Werk & Studie alle pijlers

Opnieuw gaan studeren?

22-04-2019 16:08 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn vast al veel topics over opnieuw gaan studeren, maar ik zou graag advies willen over mijn persoonlijke situatie.

Uit de cito toets in groep 8 kwam een vwo score, maar ben op advies van school op de havo ingestroomd. Deze heb ik met goede cijfers afgerond. Door wat mentale problemen heb ik mijn eerste jaar van mijn HBO studie niet kunnen afronden. Ik wilde graag zo snel mogelijk van school af en mijn leven opstarten. Daarom heb ik een MBO studie gekozen die ik met mijn havo diploma in twee jaar kon afronden en ben daarna aan het werk gegaan. Inmiddels werk ik al twee jaar, ben getrouwd en heb een zoontje van 13 maanden.

Nog altijd zou ik graag een HBO studie willen afronden. Ik heb er genoeg capaciteiten voor en ik zou graag een uitdagender en beter betaalde baan krijgen. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit aan moet pakken? Mijn baan opzeggen gaat niet zomaar, we hebben immers vaste lasten. Ook heb ik al een behoorlijke studieschuld, is het mogelijk om nog te gaan studeren zonder deze veel verder op te hogen?

Graag hoor ik tips en ervaringen hoe ik dit het beste aan kan pakken! Hoe kan ik weer een studie gaan volgen?
Alle reacties Link kopieren
Ik volg een hbo studie, wat aansluit op mijn werk. Ik betaal het wel uit eigen zak. Heb je geld gespaard? Misschien van je spaargeld betalen.
Alle reacties Link kopieren
Eventueel ambities richting zorg? Hbo verpleegkundige kun je bijna overal in een werken en leren traject doen, ook in de techniek zijn er deze mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Is een deeltijd studie een optie? Voor mijn deeltijd studie (eerst 2 jaar een Ad., daarna uitbreiden naar Bachelor) moet ik 1 dag per week naar school, en werk ik 32u. Dit moest een baan zijn die aansluit bij de studie, omdat je opdrachten moet maken aan de hand van info van werk.

Als het financieel in je mogelijkheden ligt, zou ik er zeker voor gaan. Je bent nooit te oud om te leren of je verder te ontwikkelen. :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
te oud ben je nooit, zijn zelfs 90 jarigen die nog gaan voor middelbare diploma omdat ze vroeger de kans niet kregen.
Alle reacties Link kopieren
twee vragen dat je moet stellen: uw financieel plan en uw gezinsplan...
Ik weet niet hoe hoog je studieschuld is maar misschien kun je die beter eerst afbetalen? Het lijkt me wel zwaar hoor: werken, een kind en een hbo opleiding.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt door op het moment dat je door problemen een eerste studie niet kunt afmaken en een stap terug zet, je er wel voor kiest om vervolgens meteen na die studie weer zwanger te worden en de zorg voor een kind erbij te krijgen.

Mij lijkt dit nu typisch iets waar je je partner / vader van het kind bij moet betrekken. Jullie hebben er samen voor gekozen om nog voordat jij de kans kreeg om je opleiding (HBO) af te maken al aan kinderen en werk te beginnen. Dan moet hij er nu voor je zijn om jou te faciliteren om die HBO-opleiding te gaan volgen.

Als hij dat financieel niet kan bolwerken om jou fulltime te laten studeren is een parttime-opleiding de enige optie. Eventueel kun je met je werkgever overleggen of die de opleiding (gedeeltelijk) wil financieren. Je moet sowieso met je werkgever overleggen over de uren die je aan de opleiding moet besteden.
Ik zit precies in dezelfde situatie! Ik heb ook een zoontje van 13 maanden en ik ga in september naar het hbo.
Ik heb de 21+ toets moeten maken en deze heb ik gehaald.

Ik ga een deeltijd opleiding volgen en dat betekent voor mij dat ik 2 avonden per week naar school ga en 1 dag stage ga lopen. Mijn man werkt overigens 4 x 9 en mijn ukkepuk gaat 1 dag per week naar kdv.

Ik heb overigens volledige steun van het thuisfront en financieel is het ook geen enkel probleem.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, ga een deeltijdstudie doen. Vaak ga je dan een of twee avonden naar school, soms een dag. Laat je overigens door die schooltijd niet te veel afschrikken.
Door vakanties en lesvrije periodes ga je in de praktijk misschien 26 weken daadwerkelijk naar school.
Buiten school komt er echt nog wel wat studeren bij kijken. Maar als je een beetje slim bent, is dat prima te doen. Al die officiële uren die altijd genoemd worden, dat je daadwerkelijk zou moeten studeren, die slaan over het algemeen nergens op. Ze moeten dat wel roepen, want internationaal is daar de waarde van het diploma op gebaseerd.
Reken op een derde tot de helft van wat er genoemd wordt.
Een ander groot voordeel van een deeltijdstudie is dat je niet meer met 17 en 18 jarigen in een klas zit en dat de meeste mensen daadwerkelijk gemotiveerd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als je in de zorg zoek, kan je werken en studier doen. Als HBO verpleegkundige wordt jouw opleiding door de zorg instelling betaald. Succes😃👍
Ik heb al twee keer een HBO opleiding van een werkgever gekregen (studiekosten betaald, in eigen tijd naar school) en dat was pittig en heel leuk
Nu doe ik op kosten van de werkgever en in tijd van de werkgever weer een opleiding.
Gewoon doen, het is leuk en je hebt inderdaad net wat meer kansen. Wat ik er daarnaast heel fijn aan vind is dat je minder uren kan werken voor hetzelfde geld en meer je tijd zelf kunt inrichten, omdat je zelfstandiger werk uitvoert (hangt misschien wel van de aard van je werk af).
Alle reacties Link kopieren
Hoelang geleden ben je begonnen met je hbo
Is het niet zo dat je als je binnen 10 of 15 jaar alsnog een diploma haalt de beurs een gift wordt?
Ik neem tenminste aan dat je nog in de oude stijl stufi kreeg
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de reacties! In mijn werk is het helaas niet mogelijk om verder te studeren op hbo niveau (en mijn werkgever zou daar ook zeker niet aan mee willen betalen), dus ik zou echt een compleet andere richting moeten kiezen. Het liefst zou ik mijn baan nu houden en daarnaast een deeltijd studie volgen, maar ik begrijp dat je dan moet werken in het veld waar de studie bij aansluit? Dat kan met mijn huidige baan niet..

We zijn niet lang geleden verhuisd naar een nieuwbouwwoning, dus spaarrekening is niet heel groot op dit moment. Dat geeft ook niet, het kan best nog even duren voor ik aan een studie begin, dus we kunnen nog even sparen. Ik kan inderdaad mijn studiebeurs nog terug krijgen als ik alsnog mijn hbo diploma haal, maar ik heb ook geleend en dat moet echt terug betaald worden.
Alle reacties Link kopieren
OliveViva schreef:
22-04-2019 20:34
Het liefst zou ik mijn baan nu houden en daarnaast een deeltijd studie volgen, maar ik begrijp dat je dan moet werken in het veld waar de studie bij aansluit? Dat kan met mijn huidige baan niet..
Nee hoor, ik denk niet dat dat met alle deeltijd studies moet. Bij die van mij toevallig wel. In dat geval is het wellicht handig om eerst te beslissen welke kant je op zou willen, wat vind je leuk, wat zou je graag willen doen? En dan kijken wat voor verschillende opties dat biedt.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat er via je huidige baan niets mogelijk is.
Welke kant wil je op?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in september starten met een hbo deeltijd studie. deze duurt 4 jaar en ga je 1 dag in de week naar school. en aan het einde heb je gewoon je hbo
wellicht is dat iets voor jou
Ik begin volgende maand aan een opleiding helpende plus. Een dag school en daarnaast 24 uur werken. Je moet tegenwoordig nog zo lang door,dus dan is het wel verstandig om iets te doen in de richting wat je leuk vindt. Dus ik zou zeggen ga ervoor en doe die opleiding nog. Nooit te oud toch..
Alle reacties Link kopieren
Ja , tuurlijk! Gewoon doen.

Misschien is dit wat?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... renkrediet

https://www.duo.nl/particulier/levenlan ... rediet.jsp
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven