Werk & Studie alle pijlers

Mijn dochter onderbreekt haar studies en wil gaan werken!

17-04-2019 23:49 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een alleenstaande mama met een dochter van 22 jaar die bij mij inwoont. ze studeert reeds enkele jaren aan de hogeschool maar wil nu plots stoppen en gaan werken. Op haar studentenjob hebben ze haar een vaste job voorgesteld, helemaal niet de job waarvoor ze gestudeerd heeft. Nu, los daarvan, haar studies wil ze stopzetten, alhoewel ze eind 2019 zou kunnen afstuderen en haar diploma in handen hebben. Ik ga daar eigenlijk niet mee akkoord. Ik zou liever hebben dat ze eerst haar studie afwerkt, maar er is geen praten aan. hoe kan ik dit aanpakken? Wat brengt dit mee als financieel gevolg voor mij? Alleenstaande moeder die deels (progressief) gaat werken en deels ziekteuitkering ontvangt?
Alle reacties Link kopieren
Wat weegt het zwaarst voor jou, het toekomstperspectief van jouw dochter, of jouw huidige inkomsten?
Alle reacties Link kopieren
als ze bij u inwoont als volwassenen dan kun je eventueel voorstellen dat ze per maand een soort huur betaald van ong 300 euro? als ze dan toch werkt,..ik denk dat je bang bent dat kindergeld dan wegvalt?
Alle reacties Link kopieren
Als ze nu een goede baan kan krijgen zeg ik, doen! Studeren kan later ook altijd nog. Ik deed op mn 28e ook nog een deeltijd hbo studie.

Verder is 22 ook een mooie leeftijd om uit huis te gaan. Ik mag hopen dat jij jezelf financieel kunt onderhouden?
Alle reacties Link kopieren
Dochter lekker laten gaan werken. Studie kan er altijd nog naast. En het huis uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niets van de reacties tot nu toe. Als ze nog een dik half jaar moet, ben je toch gek om het nu af te breken?

:huh:

Maar goed meer dan advies kun je niet bieden, ze is 22.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook niet blij mee zijn. Een half jaar is nog te overzien en dan heeft ze in ieder geval dat papiertje. Mocht ze toch doorzetten dan zal ze geld aan jou moeten afdragen of op haarzelf gaan wonen, want jij gaat gekort worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de positieve reacties hier niet helemaal. Als de dochter haar studie laat vallen en haar baan zometeen zat is, dan heeft ze niks. Ik zie het zoveel om me heen, papiertje is zo belangrijk. Dat halve jaartje ( scriptie denk ik? Dat kan misschien ook deels naast een 40 urige baan? Levert alleen waarschijnlijk wat vertraging op) kan ze toch wel doorzetten?

Toevoeging: als ze voet bij stuk houdt dan zal ze het zelf moeten ondervinden denk ik. Wellocht pakt het goed uit en is ze de rest van haar leven gelukkig met die baan. Financieel gezien zie ik niet wat er voor jou zal gaan veranderen. Misschien wat meer bealsting betalen omdat er tweeverdieners in één huis wonen. Maar je dochter kan dan prima meebetalen lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Wat een belachelijk idee om een studie af te breken voor een baan, en dat zeg ik als student die al twee jaar te lang bezig is en daarvan een jaar fulltime werkt. Studeren kan echt niet altijd nog, werken kan altijd nog, en met een diploma vergroot je op dat gebied alleen maar je mogelijkheden. Mijn werkgever zou wellicht ook het liefst zien dat ik stop, want dan ben ik veel afhankelijker van het bedrijf en deze baan, dacht het mooi niet dus. Zeg haar alsjeblieft dat ze het eerst afmaakt, daarna kan ze altijd nog terugkomen of kiezen uit veel meer banen.
Eerst studie afmaken, dan werken. Het is even doorbijten, maar dan heb je een diploma. Want als deze baan wegvalt, neemt niemand anders haar aan zonder diploma. En als ze haar echt graag willen hebben dan wachten ze wel tot je dochter afgestudeerd is.

En ze is 22. Als ze dat zelf niet snapt is dat wel een beetje dom.
LunchLover schreef:
18-04-2019 01:01
Ik snap niets van de reacties tot nu toe. Als ze nog een dik half jaar moet, ben je toch gek om het nu af te breken?

:huh:

Maar goed meer dan advies kun je niet bieden, ze is 22.
+1
Alle reacties Link kopieren
22, tijd om te accepteren dat ze nu toch echt haar eigen keuzes maakt. Ook als je denkt dat het heel domme keuzes zijn.

Los daarvan, je weet nooit hoe je leven zou zijn gelopen als je andere keuzes had gemaakt. Je hart volgen is niet altijd een slecht idee
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
En wat als de dochter nou een studie filosofie doet, of bedrijfscommunicatie, sociale geografie... of zo'n andere echt meteengeenbaanhebbende studie. Is jullie mening van weiger die baan dan nog hetzelfde?
Kijk een software engineering niet afmaken voor een baantje als bordenwasser is onzin natuurlijk. Maar een baan met doorgroei mogelijkheden in combi met een studie waar je toch niet veel aan hebt?
Ik vind die verheerlijking van 'studeren" een beetje de spuigaten uitlopen.
Liever iemand die het vak beheerst dan iemand met een papiertje die vindt dat ie alles al weet.
Is ze eerlijk over hoe haalbaar het is dat ze haar studie inderdaad in 2019 af kan ronden? Misschien loopt ze achter en heeft ze vakken niet gehaald. Ze zal niet de eerste student zijn die daar thuis een ander beeld over heeft geschetst.

Eenmaal werken is het vaak moeilijk om de studie weer op te pakken en op lange termijn is het in je carrière vaak echt wel van belang dat je diploma’s hebt.

Je kunt haar niets verbieden, maar straks zit ze met een flink bedrag aan studieschuld voor een onafgemaakte studie. Deze baan aannemen is echt korte termijn denken, maar ze doet wat ze doet natuurlijk.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 18-04-2019 03:49
7.77% gewijzigd
nina1966 schreef:
18-04-2019 03:26
En wat als de dochter nou een studie filosofie doet, of bedrijfscommunicatie, sociale geografie... of zo'n andere echt meteengeenbaanhebbende studie. Is jullie mening van weiger die baan dan nog hetzelfde?
Kijk een software engineering niet afmaken voor een baantje als bordenwasser is onzin natuurlijk. Maar een baan met doorgroei mogelijkheden in combi met een studie waar je toch niet veel aan hebt?
Ik vind die verheerlijking van 'studeren" een beetje de spuigaten uitlopen.
Liever iemand die het vak beheerst dan iemand met een papiertje die vindt dat ie alles al weet.
Ja. Onafhankelijk van wat voor studie dan ook is mijn mening hetzelfde. Bij veel bedrijven wordt er gewoon een hbo-opleiding (niet niveau, echt een hbo-diploma) gevraagd, als basis, ongeacht welke achtergrond. Het verbreedt echt je kansen op de arbeidsmarkt, vooral omdat hbo tegenwoordig nauwelijks onderscheidend is, dat heeft bijna elke kandidaat als basis. Dan leg je het al snel af tegen andere kandidaten. Deze werkgever kent haar al, maar een toekomstige werkgever niet.

Daarbij, ze is zo dichtbij, maak het gewoon even af.
Alle reacties Link kopieren
Absoluut studie afmaken, ongeacht de studierichting. Wat een onzin om nu te stoppen terwijl ze nog een half jaar moet. Iemand vroeg het hierboven al: loopt ze ver achter met haar studie?
Ik heb hetzelfde meegemaakt enkele jaren geleden, heb mijn bezorgdheid uitgesproken en zoon zijn eigen keuze laten maken. Net zoals ik zelf gelukkig kunnen doen heb op die leeftijd.
Hij betaalde sindsdien wel de meeste van zijn eigen kosten zelf en een kleine bijdrage voor kost en inwoon.
Zijn nu 3 jaar verder en is allemaal goed gekomen.
Dat was voor mij financieel nadelig maar dan was dat was mijn probleem, niet dat van mijn zoon.
FunnyFace8 schreef:
18-04-2019 01:54
Eerst studie afmaken, dan werken. Het is even doorbijten, maar dan heb je een diploma. Want als deze baan wegvalt, neemt niemand anders haar aan zonder diploma. En als ze haar echt graag willen hebben dan wachten ze wel tot je dochter afgestudeerd is.

En ze is 22. Als ze dat zelf niet snapt is dat wel een beetje dom.
Is het in België dan zo veel beter dan in NL? Hier goedbetaalde jobs zonder diploma, men smeekt om werkkrachten, werknemers die iemand nieuw aanbrengen krijgen zelfs een hoge premie.
Alle reacties Link kopieren
Als ze gedomicilieerd is bij jou, en ze besluit te gaan werken, dan zal ze niet meer ten laste staan bij jou. Dat heeft gevolgen voor je inkomen.

Als je daarnaast ook nog kinderalimentatie ontvangt, zal die stop gezet worden zodra ze stopt met haar studie en gaat werken. De ouder met alimentatieplicht heeft het recht om de kinderalimentatie te stoppen.

Neem ook contact op met de overheid over de studietoelage die je hebt ontvangen. Die is immers uitbetaald met bepaalde voorwaarden. Als ze nu halverwege stopt, dan zou het mij niets verbazen als een deel van de studietoelage moet worden terugbetaald.

Die verandering in jouw financiële situatie ga je overigens ook kunnen verwachten als ze afgestudeerd is. Je gaat het ooit moeten redden zonder die financiële voordelen die je krijgt als je kind studerend is.

Als ze thuis wil blijven wonen en werken, dan op voorwaarde dat ze bijdraagt in de woonlasten.
Alle reacties Link kopieren
Het zou er voor mij wel aan liggen om wat voor soort baantje het gaat, Serveerster in een eetcafé zou voor mij een ‘nee’ krijgen, terwijl iets bij een groot bedrijf waar ze door zou kunnen groeien eventueel wel zou kunnen. Daar zit meer toekomst in.

Maar zou er wel duidelijk in zijn dat de kosten die dit met zich medebrengt (hier in nl moet je terugbetalen als je zonder diploma zit na zoveel jaar toch?) voor haar zijn. En dat ze meebetaalt in het huishouden. Ze is 22, moet kunnen (als je dit niet nodig vindt zou je dit geld altijd nog stiekem kunnen sparen voor als ze het huis uit gaat)
Alle reacties Link kopieren
Het hangt van de baan af maar in principe zou ik juist vóór zijn als het een serieuze baan is. Studeren kan altijd nog, als ze het niet afmaakt hoeft ze straks geen instellingsgeld te betalen als ze nog eens wat anders wil studeren. Nu is de tijd goed om die baan te pakken waar je blij van wordt en ervaring op te doen! Beter nu oogsten nu het kan dan straks met je diploma, zonder ervaring moeten solliciteren op een dan misschien wel veel slechtere arbeidsmarkt.

Bovendien kom je er pas als je werkt vaak achter wat je echt leuk vindt.

Als je het echt niet wil heb je maar 1 pressiemiddel: het huis uit of flink kostgeld betalen.
Alle reacties Link kopieren
Hadewychh schreef:
18-04-2019 06:17
Is het in België dan zo veel beter dan in NL? Hier goedbetaalde jobs zonder diploma, men smeekt om werkkrachten, werknemers die iemand nieuw aanbrengen krijgen zelfs een hoge premie.
Nederland heeft een vrij sterke diploma-cultuur ja, meer dan België. Maar ook in Nederland kan je een eind komen. Ik verdien al jaren een prima boterham in een sector waar een diploma absoluut noodzakelijk is, zonder diploma
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Het enige wat je, in mijn ogen, zou moeten doen is haar keus accepteren en steunen als het achteraf niet de juiste blijkt te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Stefke schreef:
18-04-2019 06:36
Het zou er voor mij wel aan liggen om wat voor soort baantje het gaat, Serveerster in een eetcafé zou voor mij een ‘nee’ krijgen, terwijl iets bij een groot bedrijf waar ze door zou kunnen groeien eventueel wel zou kunnen. Daar zit meer toekomst in.

Maar zou er wel duidelijk in zijn dat de kosten die dit met zich medebrengt (hier in nl moet je terugbetalen als je zonder diploma zit na zoveel jaar toch?) voor haar zijn. En dat ze meebetaalt in het huishouden. Ze is 22, moet kunnen (als je dit niet nodig vindt zou je dit geld altijd nog stiekem kunnen sparen voor als ze het huis uit gaat)

Maar wat wil je daaraan doen dan?
Aan haar haren naar school slepen?

Ze is 22, daar kun je nog advies aan geven, maar haar dwingen kun je niet. Accepteren is de enige optie. En inderdaad, hoe eerlijk is ze over haar afstuderen?

Ik ben zelf ooit in het 3e jaar van mijn hbo gestopt. Nee, mijn ouders waren niet blij en ja, ik had een baan als bordenwasser. Uit deze ervaring zou ik mijn kind dus kunnen vertellen dat een hbo-opleiding van belang is bij veel banen, ook al heb je een studie gedaan, die niet in de richting is van de baan waar je solliciteert. En zelfs bij banen op mbo-niveau heb je vaak meer aan een afgeronde mbo-opleiding dan aan een niet afgeronde hbo-opleiding.

Maar als dochter dit in haar hoofd gezet hebt, kun je niets anders doen dan accepteren en thuis weer nieuwe regels opstellen qua verdeling financiën.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Sooofff schreef:
18-04-2019 06:07
Absoluut studie afmaken, ongeacht de studierichting. Wat een onzin om nu te stoppen terwijl ze nog een half jaar moet. Iemand vroeg het hierboven al: loopt ze ver achter met haar studie?


Waarom?

Als ze nu HBO SJD of maatschappelijk werk of ‘bedrijfskunde’ doet of WO culturele studies, maar ze kan een goede baan in de IT krijgen met doorgroeimogelijkheden, dan zou ik staan te juichen als ouder!
anoniem_381495 wijzigde dit bericht op 19-04-2019 02:03
37.88% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven