
16-04-2019 11:13
OM hoeveel dagen gaat dit eigenlijk? Is het een paar keer?
Een stuk of 12, maand lang drie dagen per week.
De helft van de ‘klas’ is voor, maar een aantal (en juist degenen zonder kinderen, heel eigenaardig) heel erg tegen omdat ze dan een half uur later thuis zijn.

Eigenaardig? Mensen zonder kinderen hebben ook gewoon een leven toch? Met verplichtingen of gewoon voorkeuren.
Alle reacties Link kopieren
Liever vroeg weg en eerder thuis. Maar het gaat maar om een half uurtje dus als anderen daarmee geholpen zijn zou dat voor mij geen probleem zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven