Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe werkgever en ziekte

23-04-2019 10:47 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Heb net te horen gekregen dat ik ben aangenomen bij een nieuwe werkgever, na een sollicitatie zo'n 3 weken terug. Erg blij want ik zit totaal niet op m'n plek bij mijn huidige werkgever en de nieuwe baan ligt dichter bij mijn 'normale' en gewenste branche.

Nu is het echter zo dat ik onlangs (nog na de sollicitatie) te horen heb gekregen dat ik binnenkort (juni) geopereerd moet worden. Ik zal naar verwachting zo'n twee maanden moeten revalideren voor ik weer grotendeels aan het werk ben.

Dat is uiteraard geen fantastisch begin van een nieuwe baan. Bovendien heeft mijn huidige werkgever erg goed en netjes gereageerd op het aankomend ziektetraject en voel ik me dus ook een beetje schuldig als ik nu ontslag zou nemen.

Wat zouden jullie in deze situatie doen? En heb je überhaupt wel recht op een ziektewet uitkering als je ergens nog maar net werkt? Ben uiteraard sowieso van plan de nieuwe werkgever in te lichten.

Bedankt!
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou overleggen met je nieuwe werkgever. Misschien kun je na je operatie in dienst treden. Ik zou het wel zakelijk bekijken naar je huidige werkgever.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je vraag niet. Wat kun je anders doen dan je zelf schrijft? Vervelend!

Verder: wees je ervan bewust dat het geen ziektewetuitkering is die je krijgt maar dat je werkgever je gewoon je loon door moet betalen (of in ieder geval min 70%) zonder dat er daarvoor werk tegenover staat.
Alle reacties Link kopieren
Je bent dus net aangenomen, je moet je oude baan nog opzeggen. Met inachtneming van de normale ontslagtermijn zou je op 1 juni bij je nieuwe werkgever beginnen? Dan wordt je dus een paar dagen ingewerkt en daarna ben je 2 maanden uit de roulatie?

Leg deze situatie voor aan je nieuwe werkgever en zie of je tot een oplossing kunt komen, bijvoorbeeld door daar later in dienst te treden.
Alle reacties Link kopieren
Er is maar één ding wat je kunt doen als je eigen inkomen belangrijk voor je is: je huidige werkgever pas inlichten over je nieuwe baan als je geopereerd bent. En bij je toekomstige werkgever aangeven dat je door een operatie in juni 2 maanden uit de roulatie bent en pas in augustus weer kunt werken.

Dan is het aan je nieuwe werkgever om te besluiten of hij nog met je in zee wil en stel je je inkomen veilig tot dat moment.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
23-04-2019 11:17
Er is maar één ding wat je kunt doen als je eigen inkomen belangrijk voor je is: je huidige werkgever pas inlichten over je nieuwe baan als je geopereerd bent. En bij je toekomstige werkgever aangeven dat je door een operatie in juni 2 maanden uit de roulatie bent en pas in augustus weer kunt werken.

Dan is het aan je nieuwe werkgever om te besluiten of hij nog met je in zee wil en stel je je inkomen veilig tot dat moment.
Dit zou ik ook doen. Je krijgt trouwens geen ziektewet-uitkering van UWV maar gewoon van je werkgever. Ook goed om even te checken in hun arbeidsvoorwaarden of CAO hoeveel zij uberhaupt doorbetalen. Dat hoeft namelijk geen 100% te zijn.
Kun je de operatie uitstellen? Dan kun je misschien met de nieuwe werkgever in gesprek over welk moment voor het werk het meest gelegen komt.
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel, dat wist ik niet! Ik ga de CAO eens nakijken.
Het is helaas niet mogelijk om het uit te stellen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
23-04-2019 11:42
Dankjulliewel, dat wist ik niet! Ik ga de CAO eens nakijken.
Het is helaas niet mogelijk om het uit te stellen.
Hmmm... denk jij dat je nieuwe werkgever met je in zee wil vanaf 1 juni in de wetenschap dat jij op (ik noem maar wat) 5 juni geopereerd wordt en dan tot 5 augustus niet in staat zult zijn om te werken?
Ik denk dat het het verstandigste is om bij je nieuwe werkgever open kaart te spelen en tot je zeker bent van een startdatum en een contract, en voorlopig je huidige werkgever niet in te lichten, zodat je daar je verlof betaald uit kunt zitten.

Als je het anders wilt doen, vrees ik dat de kans bestaat dat je op 1 juni begint, daar op 5 juni met verlof gaat en dat op 6 juni de melding wordt gedaan dat je je proeftijd niet doorkomt en je zonder inkomen komt te zitten. Je hebt dan ook kant dat het UWV je geen ww-uitkering geeft omdat je dat wel verwijtbaar zonder inkomen zit.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Zit je tijdens die revalidatie volledig thuis of zou je aangepast werk kunnen doen?
Ik zou een latere startdatum bij je nieuwe baan voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
23-04-2019 11:52
Ik zou een latere startdatum bij je nieuwe baan voorstellen.
To zegt dat dat niet kan. Maar ik denk dat wanneer de nieuwe werkgever weet van de operatie begin juni en het langdurige verzuim erna, die niet happig zal zijn om to per 1 juni in dienst te nemen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
23-04-2019 11:55
To zegt dat dat niet kan.

Nee hoor, ze zegt dat de operatie uitstellen niet kan, niet dat ze niet later in dienst kan treden.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
23-04-2019 12:12
Nee hoor, ze zegt dat de operatie uitstellen niet kan, niet dat ze niet later in dienst kan treden.
Oh ja, dat kan ook! Haha, ik had het anders gelezen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
23-04-2019 11:47
Hmmm... denk jij dat je nieuwe werkgever met je in zee wil vanaf 1 juni in de wetenschap dat jij op (ik noem maar wat) 5 juni geopereerd wordt en dan tot 5 augustus niet in staat zult zijn om te werken?
Ik denk dat het het verstandigste is om bij je nieuwe werkgever open kaart te spelen en tot je zeker bent van een startdatum en een contract, en voorlopig je huidige werkgever niet in te lichten, zodat je daar je verlof betaald uit kunt zitten.

Als je het anders wilt doen, vrees ik dat de kans bestaat dat je op 1 juni begint, daar op 5 juni met verlof gaat en dat op 6 juni de melding wordt gedaan dat je je proeftijd niet doorkomt en je zonder inkomen komt te zitten. Je hebt dan ook kant dat het UWV je geen ww-uitkering geeft omdat je dat wel verwijtbaar zonder inkomen zit.
Dat hoeft niet wat je kan recht hebben op ziektwet. Omdat je geen WW krijgt betekent niet altijd dat je helemaal niets krijgt en of dit gaat om verwijtbare werkloosheid is nog maar de vraag want je mag iemand niet ontslaan omdat hij ziek is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
23-04-2019 13:25
Dat hoeft niet wat je kan recht hebben op ziektwet. Omdat je geen WW krijgt betekent niet altijd dat je helemaal niets krijgt en of dit gaat om verwijtbare werkloosheid is nog maar de vraag want je mag iemand niet ontslaan omdat hij ziek is.
Maar in de proeftijd mag je iemand ontslaan zonder opgave van redenen. En als de sollicitant vraagt om een schriftelijke toelichting, is die werkgever wel zo slim om te vermelden dat to niet in het team past.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven