Werk & Studie alle pijlers

Middelbare scholen in Amsterdam

19-04-2019 20:40 23 berichten
Beste Forummers,

Het gaat niet geweldig op de middelbare school van mijn dochter. Het was dan ook niet onze eerste keus. Zoals jullie weten wordt er in Amsterdam geloot en heb je weinig keuze. Door een aantal incidenten heb ik het vertrouwen verloren en wil ik kijken of ze ergens kan zij-instromen.
Wat ik mis, is een goede site waar je bijvoorbeeld revieuws van ouders kan lezen. Je kan natuurlijk op sites vd inspectie gaan kijken, maar ik zou zo graag van ouders iets lezen over de school. Dan weet je m.i. wat er echt speelt. Er staan wel google revieuws te lezen over de scholen, maar die zijn vooral van leerlingen, ik las bijvoorbeeld over een bepaalde school : 'We krijgen kankerveel huiswerk''. Mijn vraag is: Bestaat er een dergelijke site want als ik google kan ik niet vinden wat ik bedoel.
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 19-04-2019 20:43
Reden: Titel aangepast.
0.00% gewijzigd
Heb je geen 'scholenopdekaart' voor Amsterdam? Daar staan bijvoorbeeld de inspectierapporten op.
Ja maar dat is niet wat ik bedoel. Inspectierapporten zijn niet gemaakt door ouders. Ik zou zo graag met mensen willen kletsen, zoals hier op her forum, over hun middelbare school. Ik wil mijn dochter nu echt op goed plek voor haar krijgen. Natuurlijk is zo een mening subjectief, maar toch krijg je denk ik eerder een goede indruk over een school als je ouders vraagt hoe hun kind het daar heeft en wat zij vinden.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het dan handig om te vermelden op welk niveau je dochter zit en in welk deel van de stad je kijkt.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
19-04-2019 20:46
Heb je geen 'scholenopdekaart' voor Amsterdam? Daar staan bijvoorbeeld de inspectierapporten op.
Tja volgens de inspectie is school van zoon geweldig maar voor ons is het naadje. Inspectie mening is leuk maar erg sec en klinisch zeg maar. Dat gaat toch niet over hoe de leerkracht de les leuk maakt of de sting er uit weet te halen als er wat broeit. Gewoon gaan kijken zou mijn advies zijn.
Mijn dochter doet havo. Als ik een goede school kan vinden, maakt het stadsdeel niet zo veel uit. Ze fietst nu ook al ver naar huidige school. Nina: Wat jij schrijft is precies wat ik bedoel. Maar wij hebben al alle open avonden bekeken en kregen toen ook van huidige school een prima indruk, ook al waren er dingen die we niet wilden. Het was onze vijfde keus. Deze school is een stuk minder leuk/bekwaam als ik dacht. Vandaar dat ik het nu toch echt wat grondiger aan wil pakken.
Alle reacties Link kopieren
Berlage.
Angel, jouw kind zit op het Berlage? En bevalt het? Zit hij/zij ook op de havo?
Alle reacties Link kopieren
Het probleem hiermee is dat heel veel ouders school X, Y of Z een prima school zullen vinden en nooit problemen hebben ervaren. Maar op zich zegt dat natuurlijk niks.
Als je kind gewoon ‘mee hobbelt’ zonder dat er bijzonderheden zijn, is het natuurlijk al snel goed.
Op het moment dat je kind om wat voor reden dan ook wel ergens extra ondersteuning nodig heeft, merk je pas of een school op dat punt wel of niet voldoet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2 Amsterdamse nichtjes zitten allebei op het Spinoza en dat bevalt hen heel goed.

Ik heb de indruk dat er goed wordt lesgegeven. Die 2 nichtjes kwamen van een basisschool met o.a. slecht onderwijs in Engels waardoor ze echt met een achterstand begonnen. Dat hebben ze allebei weer ingehaald. Een van de 2 heeft bepaald geen wiskundeknobbel, maar wordt erg goed geholpen door een leraar en had laatst een 8 voor een toets! Wekelijks heb je er een aantal 'Daltonuren' waarin je geen les hebt, maar bijvoorbeeld huiswerk kunt maken, maar ook om extra les kunt vragen in een vak waarin je niet zo goed bent.

En mijn nichtjes zijn altijd erg enthousiast over de sfeer, hoe leuk de school is, musical en dat soort dingen die niet direct met het onderwijs zelf te maken hebben. Ook niet onbelangrijk natuurlijk.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Girasole, je heb t natuurlijk gelijk. maar net als ik eerst revieuws lees voor ik een product koop of naar een restaurant of hotel ga, zou ik revieuws willen lezen. Om toch een beetje algemene indruk te krijgen. Het ligt met scholen natuurlijk wel wat ingewikkelder, maar toch...het verbaast mij dat er niet zo een site is. Voor zover ik weet dan. Vandaar mijn vraag hier of er wel zo een site is . Zo niet, maak ik er misschien maak ik er wel een...
Alle scholen in Nederland bieden goed onderwijs volgens de criteria die in Nederland bestaan. Scholen die daar van afwijken worden gestraft of gesloten. Maar ook al doet elke school zijn best, past niet elk kind bij elke school. Ik ken gezinnen die drie kinderen hebben die elk op een andere middelbare school zitten. Dat vind ik niet gek.
Tonkje dank je. Goed om te lezen. Ik hoorde alleen dat je daar moeilijk op kwam als je niet al uit t Dalton onderwijs kwam.
Alle reacties Link kopieren
Sugarspice schreef:
19-04-2019 21:43
Tonkje dank je. Goed om te lezen. Ik hoorde alleen dat je daar moeilijk op kwam als je niet al uit t Dalton onderwijs kwam.
Ja klopt, vanuit Dalton basisonderwijs krijg je voorrang. Maar ik weet niet hoe dat zit met kinderen die later naar het Spinoza zouden willen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Misschien kun je een berichtje plaatsen op facebook waarin je vraagt naar ervaringen van bepaalde scholen? En dan met het verzoek je een PB testuren?
Ik zie zulke soort oproepjes wel eens voorbij komen op de facebook pagina van mijn woonplaats.
Sugarspice schreef:
19-04-2019 20:51
Ja maar dat is niet wat ik bedoel. Inspectierapporten zijn niet gemaakt door ouders.
Op scholenopdekaart staan niet alleen inspectierapporten, maar bijvoorbeeld ook de uitslagen van de tevredenheidsonderzoeken die door leerlingen en ouders zijn ingevuld. Geeft wel een iets meer compleet beeld dan alleen de mening van Inspectie.
Alle reacties Link kopieren
Of post gewoon je vraag over een specifieke school op het forum van stichting vsa.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even rondsnuffelen op de Facebook groep Amsterdam durft te vragen . Of daar de vraag stellen. Je kunt vast ook nog wel ouders vind kinderen vinden die bij jou kind op de basisschool hebben gezeten en naar andere scholen zijn gegaan.
Mijn oudste zit op Gerrit vd Veen en de jongste mag er gelukkig ook heen volgend jaar. Erg tevreden over.
Verder hoor ik meestal veel positieve verhalen over Nicolaas, Fons vitae, Geert Groote, berlage.
Alle reacties Link kopieren
En Spinoza natuurlijk. Misschien maak je als zij instromer meer kans als als brugpieper
Dank voor alle tips!
Hoe groot is de kans op zij instroom in Amsterdam ?
Je kan nu heel veel tijd gaan steken in het vinden van een goede nieuwe school, dan vind je er 2 en dan blijkt zij-instroom niet mogelijk te zijn.
Misschien eerst op zoveel mogelijk scholen informeren of zij-instroom mogelijk is ? Dan waar het eventueel mogelijk is, onderzoek naar gaan doen ?

Ben het overigens wel met je eens, dat zo’n forum best handig zou kunnen zijn.

Je zou overigens ook op ouders online je vraag eens kunnen stellen op zoeken op Amsterdam.

Succes er in ieder geval mee !
Alle reacties Link kopieren
Zijn er geen facebookpagina’s of andere social media over dit soort dingen tegenwoordig?

En kun je zomaar binnen de stad herplaatst worden? Ik heb jaren geleden eindexamen gedaan op een van de categorale gymnasia in Amsterdam en wilde toen eigenlijk de switch maken naar VWO, maar dat was zo’n gedoe dat dat alleen nog maar via het Joke Smit of Luzac zou kunnen, dus toen heb ik mijn tandjes maar even op elkaar gezet en ben gaan leren voor dat stomme Grieks :P

Maar goed, is 10+ jaar geleden en was eind 5de klas, dus wellicht is dat tegenwoordig makkelijker.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Zij Instroom kan als er plek is. Maar of dit zo is wordt pas tegen de zomervakantie bekend. Lux ja Ik heb aan fb niet gedacht. Ik ga eens kijken. Anders heb Ik serieuze plannen om zelf een site te starten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven