Werk & Studie alle pijlers

Wat is wijsheid, ontslag nemen of niet?

16-04-2019 13:07 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een klein half jaartje heb ik een nieuwe baan. Ik heb er mijn vaste baan helaas voor opgegeven. Het begon allemaal zo leuk maar ondertussen ben ik het daar echt zat.

Personeel wordt echt slecht behandeld, salaris is nog geen enkele keer juist geweest en het duurt weken voor je het verschil dan eindelijk uitbetaald krijgt ( je moet er dus elke dag om zeuren om het te krijgen), mensen worden ontslagen via de groepsapp en als je ergens commentaar op geeft dan wordt er over je geroddeld en niet meer ingeroosterd om dan met een smoes ontslagen te worden.

Dat is nu dus met mij aan de hand. Ik ben gevraagd om leidinggevende te worden inclusief opleiding etc maar dat heb ik afgewezen en daarbij aangegeven dat ik niet bij een leidinggevend team wil horen die hun personeel zo slecht behandeld. Sindsdien wordt ik niet meer ingeroosterd en krijg ik ook mijn salaris niet want ik zou “ onvoldoende” beschikbaar zijn. Wat dus complete onzin is want ik ben gewoon beschikbaar alleen draai ik geen nachtdiensten en dat wisten ze al toen ze mij aannamen. Ik heb een jaar contract voor 20 uur per week dus hoor gewoon betaald te krijgen en heb nu dus een hele strijd met mijn manager om betaald te krijgen en ben ondertussen naar het hoofdkantoor gestapt ( waarvan ik dus te horen kreeg dat ik onvoldoende beschikbaar was).

Nu wil ik dus het liefste ontslag nemen maar ik heb nog geen zicht op een nieuwe baan en ik wil het verlies in inkomen dus ook niet. Als ik zelf ontslag neem heb ik ook geen recht op WW oid dus ik weet even niet wat wijsheid is. Wel kunnen we makkelijk en riant rondkomen van het salaris van mijn man en het is ook geen probleem als ik huisvrouw wordt maar ik wil gewoon salaris dusja... wie heeft advies?
Ben je aangesloten bij een vakbond? Wat een verhaal joh.
Solliciteren. En dan pas je baan opzeggen.

Of wel leidingevende worden en je team anders behandelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval een mail sturen naar leidinggevende en hoofdkantoor dat je beschikbaar bent voor werk (om jezelf in te dekken) en dat je graag zsm je rooster voor komende week/dagen ontvangt.
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren naar ander werk.
En ondertussen opletten of je wel ingeroosterd en betaald krijgt en daar anders de vakbond of het juridisch loket op laten zetten.

En tip voor de volgende keer: misschien niet meer bij een aanbieding zo erg het hart op de tong hebben. Wellicht had je vanaf je leidinggevende positie meer invloed gehad om de sfeer te veranderen. Weggaan had dan altijd nog gekund.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Advocaat een briefje laten schrijven?
Dit gaat wel echt tegen de wet in hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
16-04-2019 13:19
Ik zou in ieder geval een mail sturen naar leidinggevende en hoofdkantoor dat je beschikbaar bent voor werk (om jezelf in te dekken) en dat je graag zsm je rooster voor komende week/dagen ontvangt.
Dat heb ik idd de afgelopen weken al gedaan. Van het hoofdkantoor de reactie dat ik die zsm krijg van mijn manager en manager geeft aan dat ik onvoldoende beschikbaar ben. Terwijl ik 3 dagen per week van 07.00-23.00 beschikbaar ben, 2 ochtenden van 07.00-13.00 beschikbaar ben en 2 avonden van 16.00-23.00 beschikbaar ben. Dus ruim voldoende om aan de 20 uur te komen.

De dagen dat ik nu niet ingeroosterd ben krijg ik dus niet uitbetaald maar zie wel mijn vakantie uren steeds lager worden...inmiddels heeft het hoofdkantoor toegezegd dat ik die uren deze week nog uitbetaald ga krijgen.

En met een groepje zijn we idd bezig om onze klachten te verzamelen en gezamenlijk naar de bond te stappen. Echt letterlijk iedereen behalve de hoogste manager mist loon.

Nu is het me echt compleet duidelijk geworden waarom deze organisatie zoveel verloop in personeel heeft...
Alle reacties Link kopieren
s-a-r-kast schreef:
16-04-2019 13:23
Advocaat een briefje laten schrijven?
Dit gaat wel echt tegen de wet in hoor.
Klopt ja... advocaat is een goed idee maar de kosten van een advocaat tegenover de uren die ik nog moet krijgen weegt niet tegen elkaar op.

Maar idd met dreigen krijg je daar dus dingen voor elkaar. Ik was een keer ziek en werd gek gebeld en steeds maar “ bedreigd” met de arboarts. Toen ik aangaf geen probleem te hebben met de arboarts en die eigenlijk wel graag wou spreken hoorde ik er ineens niets meer over ( en dat ziek zijn was gewoon heftige griep een weekje en daarna was ik er weer gewoon). En 2 collega’s zijn naar het werk gekomen en hebben daar gezegd “ we zijn er wel maar we doen niets want we hebben geen loon ontvangen” die hadden binnen een half uur hun salaris op hun rekening. Dus echt om alles moet je daar zeuren.

En dat ik geen leidingevende wou worden ligt er ook aan dat ik dat gewoon niet wil. Ik vind mijzelf daar niet de aangewezen persoon voor en ook ongeschikt aangezien ik pas 6 maanden weer in deze functie werk na het jaren niet gedaan te hebben.
Ook vaak op de mail aangeven dat je wel beschikbaar bent he! Heb je zelf geen rechtsbijstand?
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
16-04-2019 13:38
Ook vaak op de mail aangeven dat je wel beschikbaar bent he! Heb je zelf geen rechtsbijstand?
Ja ik heb het via de mail meermaals aangegeven. Ook via de app en mondeling dus ik heb er wel bewijs van. En we werken met een app met het rooster erin en je beschikbaarheid etc dus daar staat ook gewoon in dat ik beschikbaar ben en heb daar ook al screenshots van.

Ik kan zelf ook echt niets bedenken wat ik nou zo fout heb gedaan dat het nu “ oorlog” is. Heb nooit fouten gemaakt, ben altijd kalm gebleven ondanks schreeuwpartijen etc dus ik snap het ook niet zo goed. Ben hier heel verdrietig om.
Alle reacties Link kopieren
Omdat het duidelijk een probleem is van een groep werknemers, zeker contact opnemen met de vakbond.
Het uitbetalen van (het correcte) loon, het juist roosteren van werknemers,...zijn heel essentiële zaken.
Zit werkgever in slechte financiële papieren ?
Whatsinaname1988 schreef:
16-04-2019 13:42
Ja ik heb het via de mail meermaals aangegeven. Ook via de app en mondeling dus ik heb er wel bewijs van. En we werken met een app met het rooster erin en je beschikbaarheid etc dus daar staat ook gewoon in dat ik beschikbaar ben en heb daar ook al screenshots van.

Ik kan zelf ook echt niets bedenken wat ik nou zo fout heb gedaan dat het nu “ oorlog” is. Heb nooit fouten gemaakt, ben altijd kalm gebleven ondanks schreeuwpartijen etc dus ik snap het ook niet zo goed. Ben hier heel verdrietig om.
Maar geen rechtsbijstandverzekering dus?
Alle reacties Link kopieren
Heb je een rechtsbijstandverzekering met in je pakket arbeid? Dan zou dat een optie kunnen zijn.

Als je schriftelijk je beschikbaarheid aangeeft en zij plannen niet in mogen ze niet zomaar je verlofuren gaan gebruiken om te "vullen".
Overigens als je verlof zou opnemen moeten die gewoon uitbetaalt worden aan je.

In de tussentijd zou ik solliciteren naar een andere baan. Als je echt kunt rondkomen van het salaris van je man is het een optie om jezelf X maanden de tijd te geven om een andere, leuke goed passende baan te vinden en dat je na die periode "aanneemt wat beschikbaar is". Zou dat ene optie zijn?

Als je je zo voelt is het ook lastig solliciteren omdat je het toch meeneemt.
Alle reacties Link kopieren
JapjapII schreef:
16-04-2019 13:43
Omdat het duidelijk een probleem is van een groep werknemers, zeker contact opnemen met de vakbond.
Het uitbetalen van (het correcte) loon, het juist roosteren van werknemers,...zijn heel essentiële zaken.
Zit werkgever in slechte financiële papieren ?
Dat zou heel goed mogelijk zijn. Iedereen met een 0 uren contract is er al uit en er wordt 6 man personeel minder neergezet dan normaal gesproken. 1 teamleider heeft ooit tegen mij gezegd dat het allemaal niet goed ging maar meer weet ik er ook niet van.

Enige dat ik weet is dat ik hier geen zin meer in heb op deze manier.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
16-04-2019 13:43
Maar geen rechtsbijstandverzekering dus?
Dat weet ik eigenlijk niet eens. Mijn man regelt dat allemaal, zal het vanavond eens aan hem vragen.
Alle reacties Link kopieren
Puzzlenien schreef:
16-04-2019 13:48
Heb je een rechtsbijstandverzekering met in je pakket arbeid? Dan zou dat een optie kunnen zijn.

Als je schriftelijk je beschikbaarheid aangeeft en zij plannen niet in mogen ze niet zomaar je verlofuren gaan gebruiken om te "vullen".
Overigens als je verlof zou opnemen moeten die gewoon uitbetaalt worden aan je.

In de tussentijd zou ik solliciteren naar een andere baan. Als je echt kunt rondkomen van het salaris van je man is het een optie om jezelf X maanden de tijd te geven om een andere, leuke goed passende baan te vinden en dat je na die periode "aanneemt wat beschikbaar is". Zou dat ene optie zijn?

Als je je zo voelt is het ook lastig solliciteren omdat je het toch meeneemt.
Ik ben idd al rond aan het solliciteren maar nog geen gesprek gehad. Man vind het ook geen enkel probleem als ik werkloos ben ( graag zelfs vind hij haha) maar ik wil mijn eigen inkomen gewoon niet kwijtraken al is het niet veel. Maar wel een goed idee van je. Ga er zeker over nadenken!
Rechtsbijstand of bond. En als je dat allemaal niet hebt juridisch loket voor advies.
Ik zou ontslag nemen. Je zegt zelf al dat jullie het wel redden om salaris man en er is werk zat in de zorg (is het zorg?).
Als je wilt heb je zo wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
16-04-2019 13:56
Ik zou ontslag nemen. Je zegt zelf al dat jullie het wel redden om salaris man en er is werk zat in de zorg (is het zorg?).
Als je wilt heb je zo wat anders.
Klopt idd dat er nu werk zat is in de zorg dus even afwachten of ik ergens anders wordt aangenomen. Juist deze baan was zo perfect omdat ik zelf kon kiezen wat mijn rooster was ( dus ik gaf bijv maandag en woensdag aan en dan was dat mijn rooster) en zoiets wil ik nu wel weer.

Ontslag nemen zit ik ook sterk over na te denken. De gedachte alleen al dat ik er heen moet maakt me al verdrietig en zie er erg tegenop. Het contact met de patiënten is het enige nog wat ik daar leuk vind. En de enige reden dat ik nog geen ontslag heb genomen is geld.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
16-04-2019 13:49
Dat weet ik eigenlijk niet eens. Mijn man regelt dat allemaal, zal het vanavond eens aan hem vragen.
Dat dit nog bestaat in 2019. Je hoeft hem niet te vragen vanavond, je gaat gewoon naar de map met de papieren en
kijkt ze door op zoek naar de polis en checkt de verzekeringen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
16-04-2019 14:02
Dat dit nog bestaat in 2019. Je hoeft hem niet te vragen vanavond, je gaat gewoon naar de map met de papieren en
kijkt ze door op zoek naar de polis en checkt de verzekeringen.
Gelukkig voor TO heeft de man liever ook dat ze thuis gaat zitten.
Kan ze zonder dat soort dingen zelf te weten ontslag nemen.
Ik zou gewoon ontslag nemen. Wil je hier wel alle sores voor op je nek halen, ik zou er persoonlijk weinig zin in hebben. Maar goed als je dat wel wil, zorgen dat je zoveel mogelijk op schrift krijgt en vakbond inschakelen.
Geen ontslag nemen! Wel iets anders zoeken en Lid van een vakbond worden voor toekomstige rechtsbijstand.

Als je ontslag neemt, ben je verwijtbaar werkeloos: geen recht op uitkering of op begeleiding naar ander werk. Als het vinden van ander werk dan toch onverwacht lang duurt, zit jij met de problemen. Dan kunnen ze nog beter failliet gaan; dan heb je juist wel recht op allemaal begeleiding etc.
Als je dan toch thuis zit omdat ze je niet inroosteren ...
Tijd om zo snel mogelijk overal te gaan solliciteren.

Aangezien ze overal chronisch personeelstekort hebben, moet er in de zorg in je buurt toch érgens een plaatsje zijn voor jou?


En intussen kan je de vakbond natuurlijk op je huidige job afsturen en er officieel blijven werken (al krijg je dan geen uren en blijkbaar ook nog es geen loon), maar ik zou daar vooral zo snel mogelijk weg willen.


Iets als thuiszorg is geen optie? Draai je ook geen nachten.
Alle reacties Link kopieren
Het leven is veel te kort om aan een ongelukkige baan vast te zitten. Voor het geld hoef je het niet per sé te doen geef je aan. Ik zou absoluut ontslag nemen. Wat een nare bedoeling daar op je werk! Daar kun je zoveel stress van krijgen en dat vreet energie. Doe waar je gelukkig van wordt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven