Werk & Studie alle pijlers

Contract niet verlengd, vage redenen

17-04-2019 00:02 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil eigenlijk vooral even mijn gedachten kwijt.
Ik werk als office manager/administratief medewerker en heb 2 weken geleden te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt. Ik kreeg te horen dat ik niet genoeg had gewerkt aan mijn verbeterpunten. Hier heb ik wel aan gewerkt en ik vraag me een beetje af of dit wel de echte reden is van mijn ontslag. Ik denk eerder dat het komt omdat ik geen goede klik heb met mijn baas.
Een paar weken geleden was er een begrafenis van een familielid waar ik naartoe wilde. Maar dit soort gebeurtenissen valt niet te plannen en het kwam qua bezetting slecht uit, 1 collega van me was vrij, een andere ziek, en nog een andere bijna overspannen.
Maar ik wilde graag gaan en ik gaf aan dat ik na de begrafenis nog een paar uur zou komen werken. En toen begon mijn baas aan te dringen of ik het condoleren na de dienst niet kon overslaan of dat ik kon proberen vooraan in de rij te gaan staan. Ik vond dat heel erg onbeschoft. Ze stond me heel indringend aan te staren naast mijn bureau maar ik staarde gewoon terug. Ik ging zeker niet toezeggen het condoleren over te slaan. Dat leek ze niet leuk te vinden.
De week erna werd me verteld dat mijn contract niet werd verlengd.
Verder ben ik er ook achter gekomen dat twee directe collega’s al wisten dat mijn contract niet verlengd zou worden voordat ik dat wist, dat is toch ook niet netjes? En één van die collega’s heeft toen direct een kennis van haar aangedragen om mijn functie te gaan vervullen.
Ik voel me eigenlijk best kut hierover...
Nu vraag ik me af of ik dit nog aan mijn collega’s met vertellen, of dat ik dit maar zo moet laten, ik ben niet zo goed in confrontaties, maar als ik niks zeg denken ze dat ik alles maar best vind...
Rant over.
anoniem_239201 wijzigde dit bericht op 17-04-2019 00:04
Reden: Typfout
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een armoede...
Volgens mij valt bij deze werkgever niets meer te redden/halen en daar zou ik persoonlijk ook helemaal geen zin meer in hebben.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je je hierover kut voelt. Dat zou ik ook zeker doen.

En inderdaad, erg onbeschoft van haar om je te vragen op de begrafenis het condoleren over te slaan of voorin de rij te gaan staan. Totaal geen medeleven of inlevingsvermogen.

Als jij denkt dat je je beter zult voelen door het te bespreken met de collega's dan zou ik dat gewoon doen. Maar ik denk dat je er uiteindelijk niet echt iets mee zal bereiken, behalve dus voor je eigen gevoel.

En zeg eerlijk, voor zo'n baas wil je toch ook niet werken. Heel onprofessioneel. Ik hoop dat je snel iets anders zult vinden.

Veel succes
Bedoel je of het de moeite is om aan de andere collega’s te vertellen dat er al een bekende is aangedragen voor jouw functie? -Nee, dat is de moeite niet, het zijn je zaken verder niet meer.

Je kunt wel vragen op welk vlak zij vinden dat je niet voldoet, zodat je daar van kunt leren. Blijkbaar vindt men dat er onvoldoende resultaat is van het werken aan je verbeterpunten. Misschien kunnen ze dat concreter maken. Waarschijnlijk niet, maar wat doe je eraan?

Een klik op werk. Het blijft lastig. Ik denk dat ze helemaal niet bezig zijn met of jij het allemaal wel best vindt of niet. Dus als je niet goed bent met confrontaties zou ik deze kwestie zeker niet aangrijpen om eens lekker de confrontatie aan te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt geen ontslag.
Je hebt een tijdelijk contract wat gewoon stopt. Daar hoeven ze geen redenen voor te hebben, ze moeten het alleen op tijd aanzeggen.

Het is jammer, maar je moet op zoek naar ander werk.

En zoals ze zijn omgegaan met voor jouw urgente zaken, dan zou ik er ook niet meer willen werken.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 17-04-2019 03:22
6.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heel blij zijn dat je goed weg komt. Anders zat je de komende tig jaar met zo'n baas opgescheept.
Nu is er ruimte voor een nieuwe baan met een fijne werkomgeving. Ik zou zeggen: vier het, drink er een borrel op en kijk dan naar een nieuwe baan.
Alle reacties Link kopieren
En ik zou niks met die collega's bespreken, prima dat ze denken dat je het best vindt. Zou je ook moeten vinden m.i.
Ik zou niet eens voor zo’n baas willen werken.
Alle reacties Link kopieren
Als je contract afloopt en ze verlengen niet loopt het gewoon van rechtswege af en maakt het niet uit waarom ze niet verlengen.

Het klinkt als een bijzondere werkgever en je moet je afvragen of je daar überhaupt nog wel zin in gehad zou hebben. Een leidinggevende die zegt dat je het condoleren maar moet overslaan? :bonk:

Verder zou ik de confrontatie met collega's niet aan gaan. Waarom? Maak gewoon de rest van je contract af en ga daar zo goed mogelijk weg.

Hopelijk heb je snel een fijnere plek. Succes!
Empathisch onvermogen van je baas zeg...en wat een rot klimaat om in te werken als anderen al eerder op de hoogte waren van het niet verlengen van jouw contract, dan jijzelf.

Maar even los daarvan. Misschien wat kritisch van mij: het familie lid dat was overleden(waarvoor gecondoleerd trouwens...): mocht je volgens je CAO naar deze begrafenis toe? Zo nee, heb je aangeboden de uren te compenseren? Ik ken je baas niet, ik ken jou niet. Maar soms is het ook de toon die de muziek maakt. Maakte jouw baas die opmerking uit het niets? Of ging er wat aan vooraf?

Ik denk trouwens dat het verhaal van de begrafenis los staat van het niet verlengen van de je contract. Ik kan me dat niet voorstellen..... Maar kan me heel goed indenken dat dat voor jou wel zo voelt, omdat het één van de laatste rotte gebeurtenissen is.

Ik hoop dat je snel een fijnere, andere baan vindt!
Als een dierbare overlijdt wil je toch niet eerst in je cao gaan kijken of je wel naar de begrafenis mag? Voor naaste familie krijg je vaak bijzondere verlof uren, maar er moeten wel zeer belangrijke zaken zijn, om te weigeren je eigen verlof uren hier voor op te nemen. Een baas die dat niet toestaan is een hork.

Hier op Viva wordt gevonden dat je je handjes mag dichtknijpen als je überhaupt ergens mag werken en dat je alles wat je baas drenkt moet slikken voor zoete koek, maar een leidinggevende zou ook mens moeten zijn en je niet alleen bij Gods gratie moeten toestaan verlof te nemen als je niet eerst een plan maakt om die uren in te halen.
Nee, dat wil je ook niet. Maar er zijn nou eenmaal spelregels. Zo simpel is het.
Alle reacties Link kopieren
Asiram schreef:
17-04-2019 00:34
Ik snap dat je je hierover kut voelt. Dat zou ik ook zeker doen.

En inderdaad, erg onbeschoft van haar om je te vragen op de begrafenis het condoleren over te slaan of voorin de rij te gaan staan. Totaal geen medeleven of inlevingsvermogen.

Als jij denkt dat je je beter zult voelen door het te bespreken met de collega's dan zou ik dat gewoon doen. Maar ik denk dat je er uiteindelijk niet echt iets mee zal bereiken, behalve dus voor je eigen gevoel.

En zeg eerlijk, voor zo'n baas wil je toch ook niet werken. Heel onprofessioneel. Ik hoop dat je snel iets anders zult vinden.

Veel succes

Dit. Al zou ik wel even aangeven dat het wederzijds is en je blij bent dat je er op tijd achter bent gekomen.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
17-04-2019 08:23
Hier op Viva wordt gevonden dat je je handjes mag dichtknijpen als je überhaupt ergens mag werken en dat je alles wat je baas drenkt moet slikken voor zoete koek, maar een leidinggevende zou ook mens moeten zijn en je niet alleen bij Gods gratie moeten toestaan verlof te nemen als je niet eerst een plan maakt om die uren in te halen.

Dan lees ik toch heel andere topics dan jij.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
forumfossiel schreef:
17-04-2019 08:23
Als een dierbare overlijdt wil je toch niet eerst in je cao gaan kijken of je wel naar de begrafenis mag? Voor naaste familie krijg je vaak bijzondere verlof uren, maar er moeten wel zeer belangrijke zaken zijn, om te weigeren je eigen verlof uren hier voor op te nemen. Een baas die dat niet toestaan is een hork.

Hier op Viva wordt gevonden dat je je handjes mag dichtknijpen als je überhaupt ergens mag werken en dat je alles wat je baas drenkt moet slikken voor zoete koek, maar een leidinggevende zou ook mens moeten zijn en je niet alleen bij Gods gratie moeten toestaan verlof te nemen als je niet eerst een plan maakt om die uren in te halen.
Daarbij, ik heb heel wat meer mensen omheen waarvoor ik sowieso naar de begrafenis zou gaan, die niet in een CAO staan. Als een goede vriendin overlijdt, ga ik toch echt naar de begrafenis en neem ik daarvoor vrij.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Mijn leidinggevende is inderdaad een beetje ‘bijzonder’. Dat had ik eerder ook al bij andere dingen gemerkt maar die begrafenis was wel heel apart. Ik heb gewoon vakantieuren opgenomen om erheen te gaan.
Ik heb ergens ook wel zin om op zoek te gaan naar iets leukers, er zijn genoeg vacatures in mijn richting dus dat komt wel goed.
Succes Nyntje!
Alle reacties Link kopieren
Heel vervelend, maar ga op zoek naar een andere baan. Inderdaad heel apart van die begrafenis... Hopelijk vind je snel iets leuks!
Voor zo’n baas wil je toch niet werken? Ik denk persoonlijk dat het de begrafenis van je familielid niet de reden is van je ontslag. Ik denk dat je baas al langer met het idee gelopen heeft. Maar netjes is het geenszins. En ook dat naaste collega’s het al wisten voordat jij het wist. Je kunt je collega’s er iets over zeggen. Is het alleen al voor je eigen gevoel. En laat ze maar horen hoe je er over denkt. Weg moet je toch. Ik hoop dat je een hele leuke baan weer terug zult vinden. Succes!
Cinderella76 schreef:
17-04-2019 13:45
Voor zo’n baas wil je toch niet werken? Ik denk persoonlijk dat het de begrafenis van je familielid niet de reden is van je ontslag. Ik denk dat je baas al langer met het idee gelopen heeft. Maar netjes is het geenszins. En ook dat naaste collega’s het al wisten voordat jij het wist. Je kunt je collega’s er iets over zeggen. Is het alleen al voor je eigen gevoel. En laat ze maar horen hoe je er over denkt. Weg moet je toch. Ik hoop dat je een hele leuke baan weer terug zult vinden. Succes!
Ik heb het ook een keer gehad met een baas. Vrij nemen was altijd een probleem. Als ik een vrije dag wilde dan kwam het of niet uit, of je wist een dag van te voren nog niet of het kon, of als je vrij had gehad dan ging hij je nadien een schuldgevoel aan proberen te praten. Zo van we hebben ons niet gered ect. En het was zelfs een keer zo dat ik begrafenis had van mijn oma, waar je normaliter een dag vrij voor krijgt, dat hij wilde dat ik op de dag van begrafenis nadien gewoon weer kwam werk. En ik heb ook een keertje gehad dat ik mijn zomervakantie gepland had, en dat hij nadat het goedgekeurd was en ik de vakantie besproken had, erachter kwam dat hij in mijn laatste week in de problemen kwam qua personeelsbezetting, en toen maar hoopte na ik weet niet hoeveel keer vragen of ik nog op vakantie ging, hoopte dat ik zou zeggen, oh geeft niet hoor ik neem wel 2 weken i.p.v. 3 en begin wel eerder weer. Nou nee, niet dus!
Cinderella76 schreef:
17-04-2019 13:52
Ik heb het ook een keer gehad met een baas. Vrij nemen was altijd een probleem. Als ik een vrije dag wilde dan kwam het of niet uit, of je wist een dag van te voren nog niet of het kon, of als je vrij had gehad dan ging hij je nadien een schuldgevoel aan proberen te praten. Zo van we hebben ons niet gered ect. En het was zelfs een keer zo dat ik begrafenis had van mijn oma, waar je normaliter een dag vrij voor krijgt, dat hij wilde dat ik op de dag van begrafenis nadien gewoon weer kwam werk. En ik heb ook een keertje gehad dat ik mijn zomervakantie gepland had, en dat hij nadat het goedgekeurd was en ik de vakantie besproken had, erachter kwam dat hij in mijn laatste week in de problemen kwam qua personeelsbezetting, en toen maar hoopte na ik weet niet hoeveel keer vragen of ik nog op vakantie ging, hoopte dat ik zou zeggen, oh geeft niet hoor ik neem wel 2 weken i.p.v. 3 en begin wel eerder weer. Nou nee, niet dus!
Uiteindelijk zelf weggegaan bij deze werkgever😀
Alle reacties Link kopieren
Zou je in principe een nieuw contract krijgen bij voldoende functioneren?
Heb je functioneringsgesprekken gehad waarin verbeterpunten besproken zijn? Zijn deze gesprekken opgevolgd waarin je kon aantonen dat je zaken hebt verbeterd?

Ik zou er overigens al niet meer willen werken als het zo gaat...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven