Werk & Studie alle pijlers

Social work

18-04-2019 21:19 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede Avond allemaal,

Ik zou graag wat meer ervaringen willen horen van mensen die de studie social work studeren of hebben gestudeerd (Voorheen waren het meerdere aparte opleidingen). Het lijkt mij echt heel leuk mensen te helpen en een plek in de samenleving te geven wanneer ze dit zelf niet lukt. Je kan er ook maatschappelijk werkster mee worden. Ik ben bang deze studie te kiezen omdat het een tijd niet zo goed ging in deze sector. Ik ben bang dat ik dalijk alsnog zonder baan zit of heel weinig verdien. Kan iemand wat advies geven? Hoe vinden jullie de studie en het beroepsveld. Ik hoor het graag.

Groetjes :)
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je echt?
Veel verdienen, of mensen helpen?
De combinatie is een hele moeilijke, dus maak een keuze
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maatschappelijk werk en dienstverlening gestudeerd, dus voor het social work werd.
Opleiding vond ik erg leuk, interessant, en makkelijk te doen.
Wil je echt maatschappelijk werker worden bijvoorbeeld algemeen maatschappelijk werk, school, bedrijf, ziekenhuis ed zijn de vacatures erg schaars.(in mijn regio in ieder geval) maar zelf werk ik als ambulant begeleider in de psychiatrie en daar zijn genoeg vacatures voor. Ook om sociotherapeuten staan ze te springen en binnen de gemeente als wijkconsulent zijn ook veel vacatures in te vinden.

Wat ik wel onderschat heb toen ik met de opleiding begon is dat je op het werk dus altijd met problemen te maken krijgt. En heel mooi om van betekenis te kunnen zijn, mensen verder helpen, is het dus wel veel ellende.

Salaris is echt heel afhankelijk van de sector waarin je werkt, maar rijk ga je er niet van worden.
Alle reacties Link kopieren
Bris, ahh ik snap het. Jaa de problemen.. Daar heb je een punt. Maar over het salaris.. Is dat echt minder dan 2000 netto? Misshien stomme vragen allemaal, maar mijn moeder heeft altijd problemen met geld en dat wil ik juist niet. Vandaar mijn zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is echt heel afhankelijk welke sector je werkt. En natuurlijk hoeveel jaren werkervaring, eventuele ORT en andere regelingen.
Reken ongeveer op een salaris tussen de 2400 en max 3600 bruto op basis van 36 uur (dat is fulltime) dus in de eerste jaren zit je dan wel onder de 2000 netto
Alle reacties Link kopieren
Ik heb SJD gedaan; dat valt tegenwoordig ook onder Social Work. Ik werk nu 20 jaar als sociaal werker.

Wat hier al eerder werd genoemd: realiseer je dat je áltijd met problemen van een ander bezig bent. Je begint vaak met een idealistische bril op aan dit werk, tot je er na een paar jaar achterkomt dat je heel veel mensen helemaal niet echt kunt helpen, of maar een klein beetje, of dat ze zich niet láten helpen.
Ik verzucht nu regelmatig dat ik liever in de Efteling zou werken oid... gewoon iedere dag met blije mensen te maken hebben. Lijkt me heerlijk.
Kies dit werk alleen als je hier goed over hebt nagedacht. Altijd maar met de ellende van anderen bezig zijn trekt mentaal best een grote wissel op je.

Aan de andere kant: de succesmomenten, en sommige contacten met cliënten zijn enorm waardevol en geven mij dan toch weer het gevoel dat mijn werk er wel toe doet, dat ik een verschil kan maken voor sommige mensen. En het is heel actueel werk, je staat middenin de samenleving en komt met alle lagen van de bevolking in aanraking. Het is nooit saai.

Er zijn momenteel best veel vacatures, alleen moet je wel breder gaan kijken dan alleen het klassieke algemeen maatschappelijk werk.

Ik verdien 30.000 bruto per jaar voor 24 uur werken per week (maar dit is dus geen startsalaris omdat ik dit werk al lang doe).
Alle reacties Link kopieren
LoveForAll schreef:
18-04-2019 22:14
Bris, ahh ik snap het. Jaa de problemen.. Daar heb je een punt. Maar over het salaris.. Is dat echt minder dan 2000 netto? Misshien stomme vragen allemaal, maar mijn moeder heeft altijd problemen met geld en dat wil ik juist niet. Vandaar mijn zorgen.
je weet dat geldproblemen op heel veel verschillende manieren ontstaan? Niet alleen door een eventueel laag inkomen? Net als dat mensen met weinig inkomen niet per se allemaal ook problemen met geld hebben? Sociale zekerheid is afhankelijk van veel verschillende factoren.

Ik heb jarenlang ruim onder de 20k bruto per jaar verdiend en nooit geldproblemen gehad. Ik heb wel een beroep waar ik stikgelukkig van word.
Alle reacties Link kopieren
On-topic: ik heb lesgegeven op social work en daarvoor CMV
Wat me het meest is bijgebleven zijn de enorme niveauverschillen tussen studenten. De hoogvliegers, die ondernemend gedrag vertoonden en zelf veel uit de opleiding haalden zag ik zo het werkveld in gaan. Maar zag ook veel studenten voorbijschuiven waar ik me echt zorgen over maakte waar die terecht zouden komen. Ik vond het een opleiding waar je je eigen succes en toekomstperspectief maakt. Het is een brede opleiding en dat geeft je gelegenheid om jezelf te vormen, maar dat moet je dan dus wel doen. Anders kun je je als starter in het werkveld moeilijker positioneren.
Alle reacties Link kopieren
Dat salaris houden ze kunstmatig zo laag zodat je je beter kunt inleven in de doelgroep.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het. Bedankt voor alle reacties. Ik zit ook te denken aan verpleegkunde, maar Social Work lijkt me leuker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven