Werk & Studie alle pijlers

Zij-instroom docent of bijles

18-04-2019 17:18 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu bijna 10 jaar fulltime bewust thuismoeder. Echter mijn kind heeft mij steeds minder uren overdag nodig, geld is altijd welkom en ook voor mijzelf als mens zou werken goed zijn.

Sinds kort help ik, vrijwillig, een buurmeisje met haar havo-huiswerk in twee vakken waar zij moeite mee heeft. Het gaat goed, zowel zij als ik halen er voldoening uit. Haar cijfers voor het betreffende vak zijn van een 4 naar een 5,5/6 gegaan voor haar laatste toetsen. Zij zegt dat het door mij komt en heeft nu dus ook nog wat vriendinnen die hulp kunnen gebruiken. Het buurmeisje helpen is een ding, maar de rest van de klas... dan kan ik er beter mijn werk van gaan maken.

Dus is het gaan knagen. En van het idee om les te geven, word ik blij. Blijer dan van een 9 tot 5 kantoorbaan. Ik heb een hbo-opleiding in een vakgebied waarvoor zij-instroom mogelijk is, maar voor zij-instroom moet je een baanaanbod hebben. En hoe je daar dan weer aan komt...kun je gewoon solliciteren op vacatures terwijl je de bevoegdheid nog niet hebt en bij gebrek aan beter, heb je dan een kansje om te worden aangenomen? Aan de andere kant, is bijles geven ook leuk en zou ik zzp'r kunnen worden qua bijlessen. Wat zou ik dan kunnen vragen qua uurloon?
Moet je niet eerst een zij-instroomtraject volgen en een onderwijsbevoegdheid halen voordat je solliciteert?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
18-04-2019 17:50
Moet je niet eerst een zij-instroomtraject volgen en een onderwijsbevoegdheid halen voordat je solliciteert?
Volgens de HAN niet...zij-instroom-onderwijsbevoegdheid/?gclid=Cj0KCQjwwODlBRDuARIsAMy_28Uxpz4K1L75GlbEmWKt2L5N2a2xJy2x3SaTpP5qBScDWOj9IDTHCb8aAmwTEALw_wcB#comp00
Alle reacties Link kopieren
Doe eens gek, en bel het contactnummer onderaan de vacature
Ja, gewoon solliciteren en de situatie uitleggen - en duidelijk aangeven dat je bereid bent om in deeltijd een opleiding te doen. Zeker als je in een tekort-vak zou willen doceren is die weg helemaal niet zo moeilijk. Er is wel een soort assessment aan het begin tegenwoordig, geloof ik, om je geschiktheid te bepalen.

Bijles geven is wel heel anders dan voor de klas staan, maar of het je ligt, daar kom je alleen achter door het te doen! :)
Alle reacties Link kopieren
Bijles wiskunde, van een wiskunde-docent met alle diplomas betaal ik 40 euro per uur voor
MrsDuck schreef:
18-04-2019 17:53
Volgens de HAN niet...zij-instroom-onderwijsbevoegdheid/?gclid=Cj0KCQjwwODlBRDuARIsAMy_28Uxpz4K1L75GlbEmWKt2L5N2a2xJy2x3SaTpP5qBScDWOj9IDTHCb8aAmwTEALw_wcB#comp00
Ah, oké. Ik ken alleen mensen die het andersom hebben gedaan. Dus eerst de bevoegdheid halen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-04-2019 17:56
Bijles wiskunde, van een wiskunde-docent met alle diplomas betaal ik 40 euro per uur voor
Goedkoop! RT voor basisschoolleerlingen is hier vanaf 60 euro per uur.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
tatlitatli schreef:
18-04-2019 17:59
Goedkoop! RT voor basisschoolleerlingen is hier vanaf 60 euro per uur.
Ah, niet verder vertellen dan :)
Alle reacties Link kopieren
Les geven aan iemand waar je al een band mee hebt, is nogal wat anders dan een band opbouwen met een klas waar je les aan moet geven. Ik ben zelf zij-instromer en het lastigste aan het onderwijs vind ik klassenmanagement (en dat gaat veel verder dan orde houden).

Ik zou eerst je bijlesactiviteiten uitbreiden en voor jezelf kijken of je het ook nog leuk vindt als je langer en meer (bij-)les geeft en als je meerdere leerlingen tegelijk tegenover je hebt.

Ik zit niet in het VO, maar een vriendin die daar wel is zij-ingestroomd kwam daar binnen via Randstad. Die had destijds (lang geleden, dat wel) specifiek vacatures voor zij-instromers.
Esther- schreef:
18-04-2019 17:55
Ja, gewoon solliciteren en de situatie uitleggen - en duidelijk aangeven dat je bereid bent om in deeltijd een opleiding te doen. Zeker als je in een tekort-vak zou willen doceren is die weg helemaal niet zo moeilijk. Er is wel een soort assessment aan het begin tegenwoordig, geloof ik, om je geschiktheid te bepalen.

Bijles geven is wel heel anders dan voor de klas staan, maar of het je ligt, daar kom je alleen achter door het te doen! :)
Helemaal eens. Je kunt het altijd proberen en bij een aantal vakken is de kans echt aannemelijk dat ze je serieus in overweging nemen.

ZZP'en als bijlesgever is te doen, maar wel lastig: het betreft meestal kapitaalkrachtige, terecht kritische ouders, die het liefst zien dat hun kind geholpen wordt door iemand met een bevoegdheid. Over de belastingtechnische kant weet ik niks, maar dat is ook iets wat je uit moet zoeken.
Alle reacties Link kopieren
https://www.randstad.nl/werknemers/vaca ... jinstromer
Alle reacties Link kopieren
Ga eerst eens een paar keer meelopen op een school. Gezellig bijles geven aan een paar meiden is wel iets anders dan een klas vol pubers.
Alle reacties Link kopieren
Als voormalig zij-instromer zou ik je als tip willen geven om eens een paar dagen mee te lopen. Zo krijg je een beter beeld van het vak docent. Het is mij flink tegengevallen en inmiddels werk ik weer in mijn oude vakgebied, na een paar jaar voor de klas.
Ik zou inderdaad eens vragen of je een aantal keer kan meelopen met een docent.

Mocht je er dan besluiten dat het onderwijs iets voor jou is zijn er twee mogelijkheden. Of je volgt een eerste- of tweedegraads lerarenopleiding waarbij je stage loopt of je gaat als zij-instromer onbevoegd voor de klas door te solliciteren op een vacature. Wel is het zo dat je dan binnen (ik dacht) 2 jaar je bevoegdheid moet halen. Dit traject wordt meestal betaald door de onderwijsinstelling, mocht je binnen een bepaalde tijd besluiten dat het onderwijs toch niets is dan kan het zo zijn dat je de kosten (deels) terug moet betalen.

Wat je ook een tijdje kan proberen om als gastdocent wat lessen te verzorgen. Dat geeft je ook de mogelijkheid om te onderzoeken of het onderwijs iets voor je is. Wel is het misschien lastiger om als gastdocent aan de slag te gaan omdat je geen recente werkervaring hebt. Maar dat zal van de onderwijsinstelling afhangen.
Alle reacties Link kopieren
Wat is je vooropleiding? Als je een HBO niveau hebt in een richting van een schoolvak, hoef je 'alleen nog maar' het pedagogische didactische erbij te leren. Dat kan vaak in verkort traject.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven