Werk & Studie alle pijlers

Van vaste baan naar invaller

16-04-2019 20:24 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

Momenteel ben ik al zo’n 15 jaar werkzaam binnen het basisonderwijs. Ik werk met veel plezier in de bovenbouw.
Toch knaagt er de laatste jaren iets, noem het een onderwijsmidlifecrisis. De werkdruk die er heerst binnen het onderwijs (her)ken ik ook. Ze noemen mij altijd een bovenbouwer, misschien ben ik het ook, maarja niemand wíl bovenbouw dus de kans om eens kleuters of groep 3 te doen is nihil.
Momenteel is er een groot gebrek aan invalleerkrachten. Ik overweeg om de pool in te gaan. Kan met mijn vaste contract, ik val dan gewoon 3 dagen in. Voordelen? Geen rompslomp, veel zien qua scholen én verschillende groepen, op tijd naar huis. Nadelen? Niet bij een team horen, onzekerheid over waar je nu weer heen moet, eventuele reistijd, elke dag opnieuw uitgeprobeerd worden door de leerlingen.
En ik kom er voor mezelf dus niet uit. Want ik ga niet met tegenzin naar mijn werk nu, maar als ik eens wat anders wil ontdekken is dat nu een goede tijd.
Is er iemand die deze sprong al eens gewaagd heeft?
Er is natuurlijk ook een gebrek aan vaste groepsleerkrachten. Je kunt het prima een jaar proberen een vind je het niks, dan heb je vast schooljaar 2020/2021 weer een eigen groep.

Het is geen onomkeerbare beslissing, toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken meerdere mensen die dat gedaan hebben en het bevalt hen erg goed. Ikzelf vond invallen geen probleem. Met het invallerstekort weet je het meestal al dagen van tevoren waar je heen moet, maar ook om 7 uur gebeld worden vond ik nooit erg. Ik viel alleen in in mijn eigen stad, dus hoefde niet ver weg. En dat uitproberen van de kinderen valt echt wel mee... Het zijn basisschoolleerlingen! En je bent een ervaren leerkracht... Als er écht vervelende kinderen zijn zet je die op de gang of bij een andere leerkracht in de groep (dat hoor je altijd 's ochtends wel als er een probleemgeval is).

Je kunt soms al om half 3 naar huis :) Lukt niet altijd, soms word je tegengehouden door de directeur ofzo. Maar ik had echt geen zin om andere leerkrachten te helpen met lijmpotjes vullen of andere rotklusjes, dus vaak ging ik gewoon zitten Facebooken etc. tot het een beetje schappelijke tijd was om naar huis te gaan.

En hoezo wil niemand de bovenbouw? De kleuters en groep 3 vind ik zelf echt verschrikkelijk.

Daarnaast: als het je niet bevalt, heb je snel weer een vaste plek op een school... En heb je dus de ervaring welke scholen het leukst zijn.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Andere voordelen: geen verplichtingen in de avonden meer zoals ouderavond, kerstdiner etc.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Voordelen zijn inderdaad dat je minder verplichtingen hebt. Je draait je dag, kijkt na en kunt naar huis.

Nadelen lijken mij dat je meestal op Payroll basis betaald krijgt en dus echt alleen je uren die je draait betaald krijgt. Dat betekent geen salaris in de vakanties en dan zou je deze maand dus maar 2 weken betaald krijgen omdat er 2 weken meivakantie is.
Dat is echter niet bij iedere invalbaan geloof ik hoor!
Alle reacties Link kopieren
Girafjes schreef:
16-04-2019 21:03
Voordelen zijn inderdaad dat je minder verplichtingen hebt. Je draait je dag, kijkt na en kunt naar huis.

Nadelen lijken mij dat je meestal op Payroll basis betaald krijgt en dus echt alleen je uren die je draait betaald krijgt. Dat betekent geen salaris in de vakanties en dan zou je deze maand dus maar 2 weken betaald krijgen omdat er 2 weken meivakantie is.
Dat is echter niet bij iedere invalbaan geloof ik hoor!
Niet als je een contract hebt, en dat heeft ze al, staat in de OP. Ze houdt haar vaste contract dus krijgt gewoon alles doorbetaald.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
16-04-2019 21:04
Niet als je een contract hebt, en dat heeft ze al, staat in de OP. Ze houdt haar vaste contract dus krijgt gewoon alles doorbetaald.

Dit! Invaller met vast contract moet dan ook gewoon werken op de sporadische dag dat er nergens een invaller nodig is. Dan ga je naar een vaste school om daar te ondersteunen oid. Of je neemt op die vaste school en klas over zodat die leerkracht wat extra's kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Je houdt je vaste contract dus eigenlijk is er weinig risico. Het kan zijn dat zo flexibel zijn en geen vast team en collega's hebben je erg tegenvalt. Dan is het inderdaad zo dat je vast weer een vaste groep op een school kunt krijgen. Je hebt dan sowieso als interne sollicitant voorrang binnen je stichting (buiten sollicitanten die van andere besturen of de opleiding komen).

Ik ken ook mensen die dit doen of gedaan hebben. Zij vinden het erg fijn om te doen of in het minste geval geven ze aan een leerzaam jaar gehad te hebben maar blij te zijn weer een vaste groep te hebben. In het begin van het schooljaar hadden ze niet altijd al meteen invalwerk. Dan moesten ze op een school wat gaan helpen. Dat werd wel als minder ervaren (maar wel terecht dat je iets moet doen als je drie dagen betaald wordt). Dit duurde echter nooit lang.
duizel wijzigde dit bericht op 16-04-2019 21:12
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Girafjes schreef:
16-04-2019 21:03
Voordelen zijn inderdaad dat je minder verplichtingen hebt. Je draait je dag, kijkt na en kunt naar huis.

Nadelen lijken mij dat je meestal op Payroll basis betaald krijgt en dus echt alleen je uren die je draait betaald krijgt. Dat betekent geen salaris in de vakanties en dan zou je deze maand dus maar 2 weken betaald krijgen omdat er 2 weken meivakantie is.
Dat is echter niet bij iedere invalbaan geloof ik hoor!
Nee ik houd gewoon mijn vaste contract dus dat probleem heb ik idd niet!
Ik heb nooit ingevallen, kreeg gelijk een vaste groep na mijn afstuderen
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-04-2019 20:54
Er is natuurlijk ook een gebrek aan vaste groepsleerkrachten. Je kunt het prima een jaar proberen een vind je het niks, dan heb je vast schooljaar 2020/2021 weer een eigen groep.

Het is geen onomkeerbare beslissing, toch?
Zeker, dat is ook mijn denkwijze. Alleen, ik geef wel iets op. Dat is het denk ik, je weet wat je hebt maar niet wat je krijgt, zoiets.
Het leuke is dat het momenteel dankbaar werk is, iedere school is dolblij met een invaller. Het is idd lekker vrijblijvend. Ik heb het een tijdje gecombineerd, vaste klas met invalwerk erbij. Wat ik vervelend vond is iedere keer hetzelfde praatje tijdens de lunch. Algemene kennismakingsvragen, overal dezelfde (op zich logische) vragen.
Bleef vaak weg uit de lerarenkamer, ging dan even naar het winkelcentrum of beetje surfen online.
Alle reacties Link kopieren
Als je binnen een stichting werkt kun je ook nog wel eens de mobiliteit in. Dat is ook nog een idee. Dan kun je ook nog voorkeur voor groep aangeven.
Alle reacties Link kopieren
principessa1 schreef:
16-04-2019 21:19
Het leuke is dat het momenteel dankbaar werk is, iedere school is dolblij met een invaller. Het is idd lekker vrijblijvend. Ik heb het een tijdje gecombineerd, vaste klas met invalwerk erbij. Wat ik vervelend vond is iedere keer hetzelfde praatje tijdens de lunch. Algemene kennismakingsvragen, overal dezelfde (op zich logische) vragen.
Bleef vaak weg uit de lerarenkamer, ging dan even naar het winkelcentrum of beetje surfen online.
Kan ik me voorstellen. Aan de andere kant wil ik uiteindelijk misschien wel weer een vaste school en zou dat wel een manier zijn om de scholen binnen het bestuur te leren kennen en straks een bewuste keuze te maken.
Na de meivakantie heb ik een gesprek met PO over de mogelijkheden (ik wil bijv geen langdurige vervanging doen want dan kan ik net zo goed blijven).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel veel jaar op een vaste plek gezeten bijna 18 jaar.
Nu werk ik tot de zomer op verschillende locaties.
Voor mij totaal uit mijn veilige situatie.
Het is leerzaam, maar ik merk ook dat ik echt weer toe ben aan een nieuwe vaste omgeving.
Maar het heeft ook zeker voordelen, want geen verantwoording. Je draait je lesje en bent op tijd weer thuis.
Alle reacties Link kopieren
Mijnneusislanger schreef:
16-04-2019 21:20
Als je binnen een stichting werkt kun je ook nog wel eens de mobiliteit in. Dat is ook nog een idee. Dan kun je ook nog voorkeur voor groep aangeven.
Klopt. Maar dat ís het juist, vind ik de onderbouw leuk? Geen idee, behalve een stage bijna 20 jaar geleden nooit meer gedaan.
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
16-04-2019 21:34
Ik heb heel veel jaar op een vaste plek gezeten bijna 18 jaar.
Nu werk ik tot de zomer op verschillende locaties.
Voor mij totaal uit mijn veilige situatie.
Het is leerzaam, maar ik merk ook dat ik echt weer toe ben aan een nieuwe vaste omgeving.
Maar het heeft ook zeker voordelen, want geen verantwoording. Je draait je lesje en bent op tijd weer thuis.
Was dit een bewuste keuze?
Een vaste omgeving heeft ook zo zijn voordelen ondanks alle “extra’s”.
Ik ben bang dat ik het invallen soms wat te rooskleurig inschat. Maar geen oudergedoe, rapporten, studiedagen, (ouder)avonden etc lijkt me ook wel een verademing.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk sinds 10 jaar als invaller. Ik vind het leuk! Lekker veel afwisseling, alle groepen, veel verschillende scholen.
Regelmatig langdurige inval, soms losse dagjes. Als je flexibel bent, van afwisseling houdt, niet snel over de pis dan ben je geschikt ;)
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat betreft op tijd naar huis; ik werk van 8 tot 16.30 en heb ook wel avonden, gesprekken en ( een beetje) rompslomp als ik een langdurige vervanging doe.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
16-04-2019 21:04
Niet als je een contract hebt, en dat heeft ze al, staat in de OP. Ze houdt haar vaste contract dus krijgt gewoon alles doorbetaald.
Sorry niet goed gelezen, je hebt gelijk!
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
16-04-2019 21:17
Zeker, dat is ook mijn denkwijze. Alleen, ik geef wel iets op. Dat is het denk ik, je weet wat je hebt maar niet wat je krijgt, zoiets.
Ja dat is uiteraard wel een risico. Dat risico neem je bijna altijd als je voor een nieuwe baan gaat. Jij werkt met plezier dus waarschijnlijk op een fijne school en neemt een risico als je weg gaat. De kans dat je na een jaar weer terug terecht kunt op je oude school is natuurlijk niet zo groot (of je moet toevallig weten dat een collega nog maar 1 jaar daar werkt).
Je moet jezelf afvragen wat je dan wil. Alles veilig. Weten waar je aan toe bent maar wel met een knagend gevoel ('wat als' zal blijven hangen). Maar het gras bij de buren is niet altijd groener natuurlijk.

Of een risico(tje) nemen. Een nieuwe uitdaging. Jezelf op een andere manier ontwikkelen. Op andere scholen rondneuzen en erachter komen wat je in het vervolg wil. Er zijn vast meer leuke scholen. Ik zou hiervoor gaan maar de keuze ligt bij jou.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
16-04-2019 20:58
Ik ken meerdere mensen die dat gedaan hebben en het bevalt hen erg goed. Ikzelf vond invallen geen probleem. Met het invallerstekort weet je het meestal al dagen van tevoren waar je heen moet, maar ook om 7 uur gebeld worden vond ik nooit erg. Ik viel alleen in in mijn eigen stad, dus hoefde niet ver weg. En dat uitproberen van de kinderen valt echt wel mee... Het zijn basisschoolleerlingen! En je bent een ervaren leerkracht... Als er écht vervelende kinderen zijn zet je die op de gang of bij een andere leerkracht in de groep (dat hoor je altijd 's ochtends wel als er een probleemgeval is).

Je kunt soms al om half 3 naar huis :) Lukt niet altijd, soms word je tegengehouden door de directeur ofzo. Maar ik had echt geen zin om andere leerkrachten te helpen met lijmpotjes vullen of andere rotklusjes, dus vaak ging ik gewoon zitten Facebooken etc. tot het een beetje schappelijke tijd was om naar huis te gaan.

En hoezo wil niemand de bovenbouw? De kleuters en groep 3 vind ik zelf echt verschrikkelijk.

Daarnaast: als het je niet bevalt, heb je snel weer een vaste plek op een school... En heb je dus de ervaring welke scholen het leukst zijn.
Serieus? :-[ Nu snap ik waarom invallers zo'n slechte naam hebben. Je krijgt toch voor 8 uur uitbetaald, waarom zou je dan geen lijmpotjes gaan vullen? Zo help je collega's. Is ook werkdrukvermindering. Ik vind je arrogant overkomen.
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
16-04-2019 21:43
Was dit een bewuste keuze?
Een vaste omgeving heeft ook zo zijn voordelen ondanks alle “extra’s”.
Ik ben bang dat ik het invallen soms wat te rooskleurig inschat. Maar geen oudergedoe, rapporten, studiedagen, (ouder)avonden etc lijkt me ook wel een verademing.
Nee geen eigen keuze. Was omdat ik ging reïntegreren na een burn out.
Het voordeel is idd de rompslomp eromheen niet.
Maar ik merk dat ik contact met ouders etc juist ook fijn vind. Nu ben ik zo anoniem.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is ook weer waar. Ik denk dat ik dat uiteindelijk ook wel weer wil. Wil vooral rondkijken wat ik dan leuk vind en of ik echt alleen maar bovenbouw kan of ook de onderbouw leuk zal vinden.
Dat vroeg naar huis is denk ik wel vaak zo, best lekker lijkt me. Maar als er idd klusjes zijn, dan help ik. Je kunt het altijd vragen, bij ons vertrekken invallers soms zonder boe of bah, hup om 3 uur de deur uit. Vind ik zo raar. In de praktijk zullen de dagen dat je lijmpotjes moet vullen niet veel voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, meestal is het helpen met nakijken, alvast wat kopiëren enzo.,
Het voordeel van invallen is ook dat je veel scholen ziet en dus na een tijdje goed weet waar je wel of juist niet zou willen werken. Waarschijnlijk heb je een bestuursaanstelling, dus dan kun je mooi rondkijken binnen je eigen bestuur.
Je kunt ook via detachering in het SBO gaan werken tijdelijk. Lijkt je dit niks?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven