Werk & Studie alle pijlers

Oudere Student

19-04-2019 01:16 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay Viva forum!

Ik wilde eigenlijk graag vragen of dat iemand weet hoe er op de arbeidsmarkt tegen iets oudere studenten aangekeken wordt?

Op mijn 19de ben ik aan de uni een opleiding begonnen, maar door onverwachte ziekte maak ik nu mijn bachelor pas af op mijn 25ste :/ Baal er behoorlijk van... Heb in de tussentijd wel netjes gewerkt, maar dat was zeker niet op niveau (bediening).

Klinkt misschien vergezocht, maar ik ben altijd bang dat ze hierover zouden vragen bij een sollicitatiegesprek, of mij zelfs op basis hiervan zouden afwijzen. Het lichtpuntje is dan weer dat ik als docent binnen een 'tekort-vak' voor de klas wil.

Is er iemand hier die ervaring heeft?
Alle reacties Link kopieren
"Pas" 25... jeetje. Ik was een paar jaar ouder toen ik mijn master haalde. En ik heb vrienden die nóg ouder waren. Had ook een aantal collega studenten die ruim in de veertig waren toen ze afstudeerden.
Ik denk dat zeker in het onderwijs een beetje levenservaring en rijpheid een pre is. En daarbij je bent "maar" zo'n twee jaar ouder dan als je tussendoor niet uitgevallen was. En wat ik ondertussen wel gezien heb in mijn omgeving is dat het vrij uitzonderlijk is dat je geen vertraging oploopt. Ik ben maar één van de weinige uit mijn jaar die volgens schema bachelor en master heeft gehaald.

Wat zeggen ze op de uni hierover? Heb je echt alleen maar 22-23 jarige medestudenten? Dat geloof ik niet...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk krijg je daar vragen over bij een sollicitatie. Bij iedere sollicitatie, zelfs als vakkenvuller tegenwoordig, wordt wel iets gevraagd over je leven sinds middelbare school. Wat is daar zo spannend aan? Normale vragen beantwoord je naar waarheid, klaar.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Sowieso is 25 helemaal niet laat! Daarnaast heb je toch een hele goede reden dat je wat vertraging opgelopen hebt? Dat kun je prima vertellen wanneer ze daar bij een sollicitatie om vragen. Er zijn enorm veel studenten die er veel langer over doen, om allerlei redenen, en die vinden ook gewoon een baan.
25 is niet oud. En je bent echt niet de enige die 6 jaar over zijn studie doet.
Alle reacties Link kopieren
25 is niet oud.

Er zijn veel meer mensen, die om allerlei redenen of langer over de studie gedaan hebben of later zijn begonnen.

En ja, mensen zullen altijd vragen wat je allemaal gedaan hebt en wat jouw reden is.

Leeftijd zal echt de reden niet zijn voor een afwijzing.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wel zorgen dat je voor je 40e een baan hebt dan is er niets aan de hand, na je 40e wil niemand je meer
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar met een leeftijd van 40+ als docent aangenomen terwijl ik hier nog voor in opleiding ben. Dit was de 2e sollicitatie nadat ik bij de eerste school 2e werd maar ze hadden er maar 1 nodig.
Volgens mij maken werkgevers zich absoluut niet druk over late opleiding, maar kijken ze naar kwaliteiten.
Alle reacties Link kopieren
Autistische_Dennis schreef:
19-04-2019 08:34
Wel zorgen dat je voor je 40e een baan hebt dan is er niets aan de hand, na je 40e wil niemand je meer
Zo jij bent een feestnummer zeg...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
25 is niet oud.
Autistische_Dennis schreef:
19-04-2019 08:34
Wel zorgen dat je voor je 40e een baan hebt dan is er niets aan de hand, na je 40e wil niemand je meer

Als dat je instelling is, krijg je vast gelijk.
Het heeft ook voordelen om 'ouder' te zijn als je solliciteert. Meer werkervaring, levenservaring.
Alle reacties Link kopieren
Het kan net zo goed in je voordeel werken! Ik was 21 toen ik mijn eerste master behaalde (met prima cijfers dus daar kon het niet aan liggen) en ik kreeg alleen maar dezelfde opmerkingen: Je bent wel erg jong, waarom wil je niet eerst nog iets anders doen, je hebt wel erg weinig ervaring, we zoeken iemand met meer levenservaring, etc. etc.
Ik denk dat het juist in je voordeel kan werken als je rond je 25e gaat zoeken, vooral als docent-zijnde (erg weinig leeftijdsverschil tussen de leerlingen/studenten en jijzelf kan in zo'n geval in je nadeel werken).
Met 21-25 ben je geen oudere student. Zat die dan nog op de uni rondlopen. En pas daarna aan het werk gaan.

Niet zo drama maken over echt HELEMAAL niks.
Alle reacties Link kopieren
Oké ik stop met zeuren, maakte me drukker dan nodig... Bedankt voor alle lieve reacties! Lucht altijd op om over de ervaringen van anderen te lezen.
Ik dacht dat je 40 was ofzo.....
Alle reacties Link kopieren
En stel dat ze het vragen dan kun je altijd zeggen dat er persoonlijke omstandigheden waren waardoor je studievertraging hebt opgelopen.
Mijn man was 29 toen hij terug ging naar school, voltijd. Zat hij tussen de 19 jarige broekies haha. 34 toen hij afgestudeerd was. Hij vind t nog steeds de beste beslissing ooit.

Je werkt langer dan dat je op school zit, dus geniet er lekker van!
Alle reacties Link kopieren
Autistische_Dennis schreef:
19-04-2019 08:34
Wel zorgen dat je voor je 40e een baan hebt dan is er niets aan de hand, na je 40e wil niemand je meer
:HA:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik was net 22 toen ik afstudeerde aan een HBO opleiding en een baan vond. In het bedrijf waar ik toen ging werken (meer dan 300 werknemers) was ik de allerjongste… Ook echt niemand in mijn omgeving die al fulltime werkte toen. De meesten waren toch minsten één à 2 jaar ouder.
Dus je bent nog hartstikke jong en waarschijnlijk één van de jongste collega's van je toekomstige baan.
Succes met het afronden van je bachelor!
VelvetVolvo schreef:
19-04-2019 11:36
Ik dacht dat je 40 was ofzo.....

Ja, dan ben je écht oud O_o
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus is na het gymnasium rechten gaan studeren en daar vrij snel mee gestopt. Allerlei banen gehad en op haar 38e weer verder gegaan. De laatste drie jaar in twee jaar gedaan en toen op haar 40e afgestudeerd.
Ze is daarna advocaat geworden.

Dus met 25 is er niks aan de hand.
When in doubt, the auditor is always right!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven